Birchwood 320 Startet 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2009 3 barn i alder 6 til 9 år fant en oppblåsbar gummibåt av leke typen som lå slengt en plass og sjøsatte denne og dro ut på fjorden uten vest eller tilsyn. Ble plukket opp av ein passerende båt. Nevner også at båten var delvis uten luft i ene siden. Hva ville du gjort om dine barn gjorde dette???????????????????? Vi sitter rådløse. Etter all opplæring med vest og forklaring om hvor farlig dette kan være ble dette glemt i stundens spenning. Hva gjør man utenom å være takknemlig for at dette gjekk bra. Har vi sviktet så til dei grader?? John Inge Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Bitteliten Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Ville ikke kjefta - ville hatt en skikkelig alvorsprat om hvor farlig dette var og hvor redde dere ble. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 dere har nok ikke svikta - unger handler ofte på innpuls - dessverre våre unger har også prøvd seg på et par helt utrolige "hyss" man må nok som bitteliten sier - ta en laaaaaaaaaaaaaang alvorsprat og kansje få di selv til og finne ut/si/figurere ut hva som kunne skjedd enda bra det gikk som det gikk og noen fanget det opp og "reddet" di - mange som kansje ville ristet på hue og dratt videre - bra di ikke gjorde det Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
jupan Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Jeg husker godt da jeg og gutta var små og ikke redde for noe. Selv om vi visste det var farlig, måtte vi bare prøve osv. Det gikk som regel bra, og det som hadde best effekt på meg var ikke å få kjeft, men da mamma og pappa tok seg tid til å forklare meg hvorfor dette var farlig og hvorfor jeg ikke måtte gjøre det igjen. Jeg tror det er slik med unger, alt kan ikke forklares - en del må faktisk også erfares. Ikke at det skal være noen sovepute, men dere må ikke tro dere har feilet på noen som helst måte. Bare ikke kjeft, men forklar og vær konsekvent. JRO Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Er jo egentlig enig med det som blir skrevet . Men. Dette var ikke en liten tur i vågen eller havna. Det var ut i fjorden med hurtigbåt og ferge trafikk. Båten er vel ca 1,8 meter lang. Vi parkerte ungene på rommet sitt etter en heller lang samtale hvor ungene ikke sa et kvekk. Det var liksom mange regler som ble brutt. Dei fant ein båt (Stjal) ned til sjøen uten lov, og ut i båt uten vest eller lov. Vi bor med sjø på alle kanter og dei har ikke lov å gå ned pga bratte berg osv. Sitter fortsatt med nærvene i høgspenn og har funnet meg et glass vin. :) Velvel. Dei sover trygt nå. Håper eg slipper slikt igjen. Takk og pris for den personen som tok dei med seg. Han sku hatt diplom og en kjempe klem. Sukk.. John Inge Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
puddingen Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Råflaks der! Godt det gikk så bra,og en varm tanke til han som fiska dem opp.Unger er å vil bli unger uansett all verdens oppdragelse.Sånn vi foreldre får grått hår og ujamn hjerterytme.Bedrer seg vistnok etter 25-30 årsalder.... Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Takk .var godt å flire litt nå.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Birchwood 320 Svart 16.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Føler som min mann , at me har sviktet totalt i å lære dem opp i hvordan de skal oppføre seg ved sjø , og i båt .. tydligvis ikkje . men , godt å lese innleggene her , får sitte og pugge de slik at eg føler meg betre . borna har fått ein lang samtale i dag om kva som kunne gått gale og kor fort det går gale.. minte de oxo på episoder kor de hadde tørrdrakt på og likevel fikk panikk.. tror det nådde inn litt ... gutten som var med våre , han syns me vaksne var totalt idioter og kalte oss navn og ord ingen niåring bør kunne uttale , for han hadde sett på Newton hvordan han kunne puste under vann ved å fange luftbobler............. han hadde ifølge seg selv full kontroll på alt sammen. våre barn har husarrest en stund , så får me voksne finne ut hvordan me kan slippe dem ut att seinere.. takker for gode svar og humoristiske nyanser , båtføreren som tok dem med seg , fortjener ein god klem og blom. klem frå Mrs Birchwood 33 , med nye grå hår.... Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
bullett Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Hvorfor skal alle KUN prate med barna. Barn evner ikke evnen til å forstå alt, selv om man setter seg helt ned på deres høyde å staver alle feil. Derfor må man kjefte litt. straff svir(mener ikke juling) og det husker man... Dere må finne en bedre respons en fyfy og lang husarrest. husarrest løste aldri noe hjemme hos oss. Man fikk jo bare mere tid til å synes foreldre var duster husker jeg. Vi fikk inndratt leker, og mistet hvisse frihetsgleder. Istede for 2 uker husarrest fikk man noen dager samt nei til utflukter man ønkset seg til noe seinere... Man skal ikke være redd for å straffe litt.... Men dere var heldige alle sammen;) Tom Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 (redigert) Det var en tråd her om noen som satte ungene sine på baugen og kostet av gårde .. og de var voksene ! Dette er unger, ikke lag noe nummer ut av det ..bare forklare hvorfor dette kunne være farlig og slikt får en ikke gjøre. Til Tom.. ikke rart du er slik du er Redigert 16.Mars.2009 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Helt enig med Tom. Husarrest må jo være den dårligste form for straff. Helt pedagogisk ukorrekt. Avstanden mellom barn og foreldre blir bare større av det. Barn har lyst til å tøye grenser og prøve nye ting. De klarer ikke å se konsekvensene av det. Dere sier at dere føler dere om dårlige foreldre. Hørt på tull! Dette er et tegn på at dere er noen fantastiske foreldre. Vi ønsker da barn som vil ut å leke og utforske nye ting? Disse barna har eventyrlyst og fantasi som de bruke denne dagen. Dette er sunt!. Nå har de lært til neste gang at dette ikke er noe de har lov til å gjøre, og de vil grantert ikke finne på noe lignende senere. Hvem ønsker barn som alltid bare gjør det de får beskjed om, og tenker på at ting kan være farlig i 6-9 års alderen? Nei slike "englebarn" hadde beskymret meg mer enn unger med eventyrlyst. Hvem har da ikke gjort noe de ikke hadde lov til av foreldene da de var små? Ta en alvorspart med barna, og legg det bak dere Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
bullett Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 (redigert) Og hvordan er jeg da??? Typisk at man skal bli personlig angrepet her inne...... husker plutselig hvorfor jeg slettet baatplassen som favoritt sist Som man ser ute i samfunnet viser det seg vel mere å mere at kun en nede på kneprat med barn ungdom ikke helt funker. For F*** man skal ikke slå eller fysisk straffe unger. Men litt kjeft og arbeid skader ikke. Og nei. dere har ikke feilet eller mislykkes. Finnes ingen fasit. at dere er bekymret sier dere bryr dere så detta går nok bra. Foreldrene med et barn som tror han kan puste under vann har nok en jobb og gjøre... Redigert 16.Mars.2009 av bullett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Med fare for å hisse på seg både den ene og andre, det vil helst gå bra. Noen ønskesituasjon - langt ifra, men barna har foreldre med båt, og de har sikkert vassa i fjøresteinene før. Jeg velger å se det som om de tross alt har benyttet den visdom sjøen og foreldrene har tilegnet dem, tilsvarende scenario med "asfalt"-barn hadde kansje fått et helt annet utfall ? Barn er barn, og la de få lov til å være det. Vår oppgave som foreldre er å forberede dem på slike situasjoner. En alvorsprek hører nok med, men jeg hadde nok latt den komme i form av en god formaning. Tenk tilbake til den tiden selv, for egen del kan jeg si at jeg har vært i ruskevær før, og har lært litt hver gang. Det er jo utallig tåder her på forumet om redningsvest, sitte på "ripa", 16 år/10 knop, og vi kan sikkert legger til sykkelhjelm, sikkerhetsele, barnesete ++++++++++. Been there, done that, det gikk bra før og ! For å sitere litt fritt Livet er ikke bare en lek, det er og en dans på roser. Midt oppi alt, ta den æren at dere har lært barna så godt opp, at de tross alt taklet dette. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mettemamz Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Hei igjen , nå har eg lest alle svarene og takker og neier for dem barna har fått forklart alvoret og vet nå at alle goder og friheten ute er temmelig innskrenket en god stund og at de må gjøre seg tilliten verdig igjen før de blir sluppet , for å si det slik.. me fekk ein real støkk og som foreldre flest har vi den der : tenk om .. denne gangen gjekk alt vel og barna kom vel hjem og det er me uendelig takknemlige for . grunnen til at me vert så frustrert og sint er jo fordi me er så glad i dem . husker mine foreldre sa det samme til meg en gang eg var på tur .. vent til du får selv , Mette , da skjønner du. :nono: . og det lover eg , det skjønner eg med egne barn ja . nå ser me framjøno , tek lærdommen med i kofferten og fortsetter . borna lærte og me lærte tusen takk til alle som har teke seg tid å svare oss stor klem til dere alle frå Mrs Birchwood 33 , Mette Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.