HulkHaugen Startet 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2009 I min båt har jeg to stk batterier, et "startbatteri" på 72Ah, og et "forbruksbatteri" på 110Ah. Begge disse er koblet opp til en hovestrømbryter hvor jeg kan velge off, 1, 2 og 1+2, altså en ganske vanlig bryter sånn sett. Jeg har relativt lavt forbruk mener jeg, det er vel stort sett bare starteren og musikkanlegget som bruker strøm, samt lanternene på kveldstid. Måten jeg pleier å gjøre det på er at jeg kjører på batteri 1 den første timen eller to, så svitsjer jeg over på batteri 2 for å få ladet det også. Men hvis ikke jeg gjetter helt feil så er dynamoen min på 63A... Så har jeg et 115Ah batteri, nesten ubrukt stående i garasjen, er det noe hensikt i å bytte det med batteri 1 f.eks, når (hvis) dynamoen er så liten som den er... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
EIRINA Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Hvis du setter velgeren på 1 + 2 i steden for 1 eller to så lader du opp begge batteriene så kan du velge og kjøre på 1 eller 2 ved vanlig turkjøring men vær obs på at du ikke overnatter ev og bruker mye strøm når begge er sammen koblet altså 1+2. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Men hvis den står i 1+2 så får jeg vel ikke ladet opp så mye? Da vil vel batteriene ligge på 63/2=31,5Ah etter en stund, ikke nødvendigvis like mye grunnet størrelseforskjell på batteriene, men du skjønner hva jeg mener. Eller vil begge bli ladet opp til 63Ah? Og du sier at jeg ikke skal bruke mye strøm når begge er koblet til, du mener når motoren ikke går slik at jeg ikke risikerer å sitte uten strøm når jeg skal idere da? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Cerveza Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Du blander begrepene ampere og ampere/timer litt nå.. Noen har sikkert en link til en enkel forklaring, men jeg fant ingen på strak hånd.. Sitér dette innlegget Link to post
ms880 Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 (redigert) Liten dynamo? 63A * 13,5v=850watt. Du kan koble mye utstyr på denne uten problemer. 63A betyr bare at den kan gi 63A som max ladestøm. en vanlig batterilader for bil gir f.eks 5A. så du ser at det er en bra lader som vil dytte ampere inn i batteriene til disse er fullladet. Så var det disse berømte batteribankene da;)) Hele meningen med disse separate batteriene er til syvende og sist en ting, det skal være strøm til å starte motoren når du skal videre på ferden. Jeg setter opp noen enkle regler: Hver bank må ha like batterier (helst samme produktserie) Bankene kan være forskjellige. Du kan ha et startbatteri på 60A på bank 1 og 3x125A på bank2 (forbruk). Så var det bruken: Start av motor: Bryter i stilling 1, Når motor har startet og dynamo lader: Bryter til 1+2. Når du har stoppet: Bryter til 2 for forbruk. IKKE vri bryteren via stilling 0 når motoren går! Dynamoen må ha et eller flere batterier tilkoblet. Redigert 18.Mars.2009 av ms880 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 IKKE vri bryteren via stilling 0 når motoren går! Dynamoen må ha et eller flere batterier tilkoblet. Man må være sikker på at velgebryteren er av type make-before-break ellers kan diodene i dynamoen ryke uansett hvis du opererer den mens motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Ellers er jo et BEP voltsensitivt rele en god løsning. Da slipper du å tenke/huske på hovedstrømsbryter hele tiden. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
HulkHaugen Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Start av motor: Bryter i stilling 1, Når motor har startet og dynamo lader: Bryter til 1+2. Når du har stoppet: Bryter til 2 for forbruk. Høres logisk ut :) Men det vil si at en batterilader på 63A er i stand til å fullade et batteri på 120Ah, eller for den sakens skyld, 2 batterier på tilsammen 195Ah sett at vi gir den nok tid? Basert på dine "tre lover", og mtp risikoen for å ødelegge dioden i dynamoen, så er det vel like greit å starte i 1+2 og bruke det så lenge båten går, og sette den over i stilling 2 når jeg ligger stille å nyter musikk...? Og du sier at en vanlig billader gir 5A, da tuller du vel? Sist jeg kjøpte lader til bilen min stod det mellom 65A og 100A, men 100A'en var av en eller annen grunn 20,- billigere, så da ble valget enkelt... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Ingar Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 En 63A dynamo kan lade opp et ubegrenset anntall batterier, iallfall så mye som du får plass til i båten- Det er hvor mange Ampere timer som skal erstattes, og hvor lang tid man har på det, som er avgjørende. Slik du beskriver forbruket ditt ser jeg ikke noe poeng i å montere en batteri til. Når det gjelder den velgeren så gjør deg selv en tjeneste og kjøp et BEP rele i stedet, hele vitsen med reservebatteri er borte når funksjonen er avhengig av menneskelige faktorer. Står endel om temaet her. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Og du sier at en vanlig billader gir 5A, da tuller du vel? Sist jeg kjøpte lader til bilen min stod det mellom 65A og 100A, men 100A'en var av en eller annen grunn 20,- billigere, så da ble valget enkelt... Jeg tviler sterkt på at du har kjøpt en 100A lader! Selv bilverksteder pleier ikke å ha så store ladere... Sikker på at det ikke står at den kan lade batterier opp til 100Ah? Selv har jeg to ladere hjemme, en på 4 og en på 8A. Samt en fastmontert i båten på 25A. Den siste lader uten problem oppmine tre 115Ah batterier. Den hadde sikkert klart det doble antall også om den fikk litt tid på seg.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sollux 27 Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 65 A - 100A betyr vel bare ladeområde for laderen... Altså hvor mye Ampere bateriene du kan lade er.. Prøv en litt innviklet lader til en større batteribank enn den skal klare. da kobler den ut.. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Står endel om temaet her. Aha, intressant lesestoff. Men jeg bare spekulerte litt på løsningen med dynamostyrt relé, den skal alså slå inn parallellt med ladelampen? Ladedampen pleier da bare å lyse når dynamoen ikke lader, ikke når batteriene er fulladet...? Så du anbefaler også spenningsstyrt relé? Jeg tviler sterkt på at du har kjøpt en 100A lader! Selv bilverksteder pleier ikke å ha så store ladere... Sikker på at det ikke står at den kan lade batterier opp til 100Ah? Selv har jeg to ladere hjemme, en på 4 og en på 8A. Samt en fastmontert i båten på 25A. Den siste lader uten problem oppmine tre 115Ah batterier. Den hadde sikkert klart det doble antall også om den fikk litt tid på seg.... Beklager, men jeg snakker selvsagt om dynamo, ikke lader. Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
snart Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Bare så det er sagt - jeg har ikke noe kunnskap på dette feltet. Men jeg lurer på en ting: Sett man har velger 1 - 2 - begge. Motor starter "momentant" hver gang. Hvorfor ikke bare sette velger på begge før man starter, og la den stå der mens man kjører? Så når man ligger i havn, og bruker strøm, setter man velgeren på 1 eller 2, slik at man uansett har ett friskt batteri å starte med? Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Bare så det er sagt - jeg har ikke noe kunnskap på dette feltet. Men jeg lurer på en ting: Sett man har velger 1 - 2 - begge. Motor starter "momentant" hver gang. Hvorfor ikke bare sette velger på begge før man starter, og la den stå der mens man kjører? Så når man ligger i havn, og bruker strøm, setter man velgeren på 1 eller 2, slik at man uansett har ett friskt batteri å starte med? ...Fordi at da har du allerede tappet forbruksbatteriet med halve startstrømmen. Start: 1 Kjøring: 1+2 (begge) Forbruk: 2 Enkelt og greit Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
HulkHaugen Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Men det vil si at en batterilader på 63A er i stand til å fullade et batteri på 120Ah, eller for den sakens skyld, 2 batterier på tilsammen 195Ah sett at vi gir den nok tid? Rettelse her, mener dynamo, ikke lader. Og du sier at en vanlig billader gir 5A, da tuller du vel? Sist jeg kjøpte lader til bilen min stod det mellom 65A og 100A, men 100A'en var av en eller annen grunn 20,- billigere, så da ble valget enkelt... Her blander jeg også, mener dynamo, ikke lader, selv om det sikkert var det du mente. Jeg har ikke noen lader i båten, bare DYNAMO ;) Men jeg bare spekulerte litt på løsningen med dynamostyrt relé, den skal alså slå inn parallellt med ladelampen? Ladedampen pleier da bare å lyse når dynamoen ikke lader, ikke når batteriene er fulladet...? Spør engang til jeg. Noen som har erfaringer med denne løsningen, eller er spenningsstyrt relé så suverent at det ikke er noe å diskutere? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Ingar Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Ladedampen pleier da bare å lyse når dynamoen ikke lader, ikke når batteriene er fulladet...? Så du anbefaler også spenningsstyrt relé? Nei, et vanlig rele som styres fra ladelampe-uttaket er best, ikke noe elektronikk som kan gå istykker eller trekker strøm i hviletilstand. Men mer 'skremmende' å montere for menigmann. Ladelampen lyser fordi den er koblet til batteripluss i den ene enden (via tenningsnøkkelen) og jordet via dynamoen i den andre enden. Når dynamoen begynner å lade slukker lampa fordi den har 12v i begge ender. Men releet, som er koblet til dynamoen, vil få spenning og lukke seg. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Aha, nå ser jeg det. Så enkelt å smart, men ser et problem (nå er jeg trøtt og sliten også, kanskje jeg ser det i morgen tidlig :P), og det er at starteren vil gå på forbruksbatteriet, eller så må jeg legge en egen ledning kun til starter, og en til dynamo som går utenom...? kan sikkert lure det til med et annet relé, men det er jeg for trøtt til å finne utav nå.... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Smaapala Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Ja du har rett. DVS du bruker kabel som går fra batteri til starter men svinger den inn på det batteri som du bestemmer som start batteri. I tillegg må du fjerne kabel/ kabler som går til forbrukere og plassere disse på forbruksbatteri. Du må også fjerne pluss forbindelse mellom batteri og erstatte den med en eller annen type rele. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 på de fleste motorer er dynamoen koblet til innslagsreleet på startmotor. Og videre til startbatteriet med tykk kabel. For å slippe å kjøre all ladestrøm gjennom batteriet, samt få minst mulig spenningsfall, kan man trekke en kabel direkte fra dynamo til forbruksbatteri istedet. Gjerne med større dimensjon enn originalen. Så forbinder man start og forbruksbatteri via ett relé, enten vanlig eller spenningsstyrt. Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 (redigert) Regnestykke: Starter trekker 500A. Som er 12*500=6000W *1,36 som er 8,16 Hk. Dvs. en stor starter!! 500A / 3600sek/time = 0,139Ampertimer pr. seknd som starteren tapper batteriet. Det jeg vil frem til er at en motor som starter veldig lett, som mange gjør, dvs. kjinning rundt ett sekund, tapper batteriet veldig lite. Må man kjinne f.eks. 30sek. er regnestykket 30sek * 0,139A/sek = 4,17 Ampertimer som man har tappet batteriet. Mitt poeng er at det er veldig bra for batteriene å ha en motor som starter lett. (Unnskyld - ser at dette kanskje er helt off topic..) Redigert 19.Mars.2009 av anordahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Nja, syntes du har et godt poeng. Hvis vi tenker på denne kabelen med ladestrøm som skal gå fra dynamo til forbruksbatteri, så begreser vel den seg til 6mm² pga at tilkoblingen er flatstift, og som tommelfinger reglen sier, 20A per mm² per meter, det vil si 120A/meter, og da blir det fort lite hvis kablen blir noe særlig over 2 meter lang, og i mitt tilfelle tror jeg at jeg kommer opp i 4 meter, og da er den god for ca 30A ladestrøm. Hva med å legge inn et tenningsstyrt relé slik at den bytter batteri når jeg vrir på tenningen? Kanskje jeg også kan flytte startbatteriet nærmere dynamo slik ledningen bli >2 meter...hmm, skulle ikke være så lett dette... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
bellen Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 (redigert) Eg synest at du gjer enkle ting bare meir innviklet nå. Det beste er vel bare å la bryteren stå på 1 - 2 når du starter og går med maskinen, og skru over på 1 eller 2 når du ligg ved kai og bruker strøm? Til meir strøm du har tilgjengelig ved oppstart, til mindre vil det slite på batteriene (og også på motor og starter!!!) Redigert 19.Mars.2009 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Ja, men jeg vil ha en idiotsikring, engangsarbeid, isteden for å glemme bryteren. Samtidig slepper jeg å bekymre meg for å ødelegge dioden i dynamoen... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
index Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Skal du ha det idiotsikkert, er opplegget ombord hos meg veldig greit! Startkrets og forbrukskrets er helt adskilt, og har hver sin av/på hovedbryter. Ladingen er skilt med et BEP skillerele. Dette er koplet slik at det først lader forbruksbanken, og når spenningen er oppe i 13,4 volt kopler det denne sammen med startbatteriet slik at dette også får sitt. Denne sammenkoplingen skjer normalt kun få minutter etter oppstart. Etter stans kopler releet ut når spenningen synker under 12,8 volt. Enkelt og greit, alle batterier får lading, og forbruk kan ikke tappe ned startbatteriet uansett hvor mye jeg bruker. Om jeg av en eller annen grunn skulle ha lyst til å starte med forbruksbanken, må jeg frm med startkablene. Dette har jeg gjort en gang i de tre årene jeg har hatt båten, så dette er en helt grei løsning for meg. 100% idiotsikkert, ingen muligheter til å gjøre feil! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.