Jump to content

Overløpsslange fra motor


Kotnes

Recommended Posts

Har montert vannvarmer i båten og dermed har det begynt å renne frostvæske fra overløpsslangen ved lokket på varmeveksler. Snakket med Vetusimportør og fikk forklart at det skyldes den eksta mengde frostvæske det går i slanger og vannvarmer så ble det for mye væske i systemet når motoren ble varm at væsken presset opp fjæra i lokket på varmeveksleren og dermed ut i overløpsslangen og ned i kjølen. Han sa at jeg måtte montere ekspansjonstank så ville problemet være løst. Noen andre som har vært borti dette eller har noen gode råd så ville jeg være takknemlig. Det som er litt rart er at når motoren er kald så ser det ikke ut tli å mangle noe væske i det hele tatt. Tror det har kommet cirka 1 liter ut av slangen. HJELP.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Jøss, det er ikke vanlig å ha et system som produserer vann på den måten der. Det eneste jeg kan tenke meg er at du har en luftlomme et sted i systemet som oppfører seg som en ekspansjonstank. Hvis du greier å få til en jevn stigning på hele væskesystemet med en ekspansjonstank på toppen, så vil luften gå dit.

Link to post

Jøss, det er ikke vanlig å ha et system som produserer vann på den måten der. Det eneste jeg kan tenke meg er at du har en luftlomme et sted i systemet som oppfører seg som en ekspansjonstank. Hvis du greier å få til en jevn stigning på hele væskesystemet med en ekspansjonstank på toppen, så vil luften gå dit.

Nå lurer jeg på hva du mener med å produsere vann. Det er jo bare et helt vanlig system hvor kjølevannet går i slange fra motor til vannvarmer og så i slange tilbake til motor. Misforsto jeg deg eller ?

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Hei!

 

1 liter vann som renner ut p.g.a. at motoren blir varm kan ikkje stemme.

Er du sikker på at du har fått ut all luften? Vist ikkje, kan det væra årsaken til den store mengden med vann som kommer ut.

 

Steinar

Vetusmannen mente at det ble for mye kjølevæske i systemet når væsken utvider seg pga varmen at det det rett og slett tok så mye plass at det presset seg ut i overløpsrøret. Dette pga slangene og vannvarmeren. Ikke vet jeg.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Nå lurer jeg på hva du mener med å produsere vann. Det er jo bare et helt vanlig system hvor kjølevannet går i slange fra motor til vannvarmer og så i slange tilbake til motor. Misforsto jeg deg eller ?

Ja, hvis motoren kvitter seg med vann på grunn av hydraulisk ekspansjon skal den mengden vann minus utvidelsesfaktoren befinne seg i systemet når det blir kaldt. M.a.o. skal det "mangle" vann. Hvis det ikke mangler vann, er ikke systemet hydraulisk dødt. Det mest sannsynlige er at det er luft i systemet og denne luften må ut.

Link to post

Vetusmannen mente at det ble for mye kjølevæske i systemet når væsken utvider seg pga varmen at det det rett og slett tok så mye plass at det presset seg ut i overløpsrøret. Dette pga slangene og vannvarmeren. Ikke vet jeg.

Så store vannmengder p.g.a en temperaturstigning på 70 80 grader stemmer ikkje med et vanlig kjølevannssystem som rommer 10-12 liter.

Som eg nevnte tidligere,  og som Hulda nevner er det mest nærliggande å tru at du har ein ,

eller flere luftlommer i systemet, og når luften blir varm utvider den seg, (mange ganger mer elle vann)

og trykker vannet ut. Så eg foreslår at du prøver å få gjevn stigning på slangene, og få ut luften, eller montere en eksp.tank på høyest punkt slik som og Hulda sier.

 

Steinar

Link to post

Hei

Har et relativt stort varmesystem. Dieselvannvarmer, 2 vannpumper, radiatorer, 2 defrostere, og varmtvanstank og minst 25 m slange. Dette blir mange liter vann og motoren TMD 40B klarer med ett nødskrik å holde seg innenfor min/maks veskemengde i varmeveksleren pga temperatuvariasjonen. Er rimelig sikker på at jeg ikke har luft i systemet. Mener at motorens kjølesystem her er ca. 21 liter.

Om motorens kjølesystem er lite i forhold til det eksterne varmesystemet ditt ser jeg ikke bort fra at ekspansjonstanken til motoren din er for liten og at Vetus kan ha rett.

Link to post

Har nå vært i båten og latt motoren tusle å gå lenge. Nå kommer det ikke noe i overløpet. Sjekket nivået under lokket før oppstart og sammenlignet med en annen båt med samme motor og jeg tror rett og slett at det var for mye væske i systemet da den andre båten hadde lavere nivå enn meg og han har etterfylt noen ganger, men hvær gang har motoren hans spyttet væsken ut igjen til den nådde det nivået han har nå. Skal kjøre en lang tur imorgen så da får man se. Har for sikkerhets skyld fått tak i en ekspansjonstank fra en bil som skal gjøre nytten hvis jeg må montere den. Takker for alle innspill så langt.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Og så vil vi gjerne ha en liten tilbakemelding (???)

Må jo få lov å komme i land før jeg får lagt inn noe. Har kjørt endel i 2 dager nå og det kommer fortsatt ut av overløpet. Noe mindre nå men i helga skal jeg tømme hele systemet og fylle opp på ny med god kontroll på eventuell luft. Mere info følger etter helga.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
  • 2 uker senere...

Problem løst. Var lekkasje i vannvarmeren, så hver gang jeg brukte vannkrana  ble det presset rent vann inn i kjølesystemet og dermed økte vannmengden i motor som igjen presset det ut i overløpsrøret. Frostvæsken på motoren ble lysere i fargen oppdaget jeg og da var det igrunn greit å tenke seg resten. Har nå satt inn annen varmer og alt fungerer helt OK. Men så begynte pakkboksen å lekke og dermed var det på land igjen. Byttet pakninger i dag og den er tett. Nå må det vel være slutt.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Har egentlig motsatt problem av hva Kotnes hadde. På ekspansjonstanken er det merket "min -Max". men det er aldri noe veske der. Hvis jeg fyller opp til max, så går det ett par timer så er det tomt. Veskenivået på varmeveksleren er helt fint.  Tempratur er også helt ok..

Hvor i allverden blir det av det vannet? Er det noe problem?. Har vært sånn i flere år og har igrunn avfunnet meg med at "det bare er sånn".

 

Vi snakker om en Yanmar 4LH -ste

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Jeg hadde et lignende problem på min Yanmar 4JH3-DTHE. Her var ekspansjonstanken plassert på motoren, noe som medførte at vannet ble "ristet" ut av tanken. Lokket var tilsynelatende tett, men ikke tett nok til at vannet sakte men sikkert forsvant. Flyttet ekspansjonstanken til skottet, og dermed var problemet borte.

 

Trond M.

Link to post
  • 2 år senere...

Jeg har samme problem med kjølevann som forsvinner ut av overløpsnippelen på varmeveksleren på en VP TMD31. Flere liter har forsvunnet men kjølevannstanken er fortsatt full! Ringte VP og de trodde det kunne være en o-ring i varmeveksleren som var gått, evt at det var tæret hull i varmeveksleren. Da kommer saltvann inn i ferskvannskretsen og systemet går derfor aldri tomt selv om det altså lekker masse.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
  • 6 år senere...

Bare for å oppklare og avslutte mitt egen problem: Etter en dyrere reparasjon hos VP til over kr 35.000,- fortsatte problemet med vanninntrenging i motorens kjølevannssystemet. Skikkelig :thumbsdown: altså.

 

Etter den mislykkede VP-reparasjonen fortsatte jeg feilsøkingen på egen hånd. Jeg fant ut at problemet ble borte hvis jeg sperret av kjølevannstilførselen til varmtvannstanken (kjølevannet går i en en sløyfe i et rør inne i vv-tanken for å varme opp ferskvannet). Da hadde jeg lokalisert problemet til vvtanken. Demonterte denne og tok den med i bilen til produsenten RTI på Barkåker. Der så de veldig raskt at de som hadde montert tanken hadde slipt bort sveisen som skiller drikkevann fra kjølevann. Eller, teknisk sagt: De hadde slipt bort sveisen på avsatsnippelen på varmecoilen for å få bedre feste for slangestussen hvor det varme kjølevannet fra motoren kom fra.Så nå var det helt åpent mellom drikkevann og kjølevann. Jommen sa jeg kjekt å bruke autorisert serviceverksted...

 

RFI tok et par hundrelapper for å sveise sakene sammen igjen. Det tok fem minutter. Problemet var løst og borte for godt :smiley: Case closed.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...