Jump to content

Skifte av drivstofftank

Divemaster

Recommended Posts

Må bytte ut Styrbord tank (5mm stål)... men kan ikke fjerne den i en engang uten å demontere halve båten.... så spørsmålet er... ville dere ha splittet den i to (kuttet) med eletrisk stikksag?? eller er det regnet som for risikabelt og håndemakt må til??

Målene på den ene er omtrent 1100mm x 980mm x 840mm

Tanken ble tømt i forrige uke, og vil bli erstattet med to seperate tanker (på topp av hverandre som er lettere å håndtere) i 3mm stål, sandblåst, grunnet og malt, koplet sammen med 2" rør. (påfylling og lufting er osgå 2").

Tankschematic.gif

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Med styrbord tankvolum på rundt 700L, så kan en muligens anta at det er diese... LOL...

Takker... var flammepunkt og selvantennelse jeg tenkte på.. kutting 20 grader (slik at kjølevæske faller inn i kuttet og vekk fra sag) nedover og litt kjøling på sagblad og overflate fra oven skal da være nok....

Må bytte ut Styrbord tank.......

"...and when ju ar bytting tanks"

og då blir dei neste åra dine brukt til å spille på harpe!!

...eller bære høygaffel, spørs hvor snill han har vært.

Jeg hadde kun kuttet i en vannfyllt tank, dersom det hadde vært drivstoff på den tidligere.

Det er så mye energi i brennstoffgass... Bensin er mye verre, men selv om dette er dieseltanker så har man har bare en sjanse å gjøre det riktig.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

LOL...

Full tank er bedre å kutte enn en tom (mindre gassutviklng)...

Vil ta noen bilder av operasjonen på Lørdag... og vil ikke bruke vinkelsliper...

Hvis bilder kommer, så er jeg fremdeles her... hvis ikke fårdere følge med i avisen...

Redigert av Divemaster (see edit history)

Med styrbord tankvolum på rundt 700L, så kan en muligens anta..

700 LITER

Hadde du hatt saltvann i de tankene kunne jeg ha dratt på båttur der inne!

Skiftet giver og instrumenter på båten min, fyllte ti og ti liter, og tok bilde av instrumentet for hver tiende liter.

Her er "100 liter diesel.jpg"

Koster jo flere hundre å fylle opp gitt, dyrt med båt! :lol:

100literdiesel.jpg

Lykke til med tankbyttet!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Ikke noe risikabelt uansett. Kunne kjært med vinkelsliper uten at noe har skjedd!! Good Luck :)

Er du sikker på dette??

Trenger ikke ha 60'C i dieselen for at den skal avgi gasser og kunne antenne. Du trenger 60'C for at dieseloljen skal avgi så mye gass at den brenner med en åpen flamme, det er flammepunktet.

Divemaster!!!!

Det som bestemmer om en tankatmosfæren er eksplosiv er, hydrocarbon gasser/oksygen forholdet, derfor SKAL du ventilere tanken din før du starter denne jobben. Hadde jeg vært deg så ville jeg ha forhørt meg med brannstasjonen lokalt, disse folkene har gode kunnskaper om dette. Ikke ta noen sjanser har sett konsekvensen av flere "skal bare", det endte helt tragisk.

Mvh

mask

Redigert av mask (see edit history)

Ok....

Nå er alt klart... bolter løsnet og god tilgang til alt untatt utsiden.......

DSC_0446.jpg

DSC_0447.jpg

I sveisen nede til venstre lekker det......

DSC_0445.jpg

Før fårste kutt drenerer jeg ut de siste literene (40) fra tanken...som er ganske lett da båten lener til babord med all diesel i den andre tanken...

DSC_0449.jpg

Kuttet lufteluke fremme og bak.. og satte opp ventilasjonsvifte.

Kutting tok sin tid, og har nå kuttet tre sider..... og (med alle forholdsregler tatt,som anbefalt her og av profesjonelle...)...Skal ta noen fler bilder og skal nå flytte tanken mot senter slik at jeg kan komme til på utsiden med branslukker og det hele... og deretter splitte tanken for uttak...

Da er det jeg lurer: Hvorfor lages tanker i materiale som man VET må korrodere og ha begrenset levetid? (Svart stål, aluminium).

Når du sier nye tanker i 3 mm plate regner jeg med at du i det minste snakker om syrefast?

Syrefast lekker like forbanna når det setter igang. Jeg har en slik liggende i garasjen. Har en vanlig ståltank det tørt, og/eller er malt skikkelig, så holder den til evig tid. Tenk bare på alle de biltankene som er presset ut i 0,9 mm plate.

Anbefalingene jeg fikk var at syrefritt ble for spøtt, og ville begynne å lekke før eller siden...

Så vil bli svartstål, sanblåst og malt... og da de gamle har vart i over 20 år, regner jeg med at de nye også holder en stund... men uansett, så blir de laget slik at en lett kan demontere og fjerne dem...

Her er kuttingen gjort på tre sider.... og lufting i hvert skott... (uttrekksviften fra maskinrommet blåser overtrykk inn i tanken slik at mulighetene for gassdannelse er redusert).

DSC_0451.jpg

....men nå er det morsdag her borte, og andre enn båten skal få litt oppmerksomhet.....

Anbefalingene jeg fikk var at syrefritt ble for spøtt, og ville begynne å lekke før eller siden...

Så vil bli svartstål, sanblåst og malt... og da de gamle har vart i over 20 år, regner jeg med at de nye også holder en stund... men uansett, så blir de laget slik at en lett kan demontere og fjerne dem...

....men nå er det morsdag her borte, og andre enn båten skal få litt oppmerksomhet.....

Det blir ikke for spøtt (sprøtt) det er mindre sprøtt en karbonstål. Problemet ligger rundt sveisene. Uansett, et par lag kostemalt sinkrik epoxymaling vil gjøre at tankene overlever oss begge to til sammen med meget god margin.

Sist morsdag var jeg i Nordsjøen, nær grensen mellom Skottland, Danmark og Norge. Det har sine fordeler og ulemper å være uti der.

:smiley:

Har nettopp fjernet tanken... Måtte kutte den i tre slik at jeg kunne håndtere bitene (kan ta bilder av delene i morgen)... Selv skottene var laget i 5mm stål og hadde forsterkninger langsgående 2/3 oppover, så ble mer arbeid enn hva jeg hadde trodd.

Men slik ser det ut ombord nå...

DSC_0457.jpg

og oppresnkning har så smått startet... men vil også rydde opp i kabelgaten. Som dere ser har en dekselet falt av, og et par kabler henger litt uryddig. Har kabelgater langsgående og gående på tvers som kablene skal inn på...

Har en vanlig ståltank det tørt, og/eller er malt skikkelig, så holder den til evig tid.

Hva med prebelegt Zintec eller Alusink stålplate Hulda? Har du noen erfaring med dette? I jobbsammenheng har jeg svært god erfaring med spesiellt Alusink, men da ikke i sveisede detaljer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 2 uker senere...

Ok... Nå er tankene løst på plass... etter litt ferie i Spania, så ble det slit og blåmerker ombord... og en del fargerikt språkbruk..

Koplinger er gjort og maskinen satt sammen igjen etter at mellomkjøleren måtte fjernes slik at jeg kunne få den øvre delen av tanken ned igjen... (manglet 5 mm).

Bilder kommer neste helg... når jeg kan bekrefte at det ikke er lekasjer...

Lekkasjer? Du har vel trykktestet de nye tankene regner jeg med?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...