mhemil Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 De jeg kjenner som jobber på Windy er de mest hyggelige menneskene jeg kjenner i båtbransjen. De som jobber for Aaby Marina som er forhandler har kanskje en litt annen holdning - Her bør kanskje Windy gjøre noe med forhandlerapparatet sitt.... Eller er det norske markedet for lite til at dette er en sak? For meg virker det ganske sannsynlig at Windy mister en del kunder på oppførselen her hjemme. Mange liker båtene, men ikke tanken på "imaget" som følger med et kjøp.......... Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 (redigert) Jeg skal ikke gå inn i diskusjonen om Windys markedsføring, men har lyst til å gi en liten tilbakemelding av min erfaring så langt som Windy kunde. For meg som kunde er det to ting som er viktig; selve produktet og ettersalgservicen. Andre kan selvfølgelig ha andre prioriteringer. Jeg er en kunde som er veldig bevisst det jeg skal ha. Jeg er grundig, og undersøker nøye i kjøpsprosessen. Jeg er ofte den drivende part og bruker leverandøren til å få svar på mine spørsmål. Jeg har til og med en gang purret på et tilbud. Fordi det "in the end" ikke er tilbudet jeg er ute etter, men selve produktet som jeg ba om å få tilbud på. Og, som jeg var interessert i å skaffe meg. Det hender ofte at jeg hjelper en selger å selge til meg. Uten at jeg føler at det er et problem. Jeg blir skjelden "solgt til", det er mere "jeg kjøper av". Jeg har til nå hatt en relasjon med Windy og Windysystemet siden September 2007. Til idag har denne relasjonen fungert veldig bra. Spesifikasjonsfasen var grundig, jeg møtte flere som ikke kunne svare på alle spørsmål, men de var behjelpelig med å vise meg til noen som hadde denne kompetansen. Eller de fungerte som diskusjonspartner for meg slik at jeg kom fram til og fikk kvalitetsikret ti aktuelle løsningene. Overleveringen. Særdeles grundig og velregisert. Nærmere beskrevet i denne tråden. Etter overleveringen, bruken. Fortsatt veldig fornøyd. Har hatt to problemer; et gearshift problem på det ene drevet. En telefon og jeg ble henvist til nærmeste VP verksted. En liten lekasje i en drevtrimsylinder. Fortsatt en telefon, og verkstedet reiste ut dit båten lå vinterlagret og fikset det. Igjen, jeg sier ikke dette for å "dekke over" omtalt arroganse eller ovenfra og ned holdninger av Windy / Windy forhandler på Lillestrøm messen. Men, for å gi min erfaring fra kjøp, overlevering og videre bruk av en båt fra Windy. Og til slutt, dette er min erfaring, andre kan sikkert ha andre erfaringer. Redigert 22.Mars.2009 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Takke meg til en forhandler som ikke er ferdig med kunden så fort kontrakten er skrevet. Det er nok av dem som yder en fantastisk service i forkant alt er gull og grønne skoger, men de følger ikke opp etter at produktet er solgt. Da blir alt så mye vanskligere.....lover og lover menn holder ikke avtaler. Jeg skjønner ikke, at folk venner ryggen til et fantastisk produkt, på grunnlag av at de har møtt noen på ei messe som de ikke kunne like. Mann behøver jo ikke ta de med på tur i båten....... Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 (redigert) Nå er det sånn at dette fenomenet er igjentagende hvert år da Finn Erik. Og så er det noe med første inntrykket også da. Mulig det er bra oppfølging etter en handel, men jeg er ikke frista til å prøve ut det. Redigert 22.Mars.2009 av lang panne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Hyggelig for deg at du har en gammel Windy Finn Erik. Slik at du kan ta det med ro. Jeg får nok smøre meg med tålmodighet og vente til min Windy blir gammel.Så kanskje jeg en vakker dag slipper å bli omtalt som klyse Inge fare, Svenning, din er altfor liten! Klysene er de som har f.o.m. 37 fot Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Inge fare, Svenning, din er altfor liten! Klysene er de som har f.o.m. 37 fot Hvorfor er det denne grensen som er for at en skal bli definert som klyse av de som kan dette eller ekspertene.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 (redigert) Inge fare, Svenning, din er altfor liten! Klysene er de som har f.o.m. 37 fot Takk for den. Da definerer du meg, KOB og et par til her inne som klyser fordi vi har eller har hatt Windy 37. Fint å vite. Jeg lurer litt på om denne diskusjonen igjen blir som diskusjonen om D serien. De som mener mest har ikke nødvendigvis mest kunnskap eller egen erfaring. Jeg har erfart de forutinntatte holdningene enkelte har til windy eiere. Jeg håper vi gjennom vår oppførsel på sjøen har klart å være i det minste "unntaket som bekrefter regelen". Personlig er jeg ikke opptatt av hva slags båter folk har - jeg er mer opptatt av sjømannskapet som praktiseres og sikkerheten på sjøen. Våt valg av Windy var fordi vi likte båten - med vekt på utseende, kvalitet og sjøegenskaper. Jeg deler forøvrig Svennings erfaring. Det er hyggelig å være kunde av windy. Fabrikken har en meget god servicegrad mot kundene. Aaby Marine lar Vollen Båtservice ta alle reklamasjoner. Her har jeg slitt litt med å komme gjennom lydmuren på noen småsaker. For meg virket det som om de prioriterte kunder som hadde båten i opplag hos dem. Det virker som om praksisen er endret etter det Svenning skriver. Den beste servicen på nye båter jeg har opplevd er fra NordWest. De kommer dit båten ligger og fikser det som trengs. Og det er alltid noen småting som må fikses på en ny båt. Redigert 23.Mars.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svolværpostei Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Jeg tror vel BårdK prøvde å være litt morsom Bitteliten. Forøvrig tror jeg også de fleste, inkludert undertegnede, ikke har noe anstrengt forhold til Windy-eiere. Jeg har selv en gammel Windy (som riktignok er i ferd med å bli solgt) som jeg er stolt eier av. Når jeg ser noen i en stor Wind tenker jeg mest på at de er heldig som har råd til en så fin båt. Denne tråden handlet vel mest om hvordan representanter fra Windy oppførte seg, noe jeg synes den burde fortsette å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 De som mener mest har ikke nødvendigvis mest kunnskap eller egen erfaring. Dette er vel i god baatplassen ånd da.. slik har det vært den senere tiden, årene. Det er nok grunnen til at de med virkelig kompetanse holder seg i bakgrunnen... mens ekspertene får råde grunnen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Finn Erik Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Med andre ord : Folk med sterke meninger og difuse kunnskaper......... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Det minner meg om då eg var 16 år og stakk innom ein Bentley-forhandlar i London saman med ein kar på 15 for å kike på bilane ... Ingen av oss hadde pengar, ingen var kledde i dress, men me blei møtte med respekt på ein måte som eg ikkje har gløymt sjølv no mange år seinare. Eit godt døme på god merkevarebygging synest eg. Dette er måten å gjøre det på. Forøvrig tror jeg også de fleste, inkludert undertegnede, ikke har noe anstrengt forhold til Windy-eiere. Jeg har selv en gammel Windy (som riktignok er i ferd med å bli solgt) som jeg er stolt eier av. Når jeg ser noen i en stor Wind tenker jeg mest på at de er heldig som har råd til en så fin båt. Enig med Duffy, er vel ingen her som mener at Windy eiere generelt er klysete..? Riktignok noen år siden jeg var på båtmessa sist, men det var de samme dressene og tauene da også. Innbød liksom ikke til å ta en nærmere titt (selv om vi sikkert hadde fått det hadde vi spurt). Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
baatsman Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 At en står i dress er ikke negativt. Dette skjer på alle messer. T o m jaktmesser finner du utstillere i dress. Det er heller hva som blir sagt/gjordt som er viktig. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
TideRace Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 (redigert) Denne tråden handlet vel mest om hvordan representanter fra Windy oppførte seg... Oppfører Windy-folket seg så ille da? Mulig de ikke er så gjestfrie som andre med hensyn til å by folk om bord, men oppfører de seg så ille fordi de går i dress eller har en linje om at "definerte" kunder har fortrinnsrett på utstillingsbåtene? Om deres valgte markedsstrategi er vellykket, må de jo selv ta konsekvensen av. Jeg kan forstå at Windy ikke ser potensielle kunder i alle som vil inn i båtene på messa, spesielt ut fra at det er de største båtene som får oppmerksomhet fra publikum. Det er kjøpende kunder Windy ønsker, og de er det neppe mange av blant de tilfeldige besøkende. Jeg vil også tro at Windy treffer de fleste av sine kunder på helt andre arenaer enn båtutstillingen, og at denne utstillingsplassen ligger et sted mellom "need or nice" kun for å markedsføre branding og image. Det lille jeg har hatt med Windy å gjøre tidligere (uten at jeg dermed har kjøpt båt der) har vært førsteklasses, og jeg tviler ikke på at å kjøpe båt fra Windy er en helhetsprosess, hvor man blir meget godt ivaretatt ikke bare som båtkjøper, men også som båteier. Redigert 23.Mars.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Balle Klorin Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Oppfører Windy-folket seg så ille da? Mulig de ikke er så gjestfrie som andre med hensyn til å by folk om bord, men oppfører de seg så ille fordi de går i dress eller har en linje om at "definerte" kunder har fortrinnsrett på utstillingsbåtene? Dette handler ikke om dress i det hele tatt! Nord West sine folk var pene i tøyet, men hadde en helt annen oppførsel enn Windy representantene. De var stolte av produktene sine og viste dem villig frem uten å leke breialle blærer... Det er mer interessant hva du mener med "definerte"kunder!? Kan du definere en Windy kunde? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 (redigert) Det er mer interessant hva du mener med "definerte"kunder!? Kan du definere en Windy kunde? En hvilken som helst kunde, det vil si en potensiell kjøper for den aktuelle båten. Jeg ønsker ikke generalisere eller sette folk i båser, hverken båtkjøpere generelt , Windy-kjøpere eller andre. Dette handler om en kjøpegruppe, ikke stereotype mennesker. Windy har et produkt som er tiltenkt et lite og og definert markedssegment og da aksepterer jeg at det er dette segmentet som er mest interessant for dem. Jeg antar forøvrig at det er omtrent like enkelt å definere en Windy-kunde som å definere en typisk bruker her på Båtplassen Redigert 23.Mars.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Er man selger, så er det vel ikke spesielt smart å være overlegen. Håper at dette er mer et utslag av at man har sendt en dust til å lede Windy standen enn bevisst strategi. Er man redd at hvermansen skal kjøpe Windy, så er det jo bedre å holde seg vekk fra messer. Det bør jo nevnes at det er en del idioter blant de besøkende på en slik messe. Har selv sett hvordan folk har ramlet ombord med 3-4 guttunger skyhøye på sukker,for å teste alt som testes kan. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Jeg sa til kjærringa at vi skulle gått inn i den båten og parra litt så kunne ho "satt" seg og stemplet rundt i sofaene og sengene etterpå.. Hadde vært koolt. Men det ble med preket. :lol: Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
BårdK Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 (redigert) Hvorfor er det denne grensen som er for at en skal bli definert som klyse av de som kan dette eller ekspertene.. Sydvesten og Bitteliten, sorry, jeg trodde det hjalp med smilefjes, men her må det tydeligere kraftigere lut til. Det var altså en spøk. Poenget mitt var altså å ironisere over det med klyser i Windy. Redigert 23.Mars.2009 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Balle Klorin Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Windy har et produkt som er tiltenkt et lite og og definert markedssegment og da aksepterer jeg at det er dette segmentet som er mest interessant for dem. Det er her du og Windy folket bommer totalt. Hvordan kan Windy selgerne avgjøre om du er en potensiell kunde eller ikke? Hvem befinner seg i det du kaller "et lite definert markedssegment". Når du skriver at det er et definert segment blir jeg veldig nysgjerrig på hvem som er i den kategorien og hva man kan gjøre for å komme inn i den eller aller helst komme ut av den... Sitér dette innlegget Link to post
Balle Klorin Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Poenget mitt var alstå å ironisere over det med klyser i Windy. Du skulle skrevet 38 fot... Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 (redigert) Det er her du og Windy folket bommer totalt. .... .. det er mye mulig, jeg forvalter ingen sannheter... Men hvem som befinner seg i det jeg kaller "et lite definert markedssegment", er ganske enkelt de som legger 5 mill ++ i båt, kan betale vedlikehold og opplagskostnader, forsikringspremie og toppe dieseltanker med samme volum som skroget i min egen båt. Hvordan du skiller disse fra mengden, er heldigvis ikke min oppgave. Jeg hadde imidlertid en god opplevelse som "seriøst interessert" på messa i 2005 (?) og fikk etter denne innbydelse til visning og oppfølging som var overbevisende. Jeg må understreke at dette var en båt under "klysestørrelse" ! Nå valgte vi en annen båt, men det er altså mulig at Windy`s folk forsøker å skille "tittere" og "kjøpere", godta det eller ikke. Om de lykkes skal jeg ikke uttale meg noe om. Windy har gjennom året mange henvendelser fra potensielle kjøpere, samtidig som de ikke har ferdigstilte visningsbåter til enhver tid inne. Derfor blir messa et samlings- og visningpunkt for mange av dem som allerede er i en kjøpsprosess med Windy. Disse får tilsendt invitasjon, billett og avtalt visningstid. Dette er hva jeg mener med "definerte kunder". Jeg tror ikke Windy hverken har ambisjoner om eller forventer å selge mange båter til tilfeldige kunder på denne messen. De har personlig oppfølging i andre omgivelser for de som er seriøst interesserte i et kjøp. Jeg antar messa handler mer om å være tilstede, vise seg fram og knytte kontakter. Men som nevnt over, jeg har tatt feil før. Redigert 23.Mars.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Denne diskusjonen er interessant. I en annen tråd har jeg fortalt om Windy-standen på båtutstillingen i Barcelona i november. Der var det samme saken, mørkdresskledde vaktmenn (selgere?) på standen. Jeg opplevde dem som effektive i forhold til å holde ikke-velkledde besøkere (meg i t-skjorte og dhongery-bukse) unna. De har forsåvidt rett, jeg er ikke aktuell kjøper og blir det heller ikke så lenge dette er deres kundetilnærming. I sin tid (for 5 år siden) var det akkurat denne typen behandling som gjorde at vi kjøpte Viknes heller enn Viksund. Den pågående oppfølgingen gjør at vi fortsatt føler en sterk kundelojalitet til Viknes. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
jada Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Du skal ikke skue hunden på hårene. Er ikke det et ordtak da......????? Og jammen er det sant i mange tilfeller. Har en bekjent som aldri har på seg annet enn utslitt dongeri og t-skjorte, og en tilsvarende jakke dersom tempen gjør det naturlig. Men han er stinn av gryn, og kunne kjøpt hvilken som helst båt på messa hvis han ville (og hvis han var interessert i båt da). Men det synes ikke på ham. Og jeg tror heller ikke han "frivillig" hadde oppsøkt en stand som kun inneholdt mørk-kledde stive selgere. Var på messa i fjor, og har samme inntrykk som de fleste her har av Windy's stand. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 ok, den er grei <3 Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 (redigert) Dresskoden og profilering kommer vel fra eieren (?) (link til fine Windybilder) Redigert 27.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.