Sabeltann Startet 4.Mars.2004 Del på Facebook Startet 4.Mars.2004 Hei, Kan noen si meg om følgende er korrekt montasje av septiktank i min båt. Har manuelt pumpe toalett som i dag pumper rett i sjøen. Har mulighet for og få laget tilpasset tank som vil ligge under babord sofra fremme. (rett på siden av toalett rom.) Vil da la avløpsslangen gå inn i septiktank. Monterer så en manuell lense pumpe på uttaks stussen slik at jeg når toalett er i bruk; tømmer toalettet med toalett pumpe ned i septik, samt bruker manuell septik pumpe for og lense dette til ut når vi er midtfjortds? Vil dette fungere greit eller har jeg glemt noe? Noen har nevnt kvern? nødvendig? Alle svar mottas med stor takk, holder på og demontere toalett rom nå for skifte av kraner/gjennomganger og da er det fort gjort og produserer/montere tank inn samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Hei. Tror nok det kan være veldig lurt å legge inn en lufting ut, 1/2" eller 3/4" slange ut gjennom skutesiden via en flens. Da vil du slippe lukt i båten. Når gjæringen kommer igang i tanken da er det greit å slippe denne ut. Husk å bruke slanger beregnet på septik ellers så får du lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Det opplegget du beskriver høres helt likt ut det jeg har i min Nidelv 690. Opplegget fungerer her slik at alt fra toalettet går inn i septiktanken. Det er ikke mulig å velge "rett i sjøen" slik det er på enkelte andre båter. For å tømme septiktanken må jeg åpne en kran ved skroggjennomføringen - for så å pumpe septiktanken tom. Jeg vet ikke om det er lufting fra septiktanken (løpe løpe løpe - lese dokumentasjon for båten....oj, nå er det snart båtsesong igjen ) Jo det er det - det er lufting fra tanken - gjennom en svanehals ved skroggjennomføringen. Om du trenger kvern - det avhenger antakelig av hva du putter nedi toalettet Om dere er forsktige med papirbruk og bruker godt med vann går det nok bra uten. Det er også viktig å ha stor nok diameter ut fra septiken. Tett toalett på båt er noe dritt - bokstavelig talt. Jeg vil anbefale deg en elektrisk pumpe fra septiktanken og ut av båten. Det gjør livet mye lettere - jeg angrer på at jeg ikke bestilte det på min båt. Når du først er i gang har jeg også sett at det går an å få en tankmåler til septiken. Det er nok ikke så dumt heller - da slipper du å tømme uten at det trengs - også kanskje det er lettere å huske på å tømme når du er midtfjords. Det er ikke veldig morro å ha full septik tidlig på kvelden i en tettpakket uthavn - been there - done that Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 5.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Om du trenger kvern - det avhenger antakelig av hva du putter nedi toalettet Om dere er forsktige med papirbruk og bruker godt med vann går det nok bra uten. Det er også viktig å ha stor nok diameter ut fra septiken. Tett toalett på båt er noe dritt - bokstavelig talt. Jeg vil anbefale deg en elektrisk pumpe fra septiktanken og ut av båten. Det gjør livet mye lettere - jeg angrer på at jeg ikke bestilte det på min båt. Når du først er i gang har jeg også sett at det går an å få en tankmåler til septiken. Det er nok ikke så dumt heller - da slipper du å tømme uten at det trengs - også kanskje det er lettere å huske på å tømme når du er midtfjords. Det er ikke veldig morro å ha full septik tidlig på kvelden i en tettpakket uthavn - been there - done that Takker først av alt begge for svar! Bilr nok en elektrisk motor på utgående, ser at vi får komplett Kvern/pumper ifra Sleipner sikkert stein dyr affære.... får gå i forhandlinger om det og et nytt kjøleskap! Enig med tankmåleren, men da det kan ettermonteres tror jeg det får være jobb til neste vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Det som beskrives her er helt likt det opplegget jeg har i min båt. Alt er manuellt ( strømforbrukere i seilbåt igjen.... ) og det funker helt flott. Viktig med lufting og riktig type slanger , kjøp hos proffer, eks. Tess !! Sitér dette innlegget Link to post
baldwin Svart 17.Mai.2004 Del på Facebook Svart 17.Mai.2004 Hei! er det noen som har en mening om hvor stor septiktank jeg bør sette inn i båten min? vi er 2 voksne som kommer til å bruke båten til helge/ferieturer Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 17.Mai.2004 Del på Facebook Svart 17.Mai.2004 Jeg har 70 liter selv. Det holder i 3, kanskje 4 dager for 2 voksne og 2 barn. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
baldwin Svart 17.Mai.2004 Del på Facebook Svart 17.Mai.2004 Nei blowout høres ikke særlig gøy ut!! Jeg tenkte å kjøpe en tank enten gjennom Maritim eller Watski, men ser at de tankene som de selger der er fra 24 - 56L De tankene blir i allefall for små. vet dere om noen som selger tanker rimelig? gjerne i nærheten av Ålesund (møre og romsdal) Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 17.Mai.2004 Del på Facebook Svart 17.Mai.2004 Prøv West Mekan på Nordfjord Eid. Ta mål og tanken blir tilpasset. Har du en kurant båt skal det ikke forundre meg om ikke de alllerede har Mal. http://www.west-mekan.no Du kan også lage tanken i papp. Jeg har brukt dem og er kjempefornøyd også når det gjelder pris. Sendes over hele Norge for 100 Kroner. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 17.Mai.2004 Del på Facebook Svart 17.Mai.2004 Hei Du får gratis brukte varmtvannsberedere hos rørlegger'n. Sveising av mannlokk og stusser gjør du selv eller setter bort. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 17.Mai.2004 Del på Facebook Svart 17.Mai.2004 skal også ha tanker til Min Halco. Har en 350 liter dieseltank i syrefast stål. Denne kostet 8000,-! Skal også ha septik og vanntank, men har i dag plasttanker og har ingen negative sider ved dei. Er dei ikkje mye billigere? Varer dei like lenge som ein aluminiumstank? Finst det noen som selger dette på internett? Er vel ikke vits i å spørre kor store dei skal vere. Svaret er vel så store som mulig... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 17.Mai.2004 Del på Facebook Svart 17.Mai.2004 Plasttanker i alle størrelser, og etter mål :www.plasinvent.no Ta helst å ringe dem, de har alt mulig på lager til septik, diesel og vann. Fikk min septiktank på posten på 4 dager. 140 liter med tilkoplinger til 2200 Kr. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
John_Kr Svart 17.Mai.2004 Del på Facebook Svart 17.Mai.2004 http://www.plastinvent.no/side1.html Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Faxen Svart 17.Mai.2004 Del på Facebook Svart 17.Mai.2004 Takk for korreksen, det var en skriveleif der.... :diving Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.