Ole Olsen Startet 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2009 har en tresnekke på rund 25 fot, lurer på om det er noen forskrifter som sier at det ikke er tillatt å dra en slik båt med vanlig båthenger??...har hørt at man må bygge henger til disse, så må man bruke traktor til å kjøre dem med...... Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Finnes ingen regler om vilken båttype som står på hengeren. Men hold deg innenfor vekt og breddebegrensinger. Og det, bestemmes av henger og trekkvogn. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Olsen Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 noen som vet hvor mye di største hengerne som er beregnet for bil tåler?? Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 de største hengerene tåler MYE... tror vell du fint får en som takler en 25" trebåt. Den veier vell ikke stort mere enn 2 tonn? det er nok andre ting som bredde og stabilitet / oppstøtting... Søk litt rundt..men tror nok gaupen og tysse har hengere som tåler vekten det her er snakk om. Send en mail til dem. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Her finner du f.eks. oversikten over Brenderup-hengere. Sitér dette innlegget Link to post
Sailing Moana Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 (redigert) Vi har en Humbaur boggi-båthenger på jobb som tar båter inntil 2800 kg og 30 fot. Redigert 21.Mars.2009 av Espenok (see edit history) Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Snekker'n Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Hvis du skal kjøpe tilhenger til en 25-fots snekke, så har jeg erfart at det er nødvendig at du tenker gjennom hvordan du skal bruke tilhengeren. Skal båten vinsjes opp på hengeren eller blir den løftet opp? Hvis den skal vinsjes opp så er det en fordel med tipp på tilhengeren. Jeg har kjørt en del med Polar 20 på tilhenger og vinsjet denne opp og ned. Ganske nervepirrende når båten står nesten på høykant. Jeg synes også det er få (om noen) standard båttilhengere som har egnet sidestøtte for båter med snekkefasong. Skulle jeg kjørt snekke på tilhenger ville jeg ha basert meg på at båten skulle løftes, ikke vinsjes. I tillegg ville jeg ha modifisert sidestøtter mm til en "krybbe" som gjør at båten ligger stabilt mens du kjører. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
ColinD Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 En tresnekke i den størrelsen du nevner kommer fort opp i 2 tonn. Bare motoren veier jo gjerne bortimot 300 kg hvis den er en FM eller tilsvarende. Så må du velge en tilhenger (gjerne boggihenger) som tåler denne vekten, og den veier i seg selv sannsynligvis godt over 1000 kg. Du må ha kran eller truck til å løfte av og på. Båten i seg selv veier mer enn alle vanlige personbiler har lov til å trekke (sjekk vognkortet), og vekten av hengeren kommer i tillegg. Dermed trenger du en SUV eller firehjulstrekker med stor hengerkapasitet for å gjøre dette lovlig -- samt klasse BE på førerkortet. Politiet har et ekstra årvåkenhet for ulovlige båtransporter og stopper deg gjerne for en kontroll. Jeg har skaffet meg SUV og klasse BE for å kunne frakte min egen 24' tresnekke med FM-motor. Og jeg har også en selvbygget traktorhenger til opplag som lett kan flyttes rundt på båthavna. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.