Jump to content

NSSR Sjøredningskorps

M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Hei Ingvar i NSSR :flag:

Har lenge gått og grublet på ideen om å få opprettet et Sjøredningskorps i Langesund.

Bakgrunnen er det relativt store kystområdet som befinner seg fra Rakke og ned til Kragerø/Risør (litt avhengig hvor Skøyta ligger).  I øst dekker jo Sjøredningskorpset i Tønsberg/Vestfold (?) området ned til Rakke, som kan være nokså tøff å forsere også for en assistansebåt.  

Området Rakke - Kragerø/Risør har høy båttetthet og jeg skulle tro at et Sjøredningskorps med base i Langesund (evt. i Brevik hvor NSSR har kontorer) ville være midt i "smørøyet" og burde ha nok å henge fingrene i.  Mannskap (frivillige) burde det heller ikke være vanskelig å stable på bena ettersom det er stor befolkningstetthet i området.

Foreløpig bare en ide, men Ingvar, hva skal til for å få en slik ide opp å gå?

Er det noe å ruge videre på, eller er en slik tanke helt dødfødt?

Mvh

M/Y Ellen Marie

Hei M/Y Ellen Marie

For alt jeg vet kan det allerede være igang et arbeid med å starte et Sjøredningskorps i Langesunds distriktet. Det jeg vil råde deg til er å kontakte Redningsselskapets distriktkontor i Brevik. De er de nærmeste til å ha oversikt over distriktet du spør om.

Brevikskontoret kan nåes på følgende tlf. nr. 35 54 85 00.

Lykke til..........................

Er det noe å ruge videre på, eller er en slik tanke helt dødfødt?

Hei Ellen Marie,

Vi har nylig fått opprettet et Sjøredningskorps i Ryfylke, hvis dere kan være halvdelen så heldig med et korps i deres område  -  da har dere virkelig noe å se frem til!

Kort fortalt: "Vårt" sjøredningskorps har et vaktsystem som virker, de har fått seg en anvendelig båt og de gjør en imponerende innsats; tar du turen innom på NSSRs hjemmesider finner du utdrag fra aktivitetsloggen.

Jeg har også hatt gleden av å ha en av deres båtførere på Fritidsbåtskipperkurs sist vinter  -  og jeg venter flere til høsten!

Lykke til med arbeidet!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Poseidon, takk for svar

Vet du hvordan det hele er finansiert?  Båten, er det kakelotteri, eller er det etter f.eks søknad om midler fra NSSR?

Mvh

M/Y Ellen Marie

PS Jeg har enda ikke lagt særlig mye arbeid i dette. Må liksom først få en noenlunde oversikt over om hele prosjektet er overkommelig.  Kanskje andre gode krefter her på baatplassen fra samme området er interessert? :smiley:

Hei igjen,

Med hensyn til finansiering så har jeg ingen detaljer, men jeg vet at SR-Bank er inne som en helt stor sponsor. Trolig har de mer eller mindre betalt "Ryfylke" som båten heter. Jeg har også et inntrykk av at korpset er meget flinke til å profilere seg selv ved passende anledninger og deretter gjør så godt de kan for å høste fruktene....

Korpset har forøvrig egen hjemmeside http://www.ssrk.org/ og du finner trolig svar på det meste av det du lurer på der.

Jeg har som nevnt ikke noen nærmere kontakt enn at jeg har hatt en av deres båtførere pp fritidsbåskipperkurs, og satser på flere til høsten. Mitt bidrag er at jeg gir NSSR en god rabatt.

Lykke til!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei M/Y Ellen Marie

Fortell oss hvordan det går med dette prosjektet ditt.  Ang. de fleste spørsmålene dine vil du få skikkelige svar hvis du kontakter NSSR i Brevik. Se mitt tidligere innlegg i strengen.

Lykke til........................

Hei Mini

Joda, jeg har forsåvidt tenkt på Brevikskontoret, men tenkte egentlig som så at et svar fra Ingvar ville være interessant for flere.  Kanskje flere har en lignende "baby" i magen, så derfor :yesnod:

...men, dersom intet høres fra Ingvar, tar jeg nok kontakt med distriktskontoret som du foreslår.  Har en uke til igjen av denne jobbturen i havet, så vi får gi Ingvar den samme uka i "frist"   :yesnod::wink::lol:

Mvh

M/Y Ellen Marie

hmmm.... jeg fjerner "Langesund" i overskriften, så blir tråden litt mer allmengyldig for alle deler av landet.  Kanskje flere har lignende ideer?

Hei!

Sjøredningskorps blir opprettet med bakgrunn i behovet for beredskap i det enkelte distrikt, og det er helt korrekt å gå gjennom Brevik - kontoret. Ett av kravene til korps er blant annet at skøyta skal finansieres ved innsamlinger og gaver i operasjonsområdet. Til dere som evetuelt vil være initiativtakere, ville jeg ha tat kontakt med gutta i RSRK Vestfold i Tønsberg. Knut Huseklepp er en bra kar på telefon 97084828 - de driver et kjempekorps og har sikkert mange nyttige råd.

Det er ikke alltid jeg er i nærheten av en datamaskin (heldigvis), og det er heller ikke alltid jeg har tid til å følge opp diskusjonsbasene, men hvis noe gjelder Redningsselskapet så ta kontakt direkte på telefon 995 49 400 eller på ingvar.johnsen@nssr.no.

Fred, solskinn og flatt vann:

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...