Nøtterøy Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Når man svir av rundt 10.000 ltr/døgn på en middels stor borerigg, og det produseres 100 nye i året (2008), så er det forsynemeg bortkastet energi å snakke om drivstoffsparing på fritidsbåtparken. Det er riktignok et par store "princesser" som svir av mye diesel, men disse er nok kanskje i mindretall. Sitter nå ombord i en rigg på vei fra Koera til Brasil. Vi brenner rundt 120 m3 i døgnet (diesel, ikke HFO), det skulle tilsi mellom 7000 og 7500 m3 for hele reisen. 7 millioner 5 hundretusen liter. Eller 21 års kontinuerlig bruk av en Tamd41 motor på full fart. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 En kan vel si at Colorlinebåtene og andre skip i Oslofjorden med sitt kraftige (giftige) bunnstoff representerer mer bunnstoff en hele Oslos fritidsbåtsflåte, men er det en grunn til at alle fritidbåtene i fjorden skal gå tilbake til godt gammeldags giftig skipsbunnstoff? Og selv om en rigg brenner 120 tonn råolje i døgnet rettferdigjør det et uhemmet bruk av store dieselmotorer i turbåter? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Regner med ett diesel forbruk på ca.5-600ltr i løpet av året med vårt bruks mønster. Ca 100 timer gangtid. Til sammenlikning så bruker bilen vår 3 - 4000ltr i løpet av året. Så jeg har ikke så veldig dårlig sammvittighet for båt bruken. Hadde vi ikke hatt båten så hadde det blitt, bil/ferge ferie. Eller fly til en ferieplass. Så familiens forbruk av fosilt brenstoff og utslipp hadde nok ikke vært noe mindre. Men noe jeg har dårlig sammvittighet for er at jeg har en eldre 41A motor. Det betyr en del røyk ved oppstart og en ørliten skvett uforbrendt Diesel som blir spytta ut når jeg starter. Ubehaglig for nærmiljøet. DET er jeg flau over. Har foreløpig kun brukt motoren på sen høst og vinter. Håper det er noe bedre en varm sommerdag. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Camor Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 For meg betyr miljøbevissthet å være opptatt av og gjøre noe med det jeg har kontroll på selv. Opdra med selv og mine barn til å la være å forsøple og unngå unødig resursforbruk. På fjorden betyr det å ha kontroll med septik og annet avfall, rydde opp etter oss og gå i rimelig moderat hastighet med båten så vi ikke bråker og forstyrrer andre unødvendig. Helt riktig. Gjør det du gjør hjemme når du er ute i naturen. Så lenge det ikke er noen biler som er forbudt i Norge pga utslipp så får vi akseptere det samme på sjøen. Og støy, det er vel ikke så mange som kjører ti runder med bil utenfor naboens gjerde. Men på sjøen..... Er du en "freak" som kjører Prius og Think så er seil eller robåt alternativet. Vi kan alle tenke litt på hva vi legger igjen av gjenstander og støy. MVH Morten Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Ok, men jeg tviler vel på at seilbåtfolk føler seg som friker Jeg også hatt flere motorbåter i gamle dager så jeg sitter i glasshus i så måte, men det er ikke tvil om at Norsk båtliv er et særtilfelle i Europa med hensyn til bruk av motorbåter. Det er seilbåter som dominenere som fritidsbåter i alle kyststater. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 pettersand - hva er det du egentlig vil oppnå med denne tråden? gi alle som ikke har seilbåt dårlig samvittighet - eller er det for å bevisstgjøre oss på miljøspørsmål.. eller hva? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Nøtterøy Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Nå er det vel også bare Skandinavia i Europa som har en skikkelig skjærgård (unntak Hellas/Croatia), og da blir motor-båt et bedre alternativ, enn seil-båt. Derimot, Holland, England, Frankrike, Middelhavet frem til Hellas blir nok seilbåten et bedre alternativ enn en 30 fots motorbåt. For meg er det enklere, og mer avslappene og ta en "rusletur" rundt i skjærgården med en båt som stikker 80 cm dypt, og 2 m høy, enn å styre med masse tau, høy mast og dyp kjøl. Pluss at en har større rekkevidde for en ettermiddagstur enn disse 6 knops seilbåtene. Sitér dette innlegget Link to post
aquila 2 Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Nøtterøy jeg er helt uenig med deg. Men for å ta det som Pettersand skriver i åpningsinlegget: Svenskene er mye mer opptatt av miljø enn oss. Kan det være at Østersjøen er så fryktelig forurenset at de føler det på kroppen hver gang de er ute på båttur? Når vi kommer ut er det som oftest friskt og fint i fjæresteinene samme hvor vi legger til. Forøvrig er jeg enig i at det er mye hykleri og selvmotsigelser i miljødebatten. Og de skriker høyest har ofte penger som motiv. Sitér dette innlegget Link to post
Sir Limmerick Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Mener å ha lest et sted at Kaliningrad slipper ut 250000 kubikk urensa kloakk i døgnet, ca 30 mil fra Svenske kysten. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 De fleste seilbåter jeg møter på min ferd går for motor...Tror neppe at miljøhensyn er et argument når en kjøper seilbåt. En 36 fots seilbåt koster rundt 1 nill, mens en motorbåt på 36 fot koster 2 mill. Tror heller prisen er mer avgjørende enn miljøet, for en får jo en mye større båt for samme pris. Er enig i den som sier at å ta hensyn til mijøet betyr ikke bare drivstofforbruk, men i høyeste grad forsøpling av våre uthavner. Dette er imidlertid diskutert i en annen tråd her inne... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 pettersand - hva er det du egentlig vil oppnå med denne tråden? gi alle som ikke har seilbåt dårlig samvittighet - eller er det for å bevisstgjøre oss på miljøspørsmål.. eller hva? Det siste, men det er vanskelig når alle argumenter går ut på at det er alltid noen er mindre miljøbevist. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 jeg har vertfall gooooooooooood samvittighet - så mange vi er og selv om vi kjører relativt lite timer bruker vi båten mye - alternativt hadde vi kjørt rundt med unger til strender - badeland - div ferie rundt om hadde vi brent av eksremt mye mere diesel med bilen så for meg er det ikke et tema engang at vi forurenser med båten Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
aquila 2 Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Nei Nimbuster. Miljøhensyn kommer ikke særlig høyt på prioriteringslisten når man kjøper seilbåt tror jeg. Men vi får det på kjøpet, enten man seiler eller går for motor. Og om båten koster 1 eller 2 mill ville de fleste seilere valgt seilbåt uansett. Du skjønner det at det er gleden med seilingen og det å være på sjøen som teller for oss seilere. Ikke å komme fortest mulig til neste havn. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Å være miljøbevist handler vel om en holdning til hele miljøet, ikke bare sjøen. Det er sikkert ingen grunn til å tro at norske båtfolk er mindre miljøbeviste en alle andre i Europa, kanskje med unntak av svenskene. At vi er et motorbåtfolk har en annen historie. Vår fiskeflåte vart tidlig motorisert, særlig pga av tragiske ulykker med spinkle fiskebåter (norlandsbåter) noe som satte seiling i vannry. I vannry satte også seilforeningene i de større byene seiling da de på en klønete måte prøvde å gjøre det til en "grosserersport". Norges seilforbund gjorde et hederlig forsøk for å få opp seilinteressen da det ble stiftet på slutten av 70-tallet, men falt etter vært tilbake i dvale og puslet med sitt. Men hovedgrunnen er at seiling ble glemt på grasrotplanet, noe det ikke ble i våre naboland og for øvrig i resten av Europa, så dette har ingen ting med skjærgård, dybdegående, maste eller ikke mast, slike ting å gjører. Det er ikke tvil om at den største miljøgevinsten for båtlivet her i landet vil være at flerer båtfolk gikk over fra motor til seil. Men det er noe som kan ta tid og jeg fremfører ingen kritikk mot motorbåtfolk, at ting er som de er, handler om en naturlig utvikling her i landet. Men jeg mener fremdels at NSF og deres foreninger kan drive en mer positiv påvirknig langt langt utover det vi ser i dag. Det jeg er kritisk til er i hvor liten grad de som er meningsskapende engasjerer seg. Det er i første rekke båtselgere, båtprodusenter og ikke minst båtpressen. Og det handler ikke bare om seil kontra motor. Jeg tenker på et mer gjennomgående engasjement knyttet til produkte - kan ting og tang f.eks. resirkulering, kan båter gjøres mer lettdrevene, hvordan kan en få ned forbruket av drivstoff, støydemping, hvoran er havner organisert med hensyn til avfallbehandling, bruk av skjærgården osv osv Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 det er jo summen av alle enkeltpersoners forbruk av ressurser som resulterer i de globale problemene verden står overfor. Vi som bor i et rikt land har langt større utslipp pro kapita sammenlignet med det en finner i utviklingsland. Da holder det liksom ikke å si at ens eget lille forbruk blir marginalt i den store sammenhengen. Jeg tror Pettersand med denne tråden prøver å teste ut om vi oppfatter oss som beviste i de valg som vi gjør (og ikke om en diskusjon om motor- vs seilbåt). Mitt eget bedrøvelige regnestykket er at jeg forbrenner omlag 2000 liter drivstoff med bilen (800 liter t/r jobb), 800 liter t/r båtplassen og 400 liter diverse hit og dit. I tillegg forbrenner jeg ca 300 liter drivstoff i båten hvert år, altså totalt ca 2300 liter. Jeg skulle gjerne redusert dette til det halve, og det er klart at det eneste som nytter da er å flytte slik at transportbehovet til og fra jobb og båtplass reduseres. Jeg byttet fra motorbåt (2x260HK bensin) til seil for to sesonger siden. Dette har ikke redusert mitt drivstofforbruk i noen særlig grad, fordi jeg nå bruker båten mye mer. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
NilsPils Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Nå har vel også mange et foretrukket bruksmønster som bestemmer båtttypen. Jeg har båt for blant annet å fiske med dorg og diverse redskap. Liker også å stryke langs land og gå innom trange sund og fjorder. Passer dårlig med seilbåt da, både nå og i fremtiden. Passer også dårlig med helplaner. Det er sikkert mange med seilbåt som brenner av mer drivstoff en jeg gjør i båten min. Men dem om det. Så er det sikkert også mange med stor båt som går fort men ikke så lenge av gangen. For noen er tydeligvis målet å komme først til neste marina og ligge der og være sosial med de andre. En rask halvplaner er da kanskje mest økonomisk. Nå vet ikke jeg hvilke av "de globale problemene verden står overfor" som Framtia sikter til, men det viktigste er vel at vi alle forholder oss til gjeldende lover og regler. Erfaringen min viser at vi til enhver tid vil være utsatt for krisemaksimering av ett eller annet slag (men bare en krise av gangen), uten at noen av de mange annonserte krisene enda har slått til. Mitt personlige tips er at det neste blir "Peak Oil". Overbefolkning og global forsøpling kunne nok vært bedre kandidater, men da er det ikke så lett å legge skylden kun på vår vestlige levemåte (med blan annet fritidsbåter), så disse krisene må nok vente til de blir mer akutte. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Jeg vil også gjerne vise til to forhold i regnskapet ditt Framtia: - Det er ikke båtbruken som gir det store forbruket. Det er jo minimalt i forhold til resten. Neppe mer å hente der. - Du brenner minst like mye drivstoff i seilbåten som jeg gjør i snekka mi. (Men så er du kanskje mer på sjøen også?). Ellers kjenner jeg dem med seilbåt som bruker mye mer enn deg i sesongen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Framtia Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 De globale problemstillingene jeg siktet til var de som direkte forårsakes av forbrenning av fossilt drivstoff, men jeg er helt enig i at det viktig å også ta i betraktning de tingene som alle ser og tror på (støy, forsøpling, kloakk osv). Jeg bruker båten så mye jeg kan, men familiære forhold, bosted og jobb setter noen begrensninger. Har ca 60 overnattingsdøgn i året og det er mange som slår det. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
avmønstret5 Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Det slo meg da jeg leste et av de siste "Pratiske båtegare" hvor mye mere opptatt de mulig resirkulering av produkter som presenteres. Der er ikke vi. Når det gjelder bruksdøgn i båt kan det vel neppe knyttes miljø dersom en ikke kjører og brenner drivstoff i store mengder. En kjører i alle fall ikke bil eller andre transportmidler den tiden en er i båt. I alle fall vil mange både motor-/og seil brenne mindre drivstoff så lenge de er ibåten, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
aquila 2 Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Ja Framtia, hvis du har så mye som 60 overnattinger i båten så synes jeg du er god. Jeg har nok ikke mer enn ca halvparten. Ikke tror jeg du klarer å redusere dieselforbruket mye da. Jeg har et forbruk på ca 200l. Men jeg går for motor eller seiler akkurat som det passer meg selv. Det er ikke slik at jeg tenker på dieselforbruket i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Nei Nimbuster. Miljøhensyn kommer ikke særlig høyt på prioriteringslisten når man kjøper seilbåt tror jeg. Men vi får det på kjøpet, enten man seiler eller går for motor. Og om båten koster 1 eller 2 mill ville de fleste seilere valgt seilbåt uansett. Du skjønner det at det er gleden med seilingen og det å være på sjøen som teller for oss seilere. Ikke å komme fortest mulig til neste havn. Jeg skal ikke le, selv om jeg var nær ved med ditt innlegg... Du kategoriserer, og det er ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 En kan vel si at Colorlinebåtene og andre skip i Oslofjorden med sitt kraftige (giftige) bunnstoff representerer mer bunnstoff en hele Oslos fritidsbåtsflåte, men er det en grunn til at alle fritidbåtene i fjorden skal gå tilbake til godt gammeldags giftig skipsbunnstoff? Hvis du har en båt som er i ferd med å synke fordi det er mange hull i den, hvilke hull ville du tettet først? De store eller de små? Alle bør sikkert tettes på sikt, men det må da være viktigst å få gjort noe med de store hullene først? Det er ikke tvil om at den største miljøgevinsten for båtlivet her i landet vil være at flerer båtfolk gikk over fra motor til seil. Ikke enig! Er du ute etter miljøgevinster så må du få båtfolk til å bli fotturister. Joda, en seilbåt bruker kanskje mindre drivstoff enn en motorbåt, men totalt sett er det lite trolig. Ser i andre tråder om noen som bruker 2-300 liter diesel pr sesong bare til oppvarming av sin seilbåt. Ikke å forglemme så skal båten produseres (i plast!), den skal fraktes og den skal ha "miljøfarlig" bunnstoff. Nei, "den største miljøgevinsten for båtlivet" er nok å få oss til å slutte å bruke båt. Og det vil vi vel ikke? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Gudrun Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Tror mye er "vunnet" i miljøets navn på å dra av 2-300 omdreininger under vanlig marsj når vi er ute. Kanskje å la være å helsmøre båten hvert år den er oppe. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 (redigert) Hvis du har en båt som er i ferd med å synke fordi det er mange hull i den, hvilke hull ville du tettet først? De store eller de små?Alle bør sikkert tettes på sikt, men det må da være viktigst å få gjort noe med de store hullene først? ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Du bør nok ha aksjemaioriteten i Colorline dersom du skal tette det hullet. Vi for vel heller prøve å tette de små hullene vi kommer til. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ikke enig! Er du ute etter miljøgevinster så må du få båtfolk til å bli fotturister. Joda, en seilbåt bruker kanskje mindre drivstoff enn en motorbåt, men totalt sett er det lite trolig. Ser i andre tråder om noen som bruker 2-300 liter diesel pr sesong bare til oppvarming av sin seilbåt. Ikke å forglemme så skal båten produseres (i plast!), den skal fraktes og den skal ha "miljøfarlig" bunnstoff. Nei, "den største miljøgevinsten for båtlivet" er nok å få oss til å slutte å bruke båt. Og det vil vi vel ikke? Jeg vet ikke noe om det, men tviler på at noen bruker mer oppvaring i seilbåter en i andre båter. Det er ikke snakk om å slutte å bruke båt, men en kan også bruke hodet. Dersom argumentasjonen hele tiden ligger på forsvarsiden kommer vi ikke videre. Hvorfor ikke komme med forslag til tiltak rettet mot miljøsiden som går i riktig rettning? Gudrun har ett godt eksempel. Jeg kan også kjøre på marsfart med med 2600 omdr. Det gir 7 knop på min båt. Går jeg ned til 6- 6,3 knop og 2000 omdr. går forbruker drastisk ned . Har ikke målt helt nøyaktig, men tenker det går ned mellom 30 og 40 %. Redigert 22.Mars.2009 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Et annet moment som kan være verd å dvele litt med er den store eietrangen som vi alle (meg selv inkludert) har til å eie vår egen helt private båt. Dette til tross for at vi ikke har tid til å benytte den så mye som vi ønsker. Vi skal tross alt endel på jobb for å betjene gjelden vår samtidig som vi helst skal en tur til syden av og til, også må jo fruen få shoppe litt i en storby i ny og ne og av og til vil vi på fjellet og trekke frisk luft. Også er det jo deilig med en dag hjemme hvor vi ingenting gjør innimellom hverdagens stress med kjøring og bringing av barn til trening/øving etc. Selv på de fineste sommerdagene er vel kansje 70% (mitt anslag kan ikke dokumenteres) av lystbåtene godt fortøyd i hjemmehavn. Om vi var flinkere til å leie/leie ut/sameie/dele/låne/låne vekk båten vil vi kunne oppnå følgende: -Mindre belastning på lokalmiljøet/fauna i form av mindre behov for utbygging av bryggeanlegg/opplagsanlegg -En kunne bygget færre nye båter og redusert de ulemper som dette påfører miljøet -En totalreduksjon i bunnstofforbruk -Færre oljeskift (mange bytter etter kalender og ikke etter påkrevd antall timer) I tillegg ville i mange tilfeller den enkelte kommet rimeligere ut av det med sin personlige økonomi. Men vi er tydligvis villig til å strekke oss langt for å ha muligheten til å disponere vår fritid helt uten behov for å involvere andre. Samme innstilling gjelder forsåvidt også for hytter og (i litt mindre grad) bileierskap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.