Jump to content

Båtmesse er farlig for økonomien

blueline

Recommended Posts

Gratulerer med valget av ny båt..... har ikke selv sett båten men kikker på bildene roaldbj la ut og jeg synes den så "rett så bra ut".. Det å sammenligne denne mot en RaV40 blir vel litt skivebom etter mitt enkle syn.... siden RaV 40 koster 2,8k SEK pluss moms, og skal ha den seilklar med bra med utstyr som en slik båt fortjener så er det bare å hoste opp det samme som Bavaria 35 koster..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har bare sett bildene men etter det jeg har sett så er den blitt betydelig penere innvendig enn den forrige generasjonen.

Tror det er et godt valg av båt , den kommer nok til å bli veldig populær i sin klasse og dermed lettsolgt når den tid engang kommer.

Var det 5,7tonn og 1450kilo i kjølen og ca 60kvm seil med over 9meter vannlinje ? mener å ha sett de tallene , stemmer det så er det omtrent samme tall som dufour 34 bortsett fra kjølvekten og da bør den vel holde følge med en hanse 350 på en god dag

Redigert av Enzo (see edit history)
Jeg var ombord i både Hanse 350 og Bavaria 35. Personlig liker jeg begge båter, men totalt tror jeg at min familie blir mer fornøyd med Bavariaen.

Du får deg en knallfin båt i Bav 35 og etter interessen å bedømme blir nok denne meget lettsolgt dersom dèt behovet skulle dukke opp og selvsagt er det viktig å ha Lundebaat i ryggen, bare å ta av seg hatten for den service vi kan les om fra det holdet, det er nok en svært viktig grunn til det fantastiske salget de kan vise til.

Har bare sett bildene men etter det jeg har sett så er den blitt betydelig penere innvendig enn den forrige generasjonen.

...tall som dufour 34 bortsett fra kjølvekten og da bør den vel holde følge med en hanse 350 på en god dag

Vil tror du i lettvind seiler bedre, potensiale til Hansen er større, men det krever investeringer... Fart og høyde i standardbåtene av disse to vil i seg selv ikke være noe rasjonelt argument for å velge det ene kontra det andre... Cockpiten i Hansen er nydelig syns jeg, i tillegg er jeg svært glad i selvslåeren selv om den ødlegger seilegenskapene. Dvs det får vi snart vite når jeg nå får det nye seilet mitt... :crazy: Ellers er det jo ting som rorfølelse som jeg er veldig imponert over på Hansen. Jeg har nå også lært meg å ta rev 1 tidlig, da går båten godt i mye vind, men det gjorde vi feil hele fjoråret, vi seilte for lenge og fikk for mye krenging som disse brede båtene ikke liker...

Slik du beskriver at du seiler lite så er nok det største fortrinnet med Hansen ikke så viktig for deg, bestiller du rullestor? Det får du jo som kjent ikke på en Hanse.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det blir rullestor. I og med at jeg foreløpig gjør alt alene blir da matrosen min er 5 år blir det mest praktisk med rullestor. Leste boken seil og riggtrim når jeg var på ferie nylig og med litt økte kunnskaper og autopilot vil det nok bli mer seiling og mindre motor. Fruen kommer fra innlandet og liker seg på tur men er ikke interessert i det praktiske så hun får sitte å sole seg å slappe av. Med ankervinsj med fjernkontroll går faktisk alt utmerket alene. Så lenge fruen ikke blir skremt og er fornøyd har jeg det bra på fjorden.

Er det lang leveringstid på ny Bavaria fra Lundebåt nå, eller det kun noen få uker?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Snakket med Lunde Båt og de kliner til nå. Har kjemperespons på nye 35. Det har vært kø både på Gtb og Lillestrøm-messen. Det var ikke kø nå jeg besøkte standen på ukedag.

Men Lunde får ikke noe mindre pågang i disse "usikre tider" da en del lev har lagt inn årene. Mange safer.

Vi sees!

Er det lang leveringstid på ny Bavaria fra Lundebåt nå, eller det kun noen få uker?

Det må påregnes ventetid da de produserer kun etter ordre fra forhandler. Men Lunde legger sikkert inn en ROF. Og da

vil det være båter tilgjengelig etter som de får inn.

Vi sees!

Da er "gamlebåten" solgt for 10`over prisforlangende. Det tok 9 døgn og det synes jeg er bra i dagens marked. Jeg er godt fornøyd og det er kjøper også. Da er det bare å ta turen ut til Lunde båt for å se på detaljene i bestillingen.

Gratulerer med salget... hyggelig at det gikk greit å selge båten markedet tatt i betraktning... Kos deg hos Lundebåt og med de siste detaljer før bestillingen endelig effektureres.. :flag:

• 1 måned senere...

Da har ny eier overtatt gamlebåten. Alt fungerte under prøveturen og forhåpentligvis blir ny eier like fornøyd som jeg har vært med båten. Da er det bare å vente til 19 juni da jeg skal hente nybåten i Danmark. Dette blir en bra sommer.

Angående overskriften så er jeg enig med deg , jeg er en notorisk syk båtbytter selv og var på messen i Son i dag (livsfarlig når man akkurat har kjøpt båt) , var for 2-3gang i mitt liv i en motorbåt og en sånn beneteau 37 så veldig fin ut , var også oppi swift trawler 42 og den var også veldig fin.

Var egentlig der for å se den nye first 40 som vistes for første gang i Norge denne uken.

Likte den heldigvis ikke og egentlig er det fint for hadde jeg bestilt båt i dag så hadde jeg blitt tvangsinnlagt

Redigert av Enzo (see edit history)
  • 1 måned senere...

Da er nybåten hentet i Egense og de förste etappene er gjort. Förste dag gikk turen til gestehavnen i Fredrikshavn. 10-15 m/s fra vest. Selv med mine dårlige seilkunskaper holdt båten fin fart +- 7 knop. Jeg har alltid syntes at seilhansker ser litt "bögigt" ut men mine kontorfingre er ikke vant til å dra i tau så jeg må nok kjöpe noen seilhansker. Overfarten fra Fredrikshavn til Göteborg ble for motor da det blåste 2 m/s. Båten svarer til forventningene og nå blir den liggende i Göteborg fram til ferien. Der skal jeg montere ankervinsj, varme, varmtvann og annet småplukk. Deretter går turen tilbake til Danmark för vi tar Bohuslen på vei tilbake til Oslo i august.

Gratulerer så mye med nybåten... :flag:

Da er batterilader og hekkvinsjen montert. Det ble en Quick Genius med 6,5 mm kjetting, 15 kg "bruce". Jeg var litt spent på hvordan vinsjen ville fungere med den negative hekken men det går utmerket. Hadde samme vinsj i forrgie båt og var meget godt fornöyd med den. Det som gjenstår på vinsjen er å bygge en hylle hvor jeg kan ha en murepös for kjettingen samt å få Quick fjernkontrollen til å fungere. Husker at jeg ikke fikk det til förste gangen sist så jeg får ta med styreenheten hjem med fjernkontrollen å se hva jeg finner ut. Så langt har jeg brukt 8 timer så det ser ut til at jeg får en grei timelönn denne gangen også.

Calle fra Hönö båtvindrutor var i båten i går og lagde en mal så i dag kommer han ned for å böye til profiler. Resultatet skal väre klart neste uke. Skal nedover igjen neste uke så da får jeg tatt noen bilder.

Jeg begynner ferien en uke för madammen så da blir det vamrtvann, vannbåren varme, 400 amp. batteribank og litt småplukk. Vinsj foran og autopilot får vente til neste sesong.

Bruker ofte akterdreggen jeg, men skal jeg overnatte, er det en av tre forutsettninger som må oppfylles.99% sikker på at det ikke blir vind, ha mulighet til å feste tau sideveis eller ligge sammen med flere andre.

Sa regner jeg med følgende kommentar: Skal andre holde din båt. Svaret er at de som ligger i le ikke får vesntlig vindpress. De kan hjelpe til å holde igjen. De på den andre siden skaper le og påkjenningen blir ikke så stor. Jo flere båter jo bedre. Tenker ikke bare på situasjonen med stor båt, men i alle tilfeller. Jo fler jo tryggere.

Flott at du er fornøyd, tror nok dette er en veldig bra Bavaria. Selv er vi veldig fornøyd med 35 fot størrelsen, jeg syns det er et bra kompromiss mellom størrelse, håndterbarhet og pris. Kunne vært flott med litt bilder av nybåten, alltid fint å se nye båter :yesnod:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Da jeg ikke fulgte bruksanvisningen ang. programmering av fjernkontrollen funket det plutselig. Dvs. at jeg fikk koblet mottager og sender sammen så nå funker hele installasjonen som det skal. Da gjenstar bare å lage en "platting" som kjettingkassen skal stå på. Mal i papp er laget så da blir det litt snekring hjemme i Norge før neste tur til Gøteborg.312.jpg

Er er båten i sin første gjesthavn. Fredrikshavn lystbådehavn. En fredelig og god havn med gode fasiliteter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...