jonol Startet 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2009 (redigert) Er dette mulig med en vanlig dynamo på en enkel måte ?. (D+ må vel da koples sammen med B+). Vil remanensen i ankeret da være tilstrekkelig for å få den til å magnetisere seg selv og holde riktig spenning ?. Finner ikke svar på dette noe sted. Redigert 14.Mars.2009 av jonol (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
BMP Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Om du kobler D+ til B+ eller ikke spliier ingen rolle. Er du heldig greier den ikke og magnetisere seg opp. Skulle den greie det og det er mye sansynlig bare den får nokk turtall vil mest sansynlig diodebroen ryke ganske fort da det ikke er noe batteri som kan dempe spenningspikene. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Uten å gå for konkret inn på detaljer som jeg heller ikke er den rette å redgjøre for er det da en rimelig kjent sak at man for eksempel ikke skal slå av hovedstrømsbryter mellom batteri og motor når denne går nettopp på grunn av at en vil kunne ødelegge ladesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 14.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 (redigert) Joda, det er en kjent sak, men nå ville jeg kople sammen D+ og B+. Dermed skulle den holde riktig spenning hvis den først kommer igang. Dynamoene (de fleste tror jeg) har en kondensator (mest for å unngå støy) på noen få uF mellom B+ og B- . Vil ikke den kunne ta spikene ?. Man kan vel evt. sette på en større kondensator istedet, eller i paralell. Redigert 14.Mars.2009 av jonol (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Poseidon Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Jeg vet at det ikke er høflig å svare med et spørsmål Men hva er det du ønsker å oppnå? Hva skulle være fordelen? Hvis du virkelig har behov for å kjøre den dynamo uten batteri så bør du velge en gammeldags likestrømsdynamo - der er det nemlig fullt mulig uten å ødelegge noe. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jonol Svart 14.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 (redigert) Det hadde selvfølgelig vært enklere med DC-dynamo, men nå har jeg fått i hende en AC-dynamo som er helt OK. Tenker å bruke den til et lite 12V (14V) aggregat som bare kan startes opp og tilkoples diverse forbrukere uten å tenke på batteri. Redigert 14.Mars.2009 av jonol (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Poseidon Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 OK, da forstår jeg. Men det som jeg fortsatt ikke forstår er hvorfor du vil ødelegge en generator for å spare et batteri . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Nike Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Ikke spesiellt god ide dette jonol. Batteriet fungere som et "buffer" som tar unna/supplerer energi når du slår av eller på en forbruker. Uten dette bufferet kan du like godt "knekke" forbrukerene som dynamoen Skulle du, mot formodning, få liv i dynamoen så ville dette være et serdeles ustabilt system med spiker (høye og lave) for hver forbruker du kobler inn. Ikke bra En stor kondensator vil kunne hjelpe på, men da må den være stor. "Standard" kondensatoren er kun for å fjerne høyfrekvent støy som påvirker radio. Hva er problemet med et lite batteri da? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Hør på Poseidon Og selv om teirien om en likestrømsdynamo er riktig så trenger du en stor filter kondensator (eller batteri) tilkoblet. Fortell gjerne hva du ønsker å bruke 12V til. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) nå har jeg fått i hende en AC-dynamo som er helt OK. ...sukk. Så lenge det varer. Lykke til! Redigert 15.Mars.2009 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
opus Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Uten å gå for konkret inn på detaljer som jeg heller ikke er den rette å redgjøre for er det da en rimelig kjent sak at man for eksempel ikke skal slå av hovedstrømsbryter mellom batteri og motor når denne går nettopp på grunn av at en vil kunne ødelegge ladesystemet. Heisan! Var med på en snekketur sent på sesongen ifjor. Etter bruk av kjøleboks, var batt 1 blitt tappet såpass at startmotor ikke orket starte motor. Da ble motoren startet på batteri 1 og hovedbryter ble så slått over på batteri 2 for å lade det. (Liten diesel-motor på tomgang) Hvordan enkelt sjekke om det gikk greit for dynamoen? (Mener batt 2 ble ladet ihvertfall, standard bryter med 1 og 2 og begge) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Om dynamoen virker er den vel OK. Jeg lagde selv et lite bærbart 12V agregat for en del år siden jeg hadde et lite 6At motorsykelbateri på det for og få det til og virke skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 ..... jeg hadde et lite 6At motorsykelbateri ... Ja, mer skal det ikke til, men litt batterikapasitet må man nok ha for ikke å blåse diodene. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bearded Beast Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 .Da ble motoren startet på batteri 1 og hovedbryter ble så slått over på batteri 2 for å lade det. standard bryter med 1 og 2 og begge) ingen problemer å veksle mellom batterier på en sånn bryter, eller et system med en bryter på hvert batteri så lenge ikkje du tar veien innom 0 (av) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Make before breake - heter bryter typen Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 OK, dette blir nok mere omfattende enn jeg hadde tenkt meg. Hvis jeg likevel "må" ha et batteri i kretsen, kan den jo likegodt være som den er. Jeg legger prosjektet på hylla inntil videre. Takker for alle innspill. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.