Jump to content

Alvorlige startproblemer etter vinterlagring, Yanmar 4LH-HTE

Kodvaag

Recommended Posts

I dag ble jeg ferdig med det elektriske i båten, har jobbet i dagesvis, så jeg tenkte jeg skulle fyre opp Yanmaren fra sin lange vinterdvale.

Holdt ute stopphåndtaket, og kinnet i ti sekunder, for å få opp oljetrykket. Så at nåla gikk oppover.

Sluttet å kinne, skjøv inn stopphåndtaket, og så måtte jeg kinne i to sekunder før den startet. :eek:

Så treg har den aldri vært før!

(jeg hadde ikke gitt gass, og tomgangen er stillt ned til 550 rpm med varm motor pga stor propell/høy tomgangsfart på båten)

Tror dere det er noe alvorlig?

En dieselmotor skal jo ikke være så tungstarta?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

:lol::lol::lol::lol::lol::lol: Du kan jagge meg få sagt det du hahaha.

Godt du ikke har VP... KInnnnnnnnnnnnnn, kinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn. Lite strøm... kinnnnnn kinnn kin ki k... Faaan :lol::lol:

Jeg glemte og legge til at når de først starter så går de slik.. Brrp brrrp brrp brrrp bbrrrrrrp for så og få litt varme brrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. :lol::lol::lol:

Jeg har selv VP... Fin maling hahaha :wink::wink:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Gløding? Volvoen startet raskere enn 2sek. uten gløding eller toppladet batteri...

Jeg ble informert av selger når jeg kjøpte båten min i fjor, at motoren (VP md5) startet alltid lett, og han var påpasselig med å gløde en stund i forkant.

Jeg fulgte rådet hans konsekvent og lot nøkkelen/tenningslåsen stå i mellomposisjonen 10 sekunder før oppstart.

Når jeg vinterkonserverte motoren i høst la jeg merke til at det ikke finnes glødeplugger på denne motortypen.... :blush::crazy:

Redigert av Cerveza (see edit history)
:lol::lol::lol::lol::lol::lol: Du kan jagge meg få sagt det du hahaha.

Godt du ikke har VP... KInnnnnnnnnnnnnn, kinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn. Lite strøm... kinnnnnn kinnn kin ki k... Faaan :lol::lol:

øøøøøøøøøøøøøøøøø javel???

gamle volvo 70b maskin min starta tvert etter stillestå i 5 mnd - tenkte jeg skulle tørne den slik at den evnt ikke setter seg i ringa eller noe - jeg skvatt for den kom før den hadde rukket en halv gang rundt :lol::lol:

jeg hadde ikke bytta med nyere yanmar - :wink:

tomgangen er stillt ned til 550 rpm med varm motor pga stor propell/høy tomgangsfart på båten

Hmm.. er du sikker på at det der er så lurt - jeg har blitt fortalt at for lavt turtall på disse motorene ikke er heldig. Det skal visstnok skyldes lav svinghjulmasse, og at belastningen på rådelager og "bikkelageret" inne i stempelet får

harde slag ved for lavt turtall.

Ellers er jeg jo enig i at 2 sek er en evighet - min fyrer på en kvart omdreining, og vi snakker brøkdeler av sekunder. Vil tro det tar seg opp - kan det være utetemperaturen ?

jeg hadde ikke bytta med nyere yanmar
Hehe - rimelig hypotetisk problemstilling :lol:

-koh

Hmm.. er du sikker på at det der er så lurt - jeg har blitt fortalt at for lavt turtall på disse motorene ikke er heldig. Det skal visstnok skyldes lav svinghjulmasse, og at belastningen på rådelager og "bikkelageret" inne i stempelet får

harde slag ved for lavt turtall.

Ellers er jeg jo enig i at 2 sek er en evighet - min fyrer på en kvart omdreining, og vi snakker brøkdeler av sekunder. Vil tro det tar seg opp - kan det være utetemperaturen ?

Hehe - rimelig hypotetisk problemstilling :lol:

-koh

Jeg er enig at et så lavt turtall ikke er heldig,jeg hadde en LHA i min tidligere båt og denne skulle ha et tomgangsturtall på ca 825-850,

da hadde den en lett gange.

To sekunder !! slapp av nyt båtlivet. :wink:

Ha, sluregear for et par tre lapper?????

Vannpumpa koster 9.000,- til den motoren. (den som pumper frostvæske rundt i motoren og gjennom varmeveksleren)

Til de som ikke forstod første innlegg så var det vel et skryteinnlegg..

Har skiftet alt det elektriske, og så virket alt, unntatt alt med motoren.. fant ut at jeg hadde glemt en kabelsko bakpå ene hovedbryteren, etter en times tenking.

Derfor var jeg litt glad for at jeg hadde fått fyr på jernet! :smiley:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Min Yanmar starter på 1 sek, men kun når den nettopp er blitt startet og så stoppet, for så å starte igjen, eller når som helst når den er varm. Når den har stått i mer en en dag må jeg kinne i ca 30 sek. Det virker som om den må lufte seg først. Kanskje jeg har en "innvendig" diesel-retur-lekkasje??

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Ha, sluregear for et par tre lapper?????

Jepp - undersøkte det for etpar år siden, og da var det prisen mener jeg å huske. Slik jeg har forstått det er det kun snakk om å erstatte en "av/på" ventil med en som er trinnløs regulerbar. Forutsetter jo at du har "rette " girkassa, men den som ble levert med min motor (Hurth 45-A1) skal visttnok ha resten klart.

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Du har helt sikkert et avorlig problem hvis din yanmar bruker hele 2 sekunder før den starter .Jeg har hatt yanmar i mange år og aldrig enda opplevd att start har tatt så lang tid som du oppgir.

Får slå meg til ro med at dette var første oppstart etter vinterlagringa. :lol:

Etter denne oppstarten så startet den rett før jeg tok i nøkkelen. :lol::lol::lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...