Jump to content

Vannvarme, Eberspächer D5W, kjølevannsløyfe


Aadne

Recommended Posts

Jeg har holder på å planlegge montering av vannvarmer i min Seilbåt. Jeg har lest mange gode innlegg her på BP, og har fått mange gode ideer. Men om noen vil gi noen kommentarer til tegningen av hvordan jeg har tenkt å montere annlegget hadde det vært flott. Båten min er en Sun Odyssey 35.

 

 

copy_3_of_oversikt_vannvarme.gif

 

 

Ting jeg lurer på

 

 

Bør motoren blokkeres fra varmekretsen når vannvarmeren går, og motoren er av? Kan eventuelt kjølevæsken ødelegge sirkulasjonspumpen i motoren om den går igjennom lenge?

 

Jeg har tenkt å ha ventiler slik at jeg kan kjøre motoren uten å sirkulere igjennom hele kretsen (Bypass slange rett etter uttak fra motoren). Er dette nødvendig? eller er det bare ekstra slanger og ventiler. Ser ingen andre som har tegnet inn dette i tilsvarende annlegg.

 

Jeg har tenkt å bruke 16mm slanger, eller burde jeg bruke større?

 

Er det greit å bruke ventiler av forniklet messing, eller bør jeg bruke syrefast?

 

 

Tusen takk for alle svar.

 

mvh

 

Aadne :fishing:

Redigert av AadneS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har akkurat montert ferdig systemet mitt med 4 stk 1,5 kw defrostere 1 stk 10 kw defroster og varmtvannstank. Vannvarmer eber 5kw. Du trenger kun avstenging på motor. Jeg har ingen bypass av varmer ved drift av motor, pumpen blir ikke ødelagt. Jeg har 16mm slanger, men med ekstra sirkulasjonspumpe midt på sløyfa, da jeg har alt i serie. Du bør ha bypass av skipets motor dersom varmer går kontinuerlig og kun ha en krane åpen slik at motor blir brukt som ekspansjonstank i systemet.

Link to post
Share on other sites

Du kan koble den ekstra pumpa via et rele som er styrt av pumpa på varmeren. Fordelen med å bruke 16mm slanger er da at du slipper å strupe ned før defrosterene, men ved lange strekk uten ekstra sirkulasjonspumpe ville eg valgt 19mm. Eg har byttet vifter i defroster til stillegående vifter fra microplex, dette er omtalt i en annen tråd dersom du søker på vannvarme finner du nok denne. Dette fungerer veldig bra, nesten lydløst. Ville ikke brukt radiatorer da dei gir lite varme, dei må i så fall vere veldig store, men dersom du har plass ok. Sirkulasjonspumpene bråker litt, eg plasserte mi under køya, men kanskje eg må flytte denne, får prøve ei natt først og se korleis det går.

Link to post
Share on other sites

Ved bruk av radiatorer og 19mm slanger vil det bli mye vann i systemet, og du kan da få problem med at det renner over i ekspansjonstanken på motoren. Se etter data på motor hvor stor ekstern kjølesløyfe som kan kobles til, det pleier å vere ca 20% av vannmengde på motor.

Link to post
Share on other sites

Har akkurat bestilt deler til et vannbåren system selv.

Ser ut til at du har valgt ut ganske nøyaktig de samme komponentene som meg :cheers_wine:

Men ser ikke helt på tegningen din hva de hvite "pappeskene" er for noe. Vanlige radiatorer?

 

Eneste ventilene jeg i utgangspunktet har tenkt å montere er for å kunne stenge av motorene. Og jeg skal bruke egen ekspansjonstank for systemet.

Samt jeg går for johnson pumpen som er akkurat som den med 16mm stusser, men har 20mm stusser. Så den fløder litt mer.

 

Grunnen til at jeg går for 20mm slanger er for da er det ikke slangene som er strupingen. Og vill nok sette defrosterne i parallell i stedet for i serie. Da kan en enkelt stenge igjen en av defrosterne med kun 1 ventil. Og i koblingspunktet ut til defrosterne kan en velge mellom forskjellige typer T eller Y koblinger for å variere mengde ut til hver defroster. Og står de kun i serie får første defrosteren den varmeste vesken.

Vet ikke helt om det stemmer, men innbiller meg også at tykkere slanger ikke mister så mye varme på veien, siden det er mer veske per cm3.

 

Har ikke erfaring fra noe vannbåren system selv, så håper det kommer mange gode tips om akkurat det oppsettet ditt.

Hvor mye kan en koble til en D5W? Selv har jeg 2 defrostere på til sammen ca7200w, og 30L v.v.tank. Vil det kunne gå greit å hive på en defroster til på ca 5000w?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren er i garantiperioden sin anbefaler jeg deg ikke kobling av kjølesystem på den direkte til varmesystem om bord. Betre er under alle forhold å montere varmeveksel mellem motor og varmesystem dersom mulighet for lekasje blir mange ganger mer med direkte kobling og kan føre til motorhavari. Hvis du ønsker forvarming på motor kan du ha sirkulasjonpumpe med egen bryter på motorside.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle svar.

 

Etter hva jeg forstår kan jeg redusere antall ventiler betydelig. Helt flott.

 

Nye PC vifter fra microplex er bestilt, gleder meg til å prøve de på defrosteren.

 

Jeg kommer nok til å gå for 16mm slanger, for at ikke volumet skal bli for stort. Antar at det går greit.

 

"Pappeskene" skal forestille vanlige radiatorer, disse var tenkt å ha i lugarene, men om defrosteren fra Eberspacher (2KW) med PC vifte er lydløs nok, vil jeg nok gå for dem også i lugarene. Jeg skulle gjerne hatt flere lydløse radiatorer, men det er dårlig med plass, og enn trenger nok ganske mangen meter for å få nok varme.

 

Jeg lurer også på hvor mangen kw defrostere som kan kobles på en Eber D5W? Effekt uttak pr defroster blir sikkert betydelig redusert når orginal viftene byttes ut med PC vifter. Det igjen skulle bety at flere defrostere bør kobles til sløyfen.

 

Da jeg kjøpte båten var motoren allerede koblet med en vannsløyfe til varmtvannstanken. men her er slangene bare 13mm og ca 10 m lengde. Jeg har reist/bodd i båten i et år, og dette har fungert veldig bra.

 

Jeg har nok ingen garanti på motoren, da den er fra 2002 og har gått ca 2500 timer. Båten har vært i charter i caribbean i fem år. Kjøpte den fra The Moorings på jomfruøyene i 2007, og seilt hjem i fjor. Veldig fin tur og kan absolutt anbefales.

 

Igjen tusen takk for svar.

 

Aadne :fishing:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Tegningen din er helt lik min opprinnelige idé til vannvarme. Men når jeg gjennomførte det, så var det helt mislykket :smiley:

 

Seriekobling ga rett og slett for dårlig effekt.

 

La så opp til paralellkobling, og effekten mangedoblet seg. I turbusser og store båter er det alltid paralellkobling, ellers ville det alltid vært iskallt bakerst i bussen, og det var resultatet i båten også.

 

Med denne koblingen blir det ikke større forbruk av slanger, men det blir en del t-stykker å montere. Likevel, du vil ikke angre. Jeg har tips til hvor du kan få skikkelige t-stykker i plast. Solide, og en brøkdel av prisen.

Vannvarme

Link to post
Share on other sites

I båten min med samme varmer som deg har jeg benyttet i hovedsak 19mm slanger, men jeg skal gå motsatt vei og bytte ut endel med 22 mm istedet. Grunnen til det er at det blir mindre motstand i systemet og bedre sirkulasjon. Jeg har også en el-kolbe i systemet mitt med 22 mm stusser, men har slitt med å få den til å gå på 2 kw fordi kolben overoppheter pga for dårlig sirkulasjon. Nå har den fått seg en dukkert også, så nå er det ikke noe problem. Nå er den død uansett, men det er en annen sak :headbang:

 

Båten min er forøvrig 48 fot, så det blir noen flere meter med slanger, men jeg ville nok gjort det samme i en mindre båt også. Monterte vannvarme i en Bostrøm 37 nylig, og der har vi kun brukt 22 mm. Dataviftene fra Microplex er helt fint, og jeg hadde ikke hatt noen problemer med å sove i lugaren med en slik på. Man kan høre den, men veldig lite, mye mindre enn f.eks. en vanlig luftdyse fra en dieselvarmer.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

En liten rimelig Biltemaventil på hver retur, så trimmet jeg systemet. Begynte med å strupe nærmeste nesten helt igjen og gikk utover. Vannet er faktisk like varmt om det går sakte og lite gjennom.

 

Lykke til med prosjektet. Det er en fantastisk løsning og vi blir bare mer og mer glad i det.

 

Noen forbedringer har vi gjort. Bl.a. har jeg kobletberederen i serie direkte etter varmeren. Den viktigste bruken vår er varmtvann om sommeren, ikke sant? Det medfører at båten blir ca. 10 min senere oppvarmet første gang.

Men til gjengjeld, når landstrøm er på blir det ekstra varmeeffekt fra kolben.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Her er en forbedret skisse etter mangen gode innspill

 

 

vannvarme_med_to_kretser.jpg

 

 

Vannvarmeren D5W er nå kun koblet sammen med defrostere og varmtvannstanken (ikke motoren). To Eber Silencio 2 defrostere med PC vifter i salongen, og en Eber Helios 2 Kw defroster i hver av lugarene, også disse med PC vifter. Alt koblet i paralell med strupventil på hver defroster minus den siste.

 

Motoren er nå kun koblet sammen med varmtvannstanken og en sirkulasjonspumpe.

 

Vil det da være mulig å bruke varmtvannstanken som varmeveksler og forvarme motoren en vintersdag?

 

Med et slikt system er vel faren for lekasje av kjølevann minimal, samtidig som enn da må bruke to ekspansjons tanker. Da er det vel ingenting i veien for å gå opp til 19 mm dimensjon fra vannvarmer til defrosterene, og det er vel unødvendig med ekstra sirkulasjons pumpe i en så liten krets?

 

 

Igjen tusen takk for alle innspill.

 

Aadne :fishing:

Link to post
Share on other sites

Ser ut som parallelkoblingen er litt feil, blå skulle vert direkte til venstre på tegningen. Du vil med system i paralell få mest varme til den med kortest sløyfe uten reguleringsventiler. Som sagt tidligere har eg 5 defrostere og varmtvannstank i serie, og etter en times drift har eg 78 grader på første og 65 grader på siste defroster, den kommer etter varmtvannstank, det etter oppstart på 5 grader.

Link to post
Share on other sites

Heisann..

 

Har lest alle innleggene med interesse. Har selv gjort tilsvarende denne løsningen med godt hell grunnet mange radiatorer. Her sirkulerer varmen fra under benkene opp bak benkene og ned igjen. Har radiatorer langs skottet i hele båten på begge sider

 

Er det noen som har prøvd denne for å få varme fra motoren ut i sløyfen ???

 

Fenris

fenris111.jpg
Link to post
Share on other sites

Takker for veldig fint emne Aadnes.

Jeg har koblet min vannvarmeren i serie, men er ikke helt fornøyd.

Det skal kobles om til paralellt, klart det blir varmere da.

Tenkte å samle utgangene på en plass med kraner samlet, likedan samle returen, før den går inn på varmeren igjen.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har prøvd denne for å få varme fra motoren ut i sløyfen ???

Jeg bruker tilsvarende type fra Vaeco men problemet er at motoren varmer ikke bereder under kjøring. Har montert noen varmtvannsberedere med dobbel sløyfe i kundebåter og med ekstra sirkulasjonspumpe på motor forvarmer den oppsetningen bra. I næste år budsjett til min båt blir varmeveksler kastet ut og ny bereder tatt inn.

Link to post
Share on other sites

Vil det da være mulig å bruke varmtvannstanken som varmeveksler og forvarme motoren en vintersdag?

Jeg skulle tatt turen direkte gjennom bereder. Trenger ikke sette opp sløyfe der dersom dette er liten varmer du har og sirkulasjonen er ikke stor. Blir mer effekt i oppvarming av vann og forvarming av motor hvis du gjør de.

Link to post
Share on other sites

Først må jeg si tusen takk til alle, for mange gode innspill og erfaringer. :cheers:

 

Jeg har laget en ny skisse basert på forslagene som folk har har kommet med.

 

Jeg ser at det er delte meninger angående serie og parallell kobling av defrostere. Jeg tror at begge løsninger ville fungert bra i en så liten krets som jeg skal lage, men jeg kommer nok til å velge parallell. Dette for å ha flere muligheter med hensyn til koble bort en lugar om jeg ønsker det.

 

Likte veldig godt forslaget fra Servicemannen, det med å ha to varmekretser koblet til berederen. At motoren får leve sitt eget liv og at minst mulig vann fra den sirkulerer rundt i båten tror jeg er veldig lurt. Både for å redusere faren for lekasje/luft i systemet, hensyn til ekspansjonstank til motor, og for at det ikke skal bli for tungt for motoren å sirkulere vann rundt i en stor krets med mye motstand. Samtidig som jeg beholder muligheten til å forvarme motoren ved å bruke sirkulasjonspumpen mellom bereder og motoren.

 

vannvarme2.jpg

 

 

Eberspacheren er bestillt fra www.hjertmans.se , og jeg gleder meg til å montere dette.

 

Igjen tusen takk til alle innspill. Jeg er ny på Båtplassen, men må si det er en flott kilde til mye nyttig info.

 

mvh

 

Aadne :fishing:

Redigert av AadneS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei, Aadne. Hvordan gikk monteringen? Hvilken varmtvannsbereder endte du opp med?

 

Selv har jeg kun funnet webasto sine som har to separate varmesløyfer, men disse berederene kom jo dårligst ut i test i et båtblad for noen år siden.

Er det noen som vet om andre produsenter med beredere med to varmesløyfer?

Link to post
Share on other sites

Jeg planlegger også varmesystem for tiden. Har alle komponentene montert, bortsett fra sirkulasjonspumpen, men har ikke koblet slangene og ventilene enda. Jeg hadde tenkt meg å arrangere etter denne skissen. Rekkefølgen av komponentene er delvis gitt av plassering på hver sin side av motoren.

 

Dette er en fullisolert båt på 31.5 fot. Jeg hadde tenkt å bruke 16 mm gummislange og messingfittings. Det blir tilsammen ca 8 -10 m slange. Jeg er litt skeptisk til å bruke plastdeler da det jo er en del av motorens kjølesystem.

 

Tar gjerne imot kommentarer.

 

heating_system1.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Messing er fint å bruke, men det fordyrer montasjen veldig. Regn fort noen tusenlapper i messingdeler. I båten min brukte jeg endel stykker som jeg fikk kjøpt fra moss slangeservice. Husker ikke navnet på de, men de er blå, og fåes i T-stykker og alle mulige bøyer og overganger. Disse er mye rimligere, og godkjent for kjølevann osv. Disse har fungert utmerket hos meg i flere år, og gjorde det litt kjappere og enklere i monteringen. Hvis jeg skulle gjort jobben igjen ville jeg nok brukt enda mer av disse, men båten min er mye større med flere komponenter, og slikt sett blir besparelsen mye større. I båten min gikk det sikkert 10000 kr bare i rørdeler og slange. I båten min er det i hovedsak 19mm, men hvis jeg skulle gjort jobben omigjen ville jeg brukt mest mulig 22 mm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...