Jump to content

Miljøet - ett ikke-tema for norske båtfolk ?

avmønstret5

Recommended Posts

Ulike former for båtdeling vil helt opplagt gi mange gevinster. Vi har prøvd det i et par år og det fungert veldig bra sett fra mitt ståsted, men familien som delte med oss var 1.gangs båteiere og fant ut etter en tid at båtlivet (turbåt) ikke var deres sak. I ettertid har de kun hatt en liten påhengerjolle.

I Hellas har vi truffet folk (både norske og utlendinger) med båter opp til 7-8 eiere, gjerne en blanding av yrkesaktive og pensjonister. De yrkesaktive brukte båten i fellesferier og pensjonistene utenom og de tok seg også av hovedvedlikehold og opplag. Snakket med noen som hadde drevet med dette i over 10 år og var veldig fornøyde.

En ting er miljøbevissthet (spare på ressursene, ikke forsøple, ikke lage unødig støy etc), der tror jeg de fleste båteiere er ganske fornuftige. En annen debatt er klimadebatten mht. CO2 utslipp, og DER er nok ikke siste ord sagt. Stadig flere forskere mener at klimaendringene for en stor del er naturlige svingninger, ikke antropogene.

Sjekk www.klimarealistene.com

klimarealistene er mer fanatiske enn realistiske spør du meg....

Hvis man ikke kan (vil) tro på at en mangeårig trend der enorme mengder fossile brensle er omdannet til CO2 vil gi en eller annen effekt på klimasystemet så bruker man i beste fall litt store skylapper. Klimaforskerne tror nå at situasjonen er mer alvorlig enn det som ble beskrevet i IPCCs 4th assessment. Denne tok nemlig kun inn artikler publisert i tidsskrifter frem til 2005, og det er en rekke senere arbeider som dokumenterer raskere utvikling. Felles for skeptikerne er at de ikke baserer sine syn på publiserte arbeider, f.eks er denne boken av Per Engene som ligger til grunn for klimaskeptikerne visstnok utgitt på eget forlag (og av en pensjonert biolog). Segalstad er en annen profilert norsk skeptiker. Det er lett å finne gode kommentarer på nettet som besvarer deres antydninger. Selvfølgelig er det forsatt diskusjon om ulike prosesser og deres relative betydning, det ligger i forskningens natur. Skeptikerne (fanatikerne) er flinke til å fremheve slike enkeltarbeider som "bevis" på at det er usikkerhet om antropogent forårsaket klimaendringer er en realitet.

På 70-80 tallet var det en tilsvarende mistro mot at forurensning kunne spres fra kontinentet til Skandinavia og der forårsake sur nedbør og fiskedød (rart nok var det de med høye utslipp som var mest skeptiske :smiley: ). Forskning/overvåking klarte heldigvis å overbevise de med ansvaret for politiske tiltak slik at internasjonale avtaler om utslippsreduksjoner kunne bli etablert.

En direkte kommentar til Kaimors innlegg: Ja, naturlige svingninger er viktige, men utfordringen for klimaforskerne er å forstå både disse og det som evt ikke kan forklares på denne måten. Og deres konklusjon er relativt entydig. Les mer her

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Stadig flere forskere mener at klimaendringene for en stor del er naturlige svingninger, ikke antropogene.

Sjekk www.klimarealistene.com

Ifølge lederen for FNs klimapanel er skeptikerne færre, men mer høylytte.

Okke som, det er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom naturlige variasjoner og menneskeskapte utslipp av klimagasser sin påvirkning på klimaet.

Naturlige variasjoner har alltid forekommet. Det nye de siste par hundre årene er at de aksellererende menneskeskapte utslippene av CO2 og andre klimagasser kommer på toppen. Dette er en utfordring kloden aldri tidligere har stått overfor.

Man kan naturligvis velge å tro at klodens selvregulerende mekanismer også absorberer resultatene av all menneskeskapt aktivitet. Det er i så fall gambling på relativt høyt nivå.

Fritidsflåten står for fint lite forurensning i nasjonal og global målestokk. Men er nok mer plagsomt helt lokalt i form av forsøpling, kloakk, støy, etc. Men det vil likevel være naivt å tro at vår hobby i fremtiden vil bli skjermet for økte miljøkrav.

Det er ikke til å stikke under en stol at vi lever over evne! Hvis en ser på jorkloden under ett, så lever halvparten i unødvendig luksus og den andre halvparten i bunnløs fattigdom!

Dette må vi begynne å innse og ta tak i. Denne hodet-under-armen-griskheten sees det mye av i båtverden, desverre. Men små lyspunkter er det dog...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Et annet moment som kan være verd å dvele litt med er den store eietrangen som vi alle (meg selv inkludert) har til å eie vår egen helt private båt. Dette til tross for at vi ikke har tid til å benytte den så mye som vi ønsker.

Om vi var flinkere til å leie/leie ut/sameie/dele/låne/låne vekk båten vil vi kunne oppnå følgende:

-Mindre belastning på lokalmiljøet/fauna i form av mindre behov for utbygging av bryggeanlegg/opplagsanlegg

-En kunne bygget færre nye båter og redusert de ulemper som dette påfører miljøet

-En totalreduksjon i bunnstofforbruk

-Færre oljeskift (mange bytter etter kalender og ikke etter påkrevd antall timer)

I tillegg ville i mange tilfeller den enkelte kommet rimeligere ut av det med sin personlige økonomi. Men vi er tydligvis villig til å strekke oss langt for å ha muligheten til å disponere vår fritid helt uten behov for å involvere andre. Samme innstilling gjelder forsåvidt også for hytter og (i litt mindre grad) bileierskap.

:flag:

Kjenner noen som har forsøkt å eie båt i lag med en annen familie, det var en evig diskusjon hvem sin tur det var å benytte båten akkurat de to dagene med fint vær den sommeren. Så det endte med at den ene familien kjøpte ut den andre.

Dette må vi begynne å innse og ta tak i. Denne hodet-under-armen-griskheten sees det mye av i båtverden, desverre. Men små lyspunkter er det dog...

Som at Kristin Halvorsen ønsker å forby bensin og diesel fra 2015? Neida, skal ikke tillegge noen andres meninger, men synes nå vi her på berget bidrar ganske mye i miljøsaken, vårt grisgrendte land tatt i betraktning. Men politikerne er jo helt hysteriske, og uforutsigbare mht. hva det skal satses på.

Kristin Halvorsen har alvorlig mistet grepet. Jeg ser det i et større perspektiv; global rettferdig fordelingspolitikk, uavhengig partipolitikk!

Blir bensin og diesel forbudt, går iallefall min arbeidsplass rett i dass (jobber innen olje/gass)

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Det er ikke til å stikke under en stol at vi lever over evne! Hvis en ser på jorkloden under ett, så lever halvparten i unødvendig luksus og den andre halvparten i bunnløs fattigdom!

Ett lite sidesprang...leser for tiden Helge Hjellands bok, "Gjennom den hvite manns grav i gummibåt" en fortelling om en gummibåttur i gjennom mektige Niger elven i Vest Afrika. Hjellands gir en praktisk forståelse i sin reisebeskrivelse av den utrolige skjeve ressursfordelingen vi har i verden.

I dag kom et gratis Båtliv i postkassen. Mange nye båter står beskrevet: En liten Ryds med 150 hk. En litt større og enda styggere Viknes m/takterasse og 369 hk , så en "råsterk svenske" på små 8,5m med 200 til 400 hk. Ett innlegg fra Jahn Otto Johansen om alle "grinebiterne" som snakker om miljø selv om han ikke tar ordet miljø i sin munn, noe heller ikke KNBF gjør på sin side selv om de bør få honnør for sitt bøyeprosjekt i Troms og Finnmark.

Hva kan en forstå ut fra dette? At sentrale aktører i norsk båtliv offrer ikke et sekund på å tenke/skrive/gjøre noe, som er knyttet til miljø..?

Bruker båten min slik som jeg alltid har gjort, nemlig når jeg har lyst. Miljøet blir ikke påvirket av den grunn. Nå tenker alle for en egoist, det er mulig.

Jeg sitter ikke med kunnskapen om hvordan dette skal løses, vet ikke om det er så mange som gjør det.

Men en ting er sikkert og det er at før myndighetene begynner og tenke miljø så blir det ikke noe orden på det. Seiler utenriks og ser de forurensningene som kommer fra skipsfarten, det blir ikke lagt to fingre i kryss fra regjering til å få renset utslipp fra skip. kommer til Norsk havn av og til, da må vi registrere bunkersforbruk slik at vi kan gi NOX avgift til staten. Betaler du til AS Norge så kan du gjør hva f... du vil. Teknologien er utviklet på flere felt. Redere legger ikke penger i dette før det kommer en lov om dette. Jeg mener at regjeringen må komme inn og støtte slike forhold og spesiellt der hvor det er en rimelig miljøgevinst, som det er i skipsfarten.

Fritidsbåt eigere,

Bruk båten deres slik som før. Hvorfor skal vi kveles i avgifter og dårlig samvittighet, når de som er ansatt av det norske folk ikke bryr seg. Miljøforkjempere, dere må se dette i litt større perspektiv enn utenfor deres egen stuedør. Jeg skal være den første til å bli en miljøforkjemper den dagen det blir gjort noe som betyr noe i den store sammenhengen.

Til de som tror at og kjøre motorene med lav last alltid er det beste for miljøet. Du har en dårligere forbrenning med det resultat at du kanskje forurenser mer.

kommer til Norsk havn av og til, da må vi registrere bunkersforbruk slik at vi kan gi NOX avgift til staten. Betaler du til AS Norge så kan du gjør hva f... du vil.

Og litt lure redere oppgraderer slik at NOX avgiften går ned. Så det systemet virker. Enten gjør du tiltak for å få ned utslippene, eller så betaler du.

Samme med lastebiltrafikken. Enten har du ren forbrenning, eller så betaler du. En haug med biler vil ikke kunne kjøre på Europa fra årskiftet.

Og litt lure redere oppgraderer slik at NOX avgiften går ned. Så det systemet virker. Enten gjør du tiltak for å få ned utslippene, eller så betaler du.

Det kommer an på hvor ofte du er i norsk havn, på min arbeidsplass vil en slik investering være ett direkte tap for rederen, med det resultat at det ikke blir gjort noe med utslipp. Lur og lur.

Virkeligheten innhenter ham nok.

Kundene setter krav etterhvert.

Oljeservicefartøy har krav til fuelen de bruker. Fra neste år av vil tungolje bli forbudt enkelte steder ser det ut til.

IMO har lagt frem forslag om å brenne HFO med max 0,5% fra 2012, og forsøke og fase ut HFO 2020. men dette er bare forslag.

Det er ikke kundene som setter krav, det er IMO. Oljeservicefartøyene har ikke krav fra kunde, det er fartsområde som fartøyet seiler i som bestemmer utslippskravene.

SECA=Sulphur Emission Control Area. Nordsjøen er ett slikt område. Her er det ikke lov til å bruke HFO med høyere svovel innhold enn 1,5%. EU Directive av 2005, fra 01.01.2010 er det ikke lov å bruke HFO under landeligge og MGO skal ha svovelinnhold under 0,1%.

Jeg kjenner til utslippene fra IMO.

Åjoda. Det har de. Jeg har vært med på å måtte gå inn for å bytte fuel.

Så kan man jo spørre seg hvor den gamle ble av.

Ja da hadde dere vel for høy svovelinnhold da, for det er det eneste krav/begrensninger på HFO. Selvfølgelig så kan den være "off spec" og eiger vil ikke bruke den hvis den kan skade maskineriet.

Det er vel lite tvil om at miljøtiltak som knyttet til skipsfart og fiske har en mye større virkning en tiltak knyttet til fritidsbåter. Men det hjelper lite å gå inn i den type tenkning, vi som ikke er skipsredere for gjøre så godt vi kan på våre områder. Jeg mener dette er et tema som vi båtfolk også må tørre å snakke om uten å vise til flyreiser, tungoljedrift av skip og de få klima "forskere" som mener det motsatte. Det er ikke alltid de store tingene som skal til før det monner. Tenk bare om båtbladene også hadde litt miljøaspekt i tankene når de test nye båter og produkter. Det er nok reklameintekter som styrer ståket. Når leste noen sist en kritisk båttest i et norsk båtblad?

• 1 år senere...

miljøspm utgår jo nesten i norge med avgiftene, mva osv. jeg kjører rundt med mine 2x200EFI, som SLUKER fuel og 2takt olje når det skal dra avgårde med sine 2,3-3.0 tonn avhengig av fuel/folk, men nye moderne e-tec/optimax koster så utrolig mye mere at det ikke lønner seg å skifte ut. drar jo fint 150 i timen på fullt øs, forøvrig ute og lekte med min "12fots jetbåt", 260hk 1.5liter og kompressor 4takt, 3 cyl, snittforbruk i dag 10-12liter i timen, dog umulig å gi fullt med så mye sjø.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...