dante Startet 21.Mars.2009 Del på Facebook Startet 21.Mars.2009 Hei, Skal se på en båt sammen med en kompis. Denne har en 94 modell Yanmar 4LH-HTE 135 Hk. Jeg kjenner ikke disse motorene. Er det noe spesielt en skal være obs på her? - Jeg tenker slitedeler ift timeantall, serienummer med spesielle svakheter og andre ting som kan være ullent? Ut fra det jeg vet om Yanmar er det stort sett gode motorer selv om jeg har hørt om havarier her også som hos alle andre :) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 En enkel måte å sjekke vedlikeholdet er å skru ut noen zinkplugger. Standarden på disse er iallefall en indikasjon på eierens forhold til vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
mami Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 En enkel måte å sjekke vedlikeholdet er å skru ut noen zinkplugger.Standarden på disse er iallefall en indikasjon på eierens forhold til vedlikehold. Og hvor er de? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Det skal sitte 2 plugger i ladeluftkjøleren på denne maskinen. Er visst de eneste. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 selv om jeg har hørt om havarier her også som hos alle andre :) Frekk eller? Har samme motor kjørt 5298 timer. Funker helt fint. Tror ikke det er anoder på varmeveksleren. Jeg har byttet turbo pga rust... ehh.. og da var jeg jo "rundt alle veier" og så ingen anoder på motoren. Det er sikkert Kamaza KM5A gear, sjekk at den går fint i gear uten for stor forsinkelse. Våtkon/våtclutch gear tror jeg det heter. Min motor har ny starter og gear. Tror ikke det var nødvendig å byttes, men fiskeren som hadde motoren før tror jeg prioriterte å bytte komplette deler pga driftsikkerheten, ikke akkurat gått innaskjærs før denne. Ligger manual og deleliste som pdf i dokumentarkivet her på bp. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
dante Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Har samme motor kjørt 5298 timer. Funker helt fint. He he, vel det er en kjennsgjerning at alle kan være uheldig. Det jeg har lest, og av de inntrykk jeg har fått her, virker Yanmar som en solid motor uten alt for mye problemer. Mener jeg har lest om en modell som hadde en svakhet i ventiler på et gitt serienummer men det var nok en annen modell. Litt av problemet er at båten ligger på land og er derfor interesert i å vite mest mulig om motoren. Hvis det blir et kjøp må en forutsetning være at alt fungerer ved sjøsetting. Er det altså ingenting man må være oppmerksom på? Kan man f.eks se etter tegn til gjennomslag eller andre lekasjer visuelt? Det beste er jo å fyre den opp på sjøen og se an turtall, lyder, røyk, temp osv. Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 En enkel måte å sjekke vedlikeholdet er å skru ut noen zinkplugger. Ingen zink på Yanmar 4 LH Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Ingen zink på Yanmar 4 LH Mon det. Skal ikke banne på at det er zink på LH-HTE, men på de større LH maskinene er det ihvertfall. Uansett gode motorer Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 (redigert) LHA serien har sink.. (amerikansk bygde) Disse har ikke høylegeringskjølerne som LH serien har (og nye D serie til VP) Velkommen 20 år etter Sjekk forøvrig med eier om den har gått mye på tomgang og turtall under 2600.. Da soter en Turboen totalt igjen på disse. Redigert 22.Mars.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
båtliv Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 LHA serien har sink.. (amerikansk bygde) Disse har ikke høylegeringskjølerne som LH serien har (og nye D serie til VP) Velkommen 20 år etter Sjekk forøvrig med eier om den har gått mye på tomgang og turtall under 2600.. Da soter en Turboen totalt igjen på disse. hva må du gjøre med turboen da? Er den ødelagt da? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Hvis turboen har sotet igjenn så må den som oftes demonteres og sendes til autorisert firma for Vask/rens og sjekk.. Man kan prøve med en turborens selv.. Det står beskrevet i manualen hvordan dette gjøres Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.