Oberst Startet 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2009 Hjelp, gjorde noe veldig dumt i dag...Skulle "løfte" båten i dag for og få ut vannet i dobbel bunnen.. Festet en kjetting talje i stillasen jeg har bygd over båten og festet så andre enden av kjettingen i bauen, der fortøyningen blir satt ... Begynte og talje, alt gikk bra helt til jeg hørte et"dunk" Så da at toppen, slapp i fra selve skroget...slapp selfølgelig ned med en gang og alt satt seg i gjenn... Redd jeg har ødelagt båten no, vill jo ikke være helt tett under fender listen nå... Var kansje en glipe på 2-3cm før jeg slapp ned i gjenn...så gummi listen som lå rundt var noe dårlig... Tenkte jeg rett og slett skulle gå rundt hele båten med 1 tube tek 7, lite sannsynelig det kommer vann inn da tror jeg... Noen andre som har vert like "lur" som jeg..Er selve rammen på båtten lagt ned på skroget og bare limt fast kansje?? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Sier du nå at skroget slapp ifra overbygget når du løftet den opp via pulleren? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Litt vanskelig å svare sikkert ut fra beskrivelsen, så dette blir gjetting. Husk at båter gjerne er støpt i to deler. Et skrog og et dekk eller innerskrog. Disse er ofte festet sammen med skruer, popnagler og en fenderlist. Jeg tror ikke problemet ditt er så alvorlig. Ta av fenderlisten, og inspiser skaden. Men husk! Det er en grunn til at man bruker stropper under bunn når båter løftes. Sitér dette innlegget Link to post
Oberst Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) jepp de er helt riktig, Skroget slapp i fra dekk.. Ja skulle selfølgelig brukt stropper, men båten er ikke så tung så jeg tenkte de gikk bra....Men NEI,Hvordan får jeg fikksett dette... Er fenderlisten vanskelig og få av og på i gjenn?? Redigert 15.Mars.2009 av Oberst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) Hadde det vært min båt hadde jeg nok forsøkt å reparert skaden selv, men det er nå meg. Jeg hadde som 2nd Trikker`n sa tatt av fenderlista, sett hvor langt den har slept. Limt det sammen igjen med epoxy med mulighet for at jeg også hadde brukt glassfiber. Så hadde jeg smurt med sika rundt tettningen for så å satt på fenderlista igjen. Alternativt er jo å poppe det eller skru det. Aller best er nok et verksted som kan ta slike jobber, men det er jo ikke alltid man har penger til sånt. Hva slags båt gjelder det? Bilder??? Redigert 15.Mars.2009 av Polar 770 (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Oberst Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Er en bayliner 2050 capri det er snakk om.. Ja må fikse det selv.. Verksted blir for dyrt, Lurte på om kansje det holdt og bare tette rundt med fenderlisten...det sat seg jo i gjenn, men er vell ikke skikkelig fast lengre då Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Du må nok sammenføye båten igjen etter den har splittet seg. Der er store påkjenninger i baugen på en båt. Å bare tette det med sika kan det splitte seg igjen med litt sjø. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Jonas Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) Noen av båtene jeg har sett innvendig på skroget, har vert plastret sammen med glassfiber og polyester. Antar at det er brukt tettemasse og skruer i tilegg i selve anlegsflaten. Det er en metode som ser betryggende ut. Trodde faktisk at det var den valigste måten å gjøre det på, men det tviler jeg på nå. Men dette er kanskje en måte å reparere skaden på. Redigert 15.Mars.2009 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Jeg ville selv ha demontert fenderlista og gjentatt løftet. Slik at du fikk kommet til i mellom og gjort rent flatene der den skal henge sammen. Så ville jeg kjøpt et par-tre tuber med 3M's 9220 Kraftlim. Det brukte jeg til å lime sammen en Corvette jeg hadde. Henger som bare det på glassfiber, og alt annet for den saks skyld. Klem på ei remse med lim rundt kanten og legg overdelen på plass igjen. Bruk tvinger eller griptenger for å holde alt på plass. Jeg er så sikker på holdbarheten til denne limen at jeg hadde ikke nølt med å kun bruke limen til å holde båten sammen. Og den tetter i samme slengen. Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
sotra Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Ser to måter å gjøre dette på, løft opp heile innerlineren og sjå hvor dei har limt før, gjør reint og klin på sika eller tech7 og press innerliner på plass. Eller du løfter opp noen cm kliner sika rundt kanten og poper/skrur kanten i sammen og monterer fenderlist, dette er den enkle metoden. Fordelen med sika er at den limer noe inn i h...... samtidig som den er fleksibel og dermed tar opp en god del bevegelse noe som epoxy, glassfiber, og en del andre typer lim ikkje gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.