Jump to content

Hva lete etter? - besiktigelse av Yanmar 4LH-HTE


dante

Recommended Posts

Hei,

Skal se på en båt sammen med en kompis. Denne har en 94 modell Yanmar 4LH-HTE 135 Hk. Jeg kjenner ikke disse motorene. Er det noe spesielt en skal være obs på her? - Jeg tenker slitedeler ift timeantall, serienummer med spesielle svakheter og andre ting som kan være ullent? Ut fra det jeg vet om Yanmar er det stort sett gode motorer selv om jeg har hørt om havarier her også som hos alle andre :)

Link to post
selv om jeg har hørt om havarier her også som hos alle andre :)

 

 

Frekk eller? :lol:

 

 

Har samme motor kjørt 5298 timer.

Funker helt fint.

 

Tror ikke det er anoder på varmeveksleren.

Jeg har byttet turbo pga rust... ehh.. og da var jeg jo "rundt alle veier" og så ingen anoder på motoren.

 

Det er sikkert Kamaza KM5A gear, sjekk at den går fint i gear uten for stor forsinkelse. Våtkon/våtclutch gear tror jeg det heter.

 

Min motor har ny starter og gear.

Tror ikke det var nødvendig å byttes, men fiskeren som hadde motoren før tror jeg prioriterte å bytte komplette deler pga driftsikkerheten, ikke akkurat gått innaskjærs før denne.

 

Ligger manual og deleliste som pdf i dokumentarkivet her på bp.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Har samme motor kjørt 5298 timer.

Funker helt fint.

 

He he, vel det er en kjennsgjerning at alle kan være uheldig. Det jeg har lest, og av de inntrykk jeg har fått her, virker Yanmar som en solid motor uten alt for mye problemer. Mener jeg har lest om en modell som hadde en svakhet i ventiler på et gitt serienummer men det var nok en annen modell.

 

Litt av problemet er at båten ligger på land og er derfor interesert i å vite mest mulig om motoren. Hvis det blir et kjøp må en forutsetning være at alt fungerer ved sjøsetting. Er det altså ingenting man må være oppmerksom på? Kan man f.eks se etter tegn til gjennomslag eller andre lekasjer visuelt? Det beste er jo å fyre den opp på sjøen og se an turtall, lyder, røyk, temp osv.

Link to post
LHA serien har sink.. (amerikansk bygde) Disse har ikke høylegeringskjølerne som LH serien har (og nye D serie til VP) Velkommen 20 år etter :lol:

 

Sjekk forøvrig med eier om den har gått mye på tomgang og turtall under 2600.. Da soter en Turboen totalt igjen på disse.

hva må du gjøre med turboen da?

Er den ødelagt da?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...