jupan Startet 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2009 Jauda... Man oppdager noe nytt hver dag med "ny" båt. Og i dag fant jeg ut at de "nye" båtputene mine er fulle av blå flekker/prikker. Jeg tipper det kalles blåmann/mugg/sopp etc. Trekkene har ikke flekker og de vasker jeg i vaskemaskinen på 30 grader med Milo, så de lukter bare blomster. MEN, går det av å fjerne blåsakene fra skumgummien eller er det bare å kassere? JRO Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Hvordan går det med resten av fukt oppdagelsene dine da JRO? Sitér dette innlegget Link to post
SS Maule Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Få de opp i badekaret (hvis du har det..) og fyll opp med varmt vann, klor og kanskje litt vaskemiddel (til klær). Stamp til du du er grønn i trynet og la de ligge og godgjøre seg en stund. Skyll og gjenta et par ganger. Mine luktet blomster etter en sånn behandling. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 14.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 (redigert) Iwrig2 skrev: Hvordan går det med resten av fukt oppdagelsene dine da JRO? Dukker stadig opp mer ;) Det er ikke tett en plass tydeligvis. chrsel skrev: Få de opp i badekaret (hvis du har det..) og fyll opp med varmt vann, klor og kanskje litt vaskemiddel (til klær). Stamp til du du er grønn i trynet og la de ligge og godgjøre seg en stund. Skyll og gjenta et par ganger. Mine luktet blomster etter en sånn behandling. Fikk du vekk merkene og? Både sorte og blå merker på putene. Sikkert både muggel og jordslag og alt som er. Og disse skal liksom være nye... Har ikke badekar heller så får ta de med i basseng. Redigert 14.Mars.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Jeg brukte eddik (1 flaske 7% i halvfullt badekar, tror jeg) på min eldste madrass. Det tok mugglukt, diesellukt og madrassen luktet friskt etterpå. Men det tar jo en liten evighet å tørke, selv i solsteken. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 14.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Okei. Likevel, tok det flekkene og??? Har lest et sted at muggsopp i madrass er dårlig opplegg mtp å ligge å sove oppå de osv. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Det er sikkert jordslag du har fått, og det fins et middel mot dette trur det heter ship shape eller noe sånt. Fåes i båtutstyrsforetninger. Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 bare husk at klor(in) blandet med diverse såper som feks. grønnsåpe avgir giftige gasser. Ikke sånn at du dauer på stedet hvil(!), men i det lengre løp så er dem ikke bra for deg (nedsatt forplatnings evne mm..) Lykke til da! Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 14.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Takk ;) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Sitrus saft er bra til å fjerne jordslag med. Hvor langt inn i skumgummien soppen har satt seg vet jeg ikke. Men ta en tur på Rema og kjøp en flaske med sitronsaft. Sånn gul flaske som finere damer bruker når de drikker formidags tea. Ta det på ei fille å gni på flekkene. Usikker på hvordan det fungerer på ett så mykt stoff om skumgummi, men er veldg bra på treværk og skai i allefall. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
SS Maule Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Det med kloren var et råd jeg fikk i båtmagasinet i sin tid. For meg fjernet det mesteparten av flekkene. Mine puter var da også 25 år gamle og meget skitne. Regner med at god skylling får ut mesteparten av kloren.. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Om jeg ikke husket alt for mye feil så er salmiakk blandet med klorin en skikkelig killer.....for folk. Avgir giftige gasser men heldigvis så lukter det også ganske ille så da blir en jo advart. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
sodne Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) Eg har detta på skottbekledningen, Ska prøva sitron, syns å huska ett rensemiddel så va basert på sitron, eg fekk ein prøve då eg jobba med kompositt, virka bra det. Når det gjelde skottå, viss eg ikkje får vekk flekkane så må eg vel bytta trekk. Redigert 15.Mars.2009 av sodne (see edit history) Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.