Divemaster Startet 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2009 Må bytte ut Styrbord tank (5mm stål)... men kan ikke fjerne den i en engang uten å demontere halve båten.... så spørsmålet er... ville dere ha splittet den i to (kuttet) med eletrisk stikksag?? eller er det regnet som for risikabelt og håndemakt må til?? Målene på den ene er omtrent 1100mm x 980mm x 840mm Tanken ble tømt i forrige uke, og vil bli erstattet med to seperate tanker (på topp av hverandre som er lettere å håndtere) i 3mm stål, sandblåst, grunnet og malt, koplet sammen med 2" rør. (påfylling og lufting er osgå 2"). Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ing_ive Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Bensin eller diesel? Om det er diesel skal det ikke by på store problemer å kappe den. Flammepunkt for marinedisel skal ligge over 60grader C, og tenntemperatur ligger på 220grader C. DVS: Du trenger over 60grader inne i tanken for at eksplosiv gass skal lages, og over 220grader for selvantennelse! Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Med styrbord tankvolum på rundt 700L, så kan en muligens anta at det er diese... LOL... Takker... var flammepunkt og selvantennelse jeg tenkte på.. kutting 20 grader (slik at kjølevæske faller inn i kuttet og vekk fra sag) nedover og litt kjøling på sagblad og overflate fra oven skal da være nok.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ing_ive Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Ikke noe risikabelt uansett. Kunne kjært med vinkelsliper uten at noe har skjedd!! Good Luck :) Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Har delt i to dieseltank av aluminium med vinkelsliper, gikk fint bortsett fra all støv Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
bellen Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Aluminium blir ikkje varm med vinkelsliper, men eg ville passet meg på å bruke vinkelsliper på tank i stål. Den vil då fort komme opp i 1000 grader, og få dieselgassen til å selvantenne, og då blir dei neste åra dine brukt til å spille på harpe!! Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Må bytte ut Styrbord tank....... "The only time you have too much fuel is when you're on fire." "...and when ju ar bytting tanks" og då blir dei neste åra dine brukt til å spille på harpe!! ...eller bære høygaffel, spørs hvor snill han har vært. Jeg hadde kun kuttet i en vannfyllt tank, dersom det hadde vært drivstoff på den tidligere. Det er så mye energi i brennstoffgass... Bensin er mye verre, men selv om dette er dieseltanker så har man har bare en sjanse å gjøre det riktig. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Divemaster Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 (redigert) LOL... Full tank er bedre å kutte enn en tom (mindre gassutviklng)... Vil ta noen bilder av operasjonen på Lørdag... og vil ikke bruke vinkelsliper... Hvis bilder kommer, så er jeg fremdeles her... hvis ikke fårdere følge med i avisen... Redigert 18.Mars.2009 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Kodvaag Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Med styrbord tankvolum på rundt 700L, så kan en muligens anta.. 700 LITER Hadde du hatt saltvann i de tankene kunne jeg ha dratt på båttur der inne! Skiftet giver og instrumenter på båten min, fyllte ti og ti liter, og tok bilde av instrumentet for hver tiende liter. Her er "100 liter diesel.jpg" Koster jo flere hundre å fylle opp gitt, dyrt med båt! Lykke til med tankbyttet! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
mask Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 (redigert) Ikke noe risikabelt uansett. Kunne kjært med vinkelsliper uten at noe har skjedd!! Good Luck :) Er du sikker på dette?? Trenger ikke ha 60'C i dieselen for at den skal avgi gasser og kunne antenne. Du trenger 60'C for at dieseloljen skal avgi så mye gass at den brenner med en åpen flamme, det er flammepunktet. Divemaster!!!! Det som bestemmer om en tankatmosfæren er eksplosiv er, hydrocarbon gasser/oksygen forholdet, derfor SKAL du ventilere tanken din før du starter denne jobben. Hadde jeg vært deg så ville jeg ha forhørt meg med brannstasjonen lokalt, disse folkene har gode kunnskaper om dette. Ikke ta noen sjanser har sett konsekvensen av flere "skal bare", det endte helt tragisk. Mvh mask Redigert 19.Mars.2009 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 (redigert) Ok.... Nå er alt klart... bolter løsnet og god tilgang til alt untatt utsiden....... I sveisen nede til venstre lekker det...... Før fårste kutt drenerer jeg ut de siste literene (40) fra tanken...som er ganske lett da båten lener til babord med all diesel i den andre tanken... Kuttet lufteluke fremme og bak.. og satte opp ventilasjonsvifte. Kutting tok sin tid, og har nå kuttet tre sider..... og (med alle forholdsregler tatt,som anbefalt her og av profesjonelle...)...Skal ta noen fler bilder og skal nå flytte tanken mot senter slik at jeg kan komme til på utsiden med branslukker og det hele... og deretter splitte tanken for uttak... Redigert 21.Mars.2009 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Kjelli Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Må bytte ut Styrbord tank (5mm stål)... Stakkars deg, en hekkans drittjobb, men lykke til ihvertfall. Kjekt med bilde av en jobb, som mange håper de slipper å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Da er det jeg lurer: Hvorfor lages tanker i materiale som man VET må korrodere og ha begrenset levetid? (Svart stål, aluminium). Når du sier nye tanker i 3 mm plate regner jeg med at du i det minste snakker om syrefast? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Da er det jeg lurer: Hvorfor lages tanker i materiale som man VET må korrodere og ha begrenset levetid? (Svart stål, aluminium). Når du sier nye tanker i 3 mm plate regner jeg med at du i det minste snakker om syrefast? Syrefast lekker like forbanna når det setter igang. Jeg har en slik liggende i garasjen. Har en vanlig ståltank det tørt, og/eller er malt skikkelig, så holder den til evig tid. Tenk bare på alle de biltankene som er presset ut i 0,9 mm plate. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 (redigert) Anbefalingene jeg fikk var at syrefritt ble for spøtt, og ville begynne å lekke før eller siden... Så vil bli svartstål, sanblåst og malt... og da de gamle har vart i over 20 år, regner jeg med at de nye også holder en stund... men uansett, så blir de laget slik at en lett kan demontere og fjerne dem... Her er kuttingen gjort på tre sider.... og lufting i hvert skott... (uttrekksviften fra maskinrommet blåser overtrykk inn i tanken slik at mulighetene for gassdannelse er redusert). ....men nå er det morsdag her borte, og andre enn båten skal få litt oppmerksomhet..... Redigert 22.Mars.2009 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Anbefalingene jeg fikk var at syrefritt ble for spøtt, og ville begynne å lekke før eller siden... Så vil bli svartstål, sanblåst og malt... og da de gamle har vart i over 20 år, regner jeg med at de nye også holder en stund... men uansett, så blir de laget slik at en lett kan demontere og fjerne dem... ....men nå er det morsdag her borte, og andre enn båten skal få litt oppmerksomhet..... Det blir ikke for spøtt (sprøtt) det er mindre sprøtt en karbonstål. Problemet ligger rundt sveisene. Uansett, et par lag kostemalt sinkrik epoxymaling vil gjøre at tankene overlever oss begge to til sammen med meget god margin. Sist morsdag var jeg i Nordsjøen, nær grensen mellom Skottland, Danmark og Norge. Det har sine fordeler og ulemper å være uti der. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Savner oppdatering Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Savner oppdatering Jepp! Vi får håpe at ikke blitzen fra kameraet antente gassen... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Divemaster Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) Har nettopp fjernet tanken... Måtte kutte den i tre slik at jeg kunne håndtere bitene (kan ta bilder av delene i morgen)... Selv skottene var laget i 5mm stål og hadde forsterkninger langsgående 2/3 oppover, så ble mer arbeid enn hva jeg hadde trodd. Men slik ser det ut ombord nå... og oppresnkning har så smått startet... men vil også rydde opp i kabelgaten. Som dere ser har en dekselet falt av, og et par kabler henger litt uryddig. Har kabelgater langsgående og gående på tvers som kablene skal inn på... Redigert 28.Mars.2009 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
REM Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Har en vanlig ståltank det tørt, og/eller er malt skikkelig, så holder den til evig tid. Hva med prebelegt Zintec eller Alusink stålplate Hulda? Har du noen erfaring med dette? I jobbsammenheng har jeg svært god erfaring med spesiellt Alusink, men da ikke i sveisede detaljer. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Jeg kjenner beklageligvis ikke betegnelsene, aner ikke hva det er. Men om det er belagt stål, så er fellesnevneren at sveiser er et utstatt område for senere korrosjon. Der beskyllesesmetallet ofrer seg hurtigere enn ellers på platen. Slike plater holder bra om de er skrudd, klinket, etc. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Mens de nye tankene blir laget så reiser jeg til leiligheten i Spania på Torsdag... Så ingen oppdatering her for en uke eller så... God påske alle... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Divemaster Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Ok... Nå er tankene løst på plass... etter litt ferie i Spania, så ble det slit og blåmerker ombord... og en del fargerikt språkbruk.. Koplinger er gjort og maskinen satt sammen igjen etter at mellomkjøleren måtte fjernes slik at jeg kunne få den øvre delen av tanken ned igjen... (manglet 5 mm). Bilder kommer neste helg... når jeg kan bekrefte at det ikke er lekasjer... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
REM Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Lekkasjer? Du har vel trykktestet de nye tankene regner jeg med? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Divemaster Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Trykktestet.. jepp!!! Men koplingene må jo sjekkes etter installasjon... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.