Jump to content

Miljøet - ett ikke-tema for norske båtfolk ?

avmønstret5

Recommended Posts

Så vidt jeg har forstått, så er det vel ikke utslippene som er hovedgrunnen til at det er forbudt med scooter i fjell og utmark, men forstyrring av ro , samt dyrelivet.

Det er gjort mange undersøkelser som viser at dyrene ikke bryr seg nevneverdig med snøskutrene.

Derimot blir de straks mere skremt av mennesker til fots.

Og det blir sannelig jeg også, særlig om de skulle tilhøre den rødgrønne regjering :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg er en av dem som faktisk har litt dårlig samvittighet for mitt dieselforbruk. Seiling er utelukket av helsemessige årsaker, alternativet er da å begi sjølivet. Det står som et utrolig lite fristende alternativ. Hva gjør jeg da? Kjører Prius, bruker min "kvote" på båten. Men jeg må nok innrømme at jeg hver gang jeg legger ut tenker gjennom hvilket alternativ som medfører minst drivstoff-forbruk og dermed miljøødeleggelse.

Praktisk erfaring har vist at dersom jeg holder en fart på 16-17 knop heller enn 23, så sparer jeg ganske mye pr nautisk mil, dessuten tilbringer jeg da mer tid med å gå med båten enn jeg ellers ville gjøre.

Livet er fullt av kompromisser, så får vi finne pragmatiske løsninger vi kan leve med. Og i morgen skal jeg prøve meg på makrellen!

Laholm

Når det gjelder snøcootere tviler jeg på at de kan gå på solceller eller noe slikt, men kansje på annet drivstoff?

I mine øyne må en solcelledrevet snøscooter i mørketida på Finmarksvidda være den ideelle snøscooter

Miljøhensyn tar vi - vi har de seneste miljøvennlige motorene som finnes. De er så miljøvennlige at de ikke engang tåler norsk bunkersolje.

Laholm - med din miljøværsting av en gammeldags motor er nok makrellen enkel å fange - den blir CO sløvet bare du rusler forbi :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg føler meg veldig miljøvennlig for tiden.

Jeg har to båter, men ingen av dem har vært på vannet siden 2003, dvs. den ene av dem er helt ny og enda ikke sjøsatt :wink:

Siden 2003 har jeg kanskje brukt et par hundre liter båt-drivstoff...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ja motorbåtfolk når oss aldrig igjen :wink: Hva med marinaer, hvor miljøvennlig er de med hensyn til bl.a. bunnsroffrester. Der hvor min båt ligger i marina i Tyrkia blir alt samlet opp via eget drenerinsystem og tanker på land. Marinaen har en badebrygge inne blant båtene (ca 1500-2000 båter, vannkvaliteten sjekkes selvfølgelig). Noe som er mikronær her i landet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...