Jump to content

Hva sjekke ved kjøp av brukt diesel motor?


Jan E.

Recommended Posts

Har kun erfaring fra bensin motorer. Og der er det ting som majones under påfyllingslokk. Bensinlukt av olja, glitter i olja. Sjekk av plugger, osv.

 

Men hva med en diesel?

Regner med at majones (fukt i olja), og glitter i olja er det samme.

Men kan en lukt noe særlig av olja om den inneholder diesel?

Og regner med at det kan være vanskelig å lese ut tilstanden på brennkameret ved å se på glødepluggen?

 

 

 

Hadde håpet å kunne låne med et boroskop fra jobben, for å kunne se i brennkammer, bunn, og veiv, men fikk ikke låne. Så er det noen bedrifter/butikker som kanskje låner/leier ut slikt utstyr?

Boroskop1.jpg

Jara Wynja

Link to post

Toppakningsproblemer er enda mer aktuelt på diesel enn bensin, så man må sjekke olje/bobler i vann og vann i olje.

Veivutluftingen vil gi en indikasjon på hvor slitt sylindere/stempler/ringer er, at det ikke spruter olje ut av peilepinnerøret...

Eksosen skal være fargeløs, ikke blå eller hvit, når motoren går ubelastet og er driftsvarm. Litt sortaktig røyk under full last er vel akseptabelt, iallfall på eldre motorer.

Går den i tillegg rent uten fusking kan det ikke være mye galt med dieselsystemet.

Starter motoren normalt når den er kald er glødeplugger i orden. (hvis det er en eldre forkammermotor)

 

Når du har en motor i kikkerten så spør her på forumet, noen motorer har visse særegenheter...

Link to post

Eg hadde tatt oljeanalyse. Du får tilsendt eit glass du skal fylle opp og returnere.

Ofte noen uke ventetid, men derom det ikkje er greit for selger-så er vel det grunn nok alene til å ikkje kjøpe den motoren :smiley:

Husker ikkje i farten kven som leverer test, men det kan nok googles.

 

Finnest også en gjør det selv-sak----aldri vert borti den, men vurderer det til eget bruk dersom eg finner en Norsk forhandler. Tenk å slippe skifte olje dersom den er bra? :cheers:

 

http://www.motoranalyser.com/home.php?ling...mp;sprache=nor#

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Er det anledning for å prøve motoren i båt er jo det en fordel,men det er vel ikke vanlig da.Da kan du peile olje og kjølevæske før og etter en lengre prøvetur,og ikke minst får du prøvd den med belastning.Ellers synes jeg Ingar har et viktig poeng,det beste er å få vite nøyaktig motortype for da er det nok flere som kan komme med typiske svakheter du må se etter.Overtrykk i veivhuset kan nok variere veldig etter hvor effektiv ventilasjonen er.Noen har lufting bare i toppdeksel,mens andre har ut av blokka i tillegg.Min motor har begge deler,og til min forundring blåser den noe i toppdekselet på tomgang.Legger jeg på belastning og turtall forsvinner blåsingen.Altså,mot normalt.Så er det vel en grunn for at motoren er til salgs også,og den er jo grei å få med seg. :yesnod:

Link to post
HYva galt har du gjort siden du ikke får låne på jobben :giggle:

Fikk i utgangspunktet låne. Men når det var snakk om en ukes tid til andre siden av landet ble det njet. For kanskje de plutselig trengte den :(

 

 

Eg hadde tatt oljeanalyse. Du får tilsendt eit glass du skal fylle opp og returnere.

 

Hva får en svar på da? Får en i klartekst at oljen ikke inneholdt så mye "grums" at en ikke trenger å bekymre seg?

 

Jeg kan brenne olje på jobben for å se hvilken metaller den inneholder, og hvor mye (ppm).

Men alle motorer avgir metall til olje. Så om en ikke har noen tall å gå ut i fra så sier ikke den testen så mye egentlig.

 

 

Det er forøverig snakk om Cummins -06 4,2ES. Som kan prøves i båten.

Jeg får satse på å bare ta de vanlige testene som er nevt her. Og se om jeg får mulighet til å teste oljetrykk. Og Komp på sylinderne burde jeg kanskje satse på å få gjort også.

Jara Wynja

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...