Festina_Lente Startet 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2009 I LaPerla har jeg en MD11C, og denne lader to batteribanker. Forbruksbanken på 2 x 110 Ah og startbatteriet på 75 Ah. Når jeg måler ladespenningen med multimeter direkte på polene så ser jeg at denne går opp i over 14.4 volt, den øker og øker og jo lenger jeg kjører jo høyere går det. Har målt over 15 volt på polene. Jeg har ikke kjempepeiling på alle ledningene som kommer fra motoren, men ingen av dem er ført videre til batteriene. Den som leverer ladespenning (tror jeg - litt kraftigere rød) er festet til vendebryteren, slik at jeg kan velge hvilken bank jeg skal lade. Burde ikke det være en føler på batteriene (på begge bankene) som kan "fortelle" dynamoen at den kan roe litt ned på leveransene? Kan det være her feilen er? Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Høres ut som om regulatoren i dynamoen er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
fishermanfriendeidsvik Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Regulatoren din er kaputt. Sitér dette innlegget Di dem eller dere, skal vi spise middag oppe eller nede? Link to post
Lanber Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 (redigert) De batteriene får kjørt seg høres det ut som. Spenningsregulatoren drar på så mye den orker og spenningen øker etterhvert på batteriene, til slutt koker de. Når det er sagt hadde far min en Volvo 240 ano 1977 for mange år siden, den hadde en dynamo som gikk amok så til de grader at spenningsregulatoren ikke klarte å holde nede spenningen på 14.4V Redigert 20.Mars.2009 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Takk for svar - da er det regulatoren som er problemet. Er det en sånn grei og økonomisk forsvarlig ting å fikse, eller bør man tenke ny dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 MD11 = Valeo = da kan kanskje også den gule senseledningen ha mistet kontakt. Jørg red.: En slik regulator koster mellom 300,- og 500,- vanligvis. Så kommer det an på hvor gammelt/timer at dynamoen din er. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Festina_Lente Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Det stemmer at kan være noe kontaktfeil - jeg har rotet med ledningene som går fra dynamoen - de går videre til et slags kontaktpunkt like ved motoren - og jeg skaldra ut og sjekke disse idag. Kommer tilbake med mer spesifikk info om dette kontaktpunktet. Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Jeg ser at den gule ledningen som Joerg refererer til henger og slenger for seg selv - så det var Bingo! Men - jeg finner ikke noe sted der den skal settes på - det er en flatstift i enden. Det er ledninger festet til B+og et annet sted merket B+ i tillegg til en plast-del på toppen der noen ledinnger står. Ved siden av dynamoen er der en separat svart plastsak der flere ledninger går inn og ut. Merket Bosch. Dette er sikkert en form for ekstra regulator? Det er ikke noe ledig kontaktpunkt på den heller som passer til en flatstift. Noen som har ideer? Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Det er relativt enkelt. Første mulighet (og også for å teste om spenningen blir stabilisert) er å sette den Gule rett på B+. Hvis det er Valeo da sitter dette kabel der originalt. Hvis det finnes en batterivelger (0-1-2-3-alle) da må den gule sitte på inngangen av selve velgeren. Dette for å unngå at sensen mister kontakt til batteriet som blir ladet. Det samme som med velgeren gjelder også hvis det finnes en slags intelligent fordeling til flere batterier: Sensen må da sitte på fordelingens inntak. Hvis det finnes skilledioder da skulle den gule sitte på størreste batteribenken. Men hvis den er veldig stor, og kanskje ikke av type åpne bly-syre, da bør man sjekke spenningen på -minste- batteriet som er tilkoblet mens ladingen foregår. Om hvorfor forklarer jeg på mine egne websidene under knappen PSR. Det er vel nå litt reklame, men problemet i seg selv kan løses på flere måter så snart man ha skjønnt hva problemet er. Går ladningen først på en batteribenk som lades direkte, og så videre via skillerelé, da må sensen sitte på første batteriet i rekkefølgen. Lykke til videre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ribtjenester Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Lade spenningen min ligger på 13v og pendler veldig, hva kan være galt? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Joerg Becker Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Hei Morten. Pendler, opp eller ned? Det kan være f.eks. dårlige kullbørster, slitne fjær bak kullbørstene, bare kontaktfeil, rotor-slipringer med spor, øddelagt D+diode eller også en diode på likeretterbroen. Og selvfølgelig, men mest usansynlig, at selve regulatoren er skadet. Hvilken type dynamo har du? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 ...glemte noe... Det kan også være noe så banalt som - dårlig kontakt mellom dynamo og batteriene - for lite væske på batteriene. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ribtjenester Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 dynamo har vært på overhaling hos triconor i oslo, batteriene er nye. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Joerg Becker Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Men verken det ene eller andre sier noe, ellers fantes ikke noe feil nu? Men hvis den ha vært på overhåling for ikke så lenge da er det vel relativt usansynlig at de ikke ha sjekkt diodene. Da økes sjansen for løste kabler/skru = dårlig kontakt. Forresten går jeg ut i fra at dynamoet ha jobbet o.k. mellom overhåling og nå? Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ribtjenester Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Har prøvd det meste nå. Dynamoen skal han få i fanget og fikse den mens jeg ser på, påske turen er utsatt pga dårlig arbeid fra triconor. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 For lenge siden, lærte jeg at generator burde overvåke spenningen på batteripolene. I tillegg har temperaturen på syra betydning for batterienes ladning. Jeg monterte en ladac ved batterene, i stedet for regulatoren i generatoren. Dette gjør tydeligvis ingen lenger. Hvorfor ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 (redigert) Noen gjør da det? Min Ladac regulator sitter inntil batteriet med senselednig direkte på plusspolen av batteriet. Er det ikke slik det skal gjøres da? Ladac vurderte faktisk å levere regulator med senseledning for temperatur til å dytte nedi syren på batteriet, men droppet det dessverre. Lars H. Redigert 5.April.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Morten. Det er lett å si at forhandleren ha gjort noe feil, men det er jo skjelden tilfelle fordi vanligvis skiver man dynamoer som er blitt overhålt over testbenken. Forresten sa du ikke enda hva type dynamo det er, produsent? Og hva på dynamoet ble overhålt? Annet i tillegg. Har du også målt spenningsfall mellom dynamo B+ og batteri-pluss, og det samme på negativ (minus mellom batteri og dynamo) ? Har du kanskje en skillediode mellom dynamo og batteri? Uten eksternt sense blir det da noe mellom -0,6V og -1,1V ved full belastning. Hvis standardregulatoren er innstillt på noe mellom 13,8V til 14,2V da blir det bare noe med 13 Volt i så fall. Skulle da multimeteren din avvike med noen terskel i tillegg da er bildet komplett. Hva er spenningen mellom dynamo B+ og dynamo-minus? Jeg ville sjekke dette alt før jeg begynner å kjefte øffentlig, fordi det hadde jo vært dumt hvis Triconor ha jobbet ordentlig likevel. Og om du må kansulere påsketuren er jo ikke klart enda. I morgen er det bare mandag, så finnes det masse tid igjen. Lykke til videre, til slutten blir det sikkert bra. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 (redigert) Noen gjør da det? Lars H. Det var hyggelig å høre. Men, vet du om den løsningen er særlig utbredt lenger? Redigert 5.April.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 ...med senselednig direkte på plusspolen av batteriet. Er det ikke slik det skal gjøres da? Vis man måler varmen på batteri er den størst på minuspolen ut av banken. Der skal tempsensor plasseres etter min mening. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lars H. Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Vel, nå var den senseledning for spenning jeg mente da. Ladac har ikke egen senseledning for temperatur, men innebygget i regulatoren. Så regulatoren er klasket rett mot langsiden på et av batteriene i batterikassen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.