Jump to content

hvor mye tåler en vanlig båt henger ?

Ole Olsen

Recommended Posts

Hvis du skal kjøpe tilhenger til en 25-fots snekke, så har jeg erfart at det er nødvendig at du tenker gjennom hvordan du skal bruke tilhengeren.

Skal båten vinsjes opp på hengeren eller blir den løftet opp?

Hvis den skal vinsjes opp så er det en fordel med tipp på tilhengeren.

Jeg har kjørt en del med Polar 20 på tilhenger og vinsjet denne opp og ned. Ganske nervepirrende når båten står nesten på høykant.

Jeg synes også det er få (om noen) standard båttilhengere som har egnet sidestøtte for båter med snekkefasong.

Skulle jeg kjørt snekke på tilhenger ville jeg ha basert meg på at båten skulle løftes, ikke vinsjes. I tillegg ville jeg ha modifisert sidestøtter mm til en "krybbe" som gjør at båten ligger stabilt mens du kjører.

Buster X med Yamaha 70

• 3 uker senere...

En tresnekke i den størrelsen du nevner kommer fort opp i 2 tonn. Bare motoren veier jo gjerne bortimot 300 kg hvis den er en FM eller tilsvarende.

Så må du velge en tilhenger (gjerne boggihenger) som tåler denne vekten, og den veier i seg selv sannsynligvis godt over 1000 kg. Du må ha kran eller truck til å løfte av og på.

Båten i seg selv veier mer enn alle vanlige personbiler har lov til å trekke (sjekk vognkortet), og vekten av hengeren kommer i tillegg. Dermed trenger du en SUV eller firehjulstrekker med stor hengerkapasitet for å gjøre dette lovlig -- samt klasse BE på førerkortet. Politiet har et ekstra årvåkenhet for ulovlige båtransporter og stopper deg gjerne for en kontroll.

Jeg har skaffet meg SUV og klasse BE for å kunne frakte min egen 24' tresnekke med FM-motor. Og jeg har også en selvbygget traktorhenger til opplag som lett kan flyttes rundt på båthavna.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...