Jump to content

X40 eller X43 fra X-Yacht

baatsman

Recommended Posts

Har begynt å snuse litt rundt X40. Noen her som kjenner nærmere til båten. Ser av tekniske spek så er X43 ikke lengre enn vår 42 foter. Om ikke lenge begynner det å bli vanskelig å få med Jr på alle turer og da er vårt "romskip" stort. Av egen erfaring sitter vi stort sett mest ute, og ikke så mye inne. Selfølgelig vår/høst benyttes inneplassen mye. Men selv om X40 er trangere på alle mulige måter, er båten flott. Selv med løygang i cock-pit er plassen bra. Ett stort ratt gir samme følelse som våre 2. Men hvordan er bevegelsemønstret med å bevege seg rundt det store rattet. Seiler ofte 2 eller meg alene.

I tilegg har den bra "seilegenskaper" med LYS rundt 1,35. Jeg ser ikke dettei utgangspunktet som en regattabåt for oss, men som en familie seiler. Og selvfølgelig med winch akter/forut og nedfellbar pysewisp. Nå har vi gjennom en 3 sesonger fått lære en del av Baven og vi er fornøyde stort sett. Men ser nå slutten på en "glimrende" trenerkarriere i fotball :lol: . og regner med att G16 er siste holdeplass. Dette betyr frigjordt tid, og ser litt på regattaer igjen. Og der jo en fryd og kunne nå storseilskjøtet med hånden mens du holder i rattet med den andre.

Men om det blir i år er ikke sikkert, drøftingene er startet i familien. Og mor setter stor plass i fokus, mens jeg har fått sansen for disse danskene.

Noen synspunkter rundt båten, og siden jeg ikke har sett X43, er det stor forskjell på de 2?

Vi sees!

Hei Baatsman.

Seiler selv en Dufour 40 med frue og to barn. Det å ha tilgang til løygang og wincher fra rormannsplass er ideelt. Seiler jo mer eller mindre singelhanded. Rattet er også større enn to små og rorfølelsen blir desto bedre.

Det jeg ville tenkt på var å få løygangen på dørken i cockpit ikke oppe på benkene. Det gir bedre mulighet for bevegelse rundt rattet.

Enig med Framtia og tror at kona vil falle for/like grand soleil bedre pga mere moderne design nedunder. Men alle disse er bra. Du trenger ikke bekymre deg for cockpiten. Dette med et/to ratt eller løygang her eller der er noe man venner seg til hvis man generelt liker båten.

Hvorfor ikke en bavaria match 42?

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Aiai nå snakker vi , du er nå inne på det jeg selv har på blokka over alternativer ved neste båtbytte.

Begge kan fås uten dinette men på 40en så slipper du unna det ekstra toalettet foran og dermed er det mer plass i forpiggen der. Om du ikke skal ha nytt så ligger det vel en blå 40 med teakdekk hos X-yachts.

Her tror jeg du kommer til å smile som en gal mann når du seiler , men hvorfor den grunne kjølen ?

http://www.x-yachts.com/seeems/13020.asp

http://www.x-yachts.com/seeems/12235.asp

37 , 40 og 43 var testet i et seilas i nr 9 2004 og de var om jeg husker korrekt veldig like , har den testen liggende her.

Vi var millimetre fra å kjøpe en grand soleil 37 i høst men trakk oss da vi ikke likte innredningen , det er utrolig lite skuffer og skap i den og 40en , skap som er av typen pocketbok på høykant det blir bare tull.

Elan 410 er også fin men jeg mener ihvertfall at en ny performance cruiser i 2009 bør ha rullen under dekk , det ser mye bedre ut , er mindre i veien og man slipper å demontere den om man skal seile regatta

Redigert av Enzo (see edit history)
Hvorfor ikke en bavaria match 42?

Bavaria Match 42 er en bra båt ingen tvil om det. De som flyter rundt nå i andedammen er modifiserte(kjøl) og tåler mye.

Men markedet har dømt de. Dufor 40 er også en flott båt, men det ligger en del grums igjen etter forrige imp. Derfor er Dufour satt på vent. Har vært i Son og sett på Dufour tidligere, så de nøye beskuet. Ikke sett nye 405.

Men synes Blue Peter gir ett godt inntrykk.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

, men hvorfor den grunne kjølen ?

Elan 410 er også fin men jeg mener ihvertfall at en ny performance cruiser i 2009 bør ha rullen under dekk , det ser mye bedre ut , er mindre i veien og man slipper å demontere den om man skal seile regatta

Grunn kjøl, 2,1 gir meg bedre muligheter i utehavner. Har flere ganger dykket ned og sjekket forhold der vi ligger. Og selv med våre 42 fot og 2 m, er det ikke mye vann under. Men ser fordeler med 2,4 i andre miljøer.

Ellers ser du er meldt på Færder Enzo.

Når det gjelder Elan 410 har jeg sett også den. Ingen tvil om att det også er en flott båt.

PS Fruen liker best Classic versjonen på X, mens jeg liker best den nye modellen. He he ikke lett.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

xc 42 fås med 1,70 kjøl. det ville jeg valgt.

da har du flere mulige plasser hvor en kan gå inn, spesiellt i Danmark.

Hehe du er inne på noe der, har sittet fast i en havn i Limfjorden med vår båt. Ble verdensmester i thrustlerkjøring for å komme løs. :lol:

Gutta gliser på X-yacht når de snakker om seilegenskapene. Mener 42 skal være med i Færdern.

Vi sees!

Arcona er flotte båter det. Slik jeg ser det, synes jeg prisforskjellen fra brukt til ny er liten. Men ved å kjøpe en nyere brukt for du gjerne en godt utstyrt båt. Tittet på de

X som ligger i utlandet. Synes ikke de er priset etter dagens forhold.

Idag har tankene kun gått med til å motivere meg til å skru noe forbannet tungt, ukurant å bære og en hel masse deler fra IKEA. Nigthmare on Furuset. :lol:

Vi sees!

Den arconaen lå ute i fjor høst , ble lagt ut akkurat da messa i sjøen var , de skulle ha 2mill for den da , på messa kunne vi få Alizee sin demobåt (kliss ny just ankommet tror jeg) for omtrent samme prisen så 2mill var nok litt stivt tror jeg. Nå beregnes vel Arcona pris i SEK og den er vel 0,79 nå så det er nok ikke noe utopi at nyprisen også har falt , den nye er også finere med den nye dekksløsningen.

Av andre båter i samme klasse som ihvertfall vi er spent på er nye Swedestar 410 , nå kommer vel Nicander også med en båt i omtrent samme størrelsen som en oppfølger til CB365 har jeg hørt så det skjer jo litt spennende ting i Sverige også.

Hei, dersom valget står mellom X- 40 og X-43 hadde jeg valgt X-43.

X-40 er kilen og veldig følsom på roret.

Mener å huske at kjølen står relativt langt frem, for å få tynet ut noen grader ekstra høyde på kryss. Dette er ikke optimalt dersom båten skal brukes mye på tur.

På x-43 tror jeg kjølen står noe lengre bak, noe som legger til rette for bedre allround egenskaper.

Lekkre båter begge to.

Vurderete selv en X-40 når jeg sist byttet båt. Valget falt da på en X-442 med bedre allround egenskaper (Egen bruk er 90 % tur)samtidig som det er bøtter med plass i forhold til X-40.

Det er ett pent eksemplar til salgs på Finn.no som har vunnet det meste som kan vinnes de siste årene. Båten har fortsatt mye fart i seg og det er relativt greit å seile opp til lys tallet.

Største svakhet er store forseil som er krevende å håndtere.

Lykke til :sailing:

Redigert av Tigergutt (see edit history)

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Hei, dersom valget står mellom X- 40 og X-43 hadde jeg valgt X-43.

X-40 er kilen og veldig følsom på roret.

Det er ett pent eksemplar til salgs på Finn.no som har vunnet det meste som kan vinnes de siste årene. Båten har fortsatt mye fart i seg og det er relativt greit å seile opp til lys tallet.

Største svakhet er store forseil som er krevende å håndtere.

Lykke til :sailing:

Pixeline har jeg sett til salgs og enig den har vunnet det meste. Klart plass har mye og si, men ser også att barna vokser opp. Men sonderer litt i markedet, og har absolutt ikke tatt noen beslutning. Kommer til å bruke tid på dette.

Og enig i det du skriver om stort forseil. Ser att flere kommer med høyere rigg med mere samspill mellom for/stor-seil

X-40 ble vurdert av Seilas (nr. ?) og andre blader i "Engelsvikentesten" høsten 2007. Båten fikk skryt for seilegenskaper og rorfølelse. Kunne vist seiles i blinde. Sånn hvis du ikke var klar over testen...

Skal finne frem bladet igjen.

Vi sees!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...