Jump to content

Lakk til ny tresnekke...erfaringer?


killmeister

Recommended Posts

Heisann thomspeed!

 

Det er jo altid noe en ville gjort anderledes :smash:

Men kan jo si hva mine erfaringer er:

#1 ville brukt skruer ved innfestning av spant, og plugget disse.

#2 ville forsenket klinka utvendig et ørlite grann.

#3 I utgangspunktet skulle tiljene males. Disse ble derfor skrudd og forsenket fra oversiden. Ombestemte meg, og plugget alle hullene.. (skulle skrudd fra undersiden med en gang.

#4 Ville plugget skruehullene ved stemmene i stedet for linoljekitt.

#5 Gitt F... i linolja over vannlinja, eller pusset meg enda mer ferdig, eventuelt fuktet veden og pusset bort busta før linolja. ( Det voksa seg i papiret)

#6 Brukte ei gammel flyndre jeg fikk. Hadde vært enklere og lage ny i syrefast...

#6.1 Bruke "gammeldagse" vernebriller i stedet for solbriller ved bruk av stålbørste på vinkelsliper under pussing av flyndre. Dette endte med en sånn ståltråd ca 1 cm inn i øyet, to operasjoner, bøtter og lass i egendandeler, litt dobbeltsyn, og mange arr på hornhinna samt kunstlinse. Trøsta der er jo at jeg ikke trenger å bytte denne når jeg blir gammel..hehe

#7 Montert pumpe med en god flotør i stedet for den som sjekker med jevne mellomrom.

#8 Laget den midterste tilja (Ei lang kileformet tilje) i mahogney.

#9 Ikke brukt så mye tid på ting man aldri vil se.

#10 Behandlet hele båten under ett i de forskjellige fasene med oljing og lakking. (måtte dessverre bli som det ble ettersom jeg måtte flytte båten til et annet lokale underveis.) På det nye stedet: Hadde jeg vist hvor mye folk kan gi f... i andres ting, hadde jeg valgt det dyre alternativet... Enkelte klarer ikke å se annet enn sitt eget... derfor som #11 så angrer jeg noe forferdelig på at det ikke går rundt en med et munnstykke til høytrykkspyler opp i rattata...

#12 Ta flere bilder.

#13 Kjøpt noen roser til fruen, som var veldig tolmodig under hele prosjektet. (det kom jeg først på nå :blush::lol:

 

Kommer ikke på noe særlig annet i farten, men det er helt sikkert andre ting og... :cheers:

 

Behandlingen ble

ca 80 liter linolje og 50 liter terpentin.

30 liter interpreg

ca 4 liter blymønje ( alt under vannlinjen) utapå og inni.

12 strøk, eller ble det 13? med schooner på utsiden av skroget.

schooner 6 strøk og en klar lakk fra samme leverandør som tåler slitasje på benker, tiljer lokk og andre steder hvor man kan finne på og trø.

på tiljene ble det brukt et strøk men en "silkematt" lakk som tredje siste strøk. og blymønje under.

 

Innvendig på skroget brukte jeg 8 strøk med schooner. Dette kommer av at jeg ville se hva som skjer. Det er sikkert mange som tror jeg er gal men argumentasjonen min er som følger:

En overflate behandlet med schooner blir LEKKER!!! (Hovedargumentet mitt :lol:

Olje som danner hinne er omtrent lakk...

Materialene som ble benyttet er svært sentvokst og godt impregnert fra naturens side.

Alt treverk var så mettet til slutt at det ikke kunne trekke inn en dråpe vann. Dersom jeg forsegler dette inne skal det i prinsippet ikke komme vann inn i treverket. På sikt vil du få et hekkans spetakkel for å holde en åpen trebåt fin uansett om du lakker innvendig eller om du bare oljer.

Hvorfor ikke ha det så renslig som mulig mens det er nytt? Så er det i værste fall 3-4 lørdager med skraping om jeg vil ha det vekk igjen med tiden..

 

Var nede i går og kikket, og båten ser akkurat like fin ut som da jeg tok den opp, så i år blir det lett mattsliping og et nytt strøk før sjøsetting.

 

Dette virker som ei lang liste, men for meg er det bagateller og alt ble bra til slutt.

Link to post
Share on other sites

Jamen, det var ei go liste det! Det er flott å også kunne lære noe av andres erfaringer! Apropos lakk på innsiden, så synes jeg argumentet ditt holder :yesnod: Kjenner til et par båter dette har vært gjort på, den ene fungerer det på og har vært sånn i mange år nå, mens den andre boblet lakken på utsiden ganske fort.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...