Jump to content

Termostat trøbbel


PiperBill

Recommended Posts

Byttet termostat på min Volvo Penta MD17C. Nå svinger temperaturen opp og ned som en yo yo. Den går mot rød og ned igjen til cirka midt på. Motoren har saltvannskjøling. Jeg ble anbefalt å bore et lite hul i termostaten for å sleppe vann gjennom. Da skulle det roe seg med temperatur svingninger. Litt skeptisk til å gjøre dette så jeg lurer på om noen har noe tips……er det lurte å bore?

 

 

Cheers

 

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Hullet er for å slippe luft gjennom termostaten. Om du får luft inn med sjøvannet vil dette kunne legge seg under termostaten og da vil den ikke bli tilstrekkelig oppvarmet av vannet. Hullet i termostaten trenger ikke være stort, kun 2-3mm, og slipper gjennom ganske mye luft men lite vann.

 

Håper du fikk deg en termostat på 45-50 grd. Har du en termostat på 80-90 grd på sjøvannskjølt motor vil du få saltavleiringer som etterhvert vil tilstoppe kjølekanalene......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Håper du fikk deg en termostat på 45-50 grd. Har du en termostat på 80-90 grd på sjøvannskjølt motor vil du få saltavleiringer som etterhvert vil tilstoppe kjølekanalene......

Takk! Termostaten er merket 60 gdr. Det er allerede en del rust/saltavleiringe i kjølekanalene. Jeg la merke til det da jeg demonterte termostathuset. Jeg kommer til å delvis demonter motoren for å rense ut mest mulig av dette. Har også planer om et enkelt liten system for å kunne skille ferskvann, evt kjølevæske gjennom motoren slik at den ikke står med saltvann in motoren så mye.

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Hei,

 

Detdu forklarer med at temp. svinger opp og ned skyldes sannsynlig at du har ødelagt topp pakning. denne slipper luft ut i kjølevannet som deretter "lurer" termostaten din.

Hadde akkurat samme problem på yanmar tidligere. Da måtte topp pakning byttes. I samme annledning skal du få blåst opp kjølekanalene i blokka med luft / vann. Pass bare på å ikke få noe ned i oljen.

 

Svein

Svein H

Link to post

Takk! Termostaten er merket 60 gdr. Det er allerede en del rust/saltavleiringe i kjølekanalene. Jeg la merke til det da jeg demonterte termostathuset. Jeg kommer til å delvis demonter motoren for å rense ut mest mulig av dette. Har også planer om et enkelt liten system for å kunne skille ferskvann, evt kjølevæske gjennom motoren slik at den ikke står med saltvann in motoren så mye.

 

 

PiperBill

Før du demnonterer for mye, prøv heller med Systemrens, har gjort dett på div. motorer med godt resultat.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Før du demnonterer for mye, prøv heller med Systemrens, har gjort dett på div. motorer med godt resultat.

Helt enig at dette brude prøves først! Citronsyre og edikk gjør vel samme nytten etter min erfaring og koster heller ikke fult så mye!

 

Dette med systemrens har vært diskutert noen ganger før og det er mange meninger om den. Du kan bare gå inn på "Søk" finne masse info om systemrens!

 

Mvh

Jibb

Link to post

Helt greit å forsøke systemrens, men jeg har liten tro på den i dette tilfellet.

Problemet er at den "dritten" som ligger i kjølekanalene i blokka ikke klarer å løfte seg opp , samt at den skal passere gjennom termostaten også før den kommer ut. Da ville jeg evt. heller forsøkt systemrens, for deretter å fjerne termostaten, samt slangen som går mellom vannpumpe og kjølevannsinntak i blokka å gi denne en skikkelig gjennomspyling fra termostathuset og ned. (Husk å spyle før eks. manifoil for å unngå vann i sylidre.)

 

Tror fremdeles også at det er lekkasje i toppakning, og trykk (luft) slipper inn i kjølekanal, som deretter lurer termostaten. Dett er er normalt vanskelig å se på saltvannskjølte motorer da Kjølevannet går ut sammen med eksos.

 

Svein  

Svein H

Link to post

Takk for tipsene. Problemet med tempsvingninger kom etter at jeg installert ny termostat. Kanskje jeg burde også prøve med den gamle (som funker fortsatt men ser helt råttent ut) og ser om det gjør noe forskjell.

 

Hvordan kan man teste for toppakning lekkasje på en saltvannskjølt motor? Det er ikke vann i oljen or motoren gå som en klokke ellers.

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Takk for tipsene. Problemet med tempsvingninger kom etter at jeg installert ny termostat. Kanskje jeg burde også prøve med den gamle (som funker fortsatt men ser helt råttent ut) og ser om det gjør noe forskjell.

 

Hvordan kan man teste for toppakning lekkasje på en saltvannskjølt motor? Det er ikke vann i oljen or motoren gå som en klokke ellers.

 

 

PiperBill

Det sikreste for å måle lekasje fra sylindre til kjølesystemet er co2 måling. Bør måles etter at motor har oppnådd og gått en stund på driftstempratur.. Co2 måles da i kjølvannet. Kan nok være vanskeligt/umuligt siden du har salvannskjølt motor, kjølesystemet skifter vann hele tiden !!!!!!!!!!!!

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Problemet med temperatursvingninger vise seg å være forårsaket tett kjølekanaler i motoren. Jeg har brukte de siste 4 dager til å demonter og skrape rust fra kjølevannsfordeler/eksosmanifold. Jeg har også fått ut en hel del grums fra kjølekanalen i toppen og fra sylindervegg ved å helle i litt saltsyre. Jeg tror dette går bra og regner med å være på vannet igjen før makrellen kommer til singeløyet. (Makrell is the most fun fish in the world to catch).

 

Bare en ting til. Hvor i all verden kan jeg få kjøpt det vidundermidlet ”Systemrens”  her på østlandet? Ingen som jeg har spurt har noen gang hørt om det.

 

 

Cheers all

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

........Bare en ting til. Hvor i all verden kan jeg få kjøpt det vidundermidlet ”Systemrens”  her på østlandet? Ingen som jeg har spurt har noen gang hørt om det. .......

Kjøpte min Systemrens - 1 liters flaske - i Sarpsborg, hos Topp Fritid, Dr. Johnsensgt. 6 - oppe i annen etasje (båtavdelingen). Ta en telefon dit - 69 12 66 77 - spør etter båtavdeling. Jeg vet at de selger pr. postordre også. www.toppfritid.no

 

Vær forberedt at den koster en del.....tror jeg ga 217.-   :eek:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

.......Makrell is the most fun fish in the world to catch........

:eek: Agree! For the sake of catching mackerell and retrieving a fishingline with 6 hooks and a mackerell on each hook - there is nothing like it! Puts up quite a fight, this fish!  :smiley:

 

:eek: But eating the striped beast is no fun anymore, after you have cought, and gutted a dozend buckets full, or so........ :eek:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hei

 

Tror du er på riktig vei med staking av rust fra kjølekapper og eksosmanifold. Jeg gjorde det samme på min 1981 MD17C i fjor da jeg ikke kunne kjøre på mer enn 1500 omdreininger uten å få problemer med kjølingen. Etter å ha staket rust i noen timer gjennom avtappingskranene og renset eksosmanifolden i fjor vår, har jeg nå kjørt en sesong med utmerket kjøling.  :confused:

 

I år kjørte jeg gjennom systemrens kjøpt på Maxbo Holmen i Asker. Det kom ut noe guffe, men ikke så mye som jeg hadde ventet.

Link to post

Gi jævelskapet inn med eddikkessens. Flaske etter flaske til det renner over. La det stå noen døgn. Rust og kalkavleiringer guffer ut så det suser. 3qm30'n min fikk dette etter på ha fått det med å gå varm og hyle gris i slakteriet på de daffeste turtall. Nå holder'n kjeft, og går det den kan uten å kny. Det er stor forskjell på 3 og 6 knop.

Link to post

Jeg har også forsøkt systemrens på varmeveksleren på MD21A'n, og dyrere utvannet lurium skal man lete lenge etter.

 

Jeg påstår ikke at det ikke fungerer, men prisen er hinsides. For å være ærlig så tror jeg at man kan lage dette selv av "husholdningskjemikaler" og oppnå like god effekt.

 

Noen andre som har erfaringer?

 

GeirKS

Link to post

Jeg har også forsøkt systemrens på varmeveksleren på MD21A'n, og dyrere utvannet lurium skal man lete lenge etter. Jeg påstår ikke at det ikke fungerer, men prisen er hinsides. For å være ærlig så tror jeg at man kan lage dette selv av "husholdningskjemikaler" og oppnå like god effekt.

 

Noen andre som har erfaringer?

Joda, har selv prøvd med Systemrens (Lurium?) og alternativ behandling, som etter mitt skjønn, er like effektivt - og MYE RIMELIGERE!!!

 

Sakser litt fra et av mine tidligere innlegg om tema: "HVORDAN rense kjølesystem? "

 

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...660111;start=40

Fortsettelse: Rapport fra Systemrens-metoden / Saltvannskjølt motor - dag 3

 

Etter 48 timer med Systemrensemiddelet i motoren, med sirkulasjon og oppvarming innimellom, og flere filtreringer av rensemediet, kom dagen da kjølekanalene skal skylles gjennom. Det kom mindre og mindre slam / guffe ut etterhvert, for så å avta helt. Kanalene ble skyllt grundig, en 4 - 5 ganger, helt til ferskvannet var klar. Og det var det - som Rolf Wesenlund pleier å si......

 

Siden jeg hadde rigget opp alle slangene, tenkte jeg å prøve ut noe annet, før jeg gir meg.

 

Gikk til innkjøp av 250 gr. sitronsyrepulver og en flaske med 35% eddikessens, bladet dette godt i 6-8 lt med ferskvann og kjørte gjennom systemet. Allerede etter et kvartérs sirkulasjon, begynnte vesken, som opprinnelig var helt blankt, å bli gulere og gulere......

 

Dette var interessant! Fortsatte med pumping og hvile, tilsatt vesken 1/4 liter med 30% saltsyreløsning, for så å la denne syreløsningen stå i motoren over natten. Neste morgen (i dag tidlig) fortsatte sirkulasjon og vesken ble helt svart!!! Filtrerte ut slam 2 ganger underveis.

 

I dag ble det grundig skylling med fersk- og til slutt saltvann.

 

Sitronsyre, eddikessens og litt 30% saltsyre:

show_image_stream.php?bid=9286894&dx=527&dy=293

 

Det virker som om, enten Systemrens allene er ikke nok for å få ut all dritten, eller så var de siste 12 timer med sitron- / eddik- og saltsyre med på å fjerne / løse opp noe som Systemrens ikke tar?

Neste gang jeg skal i gang med noe lignende kommer jeg til å prøve med bare sitronsyre og eddiksyre istedenfor Systemrens-"lurium".  :cool: ... 1 liter av sistnevnte koster tross alt 217,- !  :cool:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Jeg påstår ikke at det ikke fungerer, men prisen er hinsides. For å være ærlig så tror jeg at man kan lage dette selv av "husholdningskjemikaler" og oppnå like god effekt.

Så langt jeg vet er den aktive komponenten fosforsyre.

Denne fjerner oksyder, men er "snill" mot bart metall.

Ferro-bet samt Biltema's rustfjerner er også fosfor-syre basert.

Sistnevnte inneholder dog også noe saltsyre.

Link to post

Slik sjekker du toppakninga på en sjøvannskjølt motor:

 

-Du lar motoren suge vann fra ei bøtte.

-Tar av slangen som som går fra blokka og inn på eksosbendet, forlenger denne og putter den i samme bøtta.

-Start motoren og følg med på returslangen, bobler det her, har du en lekasje et sted.

 

(det vil boble litt med en gang, men når termostaten har åpna og all luft er ute, skal det ikke boble mere)

 

-Eksosslangen tåler å kjøre uten kjøling et par min. Eller koble til hageslangen.

 

Værre er det ikke...  :wink:

Link to post

Så langt jeg vet er den aktive komponenten fosforsyre.

Denne fjerner oksyder, men er "snill" mot bart metall.

Ferro-bet samt Biltema's rustfjerner er også fosfor-syre basert.

Sistnevnte inneholder dog også  noe saltsyre.

Saltsyre (10% løsning) var i hvertfall veldig effektivt på varmevekslerinnsatsen til MD21A'n, kanskje litt vel effektivt...

 

Den Systemrensen jeg forsøkte fungerte til en viss grad, men det var fortsatt masse rust og guff igjen i systemet, enda jeg ikke blandet den ut noe særlig (2:1).

 

GeirKS

Link to post

Alt virker bra nå! Motoren går uten de store temperatursvingninger.

 

Jeg har også laget et enkel system for å kunne skylle ferskvann gjennom morteren når det passe. F.eks etter en dagstur. Jeg bare stenger saltvannsinntak. Åpner ferskvannsinntak og kjører en bøtte med ferskvann eller kjølevæske, gjennom motoren. Det hele kostet ca kr200,- og en times arbeid. Jeg kan legge ut noen bilder dersom det er interesse for det. Jeg må først ta bildene………

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
  • 9 måneder senere...

Før du demnonterer for mye, prøv heller med Systemrens, har gjort dett på div. motorer med godt resultat.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Heisan*

 

I denne tråden nevnes det både eddikessens, eddiksyre. Er det det samme? Og hvor får man tak i dette?

 

Det nevnes og saltsyreoppløsning på både 10 og 30 %. Hvor får man tak i det?

 

Og det samme med sitronsyre, hvordan og hvor få tak i?

 

Mvh Jonny.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville tatt en tur på apoteket til å begynne med, sitronsyre får du vel i en kolonial ? eller er det en annen type sitronsyre? Det finnes også noe som heter "safe acid" og tørr syre. Etter det jeg husker ble det brukt til å rense kjølesystemer på fiskebåter og fiskemottak. Var en gang på jakt etter dette, men han jeg snakket med solgte det i fat og ikke i flasker. Det fantes imidlertid en forhandler et sted - jeg endte opp med Lurium (systemrens) men følte ikke at dette ga noen spes effekt. Endte opp med å rense så mye jeg fikk til manuelt og deretter skifte termostat. Dette løste problemet for meg

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Hullet er for å slippe luft gjennom termostaten. Om du får luft inn med sjøvannet vil dette kunne legge seg under termostaten og da vil den ikke bli tilstrekkelig oppvarmet av vannet. Hullet i termostaten trenger ikke være stort, kun 2-3mm, og slipper gjennom ganske mye luft men lite vann.

 

Håper du fikk deg en termostat på 45-50 grd. Har du en termostat på 80-90 grd på sjøvannskjølt motor vil du få saltavleiringer som etterhvert vil tilstoppe kjølekanalene......

<{POST_SNAPBACK}>

 

hmm... Hullets funksjon er å sirkulere vann, ikke mye, men nok. Hadde ikke hullet vært der, ville en lukket termostat på en kald motor sørge for en tett kjølekrets, og hvordan skulle da det oppvarmede vannet nå frem til termostaten slik at denne åpnet og begynte å regulere?

 

At hullet i tillegg slipper igjennom evt. luft er så, men det er sekundært.

 

 

:seeya:

M/Y Ellen Marie

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...