NovaMalin Startet 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2009 Jeg har en Nova som er epoxybehandlet og behandlet med VC17. Jeg har jernkjøl hvor det er rustflekker. Undervannsskroget er litt ujevnt. Jeg har tenkt å slipe bort det jeg ser av rust og flekke dette. Ujevnhetene i skroget har jeg lyst til å sparkle, det samme gjelder overgangen fra skroget til kjølen. Jeg har lyst til å unngå å slipe kjøl og undervannsskroget helt ned i år. Jeg vil gjerne fortsatt bruke VC17 Hva slags produkter bør jeg bruke på kjølen? Kan jeg sparkle rett på VC 17? I såfall med hvilken type sparkel. Tips om fremgangsmåte og produkter mottas med takk! Øystein Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Onkel Roger Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Hei, dersom skroget er ujevnt er grunnarbeidet ford årlig utført. Alternativ påført for tykke lag med bunnstoff. Det er få snarveier som funger. Du kan prøve å matte ned området du ønsker å sparkle opp og prime med Sea Jets hurtigtørkende primer. Sparkle med Biltemas lettsparkel. pusse og prime og avslutte med VC17. Har gjort dette med hell i forkant av kjølen, samme område som kommer bortig bunn og steiner når vi ligger på skjæra. Har funket for meg, men på sikt så slipper du nok ikke unna arbeidet med å fjerne alt og gjøre hele prossessen på nytt. Lykke til. Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
NovaMalin Svart 17.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Takk for svar! Jeg har egentlig tenkt å matte ned hele bunnen før jeg stoffer igjen. Er usikker på hvilke produkter som er kompatible med VC17. Er det epoxyprimer som gjelder over hele linja, både oppå eksisterende VC17 og der jeg pusser helt bart både på kjøl og skrog? Jeg ønsker å behandle kjølen med noe rusthemmende umiddelbart etter at jeg har slipt bort rust, da jeg er redd for at ny rust kan komme fort på bart jern. Kan jeg da bruke zinkspray? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Onkel Roger Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Hei, ifølge International er ingen andre produkter kompartible med VC 17. Pga teflon er overflaten glatt. Bra når vi seiler med ett lite h... når vi skal reparerer utbedre skader. Forstår jeg rett når du ønsker å prime hele skroget uten på VC 17? Hvorfor det skal du bytte bunnstoff? Skroget blir ikke glatterer av dette, dersom undervannskroget er ujevnt må du fjerne eksisterende bunnstoff enten mekanisk eller via sanblåsing ol. Dersom du skal utbedre lokale skavanker er det lurt å vakse undervannskroget med ufortynnet saltsyre, husk verne utstyr. Det meste biter etter dette. Vedr jernkjøl så anbefaler jeg stålbørste på vinkelsliper.Viktig å behandle kjølen umiddelbart med primer. På primer kan du bruke programmet til VC. Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
MortenK Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 (redigert) Takk for svar! Jeg har egentlig tenkt å matte ned hele bunnen før jeg stoffer igjen. Er usikker på hvilke produkter som er kompatible med VC17. Er det epoxyprimer som gjelder over hele linja, både oppå eksisterende VC17 og der jeg pusser helt bart både på kjøl og skrog? Jeg ønsker å behandle kjølen med noe rusthemmende umiddelbart etter at jeg har slipt bort rust, da jeg er redd for at ny rust kan komme fort på bart jern. Kan jeg da bruke zinkspray? Du kan kun bruke VC17 oppå VC17. VC17 liker seg best med VC17 TAR-2 tokomp primer. Vistnok reagerer disse med hverandre, slik at bunnstoffet sitter skikkelig. Du må ikke finne på å smøre primer utenpå VC17 bunnstoffet. Bunnstoffet må fjernes først. Skal du rette ujevnheter, MÅ du fjerne bunnstofflaget (VC17) før du sparkler med to komp sparkel, men du trenger ikke å fjerne gammel primer (som bør være TAR-2 siden du har VC-17). TAR-2 er sort. På jernkjølen kan du bruke VC17 TAR-2 direkte på jernet etter at du har pusset ned. Det gjorde jeg på min jernkjøl og det har holdt kjempebra i 3 sesonger nå. Det som er svært viktig (og som du nevner) er at du må være rask til å beskytte jernet for lufttilførsel etter at du har pusset rent. Rustprosessen starter etter ca 20 min, har jeg blitt fortalt. Det andre viktige er at du må bruke en primer som er HELT lufttett (TAR-2) og bruke nok så beskyttelseslaget er tykt nok. Mener å huske at det idelle er pusse rent for rust, et lagt TAR-2, så to komp sparkel hvis behov, så påfølgende lag med TAR-2. Etter min mening trenger du ikke noe mer enn TAR-2, så lenge du er rask etter pussejobben med å få beskyttet jernet mot luftligang. Redigert 18.Mars.2009 av MortenK (see edit history) Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
NovaMalin Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Takk for bra svar igjen! Jeg har ikke tenkt å bytte bunnstoff, skal fortsette med VC17. Har tenkt å flekke kjølen. Hadde håpet at jeg kunne matte ned VC17, prime, sparkle, prime og stoffe med VC17 igjen de stedene hvor bunnen er ujevn. Etter som jeg forstår på svarene deres nå må jeg fjerne bunnstoffet helt de stedene jeg skal sparkle. Det blir vel litt problematisk å flekke, da det er vanskelig å ikke få primer oppå eksisterende bunnstoff i kanten mellom der jeg har slipt rent og der det fremdeles er bunnstoff? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.