Jump to content

Rens av skai

Oberst

Recommended Posts

Aceton? OK, men vær forsiktig og test først på et "ufarlig" sted. Mange typer skai tåler så absolutt ikke dette. Skaien kan faktisk bli klissete og eventuelt løse seg helt opp! Har du imidlertid svært møkkete stoler, kan du dyppe en dott av aller fineste sort stålull i rødsprit og gni rent. Har brukt det selv, og det funker fantastisk godt uten å skade skaien. Også ypperlig til møkkete fendere. Du kan også bruke en svamp med skrubb på den ene siden, men stålull er bedre. Etterpå kan vinylen/skaien med fordel behandles med vinyl/skai fornyer fra f.eks. AutoGlym.

sprit.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 måneder senere...

Hei.

Har kommet over noe lurium som faktisk er fantastisk til å rengjøre møkkete skai/vinyl! Svamp som er innsatt med et eller mystisk stoff som en bare dypper i vann og gnir (nærmest bare tørker) møkken av med. Jeg har aldri vært borti noe mer effektivt enn dette! Dette produktet lever opp til uttrykket: "Du tror det ikke før du ser det".

Hva disse svampene inneholder (de er helt luktfrie), hvem som produserer de eller hvor de er produsert, aner jeg ikke. Det står det ingenting om på esken som inneholder 4 svamper som hver rengjør mange skai/vinylputer og kan kjøpes hos Europris for kr. 34,99 pr. pakke. (jeg kjøpte 4 pakker, så nå har jeg for mange år)

Jeg glemte å ta bilde da jeg testet svampene på noen møkkete puter, men her er i hvert fall bilde av esken.

svamper.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Litt off topic:

Jeg har vært uheldig og fått en 3cm flenge på overflaten av skai'en. Selve trekket er fortsatt helt.

Hva skal man benytte for å lime dette? Plastikk er et vanskelig fagområde, da det er så utrolig mange produkter, men jeg regner med at kanskje SKAI = SKAI?

Finnes det et lim produkt som vulkaniserer?

• 4 uker senere...

Jeg har brukt svampene på setene i en Draco 2000DC. Jeg brukte vel en 4-5 pakker på setene da svampene fort blir slitne. Jeg syntes det virket som om svampene virker svakt slipende, skaien blir ihverfall litt matt etterpå. Har brukt en vinylfornyer fra Bilextra etterpå. Jeg er veldig fornøyd med resultatet. Prøvde forsåvidt også aceton men likte bedre svampene.

• 2 uker senere...
  • 10 måneder senere...
  • 6 år senere...

Jeg har lest litt om vinyllakk, som sprayet på. Men virker som det er delte meninger om det. Noen får bra resultat, mens andre opplever at det sprekker opp etter litt bruk. Jeg forsøkte i helgen med det som var i hus, fra Salmiakk, Jif til noe slags flekkfjerner. Det ble en smule bedre men ikke optimalt.

Når jeg kom over denne tråden angående Aceton, så har jeg jo faktisk det stående i kjelleren. Det skal jeg prøve meg på.

Kommentar til aceton:

Aceton (propanon) tilhører løsemiddelgruppen ketoner, dvs en slektning av metyletylketon (MEK), som er enda sterkere. Disse omtales også ofte som tynner, dvs stoff man bruker for å tynne maling/lakk.

Det er sterke saker som kan løse opp mange plaststoffer som feks vise typer skai. Aceton er dessuten så sterkt at man egentlig bør bruke både pustemaske og gummihansker i omgang med dette. Løsemidler har den utmerkede egenskapen at de også løser opp fett, som jo også er en av hovedbestanddelene i hjernen. Tynner man ut den blir det lett problemer.

Anbefaler å styre unna aceton både av hensyn til skai-stoffet og helsa.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...