Jump to content

Dynamo som strømforsyning uten tilkoplet batteri.

jonol

Recommended Posts

Joda, det er en kjent sak, men nå ville jeg kople sammen D+ og B+. Dermed skulle den holde riktig spenning hvis den først kommer igang.

Dynamoene (de fleste tror jeg) har en kondensator (mest for å unngå støy) på noen få uF mellom B+ og B- . Vil ikke den kunne ta spikene ?.

Man kan vel evt. sette på en større kondensator istedet, eller i paralell.

Redigert av jonol (see edit history)

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Ikke spesiellt god ide dette jonol. Batteriet fungere som et "buffer" som tar unna/supplerer energi når du slår av eller på en forbruker. Uten dette bufferet kan du like godt "knekke" forbrukerene som dynamoen

Skulle du, mot formodning, få liv i dynamoen så ville dette være et serdeles ustabilt system med spiker (høye og lave) for hver forbruker du kobler inn.

Ikke bra :nonod:

En stor kondensator vil kunne hjelpe på, men da må den være stor. "Standard" kondensatoren er kun for å fjerne høyfrekvent støy som påvirker radio. Hva er problemet med et lite batteri da?

Uten å gå for konkret inn på detaljer som jeg heller ikke er den rette å redgjøre for er det da en rimelig kjent sak at man for eksempel ikke skal slå av hovedstrømsbryter mellom batteri og motor når denne går nettopp på grunn av at en vil kunne ødelegge ladesystemet.

Heisan! Var med på en snekketur sent på sesongen ifjor. Etter bruk av kjøleboks, var batt 1 blitt tappet såpass at startmotor ikke orket starte motor.

Da ble motoren startet på batteri 1 og hovedbryter ble så slått over på batteri 2 for å lade det. (Liten diesel-motor på tomgang)

Hvordan enkelt sjekke om det gikk greit for dynamoen? (Mener batt 2 ble ladet ihvertfall, standard bryter med 1 og 2 og begge)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...