Jump to content

Mangler plutselig 1000 omdreininger på KAMD 300

Jåns

Recommended Posts

Tengte å spørre på dette forumet om va årsaken er til at 1000 omdreininger mangler før jeg begynner å bruke penger på det, har sett mange gode forslag herfra. Motoren går helt fint opp til 2700 omd. så dabber den helt av selv om jeg har full gass, den stopper ikke men går å gynger mellom 2600 og 2800 omd. Den har også tidligere hatt en liten utdøing på et halvsekkund i overgangen der kompressor kobler ut og turbo tar over, men nå er det alså slutt. Begge diselfilter er byttet, ikke noe luft i systemet, ikke groe, luftfilter nytt, ikke noe feilkode. Forslag mottas med stor takk.

Høres ut som noe med turboen...

Som du sier slår kompressoren ut på 2600-2700 og turboen greier ikke å få opp ladetrykket for å dra videre. Turtallet synker ned til 2500-2600 og kompressoren kobler inn på nytt osv. osv.

Har opplevet det samme på en KAD44. På den satt det en litt for tung propell. Byttet til et hakk lettere propell, og problemet ble endel bedre, for en stund før det ble værre igjen.

Til slutt måtte turboen til pers. Ble en såkalt bytteturbo fra drevia, men den så og virket 100% ny.

En lekkasje av luft mellom turbo-intercooler-innsug vil også kunne gi samme symptomer, så sjekk det først (billigere) :wink: .

Denne motoren hadde ca 1200 timer på telleren...

Mvh. SAP

Først: Velkommen som skribent på forumet!

Hvordan ser eksosen når du prøver å komme over 2700 rpm? Ut fra det du beskriver kan en mulig årsak være at turboen ikke gjør jobben sin. I så fall vil du få mørk/svart eksos. Jeg kjenner ikke feilkodene på disse motorene, om systemet detekterer at turboen ikke jobber skikkelig.

Brigg

Redigert: sap-2000 var litt kjappere

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Virker som om det er turboen som begynner å ta kvelden. Trenger ikke alt gi serlig røyk dette. Da den ikke pumpen ikke øker mengden før trykket er oppe. Pga Røykbegrenseren. Ta av slangen inn på tupen eller eksosbendet og prøv og tørn på den. Den skal gå veldig lett, kan ha litt slakk opp og ned. Men skal ikke være noe ut og inn

Hei.

Legger til ett bilde for at du lettere skal forstå litt av forklaringa mi..hehe..

Vis du ser den delen jeg har ringet rundt på bildet så er det et "lokk" inne i dette Y-leddet som noen ganger setter seg fast og da får ikke turboen nok luft pga at lokket her står i slik posisjon at det skal gi kompressoren luft,dvs at turboen ikke klarer å få opp ladetrykket og motoren vil ikke få mer turtall når kompressoren kobler ut...

ta av denne delen og sjekk at "lokket" går lett og ikke har mulighet til og sette seg fast...er billigere og reparere\bytte denne delen i steden for turboen..hehe...(vis det er denne som lager krøll)

Du kan også prøve og gi denne delen ett lite dunk når du ligger på det turtallet hvor kompressoren kobler ut,men anbefaler da og være 2 stk i båten og at du kanskje holder deg fast når du gjør det,i tilfelle det plutselig finner ut at den vil gå skikkelig...er ikke mye moro og rase ned i ett motorrom sammen med en motor som går for full gass...(har prøvd og er ikke og anbefale...hehe) :wink:

Har skrudd mye på disse motorene og som regel vis turboen er gåen og ikke klarer og levere nok luft\trykk så er det en intens uling i den(kan minne litt om lyden til kompressoren,bare litt lavere).

kad3001.jpg

MVH

Hansi_

Redigert av hansi_ (see edit history)

Om du klarer å utføre noe arbeid selv, ville jeg sjekket ladetrykket med å montere på et manometer. Du har også mulig å sjekke brennstoff trykket mellom forpumpe (matepumpe) og selve dieselpumpa. Om det er filter med klåreglass på motoren kan du sjekke for sprekker eller lekasjer der.

Årsaken til problemet om det ikke er antydning til uforbrendt brennstoff i eksosen er nokk brennstofftilførselen til motoren av en eller annen grunn.

Sjekk også om alle slanger er skikkelig åpne helt fra tanken og til motoroen. Sjekk også retur!!!!! Sjekk at alle paktninger sitter som de skal i filterne!

Good luck :)

Har hatt samme problem selv på en 41 motor,da var det luftfilteret som var tett.En gang tidligere hendte det samme,turtallet falt med ca 1000 omdr.

jeg var sikker på at det var filtrene som var tett,skiftet de,resultatet var det samme.Så sjekket jeg slangen fra tanken til første filter,den var nesten tett,foran stussen på filteret lå det små svarte gummibiter,som strupet tilførselen av diesel.Det må ha vært noe som har ligget i tanken,da slangene er nye. Etter det, null problem.

Enig med Hansi

Var oppe i same problem på en kad 43 spjeldet fungerte ikke å det blei bare trøbbel. Der lima vi fast spjeldet så det sto åpent for turboen å kobla vekk heile kompressorden(tok av reim å kobla av ledning til magnetklutsj) etter det har motoren gått som ei klokke den må da kjøres opp litt seinere for å unngå svartrøyk.Det er nå bare en fordel uansett så temperaturen rekk å komma etter.

Lykke til :smiley:

Ja her kom det mange gode forslag, takker for det. Turboen har vi vært oppe med å skjekket, tok av røret på utblåsinga å kjente på evt. slakke og at den gikk lett rundt, det var ok. Fødepumpen virker ok når en pumper manuelt og ingen lekasje fra drenshullet. Da står det igjen å sjekke diselslangen fra tanken og Hansiforsøket, og det er jeg spent på. Dere skal få høre resultatet. Forøvrig så er det en 2002 mod gått 900 timer.

• 1 år senere...

Endelig går motoren som den skall.For å gjøre en lang historie kort, jeg prøvde alle forslag + noen till uten at det ble bedre. Så sendte jeg diselpumpa til Lillehammer til kontroll og de byttet kortet i pumpa, de sa det var kortslutnig i det. Motoren ble litt bedre, fikk opp fult turtall men fortsatt gikk den og gynget mellom 2600-2800 noen ganger før det bar ivei. Nå i ferien var jeg innom et verksted for å prøve en diagnosetest på motoren og de fant feil på tempraturføleren på innsugsmanifolden, byttet den og motoren ble helt grei.Symptomer du får når den er gåen er effekttap og mere røyk ved oppstart sa de. Har lært en ting etter dette,ikke løsne en skrue før diagnosetest er prøvd, men de må kunne bruke instumentet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...