Kodvaag Startet 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2009 I dag ble jeg ferdig med det elektriske i båten, har jobbet i dagesvis, så jeg tenkte jeg skulle fyre opp Yanmaren fra sin lange vinterdvale. Holdt ute stopphåndtaket, og kinnet i ti sekunder, for å få opp oljetrykket. Så at nåla gikk oppover. Sluttet å kinne, skjøv inn stopphåndtaket, og så måtte jeg kinne i to sekunder før den startet. Så treg har den aldri vært før! (jeg hadde ikke gitt gass, og tomgangen er stillt ned til 550 rpm med varm motor pga stor propell/høy tomgangsfart på båten) Tror dere det er noe alvorlig? En dieselmotor skal jo ikke være så tungstarta? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
bellen Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Wow.. heile to sekunder? hehe.. nei, eg trur du skal ta det med ro likavel det er en Yanmar Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Gløding? Volvoen startet raskere enn 2sek. uten gløding eller toppladet batteri... Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 (redigert) Du kan jagge meg få sagt det du hahaha. Godt du ikke har VP... KInnnnnnnnnnnnnn, kinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn. Lite strøm... kinnnnnn kinnn kin ki k... Faaan Jeg glemte og legge til at når de først starter så går de slik.. Brrp brrrp brrp brrrp bbrrrrrrp for så og få litt varme brrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Jeg har selv VP... Fin maling hahaha Redigert 18.Mars.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Geir Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Tror dere det er noe alvorlig? Uten tvil veldig alvorlig. Geir Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Tror du har et alvorlig problem Abstinenser kalles det ....se å få den båten ut på vannet der den hører hjemme Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Cerveza Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 (redigert) Gløding? Volvoen startet raskere enn 2sek. uten gløding eller toppladet batteri... Jeg ble informert av selger når jeg kjøpte båten min i fjor, at motoren (VP md5) startet alltid lett, og han var påpasselig med å gløde en stund i forkant. Jeg fulgte rådet hans konsekvent og lot nøkkelen/tenningslåsen stå i mellomposisjonen 10 sekunder før oppstart. Når jeg vinterkonserverte motoren i høst la jeg merke til at det ikke finnes glødeplugger på denne motortypen.... Redigert 18.Mars.2009 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Du kan jagge meg få sagt det du hahaha. Godt du ikke har VP... KInnnnnnnnnnnnnn, kinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn. Lite strøm... kinnnnnn kinnn kin ki k... Faaan øøøøøøøøøøøøøøøøø javel??? gamle volvo 70b maskin min starta tvert etter stillestå i 5 mnd - tenkte jeg skulle tørne den slik at den evnt ikke setter seg i ringa eller noe - jeg skvatt for den kom før den hadde rukket en halv gang rundt jeg hadde ikke bytta med nyere yanmar - Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
koh Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 tomgangen er stillt ned til 550 rpm med varm motor pga stor propell/høy tomgangsfart på båten Hmm.. er du sikker på at det der er så lurt - jeg har blitt fortalt at for lavt turtall på disse motorene ikke er heldig. Det skal visstnok skyldes lav svinghjulmasse, og at belastningen på rådelager og "bikkelageret" inne i stempelet får harde slag ved for lavt turtall. Ellers er jeg jo enig i at 2 sek er en evighet - min fyrer på en kvart omdreining, og vi snakker brøkdeler av sekunder. Vil tro det tar seg opp - kan det være utetemperaturen ? jeg hadde ikke bytta med nyere yanmar Hehe - rimelig hypotetisk problemstilling -koh Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Hmm.. er du sikker på at det der er så lurt - jeg har blitt fortalt at for lavt turtall på disse motorene ikke er heldig. Det skal visstnok skyldes lav svinghjulmasse, og at belastningen på rådelager og "bikkelageret" inne i stempelet får harde slag ved for lavt turtall. Ellers er jeg jo enig i at 2 sek er en evighet - min fyrer på en kvart omdreining, og vi snakker brøkdeler av sekunder. Vil tro det tar seg opp - kan det være utetemperaturen ? Hehe - rimelig hypotetisk problemstilling -koh Jeg er enig at et så lavt turtall ikke er heldig,jeg hadde en LHA i min tidligere båt og denne skulle ha et tomgangsturtall på ca 825-850, da hadde den en lett gange. To sekunder !! slapp av nyt båtlivet. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Jeg har også litt høy fart på tomgang, men går med planer om å installere et sluregir - spørs bare om jeg rekker det i år. Koster ikke allverden - tror det egent lig bare det er snakk om en ventil - men ihht at det dog er Yanmar OG ekstrautstyr, blir det jo fort etpartre lapper da. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Ha, sluregear for et par tre lapper????? Vannpumpa koster 9.000,- til den motoren. (den som pumper frostvæske rundt i motoren og gjennom varmeveksleren) Til de som ikke forstod første innlegg så var det vel et skryteinnlegg.. Har skiftet alt det elektriske, og så virket alt, unntatt alt med motoren.. fant ut at jeg hadde glemt en kabelsko bakpå ene hovedbryteren, etter en times tenking. Derfor var jeg litt glad for at jeg hadde fått fyr på jernet! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
bellen Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 kva årsmodell er motoren ifra? Sitér dette innlegget Link to post
Kullis Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Ikke lurt å sette tomgangen lavere enn anbefalt... sluregir er til for å få ned hastigheten, ikke tomgangsskruen! Rådebank er resultatet! Forstår at dette har tatt annen vending en det elektrikeren hadde tenkt.. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Det er en 1994 modell fiskebåtmotor som er kjørt 5298 timer. Siden dere klager sånn på tomgangen skal jeg stille den opp litt da. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Tranen2 Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Min Yanmar starter på 1 sek, men kun når den nettopp er blitt startet og så stoppet, for så å starte igjen, eller når som helst når den er varm. Når den har stått i mer en en dag må jeg kinne i ca 30 sek. Det virker som om den må lufte seg først. Kanskje jeg har en "innvendig" diesel-retur-lekkasje?? Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
bellen Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Om motoren gå uanstrengt på det lave turtallet, så hadde eg ikkje brydd meg å skrue det opp igjen. Men når du ligg stille i havn eller noko, så er det sikkert lurt at du justerer opp turtallet med gasshendelen til normalt tomgangsturtall, og bruker kun det lave turtallet ved finmanøvrering. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 (redigert) Ha, sluregear for et par tre lapper????? Jepp - undersøkte det for etpar år siden, og da var det prisen mener jeg å huske. Slik jeg har forstått det er det kun snakk om å erstatte en "av/på" ventil med en som er trinnløs regulerbar. Forutsetter jo at du har "rette " girkassa, men den som ble levert med min motor (Hurth 45-A1) skal visttnok ha resten klart. -koh Redigert 18.Mars.2009 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Du har helt sikkert et avorlig problem hvis din yanmar bruker hele 2 sekunder før den starter .Jeg har hatt yanmar i mange år og aldrig enda opplevd att start har tatt så lang tid som du oppgir. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Du har helt sikkert et avorlig problem hvis din yanmar bruker hele 2 sekunder før den starter .Jeg har hatt yanmar i mange år og aldrig enda opplevd att start har tatt så lang tid som du oppgir. Får slå meg til ro med at dette var første oppstart etter vinterlagringa. Etter denne oppstarten så startet den rett før jeg tok i nøkkelen. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
index Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Nei, denne motoren er nok moden for skraphaugen! Hvis du vil, så kan jeg godt kjøre den bort for deg . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.