avmønstret5 Startet 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2009 Jeg bare lurer litt på det. Grunnet til min luring er at jeg leser noen båtblad i ny og ne, og i mange av de utenlandske (særlig svenske) går miljøaspektet igjen i neste hver tema som det skrives om. Jeg bladde i Båtmagasinet i dag, så ut som en konkuranse om størst mulig maskineri i mest mulig butte skrog. Miljø - ikke et ord. Hva mener BP-folket? Er miljøprat relatert til båtlivet bare tull ? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Vedr miljøspørsmål generelt tenker jeg at om man først skal sette inn energi og penger for å forbedre miljøet, så kan man gjøre det er det gir størst utbytte. Om man skal følge den regelen er det neppe kost-effektivt å sette innsatsen i forbindelse med båtlivet? Det er ikke så mange dagene i året jeg skal ta sykkelen på jobben før jeg har spart inn det jeg bruker i drivstoff i løpet av en båtsesong f.eks (nå har jeg seilbåt da), og kommunen må gjerne rense kloakk i 'bakkenettet' før de bygger- og påbyr tømmestasjoner i hver en havn. Leste jeg et sted at ett minutt med overløps-kloakk rett i sjøen gir like mye forurensing som småbåtflåten avgir på et år? Så - jeg er gjerne 'miljøbevisst' i båten, men om man skal sette inn større mengder innsats og penger i miljøets tjeneste, så er det ikke vanskelig å finne områder som gir større gevinst enn om man bruker det mot fritidsbåtene. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
avmønstret5 Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Det er sikkert riktig det du skriver, men så er det noe med at bevistheten om det en gjør på dette området også smitter over på den måten en tenker rundt miljø på andre områder. Når en f.eks diskuterer bruk av generatorer/hjelpemotorer til bruk ombord burde en kanskje også prøve å tenke alternativ energi og energiforbruk. Hva med bunnstoffet - nesten tabu med vårt bunnstoff i Sverige, kan vi tenke andre måter for å holde bunnen ren? Og nye motorbåter- hva er engentlig nytt? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Dersom "de miljøbevisste" virkelig mente det, burde alle ha seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Ja men på andre siden kjøper folk de båter som markedet tilbyr. Det som jeg synes er merkelig er den nesten totale mangel på bevegelse i miljøbevist rettning både hos både selgere og produsenter her i landet. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Her er jeg helt enig med N.G. Selv om en aktivitet isolert sett kunne vært gjort "grønnere", er det farlig å sette miljøsvin-stempel på alle marginale aktiviteter som gjør livet litt rikere. Da oppnår man bare (enda) dårligere oppslutning om miljøsaken. Det er viktigere å tenke over hva man kan bidra med i det daglige. Eller gjennom arbeidsplassen, dersom man har noen mulighet til å påvirke valgene som gjøres der. For en tid tilbake kunne vil lese at Statoil hadde planer om å bytte ut 3 supplyskip, der de nye skulle gå på LNG i stedet for diesel. Besparelsen ved å bytte ut disse 3 skipene, tilsvarte gjennomsnittlig årlig utslipp fra 20.000 (!) biler. Slike saker øker ikke akkurat motivasjonen for å sykle til jobb... Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
avmønstret5 Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Kan en ikke også tenke slik at de harde realiteter knytte til kostnadseffekt på et område, som for eks. båtlivet, kan bli en sovepute? Og hva dersom en tenker slik på alle områder? Da er det jo bare å tut og kjør? Og kan ikke livet bli "rimelig rikt" også uten f.eks aggregeat. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Hva med bunnstoffet - nesten tabu med vårt bunnstoff i Sverige, kan vi tenke andre måter for å holde bunnen ren? Og med tanke på at våre bunnstoff faktisk muligens er mer miljøvennlige enn de Svenske gjør jo ikke saken noe bedre , man må ikke se seg blind på alt som er stemplet miljøvennlig. Ta Toyota prius kontra Toyota landcruiser , siste er muligens når det totale regnestykket er gjort opp mer miljøvennlig. Ta disse bunnstoffene. Om per med princess 52 bruker svensk bunnstoff så avgir det mindre miljøgifter det er korrekt men det gror mye mer på det bunnstoffet og dermed så må Per enten få fyrt opp en truck til å løfte båten oftere eller han kjører en større del av sesongen rundt med mer groe på båten og dermed bruker båten mer drivstoff og forurenser mer , summen er at den svenske muligens ikke er så ren alikevel alt tatt i betraktning. Vi er det jeg vil kalle miljøbevist , vi handler kortreist mat og vi kjøper varer med kvalitet som gjør at vi ikke trenger kjøpe nytt hele tiden , vi jobber med strømforbruk og bruker bein og sykkel så mye som mulig , det er som å pisse i havet men det gir bedre samvittighet og det er sunnere. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Å løse miljøproblemet overlater vi til kinesere og indere og "sånne" for de er så mange flere og da hjelper det mere og så drar vi nisselua vår ytterligere et hakk ned i panna! I allefall har dette slående argumentet blitt fremført en rekke ganger her på forumet og av hvem? Tja, kan de være av de med de fleste, og største, motorene og gjerne av litt eldre årgang, motorene mener jeg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 "Trusellen" om en ekstra Sydentur med fly er også en underlig gjenganger dersom dieselen skulle bli dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Og hva dersom en tenker slik på alle områder? Da er det jo bare å tut og kjør? Poenget mitt er jo nettopp at man ikke skal tute og kjøre, men sette seg litt inn i ting slik at man får et realistisk forhold til hva som betyr noe. Det motsatte av hype, om du vil. Mange begynner å bli ganske lei av å bli pådyttet miljøargumenter i alle mulige (og umulige) sammenhenger, og akkurat dét tror jeg vil være et større problem på sikt enn at folk har dieseldrevne fritidsaktiviteter. Dersom du dropper søndagsbiffen, sparer du atmosfæren for 0,674 tonn CO2 i året*. Det samme som 168 driftstimer med en dieselgjerrig snekke*. Fritidsbåt ER en ganske miljøvennlig aktivitet, selv uten seil. * Kilde: www.mittklima.no. Forutsetninger: 4 personer, biff=200g/pers, 3l diesel/time. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Frivakten Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Tror nok miljø absolutt er et tema , her er et godt eksempel fra det profesjonelle maritime fora: Gjennomslag for Norge i IMO. Retningslinjer for gassdrevne skip og forbud mot bruk av tungolje i Antarktis er besluttet av IMO. Dermed har Norge fått gjennomslag for to viktige saker i IMOs underkomite ”Bulk, Liquid and Gases” (BLG) i London. http://www.sjofartsdir.no/no/Aktuelt/Gjenn...or-Norge-i-IMO/ Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Kaftein ØL Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Jeg har også reagert litt på folk sin likegyldighet i forhold til andre ting som f.eks. bruk av regnskogmaterialer osv. DA jeg solgte motorbåter for noen år tilbake var d et aldri noe spørsmål om forbruk, utslipp osv., men veldig mange lurte på hvor mye det kostet ekstra for teakdekk osv. Jeg pleide å fraråde kundene dette, bl.a. pga. vedlikeholdsbehovet, faren for reklamasjoner osv., men også det faktum at bruk av teak og annen regnskogtømmer i båt er totalt unødvendig og sløseri med naturressurser. Jeg opplevde aldri at motorbåtkundene synes det var noe å tenke på. Hvis båten var finest med teak skulle de ha mest mulig av det. Har inntrykk av at seilbåtkundene har vært litt mer bevisst på slike ting når det har kjøpt båt, spesielt når de har blitt gjort oppmerksomme på det. Nå brukes det rikritnok offisielt endel "plantasjeteak" i båtene, men det er ingen tvil om at det er enorme mørketall. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Når man svir av rundt 10.000 ltr/døgn på en middels stor borerigg, og det produseres 100 nye i året (2008), så er det forsynemeg bortkastet energi å snakke om drivstoffsparing på fritidsbåtparken. Det er riktignok et par store "princesser" som svir av mye diesel, men disse er nok kanskje i mindretall. Jeg synes det er viktigere å fokusere på å ikke kaste søppel på sjøen. Det ville også vært greit om det ble etablert tømmestasjoner for septik, noe det såvidt meg bekjent ikke finnes i ryfylkebassenget? Og hvordan står det til med kildesorteringen ombord? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Det ville også vært greit om det ble etablert tømmestasjoner for septik, noe det såvidt meg bekjent ikke finnes i ryfylkebassenget? Det er ikke noe miljøproblem overhodet, i værste fall kun et estetisk problem! Ser at vi er "i gang" igjen, noe/noen er verre enn meg/mitt så da driter jeg i mitt ansvar og overlater det hele elegant til andre! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 "Trusellen" om en ekstra Sydentur med fly er også en underlig gjenganger dersom dieselen skulle bli dyrere. Jeg hater å dra til "syden" så her har miljøbevegelsen gitt meg et nytt argument overfor familien: Vi drar ikke til syden av miljøhensyn!! (..og fordi jeg kjeder ræva av meg på hotell med bamseklubb, bar, basseng og badestrand....) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
roaldbj Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Det er mange medlemmer her på BP som har et grundig grunnlag for å vurdere dette temaet. Jeg har registrert at Krisida Magni har mye kompetanse på området. Det hadde vært spennede å se en oversikt over hva forskjellige livsførsler fører til belastning på miljøet, fra kajakkpadling til hurtigbåtseilas. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Ro i en trad trerobåt, evt seile, og evt bruke en liten påhengs litt, det er vel miljøvennlig?? Sånt betyr selvsagt noe helt forsvinnende i "den store sammenhengen", men det er nå et spørsmål om å gjøre noe sjøl, ta ting på alvor, selv om vårt enkeltbidrag ikke synes. Dessuten gir denne type båtbruk en helt annen kontakt med sjø og landskap enn å brumme avsted sittende høyt oppe og langt inne i en stor motorbåt. For ikke å snakke om de som kjører fort; min erfaring er at da er det ikke mye kontakt man får med omgivelsene, nei! MEN: Det finnes robåtbrukere som er nærmest blinde og døve for omgivelsene, om de er aldri så lette å se og høre, mens en del storemotorbåtfolk har ikke minst øye for hva som foregår omkring. Så det er i høy grad et spørsmål om hva man trener seg til og bruker oppmerksomheten på. Men det er altså lettere i en robåt (eller kajak). Og i en robåt kan man sette opp telt og sove om natten, ta med TV om man absolutt må osv osv. Og rødvin.....! Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Vi er det jeg vil kalle miljøbevist , vi handler kortreist mat og vi kjøper varer med kvalitet som gjør at vi ikke trenger kjøpe nytt hele tiden , vi jobber med strømforbruk og bruker bein og sykkel så mye som mulig , det er som å pisse i havet men det gir bedre samvittighet og det er sunnere. God holdning. - Alle kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre NOE for miljøet. JRO Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Jeg derimot bruker "miljøbevissthet" som et vikarierende motiv for å oppnå andre ting (se ovenfor). Men det kan jeg ALDRI tenke meg at noen andre skulle være sleipe nok til å gjøre.... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Thorlyn Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Miljø og klima er den hurtigst voksende pengemaskinen om dagen Og spille på folks samvittighet blir det MYE penger av. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Enzo Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Interessant tanke , pengemaskiner det liker vi. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Og hva vil det så si å være miljøbevisst?? Betyr det å tute med ulvene som mener at menneskene forandrer klimaet med CO2 utslipp, at teak vokser i regnskog, at elektrisitet og hydrogen er energikilder, at verden går mot en katasrofe med uvær og flom pga. temperaturøkning .... ? Min mening er at de fleste som "kjøper" slike argumenter fordi det "er noe som alle vet" er ganske så UBEVISSTE. De lar seg lede av krefter som vil legge skylden for all verdens problemer og snarlige undergang på vestens industri og forbruk. For meg betyr miljøbevissthet å være opptatt av og gjøre noe med det jeg har kontroll på selv. Opdra med selv og mine barn til å la være å forsøple og unngå unødig resursforbruk. På fjorden betyr det å ha kontroll med septik og annet avfall, rydde opp etter oss og gå i rimelig moderat hastighet med båten så vi ikke bråker og forstyrrer andre unødvendig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
avmønstret5 Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Det er tydligvis ingen båtfabrikanter eller båtselgere som kikker innom her på BP og har noen som helst meninger om båt og miljø. Ei heller båtjournalister som kan fortelle om deres engasjement for å påvirke oss sløvinger til et miljøvennlig båtliv? Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Det står nå litt i båtbladene på nettet da... http://www.dinbaatside.no/frame.php?page=news_l/070208l http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=424664 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.