abbor Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 [*]kurs fra GPS, COG er helt ubrukelig, gir altfor sene korreksjoner. Jeg har adri hørt om autopilot med denne muligheten. Raymarine S1000 bruker GPS signaler samt et akselerometer eller to som eneste retningsreferanse, har ikke kompass. Skal visstnok fungere rimelig bra bortsett ved lave hastigheter (<2,5-3knop) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Jeg er klar over at de pilotene jeg finner på nett uten rategyro er overliggere men da jeg er usikker på hvor lenge jeg skal beholde nåværende båt(sikler på en Bavavria 35 cr) vil jeg begrense investeringene. Jeg skal likevel seile til Danmark i sommer og vil gjerne ha litt hjelp til styringen. Jeg har en kjempaktiv 2. styrmann men han er bare 5 år så en autopilot hadde vært fint. Har nå funnet en rattpilot SPX5 med ratesensor som det ser ut til at jeg kan få inn til Norge med moms/frakt for ca. kr. 7500,- (Norsk pris ca 12000). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Raymarine autopilot til meget gunstige priser uten sensor. Jeg vet ikke om du ble så mye klokere av denne tråden, eller om du fikk noen gode råd. Hadde jeg blitt stilt ovenfor dilemmaet, så hadde jeg ikke latt sensor/ikke sensor spille noen rolle. I seilbåten må du uansett stille dødbånd og rorutslag slik at båten ikke bremses unødvendig opp i vindrosse og slik at strømforbruket ikke blir unødvendig høyt. Om båten girer en grad eller to på en lang slør spiller overhodet ikke noen rolle. Skal du seile optimalt på en kryss, så seiler du jo uansett bedre selv enn noen som helst Raymarinepilot. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Har nå funnet en rattpilot SPX5 med ratesensor som det ser ut til at jeg kan få inn til Norge med moms/frakt for ca. kr. 7500,- Det høres ikke så verst ut, men er du sikker på at det er en full pakke eller bare "core pack"? Denne autopiloten kan vindstyre også, og det er en nyttig funksjon på en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Hei ! Jeg hadde en Nidelv26 med en Simrad AP14 (tror jeg den het) uten rategyro. Den var på bærtur over 10 knop på nordlige kurser. Nå har jeg en Raymarine med ratgyro - den går rett fram whatsoever. Har fått forklart at behovet for noe utover fluxgate skyldes vår nordlige plassering. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Gasolin Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Jeg har også en ST 4000 (rorkult) Og har et sterkt ønske om rategyro! Ønsker ikke å bytte hele greia, noen som har funnet ut om det er mulig å bygge om, evnt kjøpe nytt display og rategyro? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Har i dag installert Rategyro på min Raymarine ST6002 pilot, håper og tror på en kraftig forbedring av kursstabiliteten som jeg slettes ikke har vært fornøyd. Forrige båt med samme pilot og rategyro var langt mer retningsstabil. Særlig på nordlig kurs. Installasjonen var barnemat og gjort på få minutter, bare å tilkople den nye rategyroen til de tre anviste tilkoplingspunktene på kurscomputeren som er anmerket "rate gyro". Ingen mulighet til prøvekjøring og tuning i dag dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Det blir interessant. Har du montert original? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Nei har ikke det. Jeg tenkte å forsøke en jeg fikk sendt fra Sverige gjennom Finn ettersom det forelå en del anbefalinger på denne og den kostet under halvparten av Raymarine sin. Blir det ikke suksess får blir det en original. Har fått nok av denne krokingen nå, det irriterer meg såpass mye at jeg heller styrer manuelt i perioder. Har du montert.? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Nei, fordi jeg har nokså stabil styring. Men kursen på fluxgate kompasset varierer veldig mye på forskjellige kurser og dette forkludrer radarpeilinger og orienteringen av radarbildet. Er blitt fortalt at ratesensoren ikke forbedrer dette. Studerer litt på dette nye systemet som er kommet, med tror ikke de snakker sammen med min S2 kurscomputer. Har ikke lyst til å rive ut annet enn fluxgatekompasset, da det lett kan bli veldig dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Javel, tenkte å forsøke dette ettersom jeg har hatt samme system på annen båt med rategyrosystemet og opplevde dette langt mer retningsstabilt. Tror nok heller ikke det blir aktuelt å bytte ut større deler av systemet av samme årsak som du, uansett resultat. Skal strekke meg til Raymarines eget opplegg om dette ikke fungerer som ønsket men da begynner det å bli tilskrekkelig på oppgraderingssiden for dette året. Har akkurat satt i drift ny inverter med nettprioritering for å forsyne alle stikkuttakene i båten den tiden jeg er i bevegelse og ikke kjører generator eller har landstrøm tilgjengelig. Ny VP-NMEA converter for å gi forbruket inn til Raymarine systemet er også på plass. Mangler bare en VP-mann med en PC for å laste inn ny programvare til den nette sum av 4-5 tkr. Det ryker vel totalt dieselkostnadene til full tank for å få momentanforbruket inn på plotterskjermen... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Rategyro står på lista mi også. Oppgraderte på gamle Escada og fikk dramatisk forbedring på N og S kurser. Husker jeg måtte jeg sende inn computeren til oppgradering? Finnes det separate enheter nå som jeg kan kople opp selv? Skal vel fortsatt beholde fluxgate så vidt jeg husker? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fjellbonden Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Du får kjøpt sort boks original til ca 5 lapper eller pirat til 2 eller brukt på ebay. Men litt klønete hvis kurscomputer må sendes inn da. Vil tro de kobles til "rate gyro", så ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 (redigert) Jeg tror ikke noe trengs å sendes inn til Raymarine. Kjøpte denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=29109235 Fant den gjennom en annen tråd her på båtplassen: https://baatplassen.no/i/topic/106860-har-noen-erfaring-med-oppgradering-gyro-rate-paa-raymarine/ Kjapp og effektiv levering, kom i posten etter få dager. Det som tok meg lengst tid ang. monteringen var å finne ut hvor Fairline hadde montert kurscomputeren. Hadde noen alternativer jeg ville sjekke ut først men de stemte ikke. Så fant jeg den etterhvert i oppbyggingen under førerstolen etter å ha tatt ut strømstyringspanelet til båten. Redigert 11.April.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Ahhh. Vakkert Chiefengineer. Takk for tipset. Computeren min sitter i sikringsskapet, men Fluxgaten har jeg enda tilgode å komme over. Noen med Fairline som har peiling? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Chiefengineer Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 (redigert) Jeg begynte letingen etter computeren med å sjekke i manualen, tenkte at den kanskje anviste noe om montasjen. Der sto det beskrevet at kompasset skal monteres midstkips og lavt nede mot bunnen. Åpnet stuvingsromluka ved trappetrinnet ned til byssa, fjernet en skottplate i forkant av stuvingsrommet og fant selve kompasset montert alene nede mot skutebunnen i en tørrtank/spanterom litt til SB fra senterlinja. Om man tenker seg der fronten til strømstyringspanelet sitter og så ca. 1-1,5 meter loddrett ned i båten. Min lille skuffelse ble at kurscomputeren ikke sto i nærheten av kompasset som jeg håpte etter å ha lett en del men den fant jeg jo senere så nå vet jeg hvor begge deler er plassert.:-). Redigert 11.April.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Ahhh. Vakkert Chiefengineer. Takk for tipset. Computeren min sitter i sikringsskapet, men Fluxgaten har jeg enda tilgode å komme over. Noen med Fairline som har peiling?I min båt sitter fluxgaten på tverrbjelken under dørken i midtkabinen, men det virker som det varierer veldig hvor de er plassert. I en T43 av samme årgang som min har vi lett med lys og lykte uten å finne kompasset. Jeg har forøvrig satt sammen en gyro selv etter anvisning på nettet. Første sjøprøve blir 2. mai. Er litt spent. :-) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
REM Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Da bestilte jeg en rategyro av han svensken på Finn. Fikk jo god attest av de som hadde prøvd den så jeg. Enkel og montere også med kun 3 ledninger inn på koplingsfeltet i computeren (Serie 100) Da trenger jeg vel egentlig ikke å bry meg med hvor fluxgaten sitter heller? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
oivindg Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Da bestilte jeg en rategyro av han svensken på Finn. Fikk jo god attest av de som hadde prøvd den så jeg. Enkel og montere også med kun 3 ledninger inn på koplingsfeltet i computeren (Serie 100) Da trenger jeg vel egentlig ikke å bry meg med hvor fluxgaten sitter heller? Fluxgaten har ingenting å si. På min S3 var det bare å koble til de tre ledningene, så dukket gyrofunksjonene opp på ST6002-kontrolleren. (Response går til 9, pluss at Autolearn dukker opp.) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
oivindg Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Har i dag installert Rategyro på min Raymarine ST6002 pilot, håper og tror på en kraftig forbedring av kursstabiliteten som jeg slettes ikke har vært fornøyd. Forrige båt med samme pilot og rategyro var langt mer retningsstabil. Særlig på nordlig kurs. Installasjonen var barnemat og gjort på få minutter, bare å tilkople den nye rategyroen til de tre anviste tilkoplingspunktene på kurscomputeren som er anmerket "rate gyro". Ingen mulighet til prøvekjøring og tuning i dag dessverre. Hvilken autopilot/kurscomputer er det egentlig du har? ST6002 er jo bare et betjeningspanel. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Chiefengineer Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Det var faktisk et godt spørsmål. Har ikke sjekket betegnelsen på den, skal se i manualene ved neste anledning. Om været blir bra i helga blir det en testrunde for å tune inn. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Men kursen på fluxgate kompasset varierer veldig mye på forskjellige kurser og dette forkludrer radarpeilinger og orienteringen av radarbildet. Er blitt fortalt at ratesensoren ikke forbedrer dette. Hvem har fortalt deg det ? Dette er jo en av de viktigste argumentene for en heading sensor. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Da har jeg vært ute og tunet inn autopiloten etter at rategyroen var montert. Fikk straks tilgang til autolearn funksjonen som har vært blokkert tidligere. Har en deviasjon på 8 grader men det skal være ok så lenge den ligger innenfor 10 grader iflg. quick guiden til Raymarine. Ellers ser det veldig bra og presist ut det lille jeg fikk testet på en del valgte kurser, håper på mer båtbruk og videre verifikasjon i påska. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Om kursen på rate sensoren varierer mye når båten ligger i ro må den byttes. Jeg har byttet 2-3 ganger på garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Om kursen på rate sensoren varierer mye når båten ligger i ro må den byttes. Jeg har byttet 2-3 ganger på garanti. Ser du det direkte på avlesningen på plotteren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.