Haba Startet 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2009 Startbatteriet mitt er blitt over 10 år og jeg er redd at det snart plutselig tar kvelden. Motoren er en Yanmar 4JH2UTE 96 HK. Startbatteriet som er satt inn fra verftet er på 125AH Sønnak heavy duty, vanlig åpent bly/syre. Synes at 125AH virker noe i overkant og kan tenke meg et batteri med noe mindre kapasitet. Hva foreslår dere ? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 https://baatplassen.no/i/index.php?act=Sear...%2Bstartbatteri Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Startbatteriet mitt er blitt over 10 år og jeg er redd at det snart plutselig tar kvelden. Hva foreslår dere ? Kjøp ett av samme type, så har du batteri i 10 år til? 10år er en respektable alder på ett batteri, du skal være fornæyd med det. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Mitt prinsipp er stort sett: Sett alltid inn så stort batteri som det er rimelig plass til. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
abbor Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Maksimal støm batteriet kan gi (CCA) er viktigere enn kapasiteten for et startbatteri. Eksempelvis Optima har mindre batterier som kan gi høy startstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Jeg har sagt det før, men kan jo nevne det igjen. Det er totalt unødvendig med startbatterier for oppstart av en motor om sommeren. Har en vinterdrift derimot blir det noe annet. Selv bruker jeg utbrukte rullestolbatterier, 2x105 Ah, og har aldri, gjentar ALDRI hatt problemer med strøm. Motoren er en Scania D7. Fordelen med disse batteriene er at det er såkalte fritidsbatterier som tåler mye bedre uheldige utladninger, noe som de fleste av oss bedriver av og til, og spesiellt den som lar battisene stå ubevoktet hele vinteren. Jeg ble fortalt at et fritidsbatteri kan tappes nedi kjelleren 500 ganger før det melder om manglende interesse for "levering". Prøv det med et startbatteri. Min konklusjon er på grunnlag av dette: Startbatterier er uegnet til bruk i fritidsbåt for sommerdrift. Per Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) Beklager dobbel posting Redigert 15.Mars.2009 av Per T Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Min konklusjon er på grunnlag av dette: Startbatterier er uegnet til bruk i fritidsbåt for sommerdrift. Det var da en merkelig konklusjon? Får du ikke startet motoren med et startbatteri? Må du kinne lenge med et startbatteri før motoren starter? Får du ikke en levetid på et startbatteri på opp mot 10 år? Jeg forutsetter selvfølgelig at du ikke bruker startbatteriet til vanlig forbruk og dyputlader det til stadighet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Per T Kålin Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Hvorfor bruke "startbatterier" når det ikke er behov for den kapasiteten som jeg tør påstå er konstruert for å ha maksimalt med strøm på VINTERSTID. Og hvor mange fritidsbåter er i bruk på vinteren. Ved -20 kuldegrader er kapasiteten halvert lærte jeg en gang. Fritidsbatteriene tåler mye mere juling, og det er det mange båtbatterier som får mere enn nok av på grunn av lite oppfølging....Hvis motoren ikke starter etter normal tid så ville jeg heller ha sjekket motoren/ starteren for feil... Selv har jeg vedlikeholdslading på alle mine batterier, noe alle burde velge. Startbatterier som holder i 10 år er jo bare å ta av seg hatten for.. Hvis noen vil være med å høre når jeg starter min lekre D7 så tør jeg påstå at ingen kommer til å gjette at jeg har batterier som regnes for oppbrukte fra rullestoler. ( ca 50% igjen av batteriet) De leverer mere enn nok "kinning" med helt normalt turtall helt til maskinisten går på egen hånd.... Merkelig at jeg "banner i kjærka" med denne lekre påstand....men ikke uventet kanskje.. En annen sak jeg godt kan nevne.. I 1980 kjøpte jeg batteri til min Ford Escort av en kamerat og fikk en himlandes rabatt på 45%. Jeg betalte den gang ca 650.00 Kr mener jeg å huske.. Og hva betaler vi for tilsvarende batteri i dag?? Skulle vi ha hatt normal prisstigning så måtte en vel betale nogle tusinger for samme batteriet tenker jeg. Nå kan det vel nevnes at det er vel ikke store prisforskjellen på start/ fritidsbatterier. hvis fritidsen er billigst så vet dere ihverfall hvor dere har meg igjen..... Dessuten et annet poeng....Fritids-Startbatteriene er aldri oppbrukte når de fases ut i min båt av sikkerhetshensyn. Jeg kan da resirkulere disse til lys og annet utstyr som også vil ha litt, og da er det lite interessant med startbatterier... Per Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) Lars..........jeg skjønner at "kjepphesten" min ikke får så mye havre av deg...... Per Redigert 15.Mars.2009 av Per T Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) Hei. For meg kan du selvfølgelig ha så mange "halvdaue" gamle fritids eller rullestolsbatterier til start for din egen båt som du ønsker, men jeg foretrekker et batteri som er beregnet på stor strøm i noen få sekunder om gangen den gangen jeg ligger fortøyd og jeg brått må forlate stedet pga. uvær. Og et ekte startbatteri på rundt 60Ah (som er mer enn stort nok for å starte en V8'er om sommeren) får du for 6- 700 kroner, det samme som et fritidsbatteri med samme Ah koster. Så egentlig forstår jeg ikke hvor du vil med innlegget ditt, kanskje bare provosere for å få skrevet noe, - skrivekløe? Jeg mener nå at: - startbatteri til start - skøyter til å gå på isen med - ski til å gå på snøen med (kan også brukes på isen, men ikke så effektivt) - badebukse når du bader - underbukse til å ha under dongeribuksen (kan også brukes til badebukse, men ikke like lekkert) - osv - osv Rett pipenøkkel til rett bolt? Ikke dumt det? Lars H. Redigert 15.Mars.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olews Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Å starte en motor krever vanligvis (ikke vinter og -10C på blokka) kun strøm i noen ytterst få sekunder og det går med en håndfull Ah. Lærte på kurs en gang 2-5 Ah for en bil. Derfor vil et batteri på over 100 timer starte en motor perfeklt selv om det bare et 10% igjen av opprinnelig kapasitet. Dessuten får det ladning med EN gang etter bare noen sekunders bruk. Å starte motor er rimelig trivielt og pleier ikke å avstedkomme de store diskusjoner. Det er når man begynner å bruke batteriet til forbruk med lavt uttak (<5-10A) og lader helt ut (det skal man ikke!) så er det tildels stor forskjell på batterier. Dette er en vitenskap og veldig mye synsing. Løsningen e rå kjøpe et skikkelig batteri, men LiIon batterier og batterier skreddersydd til dette formål er dyre og defor bruker vi blybatterier i forskjellige støpninger. Jeg personlig kjøper billig fritidsbatteri og bytter det heller annenhver eller tredjehver sesong. Startbatteriet derimot overlever dem alle. Nautisk forlag arrangerer fra tid til annen et kurs "Strøm ombord", jeg fikk det i gave en gang og det var en veldig verdifull gave! Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Nike Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Startbatteriet mitt er blitt over 10 år og jeg er redd at det snart plutselig tar kvelden.Synes at 125AH virker noe i overkant og kan tenke meg et batteri med noe mindre kapasitet. Er det kun til start du skal bruke dette batteriet? Dvs har du annet batteri for vanlig forbruk? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Ja, startbatteriet som jeg snakker om er KUN til start. Har ellers 110 + 80Ah til forbruk. Motoren starter lett, men jeg mener å huske fra en tid tilbake at et 10 års startbatteri streiket fra ene dagen til den andre, derfor tenker jeg å skifte for å være føre var. Båten brukes ikke i - grader så etter det jeg forstår kan jeg godt gå ned med kapasiteten. Sitér dette innlegget Link to post
7 knop Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) Husk på at batterikapasiteten svekkes over tid Dvs. at et 115 AH batteri kan vare i 10 år Derimot vil et 80 AH batteri kanskje ikke starte motoren din om 5 år, spesiellt ved lav temp. Redigert 15.Mars.2009 av janruss9 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 startbatteriet som jeg snakker om er KUN til startet 10 års startbatteri streiket fra ene dagen til den andre, derfor tenker jeg å skifte for å være føre var. Båten brukes ikke i - grader så etter det jeg forstår kan jeg godt gå ned med kapasiteten. Tenkte meg det ja... Streike fra ene dagen til den andre er ikke normal om ikke batteriet er fysisk skadet (eller utladet... ) 125Ah er jo svært stort til dette formålet? Store maskiner som må sveives en stund før de starter eller? Kan sikkert halvere Ah vil jeg tro... men dette kan vel også beregnes? (Vet jo ikke hvilke motor du har og hvor mye starteren må ha) Som eksempel: Starter trekker 1600watt batteriet må levere 1600watt i inntil 10 minutter (litt tregstartet ) P=UxI -> I=P/U, I=1600w/10,5V (må kunne levere på en slik spenning) = ca 152A Ah = A x h, h=10/60 -> 152 x 1/6= 25,4Ah (runder opp til 26Ah) Litt margin for kalde dager 20% mindre effektiv grunnet lav temp 26Ah x 1,25=32,5Ah Svekkes over tid så man legger på litt ekstra. Vil at batteriet skal tåle å bli 40% mindre effektiv over tid 32,5 x 1,66 = 53,95Ah runder dette opp til 54Ah. For dette eksempelet ville jeg valgt et 55Ah startbatteri Så har du strømtrekket fra starter så kan du lage en kjapp beregning og legge inn litt margin her og der... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Starter trekker 1600wattbatteriet må levere 1600watt i inntil 10 minutter (litt tregstartet ) Hei. Jeg ser smily'n, men 10 minutt kinning? Med en ekstra tungstartet motor kinner en vel ikke mer enn 10 - 15 sekunder en sommerdag? Da blir regnestykket ennå snillere. Riktignok må en regne med virkningsgrad på starteren og at polspenningen på batteriet synker ned mot under 12 volt under starten slik at det nok er mer realistisk å regne et strømtrekk på rundt 400A. Slikt strømtrekk liker forresten ikke et forbruksbatteri(!). Men uansett så tapper ikke en slik start mer enn under 2Ah fra batteriet! Så selv om dynamoen ikke skulle lade, blir det maaange slike starter på et batteri med kapasitet på 60Ah. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nike Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Joda det er riktig det Lars H. men jeg tenkte det var en grunn til at han har 125Ah i dag Neida dette var bare som eksempel. (Tror uansett starteren har tatt fyr før den når 10 minutter) Det er mye marginer i denne beregningen, og jeg la inn 10,5V fra batteriet for å "pumpe" dette opp litt til Uansett er det jo den dagen når den forb... ikke starter... at det er greit å noen ekstra sekunder på starteren for å feilsøke litt osv Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Jeg tror nok vi er helt på bølgelengde her, Nike. At det settes inn for store startbatterier er nok ganske så vanlig, - slik for sikkerhetskyld! Men skulle en senere koble til en vinsj og eventuelt en truster, blir det jo noe annet. Her er forresten data for starteren i min båt: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nike Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 8,5Volt og 420 Amp gir 3570watt 3570watt/10,5Volt gir 340A 5minutter gir ca 28Ah som med marginene gir ca 60Ah batteri Og hvilke batteri har du da Lars H.? Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) Litt flisespikkeri: Batteriets oppgitte Ah er vel basert på et strømuttak tilsvarende 5% av kapasitet. 100Ah = 5A. Bruker man mer strøm, blir uttaket større enn hva normal kalkulasjon tilsier. Man kan altså ikke bruke 50A i 30 minutter og tro at man da har 50% av kapasiteten igjen. Et poeng med startbatteri, har Lars nevnt. Veldig mange båter har ankervinsj og baugpropell. Mange lar disse være koplet til nettopp startbatteriet. Startbatteriet gir høy CCA, hvilket tilsier at man får mer power fram til nevnte forbrukere. Det kan være merkbart for en baugpropells faktiske skyvekraft. Mvh. BEG Redigert 15.Mars.2009 av BEG (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
BjarneBob Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) Kjøp deg et Maxxima tidligere het det Optima, så har du en ny venn ombord ! Har hatt det i alle mine biler og som startbatteri i skuta; tåler utladninger og kaster strøm fra seg til oppstart..... Redigert 15.Mars.2009 av BjarneBob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 5minutter gir ca 28Ah som med marginene gir ca 60Ah batteri Og hvilke batteri har du da Lars H.? Nå forstår jeg ikke helt hvor du vil, og ikke hvorfor du snakker om 5 minutter? Min starter er rated til 30 sekunders kontinuerlig bruk. Etter det tror jeg den blir ganske så varm! Og har ikke motoren startet da, er det på tide å stikke fingeren i jorden og finne ut hvorfor, - kanskje fylle diesel(!). Hvilket batteri jeg har til start? Det forrige jeg hadde og som jeg skiftet ut etter 10 år (sånn for sikkerhets skyld) var et Sønnak startbatteri batteri på 65Ah. Nå har jeg et Varta 62Ah startbatteri. Det var det billigste jeg fant hos Torshov Bilrekvisita. Det holdt forresten 12,6volt da jeg målte det og satte det til lading før helgen. Da hadde det stått i båten uten lading siden opptak i høst. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nike Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Jeg regnet vel med du hadde et batteri i den størrelsen Lars H. Hvorfor 5 min.? Tja, det er vel igjen det med å ha litt ekstra margin da... samt at startbatteri på ca 60Ah er jo ganske vanlig og dermed rimelige. (Trenger jo ikke bruke opp allt på en gang heller) Virker jo litt stusselig med et 2Ah startbatteri . Sikkert ikke så lett å få tak i heller (spesial = kostbart) Høres ihvertfall ut som du har valgt en fornuftig batteristørrelse Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Hei Lars.....Ser i ettertid at jeg er blir litt for sleivete når jeg skriver "UEGNET" for bruk i båt...Jeg burde heller sagt UNØDVENDIG.. Det hadde nok hørt litt mere "saklig" ut.. De første oppstartene mine nå på våren blir ofte foretatt nedimot 0 grader C, og på tross av dette har jeg intet problem med å starte motor selv om det trengs ganske mye "kinning" på halvdaue batterier som du sier. Jeg vil vel egentlig kalle dem for halvt levende jeg da, og mere enn det. Hvor lenge er batteriene 100%? foreksempel. Jeg kan godt tenke meg at de fleste tøffer rundt med et sted mellom 50% til 80%..., kanskje mindre. Nesten utrolig at en motor uten gløding starter i det hele tatt, men det blir vel et annet tema. Det finnes noen tema en aldri kan bli ferdig med å "debattere".. Innenfor denne kategori finner vi nok helt sikkert batteriene, for ikke å snakke om oljetilsetninger og fortøyning..... Per Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.