Jump to content

Hvordan fungerer autopilot


grimstad

Recommended Posts

Du må ikke ha GPS/kartplotter fordi om du skal ha autopilot. Den styrer etter kompass. Du kan imidlertid også be den styre mot veipunkt satt på GPS/kartplotter hvis du har det og har koblet den mot autopilot.

 

Prisene for autopilot ligger vel på fra ca 10k og oppover. Kommer an på type pilot. Skal du ha en for større båt med hydralisk styring (ikke sportpilot) og med rategyro må du gi en del mer.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

En autopilot er en PD regulator hvor båtens kurs er PV og ønsket kurs er SV. PV hentes fra en eller annen form for kursreferanse (kompass). De vanligste kompassene er: Nordsøkende gyroskop (gyrokompass), Magnetkompass (sensor på vanlig kompass eller fluksfate), GPS kompass (ikke vanlig GPS). SV kan settes av bruker eller komme fra kartplotter/GPS. Enkelte autopiloter har noe som kales for auto trim og piloten er da en PID regulator. Om piloten kobles opp mot en plotter trenges ikke denne funksjonen da piloten får informasjon om avvik fra kurslinjen derfra og vil styre opp ca 1 grad for hver 1/10 kabellengde i avvik.

Det viktigste for og få til en god autopilot styring er kompasset har du ikke et bra kompass hjelper det ikke med en bra autopilot. Til en båt på 30-35 fot er nokk en fluksgate med en ratesensor det mest vanlige og det vil fungere bra for de fleste.

Glem alt som heter ratpiloter det er generelt noe drit.

Hydraulisk styring er det beste utgangspunktet for et bra opplegg, på seilbåter fungerer også elektromekaniske reivenheter greit.

Link to post

En fluksgate er en slaks elektrisk magnetkompass det består i all enkelhet av noen spoler som henger og dingler og avsøker jordas magnetfelt. En ratesensor er en bevegelsessensor som baserer seg på et par akselrometre. Med og kombinere en fluksgate og en ratesensor får man en forholdsvis bra kompass. Disse kompassene kan selv sette opp en deviasjonstabell med at du kjører båten i ring noen ganger og feilvisningen blir da somoftest mindre en et par grader.

Link to post

Det følger med spesielle kompass med elektronisk utgang i autopilotpakkene. Ratesensor er en sensor som måler rotasjonen til båten, med ratesensor får autopiloten beskjed om at båten er ute av kurs tidligere enn med et dempet kompass, dette gjør reguleringsoppgaven enklere og piloten vil holde en mer stabil kurs og fungere under tøffere forhold.

 

Som en del av installasjonsprosedyren for autopiloten kjøres det et sirkelmønster for å kalibrere kompasset mot lokale magnetsik påvirkning i båten, deretter justeres kompasset mot gps kursen.

Link to post
Simrad AP-24 og AP-28, Garmin GHP-10 og Raymarine SPX er de beste pilotene til motorbåter. For båter i størrelsen 20-25 fot koster de ca 25 tusen, antar det kommer på 5-10 tusen mer for båten din siden du trenger en kraftigere kurscomputer og hydraulikkpumpe.

 

Hvorfor trenger man en kraftigere computer med en større båt (fra 20' til 40'), pumpen skjønner jeg må stå ift volumet på den hydrauliske kretsen, men...

Link to post

Nei det er faktisk slik at jo større og stødigere båt man har jo enklere er joben for kompjuteren. Dem algoritmen som styrer båten er faktisk en meget enkel sak det er alt det andre fensye kompjuteren gjør som krever lit kapasitet.

Nå har Pronav overtat distrubusjon og servise på Simrad så skulle jeg i dag kjøpt autopilot hade jeg garantert gåt for Simrad. Pilotene fra dem har altid vært bra og når de nå får et bra oppleg runt dette med suport skulle alt ligge til rette for en sukse.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...