KDB Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 Det er ikke sikkert du trenger ekstra sirkulasjonspumpe med slangelengde du oppgir. Eg hadde først prøvd uten, husk at slike pumper bråker en del og det må du ta hensyn til, bruker også ca 1A-2A strøm. Eg har også gummislange og messing koblinger fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 selv om du er skeptisk til plastdeler legger jeg ut link til speedfit katalog og installasjonsguide. Jeg har ikke sentralvarme, men har brukt dette på varmt og kaldt vann ombord. Det er utrolig enkelt å legge, men bruk original tang for å kutte rørene. Det holder også tett. Ser ifølge spesifikasjonene skal det tåle 82 grader ved 3 bar. Om det gjelder for alle artiklene deres vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 selv om du er skeptisk til plastdeler legger jeg ut link til speedfit katalog og installasjonsguide. Hvor får du kjøpt disse delene i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 hos maritim, bla. Muligens rørleggerforretninger kan bestille også. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 ... husk at slike pumper bråker en del og det må du ta hensyn til, bruker også ca 1A-2A strøm... Hvorfor ikke bruke Grunfos 220v pumpe og inverter? Grunfos er stillegående og pumpe fra samme produsent kan kjøpes til 599kr hos CO. Den har tre hastigheter og den laveste passer til fleste båter. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
NilsPils Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Etter å ha fått gode impulser gjennom denne tråden har jeg tegnet om systemet. Jeg velger nok å koble alle delene i parallel i stedet for i serie. fordelene blir da: - Vesentlig mindre strømningsmotstand - Kan sannsynligvis sløyfe ekstra pumpe - Alle forbrukere kan enkelt reguleres individuelt Det blir enkelt å stenge av varmtvannsbeholderen dersom en trenger rask kupevarme eller stenge av vrmluft om sommeren. Det blir kanskje noen flere rørdeler. Tar ikke risken på Speedfit eller andre plastdeler i motorens kjølevannskrets, så det blir 16 mm slange med slangeklemmer. Som T-stykker tenker jeg meg loddefittings med 15mm rørstusser og ventiler (CO) med klemringfittings. Det blir liten motstand og lav pris. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
spilli Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Alle forbrukere kan enkelt reguleres individuelt Det blir enkelt å stenge av varmtvannsbeholderen dersom en trenger rask kupevarme eller stenge av vrmluft om sommeren. Flott tegning, NilsPils Er helt enig i paralelldrift, men tror jeg ville ha spandert på meg en bypass slik at jeg kunne stenge ute VV berederen også, tenker da på evnt lekasje på denne el. Ikke spar på dimensjonen, det har du igjen for. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Det er ikke sikkert du trenger ekstra sirkulasjonspumpe med slangelengde du oppgir. Eg hadde først prøvd uten, husk at slike pumper bråker en del og det må du ta hensyn til, bruker også ca 1A-2A strøm. Eg har også gummislange og messing koblinger fungerer utmerket. Jag har en pump som är på 2 W. Den hörs inte alls och cirkulerar vattnet utan problem i min seriekrets. Har 22 mm. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 (redigert) ........... men tror jeg ville ha spandert på meg en bypass slik at jeg kunne stenge ute VV berederen også, tenker da på evnt lekasje på denne el. Ikke spar på dimensjonen, det har du igjen for. ??VV berederen har jo allerede egen stengeventil. Mener du en eksta ventil på avløpet også? Var ellers og sjekket deler og priser hos CO i dag. Der får du rimelige t-stykker i messing (forniklet) og ventiler i messing til å skru rett på til en overkommelig pris. Redigert 19.Oktober.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
spilli Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 ??VV berederen har jo allerede egen stengeventil. Sorry, Trodde den pumpa du har på maskinen var primærpumpa som pumper kjølevannet gjennom v-Vekslern. Hvis dette bare er en hjelpepumpe som kan stoppes blir jo saken litt anderledes. Beklager misforståelsen. Mvh Spilli Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 hva er symbolet "sirkel som ligger i en V"? Er dette ekspansjonstanker? Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 hva er symbolet "sirkel som ligger i en V"? Er dette ekspansjonstanker? Tilbakeslagsventiler regner jeg med. Ekspansjonstanken er vel den ovale saken i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 (redigert) hva er symbolet "sirkel som ligger i en V"? Er dette ekspansjonstanker? Tilbakeslagsventiler. Disse er der for at vannet ikke skal strømme tilbake gjennom motoren når jeg kjører på dieselvarmer og omvendt når jeg bare kjører på varme fra motoren. Hele systemet er bare basert på motorens ekspansjonstank. Ved parallelkobling regner jeg med at også luftingen blir enklere. Jeg kan da lufte en enhet av gangen. I den forbindelse har jeg merket meg en god ide som ble lansert på forumet ved at en arrangerer tilkoblinger så en kan spyle gjennom systemet med vannslangen i marinaen. Redigert 20.Oktober.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
spilli Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 Tilbakeslagsventiler. Disse er der for at vannet ikke skal strømme tilbake gjennom motoren når jeg kjører på dieselvarmer og omvendt når jeg bare kjører på varme fra motoren. Hele systemet er bare basert på motorens ekspansjonstank. Da må jeg spørre på nytt NilsPils. Hvis du stenger ventilene til VV-bereder-defroster og varmeapparat. Hvoprdan får du da sirkulasjon på pumpa på motoren uten en by-pass? Hvis det er noe jeg ikke har fått med meg, beklager jeg "Frågan" Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 Jeg legger om anlegg i min båt disse dagene. Dieselvarmer montert i hekk kjører inn på bereder og varmeveksler som også er i hekk. Sentralvarme i båten kjører via den varmeveksleren. Der har jeg varmt forbruksvann året rundt ved siden av hekkdusj. Dieselvarmer styres via treveis bryter. På sommertid starter termostat i bereder den men på vintertid er de romtermostat. Dette er opplegg som kan brukes til båter i alle størrelser men koster litt mer en vanlig oppsett. x x x Der båten er stor har jeg annen bereder under salongbenk. Den tar vann fra bereder bak men pentry er i mellem dem. Jeg setter opp ventiler til å kunne kjøre kun på en bereder. Jeg varmer motor kun i kaldeste perioden på vinteren, bra varmekilde om bord. Der bruker jeg liten varmeveksler fra sentralvarmer med 12v sirkulasjonspumpe på motor. Jeg skulle montert motorvarmer fra bil vis jeg skulle ønske oppvarming på den på sommertid. Akterkabiner, 2stk toalett og dusj har dørkvarme med vanntemperatur regulert returventiler mens dørkvarme i salong tar mestepart av vannet i tillegg til varmesløyfe i fremre bereder. I salong er romtermostat som styrer dieselvarmer mens sirkulasjonspumpen i anlegg kjører hele tiden. I tilleg starter defroster på timer vis dieselvarmer har kjørt i 15min uten termostat slår den ut. Forkabin er langt unna og der er egen sirkulasjonspumpe styrt med romtermostat. Dieselvarmer fra Kabola, sirkulasjonspumper og vifte er 220v. Stillegående og driftsikre. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
REM Svart 2.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2014 Akterkabiner, 2stk toalett og dusj har dørkvarme med vanntemperatur regulert returventiler mens dørkvarme i salong tar mestepart av vannet i tillegg til varmesløyfe i fremre bereder. Dieselvarmer fra Kabola, sirkulasjonspumper og vifte er 220v. Stillegående og driftsikre. Hva slags varmesløyfer benytter du som dørkvarme Servicemannen? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.