Jump to content

Størrelse på startbatteriet.

Haba

Recommended Posts

Det er vel ikke noe poeng å dynge ned en halvplaner med mer vekt enn nødvendig. For meg har startbatteriet alltid vært en "nødkrets" dvs. Jeg har en bank(for min båt 5x75 amph) som jeg bruker til allt også start men om den skulle streke skrur jeg over til nødkretsen som har et 60 amph startbatteri. Etter jeg begynte med denne konfigurasjonen har jeg så langt ikke hatt strømpoblemer. Septik går full og vann tomt lenge før jeg går tom for strøm. Du trenger ikke større startbatteri på din båtmotor enn en tilsvarende bilmotor. Dvs. 60 amph startbatteri skulle være rikelig.

Selvfølgelig er det riktig som du sier blueline, 60-80 A holder i de fleste tilfeller som startebatteri. og jeg skjønner ikke hvilken filosofier som kommer opp her av og til ang. batterier og strøm generelt. Dersom starbatteriet av en eller annen mystisk grunn skulle være tømt, slår en over på forbrukskretsen og starter, pronto.

Det er viktig og ikke blande batteriets kapasitet med batteriets evne til å levere høy startstrøm. Et startbatteri er konstruert for å kunne levere høy startstrøm. Et forbruksbatteri er ikke konstruert for dette. Leverer batteriet for lav startstrøm ville dette skade startmotoren og motoren, samt gi en unødvendig stor belastning på batteriet.

For meg har startbatteriet alltid vært en "nødkrets" dvs. Jeg har en bank(for min båt 5x75 amph) som jeg bruker til allt også start men om den skulle streke skrur jeg over til nødkretsen som har et 60 amph startbatteri. Etter jeg begynte med denne konfigurasjonen har jeg så langt ikke hatt strømpoblemer.

Har akkurat samme løsningen selv. Fungerer ypperlig. Ikke noe å huske på. Ingen releer, bep'er dioder eller annet.

Kun å slå på bryteren til hovedbanken og la den stå på til du kommer tilbake til hjemmehavn og forlater båten.

Blir ikke lettere, enklere og billigere enn dette. Jeg har et 75 Ah startbatteri som reservebank. Det begynner nå sin 9. sesong.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...