Jump to content

Liming av giver til ekkolodd!

AndyAndy

Recommended Posts

..............................................

En ting jeg lurer på er om hvordan får jeg skinna til å stå loddrett ned når båten ikke ligger i vater på båthengeren. Det er ikke mange millimeterne som skal til før sonaret treffer noen meter på bortsia av der den skal.....

Gjøkke no, du driver vel ikke med vitenskaplige undersøkelser av dybder og bunnforhold ? :sailing:

Er det dypt så spiller det vel ingen rolle om sonaren bommer med noen meter. Og er det grunt så heiser vel båten mer opp og ned i bølgene enn avviket som følger av vinkelen ?

Min giver ligger på øyemål å en boks fylt med Sika i bunnen av båten. Hvis (når) jeg har tøtsja bunn (grunt) eller ikke fått fisk (dypt) er det av andre grunner enn at sonaren lurte meg.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Hvorfor ikke kjøpe en svinger som monteres innvendig i skroget??? funker helt kanon

:yesnod: bruker de selv og kommer nok til å gå for den løsningen nestegang eg skal til med ny båt også :cool:

det er liten plass bak i den lille bustern min så kommer nok ikke til vis jeg skal gjøre det ordntlig. må nok monter i hekken

Skulle gjerne tatt bilde, men kommer ikke til båten for øyeblikket. Kan prøve å forklare litt om skinnen som hører til Buster båter. På min båt er skinnen festet med 2 (3?) skruer, der det er benyttet tettningstoff (sikaflex?) i skruehullene. På denne skinne er det montert en festeannordning for selve ekkokodd giveren. Denne festeanordning kan senkes og heves, dvs man har mulighet til å justere dybden på giveren. Side 13 i tilbehørskatalog for buster viser festeskinnen: http://www.buster.fi/Tilbehoer.995.0.html

Tusen takk bhanse nå fikk jeg et klarer bilde av hvordan det så ut, takk,

det er et tabu det der med å lage hull i skroget, men kan jo altids få en fag mann til å gjøre det mot betaling.

Og det der med å ha innvendig giver/ svinger i alu båt er det best en kan ha, sonaret "skytee" letter igjennom alu.

Klossen var impregnert ja, størrelsen var avpasset etter størrelsen på svinger-braketten, kanskje en 15*10*5 cm eller noe. Farten på båten var max 22 knop.

Mener å ha lest at man ikke skal bruke impregnert i saltvann, at det er stoffer i impregnerte matrialer som reagerer med saltvannet og tærer opp klossen fortere, enn med vanlig treverk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...