Gurba Startet 16.Mars.2009 Del på Facebook Startet 16.Mars.2009 Broder har kjøpt seg et prosjekt en annen har gitt opp, i båten sitter det en 4syl OM636 Mercedes på 36hk som har stått noen år.... Noen spørsmål i fra lillebror: 1. Hvordan stopper man denne motoren? Drar man av gassen eller er det elektrisk? Han finner ikke noe, og uansett hva han gjør kommer det diesel i røra når han kinner.. 2. Det sitter en liten slangestump på en rørstuss på en albue under innsugsmanifoilen. Er dette utlufting i fra motor eller noe annet rart ? Han finner ikke noen tilkoblingsmuligheter på luftfiltret til denne... Lurer på om forrige eier også har tatt luftfilter i fra noe uorginalt. 3. Gearkassa sitter i gear og fri ikke ut, vaieren er løs så det er noe i kassa. Er det samme opplegget som i gearkassene til VP md2b kassene med sånn kon eller noe annet ? Erfaringer ? Denne installasjonen sitter i en sjømann 22. Uvisst hvor lenge den har stått ubrukt. Oljer, filtre og diesel er byttet før test. Hjeeelp !! Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 16.Mars.2009 Del på Facebook Svart 16.Mars.2009 Hvis jeg husker rett så er det stoppsnor for å få sakene til å stoppe... Tror jeg har en manual hjemme, skal sjekke i kveld TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Gurba Svart 16.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2009 Venter i spenning Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 16.Mars.2009 Del på Facebook Svart 16.Mars.2009 Har selv en slik 636 eller 180d eller MD4 (kjært barn, mange navn..) Stopp gjøres via en hendel som står på akter side av dieselpumpen. Selv har jeg en vaier på den hendlen med en liten el-motor som drar spaken... Har forøvrig Manual til motor jeg også i tilfelle! Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 16.Mars.2009 Del på Facebook Svart 16.Mars.2009 Venter i spenning Hei Virkelig "noen" som har greid å sette en OM636 i koma ? Jeg har original brukerveiledning OM636 og masse originale brosjyrer tilgir og kjøler og det ene med det andre. Var en kar tidligere som ville ha en digital kopi, men jeg har ikke orka å scanne og pynte på de relativt "svake" originalene..... Kanskje jeg revurderer siden en fra Rakkestad er på banen. det var du som hadde "århundrets salgsannonse" på Finn, var det ikke ? Hvis du tar et bilde av det mystiske røret/slangen og legger her er det antakelig bedre hjelp å få. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
blacki Svart 16.Mars.2009 Del på Facebook Svart 16.Mars.2009 ps. kan sikkert ta og scanne noen av sidene fra manualen om dte ønskes. blir i tilfelle ikke før i kveld (når det er fred og ro i huset!) Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 16.Mars.2009 Del på Facebook Svart 16.Mars.2009 PS. Manuell stopp, hvis det ikke er ettermontert el magn stopper. Stopperen skal kutte dieseltilførsel. Sitter vanligvsi bak oppe høyre sett i båtretningen, omtrent samme sted som gassvaier. Selv om han ikke har stoppevaieren skal den stoppe ved å "bruke fingeren" på hendelen (eller hva det heter) som sitter der bak på motoren. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Gurba Svart 16.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2009 Kanskje jeg revurderer siden en fra Rakkestad er på banen. det var du som hadde "århundrets salgsannonse" på Finn, var det ikke ? Hadde en liten båt jeg solgte med bra seertall på finn... ( litt over 194.000 sist jeg sjekket ) Det var pga den deilige kroppen min tror jeg, sikkert flest damer som var inne å tittet. Beskjed er overbringt broder og han skal kose seg med båten sin i kveld.... tusen takk så lenge. Har en følelse for at det kan dukke opp flere ting og da er det godt å ha dere med alle bøkene. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 17.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 Broder fant ikke noen ting sier,n annet en et lite lokk til å vippe til siden.. Bilder skal tas og blir lagt ut her i morgen med litt hjelp... Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Motor med rart luftfilter og tut under. Gearet henger men i inspeksjons hullet ser det ut som det er lamell clutch er det riktig ? Baksiden av dieselpumpen, det er en liten luke øverst i bakkant Her er tuten som kommer opp under luftfiltret. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Foreslår "Blacki" scanner manualen og legger den i dokumentarkivet. Tuten under innsuget er veivhusventilasjonen og "clutchen" er dempeplata på svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Håper dette er av såpass brukbar kvalitet at de er til hjelp!? SKal ta og legge inn resten også etter vært om det ønskes.. Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 kunne vært litt bedre kvalitet ser jeg nå, spesilet på dem til slutt... Men om man laster ned bilde og bruker zoom så blir det noe lettere å se/lese... (se om jge ikke får scannern til å virke heller.. Hadde nemlig litt pbolemos med den når jeg skulle bruke den i går...) Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Veldig snilt gjort av deg... får rent dårlig samvittighet. Dette må ha tatt fryktlig lang tid. Jeg skal si til broder at han får logge seg inn å se. Skjønner at dere kjenner motor typen så kom gjerne med erfaringer eller meninger. Alt er av interesse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.