Jan E. Startet 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2009 Har kun erfaring fra bensin motorer. Og der er det ting som majones under påfyllingslokk. Bensinlukt av olja, glitter i olja. Sjekk av plugger, osv. Men hva med en diesel? Regner med at majones (fukt i olja), og glitter i olja er det samme. Men kan en lukt noe særlig av olja om den inneholder diesel? Og regner med at det kan være vanskelig å lese ut tilstanden på brennkameret ved å se på glødepluggen? Hadde håpet å kunne låne med et boroskop fra jobben, for å kunne se i brennkammer, bunn, og veiv, men fikk ikke låne. Så er det noen bedrifter/butikker som kanskje låner/leier ut slikt utstyr? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
oddes Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 HYva galt har du gjort siden du ikke får låne på jobben Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Toppakningsproblemer er enda mer aktuelt på diesel enn bensin, så man må sjekke olje/bobler i vann og vann i olje. Veivutluftingen vil gi en indikasjon på hvor slitt sylindere/stempler/ringer er, at det ikke spruter olje ut av peilepinnerøret... Eksosen skal være fargeløs, ikke blå eller hvit, når motoren går ubelastet og er driftsvarm. Litt sortaktig røyk under full last er vel akseptabelt, iallfall på eldre motorer. Går den i tillegg rent uten fusking kan det ikke være mye galt med dieselsystemet. Starter motoren normalt når den er kald er glødeplugger i orden. (hvis det er en eldre forkammermotor) Når du har en motor i kikkerten så spør her på forumet, noen motorer har visse særegenheter... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 jeg ville også målt oljetrykket ,. og hvis ikke oljen akkurat er byttet , får man en god indikasjon ved å se \kjenne på den. og selvsagt en prøvestart\kjøring . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ingar Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Har sett at Biltema har kommet med utstyr som kan påvise eksos i kjølevannet, noen som har erfaring her? (Av moderne motorer er det vel bare Steyr som ikke har problemer med toppakningen...) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 er kansje ikke helt riktig at en motor ikke skal ryke????????? maaaaange båtmotorer ryker vertfall ved oppstart - og min gamle volvo 70d ryker (1300timer på tellern) og det har den gjort siden den var nyoverhalt Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Ingar Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Jeg skrev "går ubelastet og er driftsvarm", alle eldre dieselmotorer ryker mer eller mindre etter oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Eg hadde tatt oljeanalyse. Du får tilsendt eit glass du skal fylle opp og returnere. Ofte noen uke ventetid, men derom det ikkje er greit for selger-så er vel det grunn nok alene til å ikkje kjøpe den motoren Husker ikkje i farten kven som leverer test, men det kan nok googles. Finnest også en gjør det selv-sak----aldri vert borti den, men vurderer det til eget bruk dersom eg finner en Norsk forhandler. Tenk å slippe skifte olje dersom den er bra? http://www.motoranalyser.com/home.php?ling...mp;sprache=nor# Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mask Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Få utført en lekkasje test, da får du en indikasjon på tilstanden til sylinder og stempelringer. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Er det anledning for å prøve motoren i båt er jo det en fordel,men det er vel ikke vanlig da.Da kan du peile olje og kjølevæske før og etter en lengre prøvetur,og ikke minst får du prøvd den med belastning.Ellers synes jeg Ingar har et viktig poeng,det beste er å få vite nøyaktig motortype for da er det nok flere som kan komme med typiske svakheter du må se etter.Overtrykk i veivhuset kan nok variere veldig etter hvor effektiv ventilasjonen er.Noen har lufting bare i toppdeksel,mens andre har ut av blokka i tillegg.Min motor har begge deler,og til min forundring blåser den noe i toppdekselet på tomgang.Legger jeg på belastning og turtall forsvinner blåsingen.Altså,mot normalt.Så er det vel en grunn for at motoren er til salgs også,og den er jo grei å få med seg. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Jeg skrev "går ubelastet og er driftsvarm", alle eldre dieselmotorer ryker mer eller mindre etter oppstart. sorry skumleste litt for fort Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Jan E. Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 HYva galt har du gjort siden du ikke får låne på jobben Fikk i utgangspunktet låne. Men når det var snakk om en ukes tid til andre siden av landet ble det njet. For kanskje de plutselig trengte den :( Eg hadde tatt oljeanalyse. Du får tilsendt eit glass du skal fylle opp og returnere. Hva får en svar på da? Får en i klartekst at oljen ikke inneholdt så mye "grums" at en ikke trenger å bekymre seg? Jeg kan brenne olje på jobben for å se hvilken metaller den inneholder, og hvor mye (ppm). Men alle motorer avgir metall til olje. Så om en ikke har noen tall å gå ut i fra så sier ikke den testen så mye egentlig. Det er forøverig snakk om Cummins -06 4,2ES. Som kan prøves i båten. Jeg får satse på å bare ta de vanlige testene som er nevt her. Og se om jeg får mulighet til å teste oljetrykk. Og Komp på sylinderne burde jeg kanskje satse på å få gjort også. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Kodvaag Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Hva sjekke ved kjøp av brukt diesel motor? Bare se til at den er sølvfarget og at det står Yanmar på den. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Endeavour Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Bare se til at den er sølvfarget og at det står Yanmar på den. Står det Yalmar, så styr unna! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.