Jump to content

Ny Biltema dynamo, bruke jord til minus på 2 pols system?

mateco

Recommended Posts

Heisann igjen :flag: !

Har nettopp investert i ny billig 65A dynamo fra Biltema (800 kr)!

Denne gir minus til gods!

Da mine VP TAMD60C motorer har 2 pols elektrisk system lurer jeg på om det er greit å bruke gods til minus, eller bør jeg sette inn en to-pols dynamo der både pluss og minus er isolert??

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

og ikke enpolt dritanlegg som de fleste inklusiv meg selv desverre er belemret med.

Hvorfor er enepolt noe drit?

Jeg vil si at sikker 90% av alle båter er enepolt.

I tillegg er de fleste såkalt topolte også bare enepolt, hvis ikke allerede ved kjøp så i alle fall etter bare få år. :smiley:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg er klar over at dette finnes, BMP.

Men vær du også klar over at det jeg sier stemmer.

Jeg vill ikke påstår at det er helt o.k. med å koble fra enepolt til topolt,

men nesten alle båter flyter fortsatt og likevel selv om de færreste båteiere vet i det hele tatt hva topolt betyr.

Jeg ville bare unngå å kalle enepolt noe drit, fordi det er det ikke.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Måtte prøve igjen å klyve Biltema dynamoen, og jaggu meg gikk det greit (Måtte slipe av hodet på en skru!)

Nå bygger jeg om til to-polet ! Setter inn ekstra terminalskru for minus og isolerer mot gods! Strekker opp en isolert minus kabel til regulator! :yesnod:

Kanskje funker det allikevel?? :rolleyes:

Bjørn

Om du ikke kan se fordelene med et topolet anlegg tror jeg ikke jeg skal gi meg ut op og forklare deg det. Det er imidlertid påbut i alle yrkesbåter og det er ikke uten grunn.

nei eg kan ikkje sjå den store fordelen i en fritidsbåt. om det duger for 90% så duger det antagelig for de resterende òg som kun har det fordi det var slik. at noe er "best" og et krav i diverse båter betyr ikkje det er noe man må ha for å tøffe rundt på fjorden i en plastbåt.

Kanskje funker det allikevel?? :rolleyes:

Kanskje ja. Men hvor lenge, det er det store spørsmålet! Ikke på grunn av ombyggingen, men simpelthen på grunn av at Biltemas dynamoer er lite gode. I alle fall i følge de jeg har hørt som har kjøpt dem. Men du kan jo være heldigere da. Jeg for min del ville heller kjøpt en dyr dynamo et annet sted....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har vurdert og bygge om elanlegget i min båt til to polt men da jeg må skifte alt elektrisk på motoren blir det dyrt og det er mye arbeide. Grunen til at jeg ønsker meg et topolt anlegg er den økte sikerheten dette gir samt muligheten for og ha en fornuftig jordfeilovervåking op DC anlegget.

Om en foreksempel får gnag på en strømførende ledning mor motoren på et enpolt anlegg fører det til kortslutning på et topolt anlegg blir det bare en ufalig jordfeil en kan få en alarm på. Om en ikke er i stand til og se fordelene med det anbefales såkalte trangsyntbriller. I tilegg gir det økt sikkerhet mot tæring.

Det er vel ikke tvil om at egenskapene i et gjennomført topolt anlegg er overlegent et enpolt anlegg, men så var det om fritidsbåt eiere er tjent med de bakdelene som kan oppstå når man ikke kan kontrollere anlegget.

Skjønner ikke helt problemet med å isolere dynamoen for det er bare å montere den i teflonforinger.

Startmotoren isoleres med et ekstra innslagsrele på minuskabelen og vips er motoren 1,5 polig. (isolert når motoren går men enpolt i startøyeblikket).

Dette gjør vi jo allerede på topolte motorer for å slippe å rengjøre startmotoren for kullstøv en gang i året.

Et gjennomført topolt likestrømsanlegg har ingen forbindelse med annet enn de elektriske delene i anlegget, og isolasjonsmotstanden skal være minimum 1 kilo ohm pr volt systemspenning. Så skal alle kurser sikres og brytes på pluss og minus.

Et slikt anlegg har mye høyere sikkerhet enn et enpolt elektrisk anlegg med unntak av korrosjon. For at et slikt anlegg skal sikres mot korrosjon (elektrolyse) må man enten ha isolasjonsovervåkning eller et potensialutjevningssystem som kobles mot batteri minus og anoder.

Finito finale. Ikke noe å diskutere for slik er det.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Et slikt anlegg har mye høyere sikkerhet enn et enpolt elektrisk anlegg med unntak av korrosjon.

Dette skjønner jeg ikke. Er det ikke nettopp på korrosjonssiden sikkerheten er høy med 2-polet anlegg?

Hvorfor mener du at 2-polet anlegg har et unntak når det gjelder korrosjonssikkerhet?

Jeg for min del trodde at et 2-polet anlegg var akkurat som et enpolet med unntak av, ja nettopp, korrosonssikkerheten.

Biltemas "universelle" dynamoer burde alle hatt separate minusutganger for å kunne bli kalt "universelle"!

En dynamo med isolert minusutgang kan jo benyttes til begge typer system, både 1 pols og 2 pols!! Meget enkelt å velge om man kobler minusutgang til motorblokk eller legge opp isolert til batteriets minus.

Men da har vel disse "universelle" dynamoene kostet litt mere, selv hos BT!

Mine TAMD60C motorer finnes med 1 pols og 2 pols systemer:

1pol.jpg

I en-pols system

2pol.jpg

I to pols system

På tegningene synes det som samme type sensorer er brukt på de to systemene men at minus på en-pols systemet går direkte til motorblokk!

Bjørn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...