Jump to content

Lakk til ny tresnekke...erfaringer?


killmeister

Recommended Posts

Nydelig båt og vel utført arbeid. Denne kan du være stolt av!

 

Angående behandling an trebåt. Her er like mange meninger som eiere av trebåter og en må prøve seg litt frem til hva en selv liker best.

 

Hvis du tenker på koktlinolje inne i båten, så tenk på at bøss og møkk setter seg i det, det blir lett møkkete og stygt. Tror jeg bare ville brukt rå!

Det er motsatt. Den rå linoljen trekker til seg bøss, mens den kokte danner hinne. Jeg har forøvrig ikke vært særlig fornøyd med den kokte linolja og bruker ikke den som toppstrøk. Linoljeblanding av rå linolje/terpentin og antiparasitt (eller Boracol) brukes alltid til metning av treverket hos meg og regnes som godstoff nr 1. (Det er viktig å ha med antiparasitt her da rå linolje er riktig god grobunn for sopp.)

 

RaviLakk er et jotun produkt ja, og er bare egnet til behandling av trebåter om en halvblander det med Benar olje (jotun). Ravilakk er en veldig hard lakk og den eneste positive egenskapen den har er at den legger en del i tykkelsen når en smører!

Her er nok et eksempel på forskjellige meninger. Jeg kommer stadig tilbake til ravien fordi jeg ikke blir like fornøyd med finish og holdbarhet på andre stoffer. Når jeg lakker fra bunn med ravi, starter jeg meg svært uttynnede lag lakk. Ca 30/70% lakk/terpentin og øker tykkheten på lakken etterhvert som strøkene bygges opp. Til slutt har jeg nesten bare lakk. Nå finnes der forøvrig mange lakker/oljelakker jeg ikke har prøvd også. Brava/rylard har jeg fundert på å prøve etter å ha hørt mye skryt om den.

 

Der er en generell regel, kanskje er den nevnt allerede. Har du diffusjonstett lakk på den ene siden må du ha noe som er duffusjonsåpent på andre siden av treverket. Jeg mener benar er diffusjonsåpen? Kanskje kan benar/terpentin være et alternativ på innsiden? (unntatt vannrette flater)

 

Ser frem til nye bilder :smiley:

Link to post
Share on other sites

Killmeister: Jeg er enig! :flag: Synes dette høres fornuftig ut!

 

Sitat: (thomsped @ 21.03.09 19:30) *

Hvis du tenker på koktlinolje inne i båten, så tenk på at bøss og møkk setter seg i det, det blir lett møkkete og stygt. Tror jeg bare ville brukt rå!

Sitat : Skjælø

Det er motsatt. Den rå linoljen trekker til seg bøss, mens den kokte danner hinne. Jeg har forøvrig ikke vært særlig fornøyd med den kokte linolja og bruker ikke den som toppstrøk

 

Det er forøvrig helt riktig det skjælø skriver, det er kokt som lager hinne. Jeg har heller ikke vært fonøyd med de kokte som toppstrøk, men synes jeg har fått et bra resultat med bare rå, men vil tro det arter seg annerledes på flater som er i direkt bruk, det har ikke mine vært.

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann. takker for tipet om ikke diffusjonstett hinne innvendig. Det var noe slikt jeg hadde i tankene... Har selv aldri brukt benar på mine tidligere båter... danner denne en hinne som er grei og holde ren, men lar fukt slippe ut? eller missforstod jeg nå?

Er den andre oljer som danner hinne uten og lukke fuktighet inne?

 

takker for svar!

 

Hyggelig med positive tilbakemelding! skal ned og tuste litt nå etterpå, skal ta et par nye bilder og legge ut i løpet av kvelden.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg ang gløden i den! Mulig det kan være lurt med etpar hardere toppstrøk, men smaken er jo som kjent som baken, det finnes tusenvis av trebåter og sikkert bortimot like mange måter å overflatebehandle dem!! Det som er viktigst er at du blir fornøyd selv. Mitt interiør ble mattet ned og fikk et strøk epifanes silkematt, får noen hvite striper i denne også etterhvert ser jeg, men ikke fullt så lett som i Scooneren. Den silkematte er forøvrig ikke noe godt alternativ på skroget, der skal det være skinnende blankt syns nå jeg!

Men uansett så ønsker jeg deg lykke til med det flotte smykket du har bygd deg, rålekker :flag:

 

Redigert skrivefeil

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Det at Schooner er litt myk, gjør også at den jobber med bevegelsene i treverket og dermed ikke flasser så lett. Som interiørlakk er nok andre alternativer vel så bra. Jeg har forøvrig ingen erfaring med at Schooner lett gir hvite striper, og jeg bruker den både på dekk og skrog. Dekk og dollbolrd ser fine ut også mot slutten av sesongen.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jeg matta bare med 240 tørt på eksentermaskin, smådetaljer matta jeg med pusseduk.

Skjønner veldig godt at du sjekker opp flere alternativer, den skal jo holde mange år!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Fantastisk flott arbeid, og så av "vanlige folk". Utrolig! :cheers:

Morsomt med den forsiktige replikken i første innlegg ("Legger ved et bilde for morro skyld...")

Jeg er sikker på at du var ganske så spent på reaksjonene på bildet... tenk om ingen hadde reagert :cryin:

Dette er jo som skapt for en prosjekt-tråd. -helt fra bunnen av. Det ligger jo et utall av arbeidstimer og spekulasjoner bak.

 

Om overflatebehandling vet jeg ikke om jeg tør å foreslå noen ting, er redd for at det ikke skal bli perfekt..

MEN; hva med Jotun sin Clipper. I=olje og II=lakk. Har brukt den både innvendig, bare olje på skrog, olje + lakk på interiør. Utvendig olje + lakk på alt over fenderlista. Ganske hard, hardere enn D2 men mykere enn Ravi. Under fenderlista har jeg brukt Benar UVR, men det er mest fordi jeg liker den gyldne/brune gløden den gir på skroget. -vet ikke om det passer så godt på et så flott utgangspunkt som du har.

 

Noen spørsmål:

Er fenderlist, kjøl (bare stråkjøl?) og stevner av eik?

Denne svogeren, er HAN båtbygger?

Hvordan kom dere igang med tanken om et så stort prosjekt?

Link to post
Share on other sites

Heisann. takker for tipet om ikke diffusjonstett hinne innvendig. Det var noe slikt jeg hadde i tankene... Har selv aldri brukt benar på mine tidligere båter... danner denne en hinne som er grei og holde ren, men lar fukt slippe ut? eller missforstod jeg nå?

Er den andre oljer som danner hinne uten og lukke fuktighet inne?

 

Den er mer diffusjonsåpen enn lakk, men om den er diffusjonsåpen "nok" tør jeg ikke si. Kanskje noen andre har mer erfaringer her? http://www.jotun.no/jotun/product/dekorati...NAR%20BLANK.pdf

 

Kan jo samtidig nevne owatrol edelolje som jeg synes gir en blank og flott finnish.

 

Noen som vet/har gode erfaringer med å bruke disse på en side og lakk på andre sida?

Link to post
Share on other sites

Heisann. Takker for linken til databladet fra jotun. Det virker jo veldig spennende og prøve med benar olje innvendig. Dette virker som noe jeg kan gå for! schooner lakk utvendig, med en hardere lakk oppå der hvor jeg får "belstning". Benarolje som finnish innvendig på skroget. Hmmm..dette begynner og ligne en spennende løsning.

 

Når det gjelder spørsmålene fra osa:

Fenderlist er av eik. (Vi høvlet og pusset den til selv, ettersom jeg ikke fant steder som hadde 50mm bredde.) Stemmer, Kjøl, kjølsvin, spant, bunnstokker, pullerter, brog og tofte er også av eik.

Ellers er bygget i furu og mahogney.

 

Svogeren min kommer fra en båtbyggerfamilie i lillesand. Han har bygget noen mindre båter før denne, for endel år siden. Han driver ikke som profesjonell båtbygger, men er som nevnt ufattelig nevenyttig. Ettersom han har dette i blodet, og malene til stemmene fantes, gikk det temmelig greit. Vi tydde til gammle fotos der det var nødvendig. Prosjektet kom i gang etter flere år med spøk om dette. Da svogeren min byggde ny garasje ble denne 8 m dyp. Vi spøkte med at her kan vi bygge en 23 foter... og plutselig tok vi værandre på ordet og vi reiste opp til setesdal og fant emnene vi skulle bruke. Da januar i fjor kom og trærne var hugget, hadde vi fortalt det til så mange at det ikke var noen vei tilbake :lol:

 

Grunnen til den forsiktige begynnelsen, er at jeg var helt ny på forumet og regnet ikke med at mitt prosjekt kunne måle seg med alt det flotte jeg hadde sett her, før jeg meldte meg inn. Jeg er veeeldig fornøyd med min båt, men blir alltid mest fasinert av andres prosjekter.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hmm.. som jeg sa tidligere i tråden falt valget på international sin lakk schooner. Den gir båten en veldig fin glød, som ser veldig bra ut.

Problemet mitt er nå at lakken ikke flyter som jeg hadde ønsket. :cryin:

Jeg har prøvd med god kost, god kost som har stått noen dager i linolje, sprøyte og uttynning med international sin anbefalte tynner. Det som skjer er at lakken flyter godt nok til at jeg ikke får streker etter kosten, men det blir en form for apelsinhud i overflaften når jeg speiler den. Det kan minne om slik man får når lakken tørker for fort. Det er sikkert ikke noe jeg ville brydd meg om på min tidligere båt, men nå som den er helt ny vil jeg det skal være 100%. Det er ca 17-18 grader der jeg står, innendørs, så det er ikke det at den tørker for fort pga ytre omstendigheter.

 

Er det noen som kjenner til dette problemet, eller har forslag til løsning ville jeg satt stor pris på det!

Link to post
Share on other sites

Det blir bare gjetting i og med jeg ikke kan se hvordan det ser ut, men hvis det er mye, store bobler og en reaksjon av noe slag, så kan det være støv i lokalet ditt. Ellers så pleier det ikke å bli perfekt, glatt flate med de første strøkene. Hvor langt har du kommet, hvor mange strøk lakk? Du kommer til å jevne det ut når det kommer på flere lag og du kan matte og pusse bort ujevnheter Perfekt blir det først når du har fått på mange lag, helt perfekt blir det til neste år, når lakken har satt seg og du får lagt på noen til :flag: Ellers kan jeg fortelle om gode erfaringer ved bruk av rulle og fordriver! Dette blir nok bra, lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

thomsped kommer med mye fornuftig her. Jeg har aldri skrapt båten min helt ned så situasjonen min er jo litt annerledes, men jeg kan jo si litt om hvordan jeg gjør det med Schooneren. Jeg tynner ikke lakken annet enn med en bitteliten skvett whitesprit mot snerk. Er det varmt når jeg lakker så har lakken en tendens til å tykne litt, og da hender det jeg tar en enda mindre skvett whitesprit i rullebrettet. Skroget påføres med rulle og fordriver (bruker gjerne en vanlig lakkpensel som fordriver, da disse fordriverpenslene koster det hvite ut av øyet). Dekk og overbygg påføres gjerne med pensel. Selv i solsteika har jeg aldri opplevd krakkeleringer/appelsinhud i lakken. Noen spm:

 

Kan du ha tynnet for mye?

Kan det være ujevnheter du ser? Pusses i så fall vekk mellom strøkene.

Hvor mange strøk har du påført?

Hvor fint papir er skroget pusset med før lakking?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei!

 

Jeg hart lagt på fire strøk. Pusset lett med 320 papir og pussekloss mellom strøkene, og vasket dette bort med lofri fille og tynner nr 1. Det er ikke store blemmer etter reaksjon mellom noe. Det er også minimalt med "knopper" etter støv.

Det er som sagt en slags "apelsinhud" når jeg skinner med lyset på skrå.

Er desverre ikke noen vinduer der jeg står, så jeg får ikke sett hvordan det blir i sollys, men en halogenlampe er jo så nært sollys jeg kommer.

Har brukt så mye tid å krefter på dette prosjektet mitt at jeg er blitt veldig paranoid, når det gjelder finish :crazy:

Jeg tror jeg sliper over med 240 papir og 340 papir i kveld, så legger jeg på et strøk til på lørdag. Høres det dumt ut og gå helt ned til 240? (tenkte på riper).

 

Men jeg tenker noe veldig på dette :confused: Selgeren er flink, men jeg har vel intrykk av at de "gir litt F..." i hvordan det blir... De er veldig farget av sitt produktsortement, desverre...

 

Skal prøve og ta bildet av "problemet" og båten i kveld, så ser dere hvordan det ligger ann...

 

Takker for innspill så langt! Bare og skrive om det er flere meninger om hva og hvordan!

Redigert: Skroget ble pusset med 150 papir før lakking. Mahogney ble pusset med 180 papir.

Redigert av killmeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker vanligvis 240 mellom strøkene. Riper er ikke en problemstilling i så måte. Kan hende du skal pusse med enda grovere papir en gang (120 f.eks.) for å ta eventuelle ujevnheter. Så 240 før neste strøk igjen. Kan også hende at 150 papir var litt grovt som siste puss før lakking og at det fører til at lakken må spre seg over større område enn den tåler (pga små ujevnheter/grov struktur i skroget). Derfor ville jeg prøvd en puss med 120 papir før neste strøk for å jevne ut.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Godt inspill Ludde!

 

Hehe.. jeg tviler ikke på at schooner er en god lakk! Det med selgeren kommer av litt liten forståelse for det jeg anser som et "dårligere enn forventet" resultat. Det er derfor jeg spør dere her inne om hva jeg kan ha gjort feil. Er veldig ydmyk ovenfor kompetansen til enkelte her inne!

Da tenker jeg jeg sliper over med et grovere paprir slik at det blir så slett som ønskelig, avslutter med 240, og vasker med tynner nr 1. Før jeg prøver og legge på med rulle og fordriver. Ser at det kanskje ble litt grovt med 150 til slutt, så det kan jo være kjernen til problemet mitt. Dersom den flyter som ønsket etter nedslipningen tenker jeg vi har funnet "feilen" og lært litt av den... :cheers:

 

Bruker du / dere schooner på begge sider i skroget?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville kun brukt linolje/Owatrol D1 eller lignende innvendig, bortsett fra på sliteflater som benker og dørkplater/motorkasse. Alt som legger seg utenpå gjør det for tett, samt medfører skraping ved senere vedlikehold. Med kun penetrerende olje er det bare å smøre på et strøk eller to med olje hver vår, og treverket får puste som det skal...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da tenker jeg jeg sliper over med et grovere paprir slik at det blir så slett som ønskelig, avslutter med 240, og vasker med tynner nr 1. Før jeg prøver og legge på med rulle og fordriver. Ser at det kanskje ble litt grovt med 150 til slutt, så det kan jo være kjernen til problemet mitt. Dersom den flyter som ønsket etter nedslipningen tenker jeg vi har funnet "feilen" og lært litt av den... :cheers:

 

Bruker du / dere schooner på begge sider i skroget?

 

Kun 120 papir, vask med tynner og lakk et strøk. Så 240 før neste.

 

Ikke lakk på innsiden av skroget. Da får det ikke puste. Bruk en olje, f.eks. Interpreg.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Da prøver jeg 120 papir, vask, ny lakk og matting med 240 mellom påfølgende strøk.

så slår jeg fra meg tanken om benarolje innvendig... skal ha havnekalesje, så det er begrenset med hvor mye forurensing det blir på de olja sidene innabords. ¨

Noen gode innspill til primer under vannlinjen? Blymønje eller lignende? Går blymønje i det hele tatt ann å kjøpe lengre?

Hva er greit og bruke under tiljene?

 

Takker!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...