Brynjar Startet 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2009 Har fått tak i noe 38mm syrefast stål som jeg så for meg å bygge targabøyle av. Disse rørene er imidlertid ubehandlet grå (type hydraulikk/pneumatikkrør) og har ikke den fine blanke overflaten som jeg helst vil ha. Vet noen om denslags rør kan poleres blank eller må de i syrebad og hele den prosessen for å bli pene? En ferdig targabøyle kommer fort på 15-20000kr så her er det penger å spare hvis jeg kan få det til på egenhånd.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Ing_ive Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Om du skal sveise, tøye eller bøye på de bør de syrevaskes uansett! PS!!! Du treninger IKKE i syrebad... stikk til noen som driver sveiseing, eller noen som selger sveiseutstyr å få tak i deg litt syre! :) Smør dette på, la det virke et kvarters tid, og skyll/vask av syra! :) etterpå kan du event. bruke bilpolering eller noe for å fjerne det siste + fingermerker etc. :) (Syre trengs egentlig bare brukes der materialet har vært varmebehandlet!) Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 (redigert) (Syre trengs egentlig bare brukes der materialet har vært varmebehandlet!) Takk for svar Betyr det at dersom jeg ikke sveiser i rørene så trenger jeg ikke syrebehandle de og kan polere de like blank som de andre rekkene på båten? (de må jo bøyes i noen vinkler men det gjøres kaldt i rørbøyer) Evt. kan jeg migsveise de (med rustfri tråd) og syrevaske og få det pent etterpå? Redigert 20.Mars.2009 av Brynjar (see edit history) Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Ing_ive Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 JA til alt. (men husk å bruk tråd som er beregnet til rustfri!) Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Suverent !! Trodde ikke det skulle være så enkelt. Takk igjen Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Brynjar Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Jeg spør sikkert idiotspørsmål her nå men..... vil resultatet kunne bli på høyde med f.eks pulpiten på båten, eller for den saks skyld - en targabøyle levert ferdig fra f.eks Skibsplast? Er virkelig blank på dette.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Ing_ive Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Mulig disse kan være "krommet" da... (Nikkel / Krom belegg) om de er helt blanke. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 JA til alt. (men husk å bruk tråd som er beregnet til rustfri!) var det tråd til syrefast du mente??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
HansT Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Hei.Den enkleste måten er å kjøpe en syrefast stålbørste(til drill) og pusse de med den og polere med metallpolish etterpå...da blir de like blanke som rekker ol. Har selv gjort dette med en badeplatform jeg lagde for ca en mnd's tid siden...Blei helt konge blankt.! Hansi_ Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Du brukte en børste av syrefast stål hansi? Hvor kjøpte du den? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
mons Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Hei Syrefaste blanke bøyler er polert etter evt syrevask. Det er viktig å bruke stålbørster, slipeskiver, sliperondeller ol som er beregnet på syrefast - hvis ikke blir det brunt etter en stund uansett hvor mye du polerer. Det høres enkelt ut med syrevask, men syrepastaen til dette bruket inneholder bla flussyre. Det er ei av de verste å få på huden ettersom den ikke ligger utenpå og svir, men går igjennom huden og begynner å banke i beinet eter noe tid. Vær svært nøye med briller/hansker/regntøy og spyl både dette og bøylen med rikelig kaldt vann etterpå. Syra tar det grå belegget lettere hvis du gnir litt med en kost før du spyler av. Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.