Teerex Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Så vidt jeg har forstått, så er det vel ikke utslippene som er hovedgrunnen til at det er forbudt med scooter i fjell og utmark, men forstyrring av ro , samt dyrelivet. Det er gjort mange undersøkelser som viser at dyrene ikke bryr seg nevneverdig med snøskutrene. Derimot blir de straks mere skremt av mennesker til fots. Og det blir sannelig jeg også, særlig om de skulle tilhøre den rødgrønne regjering Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Laholm Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Jeg er en av dem som faktisk har litt dårlig samvittighet for mitt dieselforbruk. Seiling er utelukket av helsemessige årsaker, alternativet er da å begi sjølivet. Det står som et utrolig lite fristende alternativ. Hva gjør jeg da? Kjører Prius, bruker min "kvote" på båten. Men jeg må nok innrømme at jeg hver gang jeg legger ut tenker gjennom hvilket alternativ som medfører minst drivstoff-forbruk og dermed miljøødeleggelse. Praktisk erfaring har vist at dersom jeg holder en fart på 16-17 knop heller enn 23, så sparer jeg ganske mye pr nautisk mil, dessuten tilbringer jeg da mer tid med å gå med båten enn jeg ellers ville gjøre. Livet er fullt av kompromisser, så får vi finne pragmatiske løsninger vi kan leve med. Og i morgen skal jeg prøve meg på makrellen! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 (redigert) Når det gjelder snøcootere tviler jeg på at de kan gå på solceller eller noe slikt, men kansje på annet drivstoff? I mine øyne må en solcelledrevet snøscooter i mørketida på Finmarksvidda være den ideelle snøscooter Miljøhensyn tar vi - vi har de seneste miljøvennlige motorene som finnes. De er så miljøvennlige at de ikke engang tåler norsk bunkersolje. Laholm - med din miljøværsting av en gammeldags motor er nok makrellen enkel å fange - den blir CO sløvet bare du rusler forbi Redigert 31.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Jeg har fått med meg at dersom man har en Volvo er ikke makrellen bare bedøvet, men faktisk ferdig røkt...... Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Teerex Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Jeg føler meg veldig miljøvennlig for tiden. Jeg har to båter, men ingen av dem har vært på vannet siden 2003, dvs. den ene av dem er helt ny og enda ikke sjøsatt Siden 2003 har jeg kanskje brukt et par hundre liter båt-drivstoff... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sun Flyer Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Årets sommertur er gjennomført med ca 750nm utseilt distanse. Dieselforbruket ble 140 liter, så det ble jo litt mer enn forventet. Føler meg likevel relativt miljøvennlig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
avmønstret5 Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Ja motorbåtfolk når oss aldrig igjen Hva med marinaer, hvor miljøvennlig er de med hensyn til bl.a. bunnsroffrester. Der hvor min båt ligger i marina i Tyrkia blir alt samlet opp via eget drenerinsystem og tanker på land. Marinaen har en badebrygge inne blant båtene (ca 1500-2000 båter, vannkvaliteten sjekkes selvfølgelig). Noe som er mikronær her i landet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.