Mossmann Startet 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2009 Noen år med en skjært 3 hester fra nittenpilogbue liggende i garasjen har gjort at jeg endelig har satt meg til å sette sammen en komplett motor. Fikk motoren i "innbytte" da min far skulle se om den var verdt å redde, men viste seg å være skjært. Tidligere eier kjøpte en Evinrude 4 hk 78 mod. av meg som jeg nettopp hadde satt sammen, samt at jeg fikk beholde "vraket". Etter å ha sett denne stående i hjørnet av garasjen eller boden i en del år var det på tide å gjøre noe med den. "Delemotor" ble kjøpt for en drøy måned siden, og nedstrippingen kunne begynne. Det viste seg at "delemotoren" var av den typen som nesten ikke var brukt, tross sitt mindre skjønne ytre. Originale honemerker, og et tenningssystem som så relativt nytt ut gjorde pågangsmotet enda større for å få gjort noe. Div. pakninger, impellere og dekaler er kjøpt fra USA, og ventes i posten om noen dager. I påvente av deler har jeg begynt lakkering av motoren. Begynte med startapparatet, lakken så lovende ut på boksen, men resultatet ble veldig duplo som dere sikert ser..... Kjøpte ny lakk hos bildeleforhandler som matchet perfekt, men begynte plutselig å flasse under tørking Sylinder; Ikke så lett å se honemerker, men ser fin ut... Flere bilder kommer etterhvert... Noen andre som holder på med lignende prosjekter eller har gjort? Alltid gøy å høre hva andre har gjort Og sånn helt på tampen; noen som har et fungerende undervannshus uten knekte finner som de vil kvitte seg med? Sitér dette innlegget -Mossmann- AOMCI Link to post
avsluttet Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 oi. En slik motor har jeg hatt mener jeg, tror den var enda litt eldre. Desverre var blokka tært, slik at den gikk bare på en sylinder når den sto på båten. Håper på flere bilder her. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Kjempespennende tråd. Jeg venter på mange flere bilder Har selv en 1964 Johnson 3hk i super tilstand. En 3hk Evinrude tidlig femtitall restaurerings objekt og en 1956 5,5 fisherman som avventer lett finish restaurering. Kule motorer dette. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Lars H. Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Og jeg har en 5-hesters luftkjølt Yamaha 5BS fra -78 stående i boden. Sist jeg brukte den, for 5 - 6 år siden gikk den som en kule (og bråkte som et lite he¤#"?&%, men alt av utvendig mekanikk, tilt sving osv. sitter bom fast. Kanskje jeg skulle gå løs på den nå når jeg har fått meg rommelig dobbeltgarasje med godt lys og arbeidsbenk? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MortenK Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 (redigert) Har selv en 1964 Johnson 3hk i super tilstand. En 3hk Evinrude tidlig femtitall restaurerings objekt og en 1956 5,5 fisherman som avventer lett finish restaurering. Kule motorer dette. Jeg også har en Johnsen 3.5 hester fra 62, tror jeg det var. Min ser nesten ubrukt ut (og er nesten ikke brukt). Må vel snart sjekke om den virker. Den har ikke vært startet på mange, mange år (kanskje 15-20 år). Redigert 17.Mars.2009 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
pero Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Kjøpte ny lakk hos bildeleforhandler som matchet perfekt, men begynte plutselig å flasse under tørking ... Noen andre som holder på med lignende prosjekter eller har gjort? Alltid gøy å høre hva andre har gjort Vet ikke om du har lest denne: Lakkering av utenbordsmotor Slet litt med lakk en periode, og kom fram til at dette er en farbar vei for å få til et relativt holdbart resultat. Du kan også se min egen hjemmeside om temaet Fortsett å dele dine erfaringer. Alltid spennende som du sier. Pero. Sitér dette innlegget Link to post
Mossmann Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 (redigert) Vet ikke om du har lest denne: Lakkering av utenbordsmotorSlet litt med lakk en periode, og kom fram til at dette er en farbar vei for å få til et relativt holdbart resultat. Du kan også se min egen hjemmeside om temaet Fortsett å dele dine erfaringer. Alltid spennende som du sier. Pero. Takker for tipsene, skal nok følge en del av tipsene mtp. lakkering! Venter bare i spenning på delene som kommer fra andre siden av dammen... Fant også forgasserkit m/flottør til en dugelig pris inkl.frakt i dag, så blir det meste i tipp topp stand(motormessig) Har alltid vært fascinert av veteranpåhengsmotorer, så ser frem til å endelig ha en veteranhjulvisp på hekken... Skal til med nedpussing av de delene som skal lakkeres i kveld og i morgen, kommer flere bilder da... Redigert 19.Mars.2009 av Mossmann (see edit history) Sitér dette innlegget -Mossmann- AOMCI Link to post
Executive Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Du har sikkert sett denne. Men legger link allikevel. Mye kjekt stoff. http://www.old-omc.de/ Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Mossmann Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 I går ble hjulvispen ferdigmontert og prøvekjørt. Startet nokså greit, men var ikke veldig villig til å svive. Svev over 5 min. 2 ganger, ellers så var det toppen 10 sekund. Regner med at flottøren ikke er helt i godlaget mtp. at den er laget av kork og er eldgammel, får forgasserkit en av de nærmeste dagene og håper det gjør susen Bilder kommer så snart lakken på dekslene er tørket! Sitér dette innlegget -Mossmann- AOMCI Link to post
Mossmann Svart 23.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Slik ser den ut per nå, mangler bare dekalene(som jeg må bestille en gang til da jeg ødela de som kom ) samt at forgasserkitet enda ikke har kommet... Bilder fra en av mange "prøvekjøringer" i tank...Svev faktisk i hele ti min , men går ikke helt 100%... But but, time will show om det nytter med "ny" forgasser... Sitér dette innlegget -Mossmann- AOMCI Link to post
Hydrox Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Har en gammel 3 hk evinrude som ligner denne i naustet, den har innfellbar stamme for at den skal kunne gå ned i en bag. Reisepåhenger.. Den virket når jeg fikk den for sikkert 20 år siden, siden har den stått urørt... Sitér dette innlegget Link to post
Frikar Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 (redigert) Hei. Jeg fikk en gammel yamaha 8h i fjor av en kompis som hadde hatt den stående ubrukt i garasjen i 7-8 år. Dusjet den litt med 5-56 og skiftet girolje så startet den å gikk som en kule. Når jeg skulle teste den nå i år før jeg tok den med ned i båten er det helt dødt, virker ikke ut som den tenner? Noen tips? Og hvordan finner jeg ut hvilken årsmodell det er? Vil tippe ca 1980 Espen Redigert 23.April.2009 av Frikar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mossmann Svart 24.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Hei. Jeg fikk en gammel yamaha 8h i fjor av en kompis som hadde hatt den stående ubrukt i garasjen i 7-8 år. Dusjet den litt med 5-56 og skiftet girolje så startet den å gikk som en kule. Når jeg skulle teste den nå i år før jeg tok den med ned i båten er det helt dødt, virker ikke ut som den tenner? Noen tips? Og hvordan finner jeg ut hvilken årsmodell det er? Vil tippe ca 1980 Espen For det første burde du finne ut om det er gnist eller ei, skru ut pluggene av toppen og putt dem inn i plugghetta igjen. Hold pluggene(eventuelt få noen andre til å holde dem) inntil motorblokka/toppen for å se om de gnister når du drar i snora. Gnister de så er det hvertfall tenning, gnister de ikke så er det en elektrisk feil. En annen ting du kan gjøre er å ta opp forgasseren for en liten rengjøring, pleier å gjøre susen! Og husk NY BENSIN!! Håper det hjelper deg litt på vei Hvis du finner serienr. som står på ei lita metallplate på festebraketten eller stammen så finner du/vi årsmodell! Sitér dette innlegget -Mossmann- AOMCI Link to post
Mossmann Svart 24.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Har en gammel 3 hk evinrude som ligner denne i naustet, den har innfellbar stamme for at den skal kunne gå ned i en bag. Reisepåhenger.. Den virket når jeg fikk den for sikkert 20 år siden, siden har den stått urørt... Du er sikkert ikke den eneste som har en sånn en liggende i naustet Mange av disse liggende rundt om land og strand, men veldig få som brukes. Artige å ha på hekken for en nostalgitripp!! Sitér dette innlegget -Mossmann- AOMCI Link to post
Daffy Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Hold pluggene(eventuelt få noen andre til å holde dem) inntil motorblokka/toppen for å se om de gnister når du drar i snora. Det var dårlig gjort Hvem fikk vondt i fingrene? Frikar eller en kamerat? Hvis du finner serienr. som står på ei lita metallplate på festebraketten eller stammen så finner du/vi årsmodell! Dette var vel en Yamaha så da er det nok vanskelig med serienr. Men på den platen er det stanset inn en bokstav.Den sammen med bilde av motoren kan nok hjelpe oss en del... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Mossmann Svart 25.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Hvis ledning til plugg ikke er halvråtten og dårlig "isolert" tror jeg verken frikar eller en eventuell kamerat får vondt i fingrene;) Skal være nummerert, men er lettere å se det utfra bilder,det er det ingen tvil om..:) Sitér dette innlegget -Mossmann- AOMCI Link to post
Daffy Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Har du prøvd å holde en plugghette selv? Det er serienr på alle Yamaha motorer men så vidt jeg vet sier det lite om årsmodellen. Derimot gjør den bokstaven som er slått inn i platen det. (Man ser den nesten ikke) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
vidarp Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Hadde samme planer som trådstarter her men blir ikke 100 år og døgnet har kun 24 timer !! så er det flere som har lyst på veteranprosjektmotorer(hjulvisp) så har jeg noen stående !!!. Alle går rundt og er hele. 1963 Evinrude Lightwin 3 hk(m.pen). 1970 Mercury 4 hk. 196? Buchaner 6-10 hk ??. 195?-6? Tomos 2-3 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Mossmann Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Har du prøvd å holde en plugghette selv? Det er serienr på alle Yamaha motorer men så vidt jeg vet sier det lite om årsmodellen. Derimot gjør den bokstaven som er slått inn i platen det. (Man ser den nesten ikke) Har holdt noen, ingen problem, men det letteste er bare å få dem til å ligge inntil blokka mens en annen ser på at de gnister mens du drar i snora...Det var vel egentlig det jeg skulle frem til, men ble litt keitete formulert.... Bokstaven sier nok mest om årsmodell, men trodde også serienr. hadde noe å si...Men skal ikke si det sikkert... Sitér dette innlegget -Mossmann- AOMCI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.