Jump to content

Septiktank i båten

Sabeltann

Recommended Posts

Hei,

Kan noen si meg om følgende er korrekt montasje av septiktank i min båt. :confused:

Har manuelt pumpe toalett som i dag pumper rett i sjøen. Har mulighet for og få laget tilpasset tank som vil ligge under babord sofra fremme. (rett på siden av toalett rom.)

Vil da la avløpsslangen gå inn i septiktank. Monterer så en manuell lense pumpe på uttaks stussen slik at jeg når toalett er i bruk; tømmer toalettet med toalett pumpe ned i septik, samt bruker manuell septik pumpe for og lense dette til ut når vi er midtfjortds? :flag:

Vil dette fungere greit eller har jeg glemt noe?

Noen har nevnt kvern?  nødvendig?

Alle svar mottas med stor takk, holder på og demontere toalett rom nå for skifte av kraner/gjennomganger og da er det fort gjort og produserer/montere tank inn samtidig. :wink:

Hei.

Tror nok det kan være veldig lurt å legge inn en lufting ut, 1/2" eller 3/4" slange ut gjennom skutesiden via en flens. Da vil du slippe lukt i båten. Når gjæringen kommer igang i tanken da er det greit å slippe denne ut.

Husk å bruke slanger beregnet på septik ellers så får du lukt.

Det opplegget du beskriver høres helt likt ut det jeg har i min Nidelv 690. Opplegget fungerer her slik at alt fra toalettet går inn i septiktanken. Det er ikke mulig å velge "rett i sjøen" slik det er på enkelte andre båter.

For å tømme septiktanken må jeg åpne en kran ved skroggjennomføringen - for så å pumpe septiktanken tom. Jeg vet ikke om det er lufting fra septiktanken (løpe løpe løpe - lese dokumentasjon for båten....oj, nå er det snart båtsesong igjen :flag:)  Jo det er det - det er lufting fra tanken - gjennom en svanehals ved skroggjennomføringen.

Om du trenger kvern - det avhenger antakelig av hva du putter nedi toalettet  :wink: Om dere er forsktige med papirbruk og bruker godt med vann går det nok bra uten. Det er også viktig å ha stor nok diameter ut fra septiken. Tett toalett på båt er noe dritt - bokstavelig talt.

Jeg vil anbefale deg en elektrisk pumpe fra septiktanken og ut av båten. Det gjør livet mye lettere - jeg angrer på at jeg ikke bestilte det på min båt. Når du først er i gang har jeg også sett at det går an å få en tankmåler til septiken. Det er nok ikke så dumt heller - da slipper du å tømme uten at det trengs - også kanskje det er lettere å huske på å tømme når du er midtfjords. Det er ikke veldig morro å ha full septik tidlig på kvelden i en tettpakket uthavn - been there - done that  :confused:

Om du trenger kvern - det avhenger antakelig av hva du putter nedi toalettet  :crazy: Om dere er forsktige med papirbruk og bruker godt med vann går det nok bra uten. Det er også viktig å ha stor nok diameter ut fra septiken. Tett toalett på båt er noe dritt - bokstavelig talt.

Jeg vil anbefale deg en elektrisk pumpe fra septiktanken og ut av båten. Det gjør livet mye lettere - jeg angrer på at jeg ikke bestilte det på min båt. Når du først er i gang har jeg også sett at det går an å få en tankmåler til septiken. Det er nok ikke så dumt heller - da slipper du å tømme uten at det trengs - også kanskje det er lettere å huske på å tømme når du er midtfjords. Det er ikke veldig morro å ha full septik tidlig på kvelden i en tettpakket uthavn - been there - done that  :lol:

Takker først av alt begge for svar!  :lol:

Bilr nok en elektrisk motor på utgående, ser at vi får komplett Kvern/pumper ifra Sleipner sikkert stein dyr affære.... får gå i forhandlinger om det og et nytt kjøleskap! Enig med tankmåleren, men da det kan ettermonteres tror jeg det får være jobb til neste vinter.

:smash:

• 2 måneder senere...

Nei blowout høres ikke særlig gøy ut!!

Jeg tenkte å kjøpe en tank enten gjennom Maritim eller Watski, men ser at de tankene som de selger der er fra 24 - 56L De tankene blir i allefall for små. vet dere om noen som selger tanker rimelig? gjerne i nærheten av Ålesund (møre og romsdal)

skal også ha tanker til Min Halco. Har en 350 liter dieseltank i syrefast stål. Denne kostet 8000,-!

Skal også ha septik og vanntank, men har i dag plasttanker og har ingen negative sider ved dei.

Er dei ikkje mye billigere? Varer dei like lenge som ein aluminiumstank?

Finst det noen som selger dette på internett?

Er vel ikke vits i å spørre kor store dei skal vere. Svaret er vel så store som mulig...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...