LykkelitenIV Startet 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2009 Hei ! Håper at det er noen som kan gi meg noen tips her Jeg har en Volvo Penta KAMD 300 2002 modell, som ikke starter med en gang. Den har startet fint, helt til jeg fyllte på batterivann (biltema type) nå i vinter (ja , jeg har ladet den opp etterpå). Når jeg prøver å starte går startmotoren rundt og alt høres bra ut, men den starter ikke. Jeg prøver to ganger og det kommer klikkelyder fra startmotor - for lite strøm. Jeg kobler på forbruksbatteriet og motoren starter fint. Jeg har ikke sjekket startbatteriet samtidig som jeg prøver å starte motoren (da trenger jeg en hjelpende hånd først). Så sjekker jeg startbatteriet (Sønnik 130 Ah , 780 EN, Heavy Duty), det viser nå etter lading 12,8 V og alle cellene har syrevekt på mellom 1,29 og opp i mot 1,30 (ca + 10 grader). Jeg har tatt ut startbatteriet (jeg regnet jo med at det var finito), men nå ser det vel ikke slik ut, eller ? Noen som har noen tips ? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Cerveza Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Dobbelsjekk alle koblinger / kontaktpunkter o.l. Har også vært borti at batteribryteren har vært dårlige/slitt, og ikke klarer å lede nok strøm under starting. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Vanskelig og si du får ta det med til noen som har en batteritester som belaster batteriet så får du jo raskt et svar. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 17.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Takk. Ja jeg har tenkt at der kan være et spenningsfall på hovedbryteren. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Johannes Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Har du gått over poler/polsko? Her kan det ligge hunder begravet.... Ta også en kontroll av hvilespenning og syrevekt hvis du har utstyr til det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Startbatteriet ditt har nok tatt kvelden ja! Hvilespenningen ser helt OK ut, men straks du belaster det går den til bunns. Tipper du må ut og handle, desverre.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Johannes Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Hei Så ikke at du hadde målt hvilespenning/syrevekt....... Batteriet kan ha tatt kvelden, men det kan også være dårlig kontakt. Ville fortsatt gått over kontaktflater som bare startbatteriet bruker. Samt måle direkte på polene ved belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Hei Du har tatt batteriett ut av båten og da er det vel ikke så store jobben å ta det med i bilen og stikke innom en batteriforhandler. Kanskje ett bilverksted. Da må batteriett være toppladet og ved en belastningstest vill det fort vise seg hvor friskt batteriett er. Som du ser er det mange som skyller på batteriett, men mange batteri blir skiftet unødvendig. Selv tror jeg du har ett problem i båten. Den muligheten får du langt på vei svar på ved å ta en belastningsprøve hos en batteriforhandler. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Mål syrevekta, så finner du ut om det er batteriet Skal ligge på rundt 1.26-1.27 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 "Den har startet fint, helt til jeg fyllte på batterivann". Var det vanlig "topping" med batterivann, eller hadde platene stått mer eller mindre tørre? I det siste tilfelle har det i hvert fall ikke vært særlig bra for batteriet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
edd Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Et batteri som begynner og skrante litt kan se bra ut i det ene øyeblikket men dødt når du begynner og belaste det. Kan være overslag mellom to celler i batteriet og da er det ikke annet og gjøre en og kjøpe nytt desverre. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 17.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Takk for flere tips her. Prøver å oppsummere litt. Som jeg skrev innledningsvis: Hvilespenning etter at det er toppladet er 12,8 V, og syrevekt ligger på mellom 1,29 og 1,30. Jeg trodde at den høye syrevekten indikerte at dette var et friskt batteri. Ja, jeg "toppet" batteriet med litt vann. Ingen av cellene var tørre. Hvis det hadde vært overslag, ville det da ikke vist på lav spenning ? Jeg skal: - Ta med batteriet til en batteriforhandler og få det belastningstestet (evt. måle spenning når jeg prøver å starte motoren). - Gå over poler på batteri og kabler - Sjekke spenningsfall på hovedbryter (koble utenom). Det er ikke det at jeg absolutt må spare 1.800,- på et nytt batteri, men det er jo kjedelig hvis det skulle vise seg at det er noe i båten som er årsaken her. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Nike Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Den har startet fint, helt til jeg fyllte på batterivann (biltema type) nå i vinter (ja , jeg har ladet den opp etterpå). Har batteriet stått ubrukt en stund? Motor starter jo på forbruksbatteriet så resten er nok OK Hvor lenge lader du batteriet før det er "toppladet"? Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 17.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Tja, Batteriet har stått i båten hele tiden. Laderen har stått på siden oktober (vedlikeholdslading). Båten har vært brukt sporadisk, men i det minste startet opp en gang i måneden. Vet ikke hvor lang tid det tar før det er toppladet (mindre enn en dag). Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Nike Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Har du målt syrevekta og hvile spenningen når batteriet ikke "orker" mer dvs når starteren klikker Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Hvis du har en hovedstrømsbryter av typen off-1-2-both, så er det 78,3% sjanse for at feilen ligger der. Har opplevd akkurat det samme som du gjør nå, på 2 tidligere båter. Og kjenner andre som har opplevd det samme. Nevnte brytere har aldri vært dimmensjonert for den strøm som et startbatteri leverer (ser du har heavy duty, og det gjør problemet enda større). Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Tine IV Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 To ting du kan gjøre som er gratis , før du evt handler nytt batteri . Du sier den starter på forbruk , da er det vel bare å sette et forbruks batteri på start siden , så ser du jo fort om alt er iorden der om den starter da eller ikke .Starter den så virker det jo som startbatteriet ditt har tatt kvelden , starter den ikke .Har du slik batterivender med 1-2 og alle på ,kan du skru opp den å klemme sammen dem kontaktflatene inne i boxen .Ikke alle er like men stor mulighet for at det er en slags y inni der , som du flytter rundt når du vrir på batterivelger .Klem sammen den y litt så kontakten blir uten slark , så smører du innmaten med syrefri vaselin og skru sammen . Dette har jeg gjort på mere enn en båt ,kamerater som har balla i dager med å finne ut av hvorfor den ikke starter .Til og med handla nye startbatterier , men dem batterivelgerne som du kan vri på .1 - 2 + alle ,dem er stort sett ikke verdt ei krone .Kjenner flere elektrikkere som kaster dem boxane ut , om dem skal oppgradere elannlegg i båter . Kjøp deg slike på Bilthema , sånn med 1 rød nøkkel på .Der er det lite som kan gå i stykker , så dem funker og koster 40-50- spenn pr stk . Men veit jo ikke hva du har , bare tok med dette sånn for å ta et innlegg i en smell . Lykke til , å foresten så skal ikke batteriet gå i stykker bare av å fylle på litt vann .Etterfylte i båten da vi kom hjem med den ,gikk på borti 3 liter på 4 stk batterier .Å batteriene funker som hakka møkk dem .Men batteriet går jo istykker innimellom , så du kan jo ha vært uheldig .Eller om det har vært dårlig strøm på det før kulda kom , om så er kan det fort ta natta . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Medusa Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Er ingen ekspert på batteri, men har tidligere fått beskrevet noe som kalles "cellebrudd". Batteriet skal vissnokk opptre normalt med normal hvilespenning, og når man slår på tenninga så lyser varsellampene som normalt. Men med en gang man skal slå på starteren så dør all spenning ut. Batteriet tåler alså ingen form for belastning. Denne skaden skjer helt plutselig på batteriet. Har selv opplevd dette to ganger med mange års mellomrom, på bilen. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Hei, igjen. Da har jeg fått belastningstestet batteriet hos en bilforhandler, jepp det var finito Nytt batteri er kjøpt og montert. Det fungerer helt fint. Ser forøvrig at der er et spenningsfall mellom dynamo og batteri på ca 0,5 Volt, ved 1000 rpm. Så her er nok litt å gå på når det gjelder lading også. Takk for all hjelp Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.