logget av Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Her er det jeg skrev om den saken. Et slikt anlegg har mye høyere sikkerhet enn et enpolt elektrisk anlegg med unntak av korrosjon. For at et slikt anlegg skal sikres mot korrosjon (elektrolyse) må man enten ha isolasjonsovervåkning eller et potensialutjevningssystem som kobles mot batteri minus og anoder. Jeg skjønner jo at man helst skulle hatt et universalt svar som på samme tid var riktig for alle, men hadde også korrosjonsproblemet for de fleste vært en saga blått for lenge siden. I yrkesbåt reppareres første feil før andre feil oppstår, og det er dette som gjør et topolt anlegg driftsikkert. Så spørs det da hvordan vi kan oppnå samme gode resultat i fritidsbåter med topolt anlegg, i en båt med skrog av isolerende materiale, med ulike byggeskikker, med langt lavere kvalitet på kabel og komponenter, langt flere likestrømsskilder relativt sett og en kompetanse som kan diskuteres. De korrosjonsskadene som oppstår i enpolte anlegg skyldes ikke at anlegget er enpolt, men at man har en feil i anlegget. Men disse feilene vil dere åpenbart ikke høre om og da gidder jeg ikke å fortelle om dem. Sist jeg forsøkte fikk jeg så hatten passet og derfor slettet jeg innlegget. I det miljøet Paul Rosequist vanker har jeg bevist ganske mange om at det jeg sier er riktig. Paul ble også invitert men kunne ikke komme. Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Er det bare erfaring og ingen forklaring? Et problem er som kjent ikke løst før man vet grunnen til problemet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.