mateco Startet 18.Mars.2009 Del på Facebook Startet 18.Mars.2009 Heisann igjen ! Har nettopp investert i ny billig 65A dynamo fra Biltema (800 kr)! Denne gir minus til gods! Da mine VP TAMD60C motorer har 2 pols elektrisk system lurer jeg på om det er greit å bruke gods til minus, eller bør jeg sette inn en to-pols dynamo der både pluss og minus er isolert?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
BMP Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Nei og atter nei om du monterer en enpolt dynamo i et topolt anlegget ødelegger du jo hele oppleget. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Farsken!!! Det var svaret jeg frykta!! Har prøvd et kirurgisk inngrep for om mulig å isolere fra gods, desverre uten å lykkes Får tusle tilbake til BT og levere inn "møka"!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bearded Beast Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 (redigert) hmm har sett at fleire har egen minus slik som du har istadenfor minus i gods . hva er poenget med dette? noe må det nå være siden folk betaler ekstraprisen det har mht at ingen std hyllevarer kan brukes Redigert 18.Mars.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Minusen er der for og kople til minus om en har topolt anlegg og ikke enpolt dritanlegg som de fleste inklusiv meg selv desverre er belemret med. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 og ikke enpolt dritanlegg som de fleste inklusiv meg selv desverre er belemret med. Hvorfor er enepolt noe drit? Jeg vil si at sikker 90% av alle båter er enepolt. I tillegg er de fleste såkalt topolte også bare enepolt, hvis ikke allerede ved kjøp så i alle fall etter bare få år. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BMP Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Om du ikke kan se fordelene med et topolet anlegg tror jeg ikke jeg skal gi meg ut op og forklare deg det. Det er imidlertid påbut i alle yrkesbåter og det er ikke uten grunn. Det er videre et krav at anlegge skal være tett og dette kontroleres ved udstedelse av instalasjonsbevis. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Jeg er klar over at dette finnes, BMP. Men vær du også klar over at det jeg sier stemmer. Jeg vill ikke påstår at det er helt o.k. med å koble fra enepolt til topolt, men nesten alle båter flyter fortsatt og likevel selv om de færreste båteiere vet i det hele tatt hva topolt betyr. Jeg ville bare unngå å kalle enepolt noe drit, fordi det er det ikke. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ingar Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Finnes en 3. variant også, 1.5polet. Tuller ikke, noen VP motorer har dette. Ellers enig med Jørg, på en fritidsbåt har det liten eller ingen betydning om anlegget er 1 polet. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Hei Betyr dette at det er umulig på en enkel måte å koble fra et 2 polet annlegg til et 1 polet ??? Har selv prestolite 2 polet dynamoer som er meir en moden for utskifting. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Måtte prøve igjen å klyve Biltema dynamoen, og jaggu meg gikk det greit (Måtte slipe av hodet på en skru!) Nå bygger jeg om til to-polet ! Setter inn ekstra terminalskru for minus og isolerer mot gods! Strekker opp en isolert minus kabel til regulator! Kanskje funker det allikevel?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
BMP Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Ja på mange dynamoer går det greit og isolere minusen. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Om du ikke kan se fordelene med et topolet anlegg tror jeg ikke jeg skal gi meg ut op og forklare deg det. Det er imidlertid påbut i alle yrkesbåter og det er ikke uten grunn. nei eg kan ikkje sjå den store fordelen i en fritidsbåt. om det duger for 90% så duger det antagelig for de resterende òg som kun har det fordi det var slik. at noe er "best" og et krav i diverse båter betyr ikkje det er noe man må ha for å tøffe rundt på fjorden i en plastbåt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Kanskje funker det allikevel?? Kanskje ja. Men hvor lenge, det er det store spørsmålet! Ikke på grunn av ombyggingen, men simpelthen på grunn av at Biltemas dynamoer er lite gode. I alle fall i følge de jeg har hørt som har kjøpt dem. Men du kan jo være heldigere da. Jeg for min del ville heller kjøpt en dyr dynamo et annet sted.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BMP Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Jeg har vurdert og bygge om elanlegget i min båt til to polt men da jeg må skifte alt elektrisk på motoren blir det dyrt og det er mye arbeide. Grunen til at jeg ønsker meg et topolt anlegg er den økte sikerheten dette gir samt muligheten for og ha en fornuftig jordfeilovervåking op DC anlegget. Om en foreksempel får gnag på en strømførende ledning mor motoren på et enpolt anlegg fører det til kortslutning på et topolt anlegg blir det bare en ufalig jordfeil en kan få en alarm på. Om en ikke er i stand til og se fordelene med det anbefales såkalte trangsyntbriller. I tilegg gir det økt sikkerhet mot tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 jaja den er grei. det er mangt som har sine fordeler men alt har sin pris. trenger eg det og vil eg noensinne merke forskjell i praksis? nei. om eg da er trangsynt så la gå. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Det er vel ikke tvil om at egenskapene i et gjennomført topolt anlegg er overlegent et enpolt anlegg, men så var det om fritidsbåt eiere er tjent med de bakdelene som kan oppstå når man ikke kan kontrollere anlegget. Skjønner ikke helt problemet med å isolere dynamoen for det er bare å montere den i teflonforinger. Startmotoren isoleres med et ekstra innslagsrele på minuskabelen og vips er motoren 1,5 polig. (isolert når motoren går men enpolt i startøyeblikket). Dette gjør vi jo allerede på topolte motorer for å slippe å rengjøre startmotoren for kullstøv en gang i året. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Vil et enpolet anlegg si at motoren ikke er jordet til minus, eller at motoren ikke brukes som strømleder? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
logget av Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 (redigert) Et gjennomført topolt likestrømsanlegg har ingen forbindelse med annet enn de elektriske delene i anlegget, og isolasjonsmotstanden skal være minimum 1 kilo ohm pr volt systemspenning. Så skal alle kurser sikres og brytes på pluss og minus. Et slikt anlegg har mye høyere sikkerhet enn et enpolt elektrisk anlegg med unntak av korrosjon. For at et slikt anlegg skal sikres mot korrosjon (elektrolyse) må man enten ha isolasjonsovervåkning eller et potensialutjevningssystem som kobles mot batteri minus og anoder. Finito finale. Ikke noe å diskutere for slik er det. Redigert 18.Mars.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Et slikt anlegg har mye høyere sikkerhet enn et enpolt elektrisk anlegg med unntak av korrosjon. Dette skjønner jeg ikke. Er det ikke nettopp på korrosjonssiden sikkerheten er høy med 2-polet anlegg? Hvorfor mener du at 2-polet anlegg har et unntak når det gjelder korrosjonssikkerhet? Jeg for min del trodde at et 2-polet anlegg var akkurat som et enpolet med unntak av, ja nettopp, korrosonssikkerheten. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Jeg vet at du ikke skjønner det Lotus for jeg har fortalt det mange ganger før. Men slik er det i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Lurer også på en ting.Hva med giverene til alle motorinstrumentene.De er vel vanligvis jordet i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 (redigert) Nei på skikkelige anlegg er de ikke det da er de topolte. Redigert 18.Mars.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Biltemas "universelle" dynamoer burde alle hatt separate minusutganger for å kunne bli kalt "universelle"! En dynamo med isolert minusutgang kan jo benyttes til begge typer system, både 1 pols og 2 pols!! Meget enkelt å velge om man kobler minusutgang til motorblokk eller legge opp isolert til batteriets minus. Men da har vel disse "universelle" dynamoene kostet litt mere, selv hos BT! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Mine TAMD60C motorer finnes med 1 pols og 2 pols systemer: I en-pols system I to pols system På tegningene synes det som samme type sensorer er brukt på de to systemene men at minus på en-pols systemet går direkte til motorblokk! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.