Kotnes Startet 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2009 Noen som har denne plottertypen og vil dele ris og ros med meg. Vurderer sterkt å gå over fra garmin til lorenz. Har alltid hatt garmin. Har snakket med seatronic i moss og har fått et veldig godt inntrykk av både plotter og de ansatte i butikken. Prismessig havner jo denne lorenzplotteren og garmin 525 med det jeg trenger på det samme omtrent og da er det fristende med lorenz som har større skjerm. Ekkoloddfunksjon trenger jeg ikke da jeg har det separat. Hurtigkoblingen på lorenz er jo også mye enklere enn garmin sin noe som er en fordel da jeg bruker plotteren oppe på flybridgen og inne nede. Tar imot gode råd da jeg har tenkt å kjøpe utstyr i løpet av båtmessa i lillestrøm. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Helge Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Jeg kjøpte denne plotteren (og tilhørende ekkoloddmodul+svinger) våren 2008 og har derfor kun 1 års brukererfaring. Brukte før dette (fra 2001) en Humminbird NS25 med bare 4 gråtoner (S/H) så det var som å komme til himmelen med hensyn til visning av detaljer på skjermen. Ikke minst takket være at jeg valgte 8 HD fremfor 8 XL og fikk dermed bedre skjermoppløsning med 800pixels i bredden. Både HD og XL har jo 7" skjerm, men bildet blir klart bedre på HD-skjermen til Lorenz. Jeg har ikke noen spesielle punkter å kommentere utover at jeg i løpet av fjorårssommeren la merke til at misvisningen på båtens posisjon i kartet tilsynelatende var større på Lorenzplotteren enn på min gamle Humminbird. Her snakker jeg om opp til over 30 meter til en bestemt side for virkelig posisjon og det faktisk helt konsekvent på enkelte steder selv mek kartet maks zoomet inn. Mange andre steder har avviket vært godt under 10 meter. Med den gamle Humminbirden kan jeg ikke over 7 års bruk huske å ha sett mer avvik enn +/- 10 meter så lenge kartet var zoomet maks inn. Men jeg fikk bare ikke somlet meg til å teste ut dette godt nok på Lorenz'en før båten havnet på "hotell" for vinteren. Jeg konstaterte ellers over mange år med den gamle Humminbirden at posisjonsavviket varierte betydelig med hvilken kartmålestokk som ble vist. Zoomet jeg helt inn virket det som om posisjonen stort sett alltid var innenfor +/- 10 meter, mens om jeg zoomet en del ut så kunne båten plutselig ligge 40 m inne på tørt land på kartet. Dette hadde nok utvilsomt med nøyaktigheten på KARTENE (avhengig av målestokk!) å gjøre og ikke med nøyaktigheten på GPS'en. Dette har jeg ikke sjekket ut godt nok på min Lorenz Compact 8 SUN HD selv om det kan virke som "for stort avvik" enkelte steder også med full zoom. Videre anbefalte også Seatronic meg å teste Lorenz'en med både de gamle C-map kartbrikkene til min gamle Humminbird og den nye MAX-brikken for å se om det var forskjell mellom kartbrikkene. Jeg har derfor en litt "uforrettet" sak til deg der dessverre Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Kotnes Svart 17.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Takker for. Det høres ikke bra ut med så stort avvik. På min gamle garmin 178C var avviket minimalt og jeg var var veldig trygg på den. Håper flere kommer innom og lufter sin mening før jeg tar et valg av plotter. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Helge Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Takker for. Det høres ikke bra ut med så stort avvik. Nei - man liker det jo ikke når det blir så tydelige avvik. Jeg må gjenta at de aller fleste steder så ser jeg langt i fra så store avvik, men både rett utenfor mitt eget feriehus på Sunnmøre og et par steder i elv og kanal i Trondheim har jeg sett opp mellom 20 og 30 meter feil (om ikke litt mer). Nå mener tydeligvis Seatronic bestemt at dette ikke kan skyldes nøyaktigheten til selve plotteren og at denne unøyaktigheten må ligge i kartene. På min gamle garmin 178C var avviket minimalt og jeg var var veldig trygg på den. Det samme opplevde jeg med min gamle og mye enklere Humminbird NS25. Så jeg må få klarert skikkelig hva som er tilfellet med Lorenz-plotteren så snart båten kommer på sjøen. Da skal jeg blant annet teste med de gamle C-map brikkene til Humminbirden. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.