Jump to content

Behandle upolert syrefast stål - hvordan?

Brynjar

Recommended Posts

Har fått tak i noe 38mm syrefast stål som jeg så for meg å bygge targabøyle av. Disse rørene er imidlertid ubehandlet grå (type hydraulikk/pneumatikkrør) og har ikke den fine blanke overflaten som jeg helst vil ha.

Vet noen om denslags rør kan poleres blank eller må de i syrebad og hele den prosessen for å bli pene?

En ferdig targabøyle kommer fort på 15-20000kr så her er det penger å spare hvis jeg kan få det til på egenhånd..

.

.

bmhe

Om du skal sveise, tøye eller bøye på de bør de syrevaskes uansett! PS!!! Du treninger IKKE i syrebad... stikk til noen som driver sveiseing, eller noen som selger sveiseutstyr å få tak i deg litt syre! :) Smør dette på, la det virke et kvarters tid, og skyll/vask av syra! :) etterpå kan du event. bruke bilpolering eller noe for å fjerne det siste + fingermerker etc. :) (Syre trengs egentlig bare brukes der materialet har vært varmebehandlet!)

(Syre trengs egentlig bare brukes der materialet har vært varmebehandlet!)

Takk for svar :smiley:

Betyr det at dersom jeg ikke sveiser i rørene så trenger jeg ikke syrebehandle de og kan polere de like blank som de andre rekkene på båten? (de må jo bøyes i noen vinkler men det gjøres kaldt i rørbøyer)

Evt. kan jeg migsveise de (med rustfri tråd) og syrevaske og få det pent etterpå?

Redigert av Brynjar (see edit history)

.

.

bmhe

Hei

Syrefaste blanke bøyler er polert etter evt syrevask. Det er viktig å bruke stålbørster, slipeskiver, sliperondeller ol som er beregnet på syrefast - hvis ikke blir det brunt etter en stund uansett hvor mye du polerer.

Det høres enkelt ut med syrevask, men syrepastaen til dette bruket inneholder bla flussyre. Det er ei av de verste å få på huden ettersom den ikke ligger utenpå og svir, men går igjennom huden og begynner å banke i beinet eter noe tid.

Vær svært nøye med briller/hansker/regntøy og spyl både dette og bøylen med rikelig kaldt vann etterpå. Syra tar det grå belegget lettere hvis du gnir litt med en kost før du spyler av.

Lykke til

Mons

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...