avmønstret5 Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Uten gløding??...det er da ikke alle som har Volvo takk og pris Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Det er vel ikke noe poeng å dynge ned en halvplaner med mer vekt enn nødvendig. For meg har startbatteriet alltid vært en "nødkrets" dvs. Jeg har en bank(for min båt 5x75 amph) som jeg bruker til allt også start men om den skulle streke skrur jeg over til nødkretsen som har et 60 amph startbatteri. Etter jeg begynte med denne konfigurasjonen har jeg så langt ikke hatt strømpoblemer. Septik går full og vann tomt lenge før jeg går tom for strøm. Du trenger ikke større startbatteri på din båtmotor enn en tilsvarende bilmotor. Dvs. 60 amph startbatteri skulle være rikelig. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Selvfølgelig er det riktig som du sier blueline, 60-80 A holder i de fleste tilfeller som startebatteri. og jeg skjønner ikke hvilken filosofier som kommer opp her av og til ang. batterier og strøm generelt. Dersom starbatteriet av en eller annen mystisk grunn skulle være tømt, slår en over på forbrukskretsen og starter, pronto. Sitér dette innlegget Link to post
mart69 Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Det er viktig og ikke blande batteriets kapasitet med batteriets evne til å levere høy startstrøm. Et startbatteri er konstruert for å kunne levere høy startstrøm. Et forbruksbatteri er ikke konstruert for dette. Leverer batteriet for lav startstrøm ville dette skade startmotoren og motoren, samt gi en unødvendig stor belastning på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 For meg har startbatteriet alltid vært en "nødkrets" dvs. Jeg har en bank(for min båt 5x75 amph) som jeg bruker til allt også start men om den skulle streke skrur jeg over til nødkretsen som har et 60 amph startbatteri. Etter jeg begynte med denne konfigurasjonen har jeg så langt ikke hatt strømpoblemer. Har akkurat samme løsningen selv. Fungerer ypperlig. Ikke noe å huske på. Ingen releer, bep'er dioder eller annet. Kun å slå på bryteren til hovedbanken og la den stå på til du kommer tilbake til hjemmehavn og forlater båten. Blir ikke lettere, enklere og billigere enn dette. Jeg har et 75 Ah startbatteri som reservebank. Det begynner nå sin 9. sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.