REM Startet 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2009 Påska nærmer seg urovekkende fort. og jeg begynner å få skikkelig dårlig med tid. Det å bytte gearkasser, som jo skulle være en sk. direct replacement, tok vesentlig lenger tid enn planlagt. Vel kunne jeg vel gjort det adskillig raskere, men jeg har det nå en gang med å inspisere, sjekke og bytte allt av slitedeler som pakninger, simringer slanger ol. som jeg kommer over på min vei når jeg gjør slike jobber. Slike ting tar tid, og gjør at tidplaner ofte sprekker. Det er fort gjort å bytte en slange eller en pakning når du først har den i handa, for all del, det som tar tid er å skaffe fram delene, finne leverandører, vente på levering, returnere feilforsendelser osv. osv. Av større jobber har jeg to ting igjen på lista mi før sjøsetting til Påske. Det første er å ta en tanksjau på begge dieseltankene, og det andre er å kjøre gjennom kjølevannssløyfa med en 20% saltsyreblanding. Jeg startet med tanksjauen. Skikkelig drittjobb hvordan du enn snur å vender på det. Du kan ha de besta ambisjoner om å unngå søl og diesellukt, men slike jobber har en lei tendens til å ende opp med et h'vetes mess med søl, klin, diesellukt og ei kjærring som maser om både bading og klesskift. Slik også denne gang sjøl om jeg la opp til et rent og sterilt løp. Jeg benyttet meg av ei 12V Marcopumpe, kjøpt på Maritim for en 12-1300 kroner. Denne koplet jeg opp i ei sløyfe, som gikk fra tappekrana nederst på dieseltangen og inn på pumpa, hvor jeg hadde montert et filter, og videre fra pumpa og ned i tanken gjennom mannhullet på toppen. På dette viset kunne jeg sirkulere og filtrere innholdet av tanken i det uendelige. ....gikk fra tappekrana nederst på dieseltanken. ...og tilbake inn gjennom mannhullet på toppen. Først måtte jeg tappe ned tanken ved å overføre det meste av dieselen til tanken på den andre siden. Jeg hadde planlagt jobben i høst, og sørget for å ikke ha mer diesel enn jeg kunne håndtere ved å sjonglere mellom tankene. Den dieselen som jeg satte igjen, en 6-8 liter, ville jeg så la sirkulere i sløyfa i en time eller to, for på den måten å fange opp det jeg måtte ha av urenheter i filteret i pumpa. Jeg benyttet slangen til å spyle skikkelig rundt alle steder jeg kunne komme til. Det var åpninger i skvalpeskottene slik at jeg også kom til å fikk spylt på baksiden av disse. Spesielt godt tok jeg på det laveste pungtet i tanken, rett under der pickup-røret henter dieselen når motoren går. Etter 5 min. gikk filteret tett. Etter nye 5 min. gikk det tett enda en gang. Jeg åpnet filteret og rengjørde det ned i en bøtte hver gang filteret tettet seg. Etter å ha holdt på slik en times tid eller to så det ut som jeg var kvitt det aller meste. Dieselen så imidlertid grumsete ut slik at jag kjørte allt til ei bøtte som jeg deretter tømte ut. For å være sikker på at jeg hadde fått med meg allt tappet jeg til slutt på en 8-10 liter med frisk diesel, og startet sløyfa en gang til. Denne lot jeg gå å sirkulere en halvtimes tid til jeg ikke lenger kunne se at partikler ble sittende i filteret. Og her ser vi totalresultatet etter helgens "Deadliest catch" fanget på bunnen av ei 4l plastkanne. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Skremmende resultat. Hvor lenge er det siden du sist gjorde noe tilsvarende, eventuellt hvor gamle er tankene? Hva er tankene laget av? Hvor tror du "the deadliest catch" kommer fra? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Jeg gjorde en tilsvarende jobb da jeg kjøpte båten for 5 år siden. Rengjorde begge tankene og alle rør tur/retur for dieseldyr. Dette er nok ikke dieseldyr, da det mer kan minne om sand. Tankene er av stål, og da kunne en jo tro at det var rustflak. Isåfall burde det være magnetisk, noe det ikke er. Tankoverflatene innvendig er blanke og fine, og i de områdene jeg kan komme til for inspeksjon er det ikke rust å se. Det brune belegget på bunnen av tanken, som kan sees på et av bildene var et belegg som kunne fjernes med ei fille. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 (redigert) Fyller du diesel stort sett på ett sted? (geografisk sted:) Redigert 18.Mars.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Hei Rem, Tenkte å kjøre samme prosess om deg på den ene tanken min også. Tviler på om det er dieseldyr. Det som er merkelig er at dieselen er brun og ikke grønn som det er på den andre tanken. Jeg har avtapping i bunnen av tanken og der kommer det ikke grums ut, mer en klar brun væske. Har nok en 100 liter igjen på tanken som jeg vil redusere til et minumum før jeg starter denne operasjonen. Det er syrefast tanker. Noen tanker om dette?? Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
REM Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Uansett hva det måtte være, ville jeg vel tappet ut helt til det kommer grønn klar diesel. Er hele tanken brunfarget ville jeg ikke tatt sjansen på å kjøre dette gjennom systemet. Er fargen brun og matt (ugjennomsiktelig) kan det tyde på noe mikrobegreier, dieseldyr kalles vel det. Dette klarer du ikke å filtrere ut. Tøm det ut og rengjør tank og rørsystem. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.