Jump to content

Ny Biltema dynamo, bruke jord til minus på 2 pols system?


mateco

Recommended Posts

Ja jeg skal til å bytte ut alt av elektrisk anlegg i min båt nå, men ser ingen hensikt i å legge opp 2-polet, ser på det som flere koblinger og flere mulige feilkilder. Hvorfor gjøre det så veldig komplisert? Ja det har sikkert sine fordeler med 2-polet, men ingen praktiske i min sitiuasjon såvidt jeg kan se.

 

@Ole Petter

 

Jeg har da alltid hatt det intrykket av at strømmen som går igjennom motoren øker korresjonen. Kan du forklare hvordan dette er verre dersom strømmen IKKE går igjennom motoren? Sier ikke at du ikke har rett, bare syntes dette høres rart ut...

Mvh Børre

Link to post
Biltemas "universelle" dynamoer burde alle hatt separate minusutganger for å kunne bli kalt "universelle"!

At de kaller dem for universelle er nok for å forklare menigmann at han ikke nødvendigvis må ha original dynamo i bilen sin. At Biltema dynamo kan brukes i de fleste biler der den passer mekanisk.

Dette med 2-polet er jo en båtgreie og jeg vil tippe at så godt som alle dynamoene de selger er til bil.

Link to post
Kanskje ja. Men hvor lenge, det er det store spørsmålet! Ikke på grunn av ombyggingen, men simpelthen på grunn av at Biltemas dynamoer er lite gode. I alle fall i følge de jeg har hørt som har kjøpt dem. Men du kan jo være heldigere da. Jeg for min del ville heller kjøpt en dyr dynamo et annet sted....

 

Du kan nok ha rett index, men det er nå billig da!!

 

Men hva er det egentlig som gjør disse dynamoene så skrale??

 

Når det gjelder material og konstruksjon så virker de da like robuste å se til som den gamle (Valeo 70A, fransk)!

I motsetning til den gamle så kan det derimot se ut som at hele likeretterkretsen er innstøpt i en enhet, hvilket gjør det vanskelig å evt. skifte likerettere en for en.

Ellers er rotor opplagret med et kulelager på hver side. Kan det være dårlige lagerkvalitet ?

 

Hadde vært greit om du kunne skrive noe om hva som feilet med de du har snakket med!

F.eks. lagerhavari kan man jo forebygge med å sette inn kvalitetslager, er det børstene som slites så kan det være greit med å ha et sett i reserve ombord, etc.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Jeg vet at du ikke skjønner det Lotus for jeg har fortalt det mange ganger før.

Men slik er det i alle fall.

 

 

Hei HulkHaugen.

Jeg har fortalt om dette så mange ganger at det har neppe noen hensikt å gjenta seg selv.

 

 

Jeg ser jo for såvidt hva du sier, men du kunne kanskje komme med en henvisning til hvor du har forklart det, eller forklare det på nytt? Det er flere som kunne tenke seg å få klarlagt dette.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Skjønner ikke hvorfor et to-polet anlegg ikke er noe å ha i en lystbåt når det er det som duger i en yrkesbåt.

Når f eks en fiskerigegistrert sjark selges til fritidsbruk så endres behovet fra to-polet til en-polet anlegg når kjøpekontrakt signeres?

Tror ikke en båt har den egenskapen at den registrerer hvilke tall eller bokstaver som er malt på den.

Link to post

Jeg registrerer at Ole Petter ikke vil svare.

Er det andre her som vet?

Jeg skjønner ikke dette og akkurat som HulkHaugen har jeg hatt det inntrykket at strømmen som går igjennom motoren øker korresjonen. Så om noen andre enn Ole Petter kan forklare hvordan det er korrosjonsmessig verre dersom strømmen IKKE går igjennom motoren, så ville jeg lære litt mer og bli veldig glad.

 

Noen må jo ha fått med seg forklaringen dersom den er blitt gitt tidligere?

Link to post
Sjekk denne tråden. Mye interessant lesing om Biltema dynamoer. Trøbbel med Biltema dynamoer

Joda, sjekka opp den tråden! :flag:

 

Men jeg syntes nå ikke at dette var så mye å uffe seg for da.

Dårlig fjær i en av børsten samt en skru som løsnet og tok borti vifta var det jeg kunne lese!

 

Ellers las jeg at 21 av 24 kunder var fornøyde med akkurat den beskrevne dynamoen!! :yesnod: Får håpe jeg er "den heldige" (Nesten som å vinne i Lotto :lol: )

 

Kanskje er det den samme dynamoen som "går igjen". Innlevert dynamo blir lagt i hylla til neste kunde :lol::lol:

 

Men jeg skal være enig i at dokumentasjonen som følger med BT dynamoene er nada!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
(Nesten som å vinne i Lotto :lol: )

 

Eller som å kjøpe VP D4/D6 :lol::lol::lol:

 

Håper dine dynamoer fungerer som de skal feemover. Det kan jo være at grunnkonstruksjonen er OK, men sluttkontrollen er tydeligvis litt tilfeldig. Men billige er de jo, helt klart...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg er enig i at de feilene som var på de to forskjellige dynamoene jeg fikk, ikke var så fryktelig alvorlige i seg selv. Mitt poeng er at når to slike filleting oppstod, var disse dynamoene noe jeg ikke ville ha i båten, jeg stolte rett og slett ikke på kvaliteten :smash:

Link to post
Jeg registrerer at Ole Petter ikke vil svare.

Jeg registrerer også det. Kanskje han ikke er på nett i dag...?

 

Er det andre her som vet?

Det er det helt sikkert Lotus, vi får bare være litt tålmodige.

 

Jeg skjønner ikke dette og akkurat som HulkHaugen har jeg hatt det inntrykket at strømmen som går igjennom motoren øker korresjonen. Så om noen andre enn Ole Petter kan forklare hvordan det er korrosjonsmessig verre dersom strømmen IKKE går igjennom motoren, så ville jeg lære litt mer og bli veldig glad.

Jeg trodde det samme, har to polet anlegg ombord, og er livredd for å koble noe slik at jeg ødelegger, nettopp for å ungå galvanisk korrosjon.

 

Noen må jo ha fått med seg forklaringen dersom den er blitt gitt tidligere?

Ja, er så enig. Jeg kan ikke se å ha lest den, for som gammel elektroingeniør ville jeg husket det. Jeg finner ikke noe ved å søke heller...

 

 

 

Det er dumt han ikke kommer på banen med forklaringen sin nå..., men vi får se i morgen da, gi han en sjanse.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Men litt tilbake til topic:

 

Sett at trådstarter har en defekt dynamo, så kan han vel få pant for den hos f.eks. mekonomen eller bema, altså 300-500 i pant, og da er det ikke mange hundrelappene som skiller biltema dynamo fra kvalitetsdynamo. Ja, noen dynamoer er jo dyre da, men somregel ligger de vel på 15-1700,-?

Mvh Børre

Link to post
Jeg trodde det samme, har to polet anlegg ombord, og er livredd for å koble noe slik at jeg ødelegger, nettopp for å ungå galvanisk korrosjon.

 

Ja, er så enig. Jeg kan ikke se å ha lest den, for som gammel elektroingeniør ville jeg husket det. Jeg finner ikke noe ved å søke heller...

 

Jeg stikker ikke ut nakken, denne tråden ser ut som en del andre av samme korrosjonskarakter. Nå har jeg koblet anlegget mitt slik jeg vil selv. Det er en-polet, og jeg føler meg verken truet på livet, eller at Hulda skal synke under beina på meg.

 

På min motor er det et par ting jeg ikke har to-polet kontroll over: Glødingen har ingen topolet retur. Stopperen til dieselpumpen er enpolet, ekstradieselregulator er enpolet. Glødekontrollen er enpolet. Og all denne strømmen returnerer stort sett gjennom motorblokken. Da finner jeg det ikke umaken å bygge noe som helst om til to-polet. Dog har jeg gjort et par modifikasjoner, etter filosofien om at elektronene helst tar letteste veien tilbake til pluss. Jeg har opprettet et felles jordingspunkt. Der kjører jeg en egen minus fra kapslingen på dynamoen, det samme fra starteren og glødereleet. Felles jord går via batteribryter tilbake til batteri minus. Ledninger med godt kvadrat.

 

Nå har allverdens biler en-polet anlegg. Om det hadde vært vanvittig farlig-, og ført til hyppige kortslutninger, ville det sikkert vært forbudt.

 

Et annet poeng er å holde det elektriske anlegget med tilkoblinger tørre og/eller beskyttet. Jeg bruker Dow Corning C4 dielektrisk pasta.

 

Hulda har billigdynamo, 'rebuilt' fra USA til ca. 800 kroner. Fungerer helt fint.

 

Så kommer dette med elektrolytisk tæring når det ikke går strøm: Det er en umulighet. Galvanisk tæring/korrosjon er noe annet, den greier seg utmerket uten hjelp av elektroner på avveie.

 

Det er i det hele tatt viktig å holde styr på elektronene sine. Om ikke yrkesbåtene får til det, så er det ikke mitt problem.

Link to post

Hei

Jeg får prøve og spørre på enannen måte.

starterene er koblet til gods på motorene , bateri minus er koblet til gods, dynamoene ( prestolite ) er også koblet til gods. Er dette et uekte 2 pols annlegg ??? . Hvordan koble en 1 pols dynamo på dette annleget.

Jeg føler meg litt :crazy:

Link to post

Så lenge du bruker godts som strømleder er det regnet som 1-polet. En 1-polet dynamo får minus gjennom godtset, så da er det bare å koble pluss til B+ og ladelampe til D+, og ev. turteller til W. Hvis motoren ikke er koblet til minus, må du enten gjøre det, eller kole minus til godset på dynamo.

Mvh Børre

Link to post

Ja da er Biltema dynamoen modifisert til å passe mitt to-pols system. Dvs. omgjort til separat isolert minus (D-) og fjernet kontakt til dynamoens gods!!

 

Skal bli spennende å prøve i morgen!!! :yesnod:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Har tatt noen bilder av inngrepet, men vil vente med evt. beskrivelse av operasjonen inntil jeg vet at alt funker!!

 

Litt dumt å legge det ut nå før test!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
...ikke mange hundrelappene som skiller biltema dynamo fra kvalitetsdynamo. Ja, noen dynamoer er jo dyre da, men somregel ligger de vel på 15-1700,-?

Kvalitetsdynamo eller "litt" betre? Dem dynamoer jeg setter i kvalitets-kategorien starter med pris på 5000 og kan godt tredobbles i pris med økning i effekt og kjøleegenskaper. Og dem tar eksempel ikke skade av hvis noen vrir på tendningsnøkkelen eller hovedbryter under kjøring.

Link to post
Et slikt anlegg har mye høyere sikkerhet enn et enpolt elektrisk anlegg med unntak av korrosjon. For at et slikt anlegg skal sikres mot korrosjon (elektrolyse) må man enten ha isolasjonsovervåkning eller et potensialutjevningssystem som kobles mot batteri minus og anoder.

 

Finito finale. Ikke noe å diskutere for slik er det.

 

 

.

 

 

 

Så kommer dette med elektrolytisk tæring når det ikke går strøm: Det er en umulighet. Galvanisk tæring/korrosjon er noe annet, den greier seg utmerket uten hjelp av elektroner på avveie.

Rimelig bastante uttalelser--------

Går det an å få vite hvem som har rett? :headbang:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Jeg stikker ikke ut nakken, denne tråden ser ut som en del andre av samme korrosjonskarakter. Nå har jeg koblet anlegget mitt slik jeg vil selv. Det er en-polet, og jeg føler meg verken truet på livet, eller at Hulda skal synke under beina på meg.

 

På min motor er det et par ting jeg ikke har to-polet kontroll over: Glødingen har ingen topolet retur. Stopperen til dieselpumpen er enpolet, ekstradieselregulator er enpolet. Glødekontrollen er enpolet. Og all denne strømmen returnerer stort sett gjennom motorblokken. Da finner jeg det ikke umaken å bygge noe som helst om til to-polet. Dog har jeg gjort et par modifikasjoner, etter filosofien om at elektronene helst tar letteste veien tilbake til pluss. Jeg har opprettet et felles jordingspunkt. Der kjører jeg en egen minus fra kapslingen på dynamoen, det samme fra starteren og glødereleet. Felles jord går via batteribryter tilbake til batteri minus. Ledninger med godt kvadrat.

 

Nå har allverdens biler en-polet anlegg. Om det hadde vært vanvittig farlig-, og ført til hyppige kortslutninger, ville det sikkert vært forbudt.

 

Et annet poeng er å holde det elektriske anlegget med tilkoblinger tørre og/eller beskyttet. Jeg bruker Dow Corning C4 dielektrisk pasta.

 

Hulda har billigdynamo, 'rebuilt' fra USA til ca. 800 kroner. Fungerer helt fint.

 

Så kommer dette med elektrolytisk tæring når det ikke går strøm: Det er en umulighet. Galvanisk tæring/korrosjon er noe annet, den greier seg utmerket uten hjelp av elektroner på avveie.

 

Det er i det hele tatt viktig å holde styr på elektronene sine. Om ikke yrkesbåtene får til det, så er det ikke mitt problem.

 

 

For å få en viss forståelse av hvordan forskjellen på en- og to-polet anlegg er, er det kanskje lurt å lese denne linken

 

http://www.hammerfestbaatforening.no/oppsl...m_som_tarer.pdf , som er en reportasje som fra redningsselskapet i samarbeide med Paul Rosenquist. Hans kompetanse er det vel ikke så mange som tvilsetter.

 

Det er greit for meg det Hulda, og du har helt rett, båten forsvinner neppe under bena på deg, men du kan få mere problemer med et en - polet anlegg, enn et to-polet, nettopp når det gjelder korrosjon. Om du monterer noe nytt i båten din er det viktig å holde tunga rett i munnen om den har to-polet anlegg. Med en gang du benytter deg av motorblokka eller annet metall som er i elektrisk kontakt med sjøen som en elktrisk leder, har du plutselig et en-polet anlegg.

 

Derfor er jeg litt redd for å gjøre feil. Jeg har et dyrt to-polet anlegg i dag, og ønsker å beholde det, for å spare meg selv for unødige utgifter. Med to propeller og lange akslinger representerer det som er av metall under vannet på båten min ca kr 100 000,-, om det må byttes på grunn av korrosjon. De kronene kunne jeg tenke meg å spare, og heller kjøpe noe fancy utstyr.

 

Når Lotus, og også jeg registrerer at Ole Petter hevder at det korroderer mere med et to-polet anlegg, så skjønner vel de fleste, etter å ha lest ovennevnte repotasje, meg selv inkludert, at han vegrer seg for å komme på banen igjen med et svar i den saken, selv etter at han blir oppfordret til det.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Jeg tror nå det må ha gåt lit i ball for Ole Petter her men det er nå så. Selvsakt er et topolet anlegg på alle måter bedre en et enpolt anlegg. Det morsome er at mange nærmest tiltros for bedre viten hevder det motsatte bare fordi de selv er belemret med et enpolt anlegg. Jeg har desverre selv bare enpolt anlegg i båten min men har da ingen problemer med og vedgå at det er noe orntlig dritt. Det burde vært topolt og alerhelst 24V og ikke den forbana enpolte 12V driten som leveres til de fleste lystbåter.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...