TideRace Startet 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2009 Min ZF-gearkasse (Yanmar 6LP) skal ha klasse 04D ATF-olje (tilsv. Dexron III). Er da alle typer transmisjonsoljer som er merket Dexron III egnet til denne gearkassen? Er Dexron III et kvalitetskrav som garanterer spesifikasjonene eller kan denne oljen ha varierende spec? Biltema har f.eks. varenummer 36-340 Dexron III til kr. 49,90. Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Jeg bruger Biltemas ATF olie i min gearkasse en BW71C. Her er et datablad: http://www.petrochem.dk/sider/pdf/(Dexron%...%20Datablad.pdf Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 (redigert) Dette databladet har jeg sett tidligere og tilhører produktet "Dexron III Mercon" fra produsenten Petro-Canada. Såvidt jeg forstår er "Dexron" et varemerke fra GM, og ikke en spec-standard. Men er Dexron II og Dexron III spec-standarder? Ut fra en liste fra ZF, er Petro-Canada "godkjent" fra ZF med produktet "Mercon V ATF H-36007" som også er en Dexron III ATF-olje. Men betyr dette automatisk at Biltema`s Dexron III er kompatibel med denne når den er oppgitt med betegnelsen "Dexron III"? Redigert 19.Mars.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 (redigert) Litt OT dette her vel men: Jeg benyttet blitema dextron III olje på min forrige bil med automat gir. Endte med totalhavari.. Firmaet som overhalte kassen sa Biltema oljen har dårligere smøreevne ved høyere temperaturer enn "kvalitetsoljer" uten at jeg har kompetanse til å kommentere det noe mer. Min konklusjon ble at jeg ikke gambler med slike kostnader som egentlig er bagatellmessige.. Redigert 19.Mars.2009 av ovehenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Dette er absolutt ikke OT for meg. Det kan bety at begrepet Dexron III ikke nødvendigvis innestår for en standard. Da kan det altså være kvalitetsvariasjoner innenfor benevnelsen Dexron III. Dette kan stemme, da det er betydelige prisvariasjoner på ATF Dexron III -olje, også fra samme produsent. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Jeg bruker Texaco 4291 en Dexron2 olje. Den er billigere enn DX3. Hvem sier at du må ha DX3 ? Kjøper på 20 liters dunk. Her finner du oljer anbefalt av ZF. ATF oljer er på side 5. Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Jeg har samarbeidet med Phoebe om denne tråden da vi felles interesse og samme gir ZF 63A. Her er noe av bakgrunn: Jeg var på "Sjøen for alle" og snakket med en på ZF standen.Han ga meg linken til godkjente oljer som Mix også har i #6. Så sa han at man ikke skulle bruke syntetisk eller delsyntetisk, og da starter forvirringen. I lista til godkjente ZF oljer står bl.a. Statoil DXII og DXIII. På sidene til Statoil som beskriver oljetyper står det at DXII er helsyntetisk og DXIII er delsyntetisk. I dag ringte jeg KGK Norge og ba om å få snakke med en oljeekspert på ZF gir. Han sa også har man ikke skulle benytte syntetisk. Så gjorde jeg han oppmerksom på at godkjent Statoil DXII er syntetisk. Deretter tok han opp linken og sjekket noen oljer og bekreftet at mange syntetiske nå står på lista. Han ble overrasket over dette og skulle ta dette opp med fabrikken. Han sa også at ATF oljer helt tilbake til ATF-A kunne brukes. For meg virket det som ZF giret ikke var så veldig kresen på olja bare det er ATF. I min manual står det genrelt at ATF oljer kan brukes, men det er mengder av oljetyper innenfor ATF. Bare Statoil har rundt 10 varianter. Her er ZF godkjente Statoil ATF oljer og pris pr liter fra katalogen til Statoil : STATOIL TRANSWAY DX II kr. 41 STATOIL TRANSWAY DX III kr. 44 STATOIL TRANSWAY PS DX III kr. 55 STATOIL SYNTOMATIC STATOIL TRANSWAY S DX II kr. 85 STATOIL TRANSWAY S DX III F kr. 85. Nå har Biltema en billig ATF Dexron III kr 49 pr liter så spørsmålet er: 1. Er dette en norm/ kavlitskrav slik at alle oljene fra forskjellige produsenter da er like eller er det forskjeller. 2. Kan Biltema sin DXIII være Statoil Transway DXIII. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.