Dieselboy Startet 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2009 Da var boka til vhflappen bestilt, men trenger en vhf (forhåpentligvis), noen som kan anbefale hva en skal vurdere å kjøpe. Satser på en stasjonær. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Pris? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Pris.....jah....ligger vel litt i spm, men jeg kan vri litt på spm : rimelig vhf ? Må ha litt til andre prosjekter og da :-) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Sailor 4822 Den er bra. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Anbefaler deg å sjekke den nye katalogen til Seatronic i Moss. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Uansett hva du ender på tror jeg du får en god radio, er vel ingen av de Norske kjente butikkene som selger VHF radioer som ikke er tilfredsstillende? Eneste jeg har hørt (tror jeg muligens leste det her) at en Tech modell der mikrofonen kunne henge seg opp.. Sjekk ut f.eks Finn.no om noen har lagt ut noen gode tilbud... ligger alltid noen VHF radioer der... Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 dette går på sikkerheten til de ombord. så jeg ville heller lagt ut litt mere penger, enn å få en ymse vhf. Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
SeaRaymond Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Finnes en del tråder her om vhf om du søker, fant ut Icom var en favoritt, men nokså dyr, jeg ente opp med en standard horizon 1500, også den fått grei skussmål (pris ca 2200,- + antenne) Men en vhf er da på mange måter en vhf, spørs litt hvor aktivt den skal brukes med tanke på brukervennlighet, skal den kun brukes den dagen du virkelig trenger den og bare tenker å trykke DSC - knappen holderr sikkert de fleste med denne funksjonen... kanskje?... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Jeg kjøpte to MIdland-VHFer hos Maritim i fjor. En i styrhuset den andre på soldekket. To smarte apparater til en pris av 1495 pr. stk. Husk at alle VHFer som selges i dag holder høy kvalitet. Alle har i dag DSC og kan kobles mot GPS samt legge inn buddy-nummer for kameratoppkall. Jeg er godt fornøyd med mitt innkjøp. Skulle jeg valgt i dag ville jeg kjøpt de samme. Apparatet har mange lyttefunksjoner og har norsk bruksanvisning hentet ned fra nett hos Maritim sine sider. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kullis Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Garmin VHF 200i er en robust og vanntett radio med en rekke "high-end" funksjoner og muligheter i et kompakt og moderne kabinett. Med opptil 25W sendestyrke og en eksepsjonell støydemper kombinert med Garmins velkjente kvalitet, er dette en VHF med fantastisk ytelse. Den ekstra store skjermen på 3,2", tre ekstra store knapper/brytere og lettlest grafikk gjør enhetene meget enkle i bruk. VHF 200i støtter NMEA 2000 for enda enklere installasjon/integrasjon, 20W ropert funksjon og alternative plasseringer for høyttaler og mikrofon. I tillegg kan VHF 200i benyttes sammen med det nye GHS 10 håndsettet. Ekstra stor 3,2" skjerm med justerbar bakgrunnsbelysning. Klasse D Digital Selective Calling (DSC), med innebygd DSC mottaker. Enkel flushmontering ved hjelp av avtakbare deksler i topp og bunn. Opptil 25 Watt senderstyrke. Grensesnitt: NMEA 2000 og NMEA 0183. LOCAL mottaksmodus for å forbedre mottak i travle havneomgivelser. Sporing av posisjon - lokaliser og hold kontroll på inntil tre andre fartøyer. Automatiske og manuelle tåkelur signaler - pluss justerbar lydfrekvens. Roterende knapper for justering av volum, squelch og kanalvalg. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Seatronic har Standard Horizon GX1500E til 2390kr. Dette er en bra VHF til en bra pris. Jeg kjøpte en slik og en RAM+ second station i fjor. Standard Horizon er varemeket som brukes på marinutstyr i fra firmaet (Vertex Standard) som bruker Yaesu som varemerke på sine landradioer og radioamatørutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Har sagt dette en rekke ganger, men det er ikke mindre aktuelt idag: sjekk LYDKVALITETEN på apparatet. Hjelper lite at man en dullion fancy funksjoner, og en manual på 200 sider som må pugges, om man ikke hører hva den i andre enden sier, fordi høyttaleren var det som ble ofret for å få råd til alle funksjonene innenfor budsjett. Min erfaring er at Simrad og ICOM har greie apprater til greie priser. Spesielt sistnevnte er vel store i internasjonal sammenheng også, på andre typer apparater enn bare maritime VHF er.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Fanafjord Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Sto også foran valg mellom Standard Horizon 1500 og Icom. Gikk for Standard Horizon, mest pga betjeningsvennlighet og lydkvalitet. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Dieselboy Svart 16.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Jeg kjøpte to MIdland-VHFer hos Maritim i fjor. En i styrhuset den andre på soldekket. To smarte apparater til en pris av 1495 pr. stk. Husk at alle VHFer som selges i dag holder høy kvalitet. Alle har i dag DSC og kan kobles mot GPS samt legge inn buddy-nummer for kameratoppkall. Jeg er godt fornøyd med mitt innkjøp. Skulle jeg valgt i dag ville jeg kjøpt de samme. Apparatet har mange lyttefunksjoner og har norsk bruksanvisning hentet ned fra nett hos Maritim sine sider. Hvordan er lydkvaliteten på disse ? Blir vel ikke som på flyene ?......(dette er kaptein bamsemums....bla bla skurr skurr) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Hvordan er lydkvaliteten på disse ? Du får iallefall kjøpe ekstra høytaler til Midland VHF og da er iallefall lyden mer enn god nok ( ja siden du nevner fly så har du kanskje flymotor og da hjelper nok ikke høytaleren heller ). Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Midland har 2W utgangseffekt på lyden ved 10% forvregning, Standard Horizon GX1500E har 4,5W ved 5% forvregning. Ingen tvil om at GX1500E har mye bedre lyd enn Midland. Har Midland NMEA 183 inngang? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Det er definitivt kvalitetsforskjeller på vhf`er som selges i dag, jeg demonterte min nyinnkjøpte Cobra F 75 i helgen og deretter installerte en god gammel Icom IC-M 59 uten DSC (10 år gammel) som jeg hadde liggende. Forskjellen er som natt og dag spesielt på mottakerens følsomhet samt lydkvalitet. Jeg har hatt forskjellige vhf`er men Cobraen tar en klar bunnplassering. Standard Horizion og Icom er absolutt gode kandidater til en fornuftig pris. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Hvordan er lydkvaliteten på disse ? Blir vel ikke som på flyene ?......(dette er kaptein bamsemums....bla bla skurr skurr) Helt ok! Har hatt Icom, Sailor og Navman tidligere. Merker ingen forskjell på lyden. Sailor hadde større høytaler og litt kraftigere lyd. Jeg har en ekstra høytaler på radioen i styrhuset. Den bærer lyden bedre over hele båten. På tørkeloftet har jeg kun en standard høytaler som er på VHFen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Framtia Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Jeg har på et annet forum funnet positiv omtale av dette produktet. Det er en automatisk bryter som kjører lyden fra VHFen ut på høytalerne som brukes til vanlig stereo når det er trafikk. Jeg prøvde å bestille direkte, men slet med å få kontakt med produsenten. Tror den vil koste ca 700kr. Hvis noen finner en måte å få kjøpt denne er jeg interessert... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Frivakten Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Prøv å søke på Switch HiFi- VHF. Et eksempel på et slikt søk: http://www.nauticom.fr/store/product_info-...h-pId-1541.html Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
NEPTUN-LE6621 Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 (redigert) Kjøpt midland New neptun 100 fra maritim eg også,og samme som Astor kansje. Samme pris iallefall,bare at den nå koster kr 1969,- (faktisk er M-tech billigare??) Var kampanjepris da eg kjøpte ifjor. Men sjekk med maritim...kansje feil pris?? God,sikker,vantett radio, men anbefaler å kjøpe ekstra høgtaler (tillegsutstyr) og montere denne utendørs så du hører trafikk under fart,om du er ute. Du kan lese om den her Har du liggande høgtaler med vanlig "Walcman" plugg og som tåler vann kan du bruke ein du har.... Hugsa ikkje kva pluggtypen heite,men slik vanlig "liten" hodetelefonplugg :o) Redigert 17.Mars.2009 av NEPTUN-LE6621 (see edit history) Sitér dette innlegget **Båtfolk** -Vassendgutane- Link to post
KOB Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Har en billig Raymarine som fungerer utmerket. Har tidligere hatt langt dyrere Simrad uten at det har vært noe bedre. Tenk på plassering og om du bruker innebygget eller separat høyttaler. Med redusert hørsel med årene og mye støy ombord er det viktig at høyttaler er plassert i ørehøyde. Vil tro det er kurant å få montert en ekstra høyttaler strategisk plassert. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
baatsman Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Har en fastmontert Raymarine 54 E og en håndholdt rundt halsen. Går jeg på sjøen kan jeg kommunisere med båten, hvis de hører den. Som fruen sier, svært til støy på VHF idag. Har da den håndholdte som gir meg bra informasjon, og har bra rekkevidde. 5 W på sjøen holder bra innasjærs. Men med forflyttninger over til Skagen, stoler jeg kun på fastmontert. Antenne i mast og riktig lavtapskabel. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Spinnaker Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 jeg ente opp med en standard horizon 1500, også den fått grei skussmål (pris ca 2200,- + antenne) Seatronic har Standard Horizon GX1500E til 2390kr. Dette er en bra VHF til en bra pris. Jeg kjøpte en slik. Standard Horizon er varemeket som brukes på marinutstyr i fra firmaet (Vertex Standard) som bruker Yaesu som varemerke på sine landradioer og radioamatørutstyr. Sto også foran valg mellom Standard Horizon 1500 og Icom. Gikk for Standard Horizon, mest pga betjeningsvennlighet og lydkvalitet. Midland har 2W utgangseffekt på lyden ved 10% forvregning, Standard Horizon GX1500E har 4,5W ved 5% forvregning. Ingen tvil om at GX1500E har mye bedre lyd enn Midland. Jeg testet litt og kom også frem til at denne Standard Horizon GX1500E er et svært godt valg, og man får mye for pengene iform av finesser og kvalitet. Svært god lydkvalitet, både på mottak og sending, brukervennlig, og har mulighet for tilkobling av ekstra Mic-enhet ute. Min erfaring er at det er endel skvip å få på markedet, men man merker dette lett ved å kjenne på knotter og høre på lyden, det gjennspeiler ofte resten av radioen. Prisen er ikke mye høyere for en VHF av betydelig bedre kvalitet enn man får på nedreste hylle, så siden dette gjelder sikkerhet blir ikke valget vanskelig. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
abbor Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Hva vil rekevidden til en håndholdt VHF være når en ligger i sjøen? Tenkte spesiellt på hvor langt en typisk kan være i fra en basestasjon og fortsatt oppnå kontakt med Kystradiostasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.