Bergsholmen Startet 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2009 Hei. Har en 1998 mod Suzuki DT90 (2 takter) som er veeldig vanskelig å starte når den er kald og som "Puffer" når den går, spesielt på tomgang. På tomgang så "Puffer" den såpass at når den er varm så stopper den. Når eg sier "Puff" så mener eg at ca. hvert 15-30 sekund så kommer et "puff" så motoren stopper el. nesten stopper litt etter som. Høres litt ut som at den tenner bensin i "eksosrøret". Noen som har en mening om hva det kan være? Eg har nettopp skiftet plugger, for det var det første som eg tenkte som var galt. Eg kjøpte motoren i høst, da hadde den vert konservert høsten 2007 og ikke brukt siden den gang, altså lagret i 1 år. Og motoren sveiv helt fint når den ble tatt av båten for konservering i følge selger.. Kan det være en kanal i en av forgasserene som er blitt tetta av "bensinvoks", eller? Hilsen Jan Martin Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
rago63 Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Her ville jeg sjekket tomgangsdysene, altså ikke de som regulerer tomgangsturtallet men pilotdysene som er justerbare. Det virker som om den får for mager blanding på tomgang. Dette kan skyldes rusk eller avleiringer. Det er vel 3 forgassere på denne, så det beste er vel å få et verksted til å se på dette... disse tre dysene må justeres likt. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Selco18 Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Tømt forgasserene for vann og gammel bensin? Prøv å få sjekket gnisten på pluggene, og se om en eller fler plugger ser våte ut. Slike problemer bruker først å fremst på å være tenningsrelaterte. Men det kan være forårsaket av en svikt i bensinsystemet. Flottørnåler og vann eller gammel bensin er vanligste årsakene. Hva har du gjort av feilsøking? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 (redigert) Ikke for å kuppe tråden din... men jeg har noe som ligner rimelig mye på ditt problem på mitt siste tilskudd til "båtflåten" min - en Yamaha 80 Hk som står på en 1993 Skibsplast 450VS. På min Yamaha 80 er imidlertid "puff'ingen" tilsynelatende helt borte så snart motoren begynner å bli varm. Når jeg starter motoren kald kommer det imidlertid med noen sekunder i mellom et slikt "puff" der motoren faktisk stopper om jeg ikke har høy nok forhøyet kald-tomgang med hendelen på Yamaha kontrollboksen (kontrollboks med: tenning, choke, kald-tomgangshendel og gir/gass-spak). Jeg har ikke prioritert dette enda da motoren som nevnt går helt fint når den bare blir litt varm (eller helt varm). Jeg har altså "lurt meg unna" problemet ved å dra på "enda litt mer" tomgang (enn ellers nødvendig) ved start på kald motor. Så.... jeg lurer altså også på hva slik "puff'ing" kommer av da jeg svært gjerne vil bli kvitt det. De tre forgasserne på denne motoren min skal være kontrollert og justert for ikke så lenge siden (2008 eller 2007), men jeg vet jo ikke om de da ble tømt og renset. Bilde som viser motoren jeg har "problemet" på. Redigert 17.Mars.2009 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
rago63 Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 (redigert) Problemet oppstår som regel ved for mager blanding på tomgang, enten ved at det suges falsk luft et sted om derved tynner gassblandingen, eller at pilotdysen for tomgang enten er tilsatt med smuss/avleiring eller ikke er rett justert. På din tresylindrede 80 er det 3 forgassere; på siden av hver forgasser er det en dyse med en liten fjær på. For 80 AETO skal disse dysene skrus helt inn (Uten å bruke mye makt) og deretter skrus ut igjen 1-3/8 +/- 1/4 tørn. Dette er grunninnstilling på en motor med 6H007 forgasser (Stemplet på siden av forgasser)Har du forgasser type 69225 er grunninnstilling 1-1/4 +/- 1/4 tørn.... Redigert 17.Mars.2009 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Fusebox Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Dette blir nok som å forsøke å sammenligne epler med pærer, men likevel : Jeg hadde en Mariner ca. 198x mod. 30hk for en tid tilbake, som puffet ganske betraktelig, både på tomgang og med litt gass. Testet da ikke med fullgass. En halv omdreining på mix-skruen (tror jeg det var) var det som skulle til. Igjen, det var en 2-takt forgasser motor mens du vel har elektronisk innsprøytning. Siden gikk den som ei kule. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Problemet oppstår som regel ved for mager blanding på tomgang, enten ved at det suges falsk luft et sted om derved tynner gassblandingen, eller at pilotdysen for tomgang enten er tilsatt med smuss/avleiring eller ikke er rett justert. På din tresylindrede 80 er det 3 forgassere; på siden av hver forgasser er det en dyse med en liten fjær på. For 80 AETO skal disse dysene skrus helt inn (Uten å bruke mye makt) og deretter skrus ut igjen 1-3/8 +/- 1/4 tørn..... Denne øvelsen med pilotdysene er vel kanskje det eneste å prøve før man eventuelt må kjøpe seg et pakningssett(?) og demontere og rense forgasserne? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
rago63 Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Dette blir nok som å forsøke å sammenligne epler med pærer, men likevel : Nei, prinsippet er likt, begge disse motorene er forgassermotorer - dog med 3 forgassere Start med å skru pilotdysene inn mens du teller tørn. Skru de deretter ut til spesifikasjon angitt for aktuell forgasser. Pass på at det er likt for alle forgasserne. " Nyser" den fortsatt, så prøv å "fett på" med 1/8 tørn i gangen på alle 3 forgasserne Virker ikke dette, bør man rense forgasserne, skifte pilotdyse og nåleventilen i flottørkammeret. Pass på at flottørhøyden er rett under remontering av flottørkammer. Sjekk også hele bensintilførselen fra tank via pumpe til forgasser Når først forgasserne er ute inspiseres reedventilene i innsuget slit at man ser at disse ikke er deformert/skadet og slutter tett inntil ventilsetene. Er det fortsatt ikke bra, så bør man begynne med tenningen.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Bergsholmen Svart 17.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Hei og takk for mange svar. Min motor er en forgassermotor, men med 4 stk etter som det er en V4 motor. Fikk et tips om vann/kondens i forgassere og skal sjekke det, eventuelt rense forgasserene. Ellers så har eg ikke gjort anna en å skifte plugger enda.. Tror mest på vann/kondens selv for CDI tenninga går vel ikke i stykker av å ikke bli brukt i 1,5 år. Helge: Du har nesten maken båt som meg, men eg har 1991 Skibsplast 460. så det er forgjengeren til din. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Helge Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 (redigert) Helge:Du har nesten maken båt som meg, men eg har 1991 Skibsplast 460. så det er forgjengeren til din. Stilig båt du har Men det var vel ca 1 års overlapp i produksjonen mellom 460 og 450. Det jeg liker godt med 460'en foruten at den har fine linjer, var at det var vel ganske vanlig med lydhjelm på denne. To ting jeg liker godt med 450VS er at: 1.) både aktersofa og framsofa kan legges flatt ned til en dobbel solseng (eller overnattingsplass) 2.) den ble enda mer strømlinjeformet (ikke minst vindskjerm) enn 460VS som allerede var linjelekker og fin. Har vel blitt litt Skibsplast-fan med både en 450VS og en 655Selected i "flåten" Hva var maks anbefalt motor på 460? Var ikke det 70 Hk? Redigert 17.Mars.2009 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Daffy Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 (redigert) Trodde 450 og 460 var to vidt forskjellige båter... edit:Tror det fortsatt jeg 450 VS ble produsert fra 1990 -1995 460 VS ble produsert fra 1987 -1991 Kilde Men de er fine begge to Selv om 450 er finest Har alltid hatt lyst på den men før var den for dyr og nå er den for liten Har du fått prøvd den Helge? Hvor fort går den med denne motoren? Takler den motoren eller blir den for stor? Beklager OT men Bergsholmen har vel nok å kikke på i mellomtiden så vi får håpe det går bra Redigert 17.Mars.2009 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Helge Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Trodde 450 og 460 var to vidt forskjellige båter...edit:Tror det fortsatt jeg 450 VS ble produsert fra 1990 -1995 460 VS ble produsert fra 1987 -1991 Båtene er ganske forskjellige ja både mht innredning og forsåvidt selve båten (vindskjerm, hekk, lydhjelm, med mer). Men jeg synes begge er ganske "linjelekre" Har alltid hatt lyst på den men før var den for dyr og nå er den for liten Neida - ikke for liten når man har den i tillegg til annen/andre båter 655'en vår vil fortsatt være "familiebåten" for overnattingsturer og dagsturer med mye folk, mens 450VS'en blir "koseturbåten" i nærområdene og på fine stille kvelder. 450'en vil også ta over for 655'en på mye av vannsport'en for ettertiden. Har du fått prøvd den Helge? Jepp, men bare noen få turer i vinterferien da jeg tok den med til feriehuset på Sunnmøre. Det blir litt mer fiksing på både tekniske ting og finish enn jeg opprinnelig hadde tenkt, men det blir da egentlig ganske gøy: Montere fast 91 liter bensintak Koble til turtelleren og få trim/tilt-indikatoren til å virke Skifte til ny original kalesje Rengjøre båten skikkelig (både utv. og innv) Løfte linjen for bunnstoff noe akter Skifte til hvite diodelanterner Bytte ut dekorstripene (ikke så dyre med original/farge fra Skibsplast) Hvor fort går den med denne motoren? Fikk over 40 knop på GPS Det fulgte med 2 propeller og den med mest stigning sto allerede på motoren. Det ga likevel en herlig akselerasjon med bare 2 voksne ombord. Føltes nesten som om vi dro av 50 % på gassen når båten til slutt gikk i passende rolig marsjfart Båten gikk veldig pent i vannet og slo overaskende lite i bølger til kun en 15-foter å være. Takler den motoren eller blir den for stor? Neida, vi har så langt ikke merket noen tegn til at motoren skulle være for stor selv om den er 20 Hk større enn det Skibsplast normalt satte på en 450VS. Men det er tydelig at ikke denne motoren har sittet på båten hele tiden for øverkant av bunnstoffet er under vann på de bakre deler av båten. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Kiekhaefer Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Rago63 har rett, prøv hans råd først. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 (redigert) Rago vet hva han snakker om Helge: Nå fikk jeg enda mer lyst på 450 VS Du har jo den perfekte motoren i tillegg. Spesielt hvis det er Power Trim på den. Redigert 18.Mars.2009 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Helge Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Rago vet hva han snakker om Ja det virker absolutt slik Helge:Nå fikk jeg enda mer lyst på 450 VS Du har jo den perfekte motoren i tillegg. Spesielt hvis det er Power Trim på den. Powertrim... Selvsagt er det powertrim Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bergsholmen Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Hei.. Kommer en liten oppdatering fra meg, har skrudd litt i dag.. Sjekka alle 4 dysene (kan tas ut uten å demontere gassere) og fant at den ene var nesten helt tett, rensa denne og resten av bensinsystemet og starta. Nå starta den som ei kule, ikke vanskelig i det hele, men putringen var der fortsatt. Så da tok eg Rago`s råd og justerte alle 4 pilotdysene litt inn, og da ble det fin gange, ikke noe putring.. Skulle bare vist orginal innstillingen på dei og justert etter det.. Mange har motorhjelm ja, eg har ikke og tror ikke eg trenger heller for motoren min går veldig rolig. Har bare prøvd båten en gang med denne motoren og eg syns båten takler motoren fint, kan dra langt av og fortsatt holde fin fart da,men det er jo det som er fint med litt stor motor. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Daffy Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Absolutt Problemet er bare ofte at det begynner å hoppe eller skjære skjevt (overplane) uansett trimvinkel. Da har du for stor motor. Vil gjerne høre litt om hvordan båten din presterer også. Synes nemlig den er fin også Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Øyvind Kvammen Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Hadde samme problem på en yamaha 115 hk, der å var d den ene blandingsskruen som hadde justert seg litt ut! Satte dem til antall omdreininger i hht manual, og går nå som ei kule :) Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Skulle bare vist orginal innstillingen på dei og justert etter det.. Nå motoren din nå går pent og alle pilotdysene har lik justering, er du nok veldig nær spesifikasjonen.... - Flott at det gikk såpass greit... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Helge Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Nå starta den som ei kule, ikke vanskelig i det hele, men putringen var der fortsatt.Så da tok eg Rago`s råd og justerte alle 4 pilotdysene litt inn, og da ble det fin gange, ikke noe putring.. Gratulerer - knallbra! Da øyner jeg også gode håp selv om det dessverre går helt ut i mai før jeg skal ned til feriehuset igjen og får anledning til å justere og teste denne motoren på nytt. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bergsholmen Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Takker igjen for gode tips og gleder meg til å sjøsette nå.. Har som sagt bare prøvd båten en gang før med denne motoren, og då var vi 2 stk ombord og leste kun fart fra knopmåleren på båten. Og den viste ca. 46 knop, då låg båten helt stødig i sjøen. Har nå montert en 55L tank rett under vindskjermen på båten, så blir kjekt å se åssen det virker. Valgte å legge den der og ikke bak grunnet vektfordeling.. Den gamle Mariner 60`en som sto på hadde ei vekt på ca. 110kg, mens Suzuki`en er 156kg så viss eg i tillegg skulle hatt bensintank på 55L bak der så hadde det blitt litt mye, skal jo sitte et par personer og bak der og då hadde den kansje blitt litt baktung.. Helge? Hvilken stigning har du på propellene? Eg vet ikke hva stålpropellen som står på er, men alu propellen som fulgte med (ubrukt) har 13X19. Blir jo ikke det samme for oss uansett siden du har mindre motor og ikke helt samme båt, men kjekt å vite.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Helge Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Har som sagt bare prøvd båten en gang før med denne motoren, og då var vi 2 stk ombord og leste kun fart fra knopmåleren på båten. Og den viste ca. 46 knop, då låg båten helt stødig i sjøen. Jeg fikk mellom 47 og 48 knop på Faria knopmåleren (trykklogg), men 41 til 42 på GPS'n. Har nå montert en 55L tank rett under vindskjermen på båten, så blir kjekt å se åssen det virker. Er dette en ståltank eller plasttank? Helge?Hvilken stigning har du på propellene? Eg vet ikke hva stålpropellen som står på er, men alu propellen som fulgte med (ubrukt) har 13X19. Blir jo ikke det samme for oss uansett siden du har mindre motor og ikke helt samme båt, men kjekt å vite. Jeg har utrolig nok glemt hva slags stigningen som sto på de to propellene (beklager) og på disse får jeg ikke frisket opp hukommelsen før i mai. Den ekstra propellen som hadde stått på motoren, men som nå lå som reserve var en standard hvit Yamaha alupropell med de vanlige avrundede "mikke-mus-ører" til propellblad. Propellen som stod på motoren hadde litt mer "kantede" blad. Buet på en side, men litt mer rett på den andre siden. Ellers har jeg sjekket litt gamle tabeller med tekniske data på 450 og 460 og mens 450 var godkjent for 60 Hk var 460 godkjent for 70 hk. Størrelsen var ikke så forskjellig båtene i mellom, der 460 var 10 cm lengre, 8 cm bredere og 40 kg tyngre. Med motorene veier vel da din båt ca 60 kg (ca 15 %) mer enn min. I forhold til hhv 80 og 90 hk motorer skulle kanskje dette bli ganske likt med hensyn til ytelse Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bergsholmen Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Eg har laget tanken selv etter mål i syrefast stål. Grunnen til det er at luka inn til rommet foran ikke er veldig stor og at eg då fikk den helt som eg ville ha den med V bunn som passer båten. Den er innpakket/beskyttet av 4mm gummimatte som er limt på tanken. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Helge Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Eg har laget tanken selv etter mål i syrefast stål. Grunnen til det er at luka inn til rommet foran ikke er veldig stor og at eg då fikk den helt som eg ville ha den med V bunn som passer båten. Fordelen med dette er jo som du selv sier at du får laget tanken i den form du vil ha den selv for tilpasning til innvendig skrog . Ulempen er kanskje litt mer vekt. Jeg har tenkt å gå for plasttank da jeg fant en så stor som 91 L tank som passer veldig godt akter bak/under aktersofa på 450'en - ikke minst siden tanken er bare 30 cm høy. I dag står det en bærbar 20 L ståltank der. Må vel regne med + 60 kg akter ved full tank etter tankskifte, men det er jo knapt en voksen person i aktersofaen. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bergsholmen Svart 6.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 (redigert) Hei igjen.. Må bumpe opp denne tråden litt igjen.. Har nå brukt båt og motor i noen år, og er kjempefornøyd med oppsettet.. Har dogg ikke blitt helt fri for startvansker og "puffing".. Kald motor er veldig vanskelig å starte, men han kommer tilslutt og er en fordel at eg tilter godt opp så eksosen har minst mulig motstand.. Og an "puffer" enda på lave turtall spesielt.. Men har i dag sjekket kompresjon både med varm og kald motor og alle sylindre i kompresjonstrykk.. Så der finnes nok lite feil.. Der eg tror feilen ligger er i REED ventilene, fordi når eg kjører motoren med "Øreklokker" på ca. 3-3500 omd og kjenner på innsuget til forgasserene så kan eg kjenne at dei to øvre forgasserene "puster litt begge veier" mens dei 2 nedre puster kun innover.. Er det flere en meg som syns dette høres ut som dårlige REED Ventiler som ikke tetter skikkelig???? For en skal vel ikke kjenne at det kommer luft ut at forgasserene??? Har bestilt Pakningsett til forgassere og Boyesen REED Valves i dag, så blir det full rens av forgassere og skifte av REED ventiler.. Har også bestilt ny propell fordei den gamle ble i minste laget, har 6000 rpm med den og skulle vert på max. 5600.. Blir spennende å prøve det, den nye har 21" pinch og den gamle har 19" pinch begge av stål.. Den gamle ga meg ca.42-43 knop på GPS, men da med 6000 rpm og har vert borti at den har gått over på "Rev Limiter" som vi si at eg mister all fort og må ned på tomgang for å resette og kjøre i gang igjen.. Redigert 6.August.2012 av Bergsholmen (see edit history) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.