Tox Startet 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2009 (redigert) Jeg har vært medlem på Baatplassen i vel et år nå, og med glede lest en mengde gode innlegg og gode råd. Jeg har gitt mine kommentarer til noen få innlegg, men nå skal jeg prøve selv. Mitt problem er at jeg i min 2007 Modell Scand Atlantic, fikk innstallert en Eberspracher 5500 W dieselvarmer, D5LC. Ofte ved oppstart får jeg en stor røyksky ut fra eksosen til denne varmeren, noe som er svært ubehagelig, da folk tror det er brann ombord. Spesielt problematisk når jeg ligger i en gjestehavn, selvfølgelig. Er det noen som kjenner til dette problemet, og vet hva jeg kan gjøre for å unngå dette i framtiden?? Tox Redigert 16.Mars.2009 av Tox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Hei, Jeg har samme varmeren og tidvis samme problem. Det jeg TROR skjer er følgende: Dersom varmeren har gått mye på lavt nivå blir det soting. Med høy luftfuktighet tror jg det blir en del damp i startfasen, ikke røyk. Du kan forsøke å la den gå endel på fullt, kanskje det hjelper... Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Har du målt spenning ved varmeren? Mulig denne kan være lav. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Hei Tox, du har ikke vært medlem i vel ett år, men snart 2 år Disse brennerene brenner renest ved full guffe, dvs de soter mer på lav effekt, antar du kjører denne på diesel, anbefaler deg å alltid starte den på full guffe og la den gå på dette til ønsket temp er nådd, du kan så redusere til ønsket termostattemp, før du stopper den lar du den igjen gå for fullt en tid og trykker stopp når den går for fullt. Innimellom lan det være lurt å slippe pumpeslangen oppi en kanne med finere brennstoff som parafin eller lampeolje, og brenne den "ren" med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Det høres meir ut som om varmeren suger litt luft i drivstoffet til tider. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Tox Svart 17.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Takk for hjelpen, folkens, jeg skal teste dette varme apparatet nærmere når båten nå snart skal få vann under kjølen igjen. SeaRaymond, jeg tror vi er enige om hvor lenge jeg har vært medlem; jeg sier drøyt et år, og du sier nærmere to år; vi er vel ganske nærme hverandre, ikke?? Tox Sitér dette innlegget Link to post
JFE Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Hei. Jeg har samme varmer, og hadde samme problemet en gang i fjor. Det viste seg å være en fender som sperret for innløpet til forbrenningsluften. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.